Jump to content
IGNORERAD

Demokraterna ska äntligen reformera sitt parti.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Jag anser att demokraterna har lagt alldeles för mycket energi på det som jag valde att kalla konfrontationspolitik men lika gärna skulle kunna ha kallat den nu pågående politiska konflikten vilket har lett till att deras egen politik och vad dom vill åstadkomma och står för har helt kommit i skuggan av kampen mot personen Thaksin, nästan allt deras utrymme i  media upptas av deras tankar om och smutskastning av Thaksin och det gillar säkert dom redan troende, men räcker med att driva denna enda fråga för att attrahera tillräckligt många nya väljare?

 

Enligt mig räcker det inte alls, man måste både se över ledningen i partiet, framstå som fristående ifrån PAD och militär och mycket mer aktivt driva frågor som gynnar den stora massan.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Konfrontation är "rödskjortornas"  moder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    8

  • måne

    7

  • janne_h

    6

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Hej

 

Jag anser att demokraterna har lagt alldeles för mycket energi på det som jag valde att kalla konfrontationspolitik men lika gärna skulle kunna ha kallat den nu pågående politiska konflikten vilket har lett till att deras egen politik och vad dom vill åstadkomma och står för har helt kommit i skuggan av kampen mot personen Thaksin, nästan allt deras utrymme i  media upptas av deras tankar om och smutskastning av Thaksin och det gillar säkert dom redan troende, men räcker med att driva denna enda fråga för att attrahera tillräckligt många nya väljare?

 

Enligt mig räcker det inte alls, man måste både se över ledningen i partiet, framstå som fristående ifrån PAD och militär och mycket mer aktivt driva frågor som gynnar den stora massan.

 

Med vänlig hälsning isan lover

En viktig sak att göra är att medvetandegöra för de "outbildade" vad det är Thaksin gör och har gjort,och hans syfte med det(att berika sig själv)De flesta i "Bangkoks slum norra issan och östra Thailand" har inte en susning om hans bedrägeri och att han utnyttjar deras okunskap och röster för att berika sig själv.Han påstår att han jobbar för dem när det i själva verket är enbart sig själv han tänker på.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Jag anser att demokraterna har lagt alldeles för mycket energi på det som jag valde att kalla konfrontationspolitik men lika gärna skulle kunna ha kallat den nu pågående politiska konflikten vilket har lett till att deras egen politik och vad dom vill åstadkomma och står för har helt kommit i skuggan av kampen mot personen Thaksin, nästan allt deras utrymme i  media upptas av deras tankar om och smutskastning av Thaksin och det gillar säkert dom redan troende, men räcker med att driva denna enda fråga för att attrahera tillräckligt många nya väljare?

 

Enligt mig räcker det inte alls, man måste både se över ledningen i partiet, framstå som fristående ifrån PAD och militär och mycket mer aktivt driva frågor som gynnar den stora massan.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Och PT och de rödas ständiga attacker mot Abhisit, försök att misskreditera honom, försök att fälla honom för "mord", försök att beskylla honom eller sätta dit honom för allt möjligt litet som man blåser upp i media. Kan det ha med demokrateras sätt att agera och kan inte det om något kallas "konfrontationspolitik" från de rödas sida ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig sak att göra är att medvetandegöra för de "outbildade" vad det är Thaksin gör och har gjort,och hans syfte med det(att berika sig själv)De flesta i "Bangkoks slum norra issan och östra Thailand" har inte en susning om hans bedrägeri och att han utnyttjar deras okunskap och röster för att berika sig själv.Han påstår att han jobbar för dem när det i själva verket är enbart sig själv han tänker på.

Och en bra början vore att ALLA politiker oavsett syn kan framföra och förklara sin politik i ALLA byar utan att riskera misshandel eller till och med livet.

Tycker det är lite konstigt att en Svensk som kallar sig demokrat nästan försvarar det med att dom får skylla sig själva om dom åker dit.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och PT och de rödas ständiga attacker mot Abhisit, försök att misskreditera honom, försök att fälla honom för "mord", försök att beskylla honom eller sätta dit honom för allt möjligt litet som man blåser upp i media. Kan det ha med demokrateras sätt att agera och kan inte det om något kallas "konfrontationspolitik" från de rödas sida ?

