Jump to content
IGNORERAD

Gratis sjukvard for thai i Thailand


L200

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai
Jag tror du har fel.Varför tror du att Thailändsk vård är dyrare än Svensk.

 

Jag har inte sagt att vården skulle vara dyrare, vi diskuterade ett avtal.

Svenska myndigheter brukar göra dyra avtal med andra länder se bara skatteavtalet angående folk som jobbar i danmark och bor i sverige(gäller även danska pensionärer som flyttar till sverige).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    24

  • olle123987

    19

  • Soengsang

    6

  • khun-petch

    5

Mest aktiva i denna tråd

Norge -> Thailand då...Norge medborgare har sjukvård i Thailand enl vad jag förstår

 

 

Dom köper även in Rehab och stödboende för gamla i Spanien , dom har insett att dom får

 

mer för vårdpengarna där. I Thailand betalar dom 75% av kostnaderna för

 

pensionärer som är bosatta där

 

Edit; det var 75% det kanske är 100% nu

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vet inte hur det fungerar..men de Norrmän jag diskuterat detta säger att de har fri sjukvård, det stämmer i alla fall eller? Sen vad staterna har för avtal mellan sig ang detta har jag ingen aning om?

 

Det norrmännen har kallas för "Trygg". Den funkar väl så att räkningarna för sjuka norrmän helt enkelt skickas till Norge så betalar dom ut pengarna, gissar jag i alla fall.

 

Men jag har en kompis som kostat norska staten mycket pengar för sina hjärtbesvär och honom har dom helt enkelt sagt upp försäkringen för, så kan det gå.

 

Men nu tycker jag vi låter tråden återgå till det ursprungliga ämnet.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man ha sjukvårdsavtal med alla länder i världen, hur mycket skatt vill du betala?

Isåfall kan man väl ta och slå ut det på sinkskatten?

Kanske Kollba blir glad då, isåfall får man ju något för sinken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Isåfall kan man väl ta och slå ut det på sinkskatten?

Kanske Kollba blir glad då, isåfall får man ju något för sinken?

 

Helt klart dags för en ny nivå på SINK, kanske en 65-70%

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Där har du fel i båda dina påståenden.

 

Det gula kortet (för thai) gäller både för vård  pga sjukdom och olycksfall på statliga sjukhus över hela Thailand.

 

Min svärmor t ex från Buri Ram har nyligen blivit opererad för cancer på sjukhus i Korat och där hon fortfarande får eftervård - kostnad 30 Baht/behandling och för operationen.

Ja men hon var tvungen att besöka ett sjukhus i Buriram för att få remiss till sjukhuset i Korat, hade hon åkt direkt till Korat