 

Glöm inte att han förmodligen fick fel grad vid sin värnplikt för 25 år sedan-det är ju synnerligen allvarligt! Minst ett brott i klass med att lura statskassan på drygt en miljard...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Maichai som i sverige. Det viktigaste som hänt på den politiska himlen är ett järnrör. Inte att vi håller på att rasera hela det sociala systemet.

MVH

Ha en bra dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

 

Han sa även att enligt många kommer Apishit inte att gå till historien för att ha utvecklat demokratin i landet utan som den PM som vände vapnen mot sin egen befolkning och många tycker att du har blod på dina händer, ett mycket tydligt påstående som ingen kan missuppfatta och detta är exakt efter 48 minuter.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

 

 

 

 

Vad gäller blodbesudlad thailändsk politiker så står Tasksvinet i en helt egen klass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
En viktig sak att göra är att medvetandegöra för de "outbildade" vad det är Thaksin gör och har gjort,och hans syfte med det(att berika sig själv)De flesta i "Bangkoks slum norra issan och östra Thailand" har inte en susning om hans bedrägeri och att han utnyttjar deras okunskap och röster för att berika sig själv.Han påstår att han jobbar för dem när det i själva verket är enbart sig själv han tänker på.

Hej

 

Demokraterna nu ägnat dom senaste 10 åren åt att bekämpa Thaksin och att som du säger "medvetandegöra de "outbildade" om hur dålig han är, men räcker denna enda fråga för att nå målet på 15 miljoner väljare?

 

Själv är jag som sagt väldigt tveksam och jag tror som sagt att dom måste göra en hel rad andra saker för att bli ett parti som attraherar tillräckligt många väljare för att kunna hota PT.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och PT och de rödas ständiga attacker mot Abhisit, försök att misskreditera honom, försök att fälla honom för "mord", försök att beskylla honom eller sätta dit honom för allt möjligt litet som man blåser upp i media. Kan det ha med demokrateras sätt att agera och kan inte det om något kallas "konfrontationspolitik" från de rödas sida ?

Hej

 

PT är ju också en aktiv part i denna konflikt men enligt mig hinner dom dessutom med att driva en rad andra frågor som får uppmärksamhet i media och dom är hela tiden lyhörda för vad deras väljare efterfrågar, och i PT,s fall handlar det mer om att behålla sina väljare än att attrahera nya, men självklart vore det bra för PT också om den nu pågående konflikten kunde avslutas.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Demokraterna nu ägnat dom senaste 10 åren åt att bekämpa Thaksin och att som du säger "medvetandegöra de "outbildade" om hur dålig han är, men räcker denna enda fråga för att nå målet på 15 miljoner väljare?

 

Själv är jag som sagt väldigt tveksam och jag tror som sagt att dom måste göra en hel rad andra saker för att bli ett parti som attraherar tillräckligt många väljare för att kunna hota PT.

 

Mvh isan lover

Att upplysa de outbildade om hur landet fungerar och styrs är viktigt om de ska kunna ta ställning till vad demokrati är.Att som Thaksin ge smulorna till folket och lova att de ska bli rika är bedrägeri.Önskar de kom fram ett parti som enbart såg till Thailands bästa och inte enbart till sina egna plånböckers bästa.Att bilda röda byar i sann kommunistisk anda är att föra tillbaka landet  50 år minst.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl så att Demokraterna måste det parti i Thailand som har garanterat minst behov av reformer. I alla fall om man har demokrati som grund för sitt synsätt.

 

Alla andra partier i Thailand är "privatägda" med en multimiljonär / miljardär som ägare och som själv till 100 % bestämmer och kontrollerar "sitt parti". Ungefär så långt från demokrati man kan komma. Där kan man snacka om partier som behöver reformeras!

 

Demokraterna är Thailands i särklass äldsta parti och har funnits sen 1946 och är alltså det enda undantaget från regeln med privatägda partier i Thailand och är uppbyggt ungefär som normala partier. Med ombuds som väljs på partimöten o.s.v. Och alltså inte utses av en maktfullkomlig partiägare.

 

Därmed dock inte sagt att Demokraterna inte skulle behövas reformeras. Det skulle nog behövas en rejäl ansiktslyftning  på många håll och kanter. Dock är det som sagt ett unikt parti i Thailand genom sina demokratiska uppbyggnad. Alltid en bra början och långt mycket bättre än övriga partier.

 

Förvisso finns det en partistyrelse även i PT. Visserligen enbart för att det finns en lag som säger att det måste finnas en. Så dagen fråga får bli "Vad heter partiordförande i PT". Partiordförande måste ju vara den viktigaste person i ett parti så det måste väl vara en jättelätt fråga. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nu är det väl så att Demokraterna måste det parti i Thailand som har garanterat minst behov av reformer. I alla fall om man har demokrati som grund för sitt synsätt.

 

Alla andra partier i Thailand är "privatägda" med en multimiljonär / miljardär som ägare och som själv till 100 % bestämmer och kontrollerar "sitt parti". Ungefär så långt från demokrati man kan komma. Där kan man snacka om partier som behöver reformeras!

 

Demokraterna är Thailands i särklass äldsta parti och har funnits sen 1946 och är alltså det enda undantaget från regeln med privatägda partier i Thailand och är uppbyggt ungefär som normala partier. Med ombuds som väljs på partimöten o.s.v. Och alltså inte utses av en maktfullkomlig partiägare.

 

Därmed dock inte sagt att Demokraterna inte skulle behövas reformeras. Det skulle nog behövas en rejäl ansiktslyftning  på många håll och kanter. Dock är det som sagt ett unikt parti i Thailand genom sina demokratiska uppbyggnad. Alltid en bra början och långt mycket bättre än övriga partier.

 

Förvisso finns det en partistyrelse även i PT. Visserligen enbart för att det finns en lag som säger att det måste finnas en. Så dagen fråga får bli "Vad heter partiordförande i PT". Partiordförande måste ju vara den viktigaste person i ett parti så det måste väl vara en jättelätt fråga. Eller?

Hej

 

Jag delar inte din uppfattning om att Demokraterna är det parti i Thailand som är i minst behov av en reformation och det gör uppenbarligen inte det Demokratiska partiet heller eftersom dom enligt egen utsago vill se en reformation av sitt parti för att kunna bredda väljarbasen och uppnå 15 miljoner väljare.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag delar inte din uppfattning om att Demokraterna är det parti i Thailand som är i minst behov av en reformation och det gör uppenbarligen inte det Demokratiska partiet heller eftersom dom enligt egen utsago vill se en reformation av sitt parti för att kunna bredda väljarbasen och uppnå 15 miljoner väljare.

 

Mvh isan lover

 

Jag vet att Du föredrar ett privatägt parti med en miljardär i toppen som styr och ställer till 100 % på egen hand. Diktatur brukar visst det kallas. Men jag föredrar faktiskt demokrati och skrev ifrån en demokratisk synsätt på det hela.

 

Att Thaksin och de andra partiägarna inte ser något behov av reformer av sina totalt toppstyrda partier ser i alla fall inte jag som något positivt. Nu är ju de partierna enda uppgift  att berika ägarna och det gör man givetvis bäst i ett rent diktatorstyrt parti. 

 

Att Demokraterna, trots att det är det enda icke totalt toppstyrda partiet och som redan arbetar enligt demokratiska principer, inser att det finns behov av ytterligare reformer ser jag dock som positivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ej men IL måste väl kunna vad hans partiordförande heter eller?

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag vet att Du föredrar ett privatägt parti med en miljardär i toppen som styr och ställer till 100 % på egen hand. Diktatur brukar visst det kallas. Men jag föredrar faktiskt demokrati och skrev ifrån en demokratisk synsätt på det hela.

 

Att Thaksin och de andra partiägarna inte ser något behov av reformer av sina totalt toppstyrda partier ser i alla fall inte jag som något positivt. Nu är ju de partierna enda uppgift  att berika ägarna och det gör man givetvis bäst i ett rent diktatorstyrt parti. 

 

Att Demokraterna, trots att det är det enda icke totalt toppstyrda partiet och som redan arbetar enligt demokratiska principer, inser att det finns behov av ytterligare reformer ser jag dock som positivt.

Hej

 

Bra att vi till slut kan enas om att Demokraterna behöver reformera sitt parti, det är helt nödvändigt om dom vill ta upp kampen om väljarna och makten i landet på allvar.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Bra att vi till slut kan enas om att Demokraterna behöver reformera sitt parti, det är helt nödvändigt om dom vill ta upp kampen om väljarna och makten i landet på allvar.

 

Mvh isan Lover

 

Ja. Vi är överens om att Demokraterna bör reformeras. Men det är trots allt förbannat olyckligt att vi inte är överens om att det rent diktatorstyrda PT bör reformeras. Där behovet av reformer är oändligt mycket större än hos Demokraterna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

framstå som fristående ifrån PAD

 

Du kanske skulle reformera ditt tänk till verkligheten så kanske du skulle se annat än rödfärg i ögonen som verkar förblinda.

PAD är NPP som är ett eget politiskt parti  och har ingenting med demokraterna att göra!!!!!!!!!!!

Hur svårt kan det vara. Jag förstår att din personliga ideologi som du kör i var och varje inlägg rasar som ett korthus om du kan hålla dig till sanningen. Men en lögn blir inte mera sann för att den upprepas igen och igen. Däremot säger det ganska mycket om seriositeten på den som framhäver lögnen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställde igår frågan vad partiledaren för PT heter. Inte oväntat har jag inte fått något svar så jag får väl svara själv.

Partiledaren för PT heter numera Jarupong Ruangsuwan. Hans föregångare på posten hette Yongyuth Wichaidit.

 

Är det namn som känns bekanta? Vi pratar trots allt om positionen som ledare för Thailands största parti.

 

Jag får väl kanske förklara varför posten inte innehas av någon svåger eller kusin (eller möjligtvis kompis) till Thaksin. Vilket annars är det normala för alla toppositioner i det Thailändska samhället.

 

Givetvis är en viktig orsak att partistyrelsen i PT finns av enda anledning. Lagen kräver att alla partier ska ha en partistyrelse. Några arbetsuppgifter har den givetvis inte. Alla viktiga beslut inom PT fattas internt inom klanen Thaksin. Så varför "offra" en svåger på en meningslös syssla. Men det finns ett skäl till.

 

Tidigare var det dock lite status att sitta i partistyrelsen eller att vara partiordförande så ledande politiker i parlamentet utsågs som gallionsfigurer i partistyrelsen. Sen kom visst den för PT så olyckliga nya författningen 2007 med en massa nya regler för att stävja korruption och valfusk. Bl.a. en ny lag som sa att om en person i partistyrelsen begår grovt valfusk så straffas inte bara han, utan hela partistyrelse får silkessnöret och partiet tvingas upplösas. Det var precis vad som hände med namnvarianten PPP av partiet.

 

Något måste alltså göras för att förhindra liknade misstag i väntan på ny författning som inte ser så förbannat allvarligt på valfusk. Nu är ju trots allt valfusk en riktig grundbult inom PT och att försöka hitta 20 politiker inom PT i parlamentet som inte ägnar sig åt valfusk är givetvis en totalt omöjlig uppgift.

 

Lösningen. Gå ut "på gatan" och hitta lite blint Thaksinlojala människor som utan att protestera vidarebefordrar alla Thaksins beslut rörande PT i partistyrelsen namn och som garanterat inte tänker ställa upp i parlamentsvalet och förorsaka ytterligare "missöden".

 

Nu ska det sägas att nuvarande partiledare, Jarupong, inte är direkt okänd för thailändska folket. Dock är han känd som transportminister. Att han dessutom är partiledare för PT är det nog inte många som känner till. 

 

Ska väl kanske avslutningsvis upplysa om att partiledaren för Demokraterna heter Abhisit. Av någon anledning behövs visst inte mygelupplägg a'la Thaksin i det partiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ja. Vi är överens om att Demokraterna bör reformeras. Men det är trots allt förbannat olyckligt att vi inte är överens om att det rent diktatorstyrda PT bör reformeras. Där behovet av reformer är oändligt mycket större än hos Demokraterna. 

Hej

 

Jag har aldrig påstått att PT inte behöver reformeras men nu var det ju Demokraterna som gick ut med att dom skulle reformera sitt parti för att attrahera fler väljare och därför kom nog tråden att handla om detta.

 

Självklart bör PT se över både sin ledning, politik och framtid och detta förutsätter jag att dom gör regelbundet, men pressen är nog lite mindre på PT eftersom dom redan nu har det antal väljare som Demokraterna försöker få genom att bredda sin väljarbas, men PT får absolut inte slå sig till ro och vara nöjda för då kan försprånget ätas upp.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har aldrig påstått att PT inte behöver reformeras men nu var det ju Demokraterna som gick ut med att dom skulle reformera sitt parti för att attrahera fler väljare och därför kom nog tråden att handla om detta.

 

Självklart bör PT se över både sin ledning, politik och framtid och detta förutsätter jag att dom gör regelbundet, men pressen är nog lite mindre på PT eftersom dom redan nu har det antal väljare som Demokraterna försöker få genom att bredda sin väljarbas, men PT får absolut inte slå sig till ro och vara nöjda för då kan försprånget ätas upp.

 

Mvh isan lover

 

Thaksin har ju lättare att bredda sin väljarbas. Bara att plocka fram plånboken och köpa upp ytterligare ett parti. Eller göra som han gjorde 2077 när han inte lyckades köpa hem valsegern redan vid valurnorna. Köpa över ett parti som ställt upp mot honom i valet!

 

Rösta på vem ni vill. Rösten hamnar ändå på Thaksin. Kanske en paroll till nästa val?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Thaksin har ju lättare att bredda sin väljarbas. Bara att plocka fram plånboken och köpa upp ytterligare ett parti. Eller göra som han gjorde 2077 när han inte lyckades köpa hem valsegern redan vid valurnorna. Köpa över ett parti som ställt upp mot honom i valet!

 

Rösta på vem ni vill. Rösten hamnar ändå på Thaksin. Kanske en paroll till nästa val?

Hej

 

Jag tror nog att PT vill ha så många väljare som möjligt och inför nästa val borde dom sikta in sig på dom fattiga i södra Thailand, att bara försöka få fler väljare i dom områden som dom redan har 70-80% är nog inte så smart.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror nog att PT vill ha så många väljare som möjligt och inför nästa val borde dom sikta in sig på dom fattiga i södra Thailand, att bara försöka få fler väljare i dom områden som dom redan har 70-80% är nog inte så smart.

 

Mvh isan lover

 

PT ställer inte ens upp med kandidater i många valdistrikt i södra Thailand. De vet att de fullständigt chanslösa. Detsamma gäller Demokraterna som inte ens ställer i många distrikt i norra, nordöstra. De är lika chanslösa där.

 

När Du insett varför det är så här har Du kommit långt. Och kanske slutar att rapa upp dina evinnerliga ramsor om fattiga mot elit. Om inte annat för att det är ett rent hån mot de miljontals fattiga/lågavlönade som röstar med Demokraterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

 

Jag tror nog att PT vill ha så många väljare som möjligt och inför nästa val borde dom sikta in sig på dom fattiga i södra Thailand, att bara försöka få fler väljare i dom områden som dom redan har 70-80% är nog inte så smart.

 

Mvh isan lover

 

Om PT vill ha röster från södra Thailand så krävs det att man agerar på riktigt för att lösa terrorsituationen där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Om PT vill ha röster från södra Thailand så krävs det att man agerar på riktigt för att lösa terrorsituationen där.

Hej

 

Man har ju ex.vis fått några byar i dom sydliga proovinserna att ansluta sig till dom "röda byarna" och når dessa en bättre utveckling än övriga byar i området kan det ju locka fler till att prova något nytt, vi får väl se.

 

Även det fredsinitiativ som har tagits i söder kan ju komma att påverka läget om förhandlingarna lyckas.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

och når dessa en bättre utveckling än övriga byar i området

 

Varför ska dom nå bättre utveckling för att dom är röda byar?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...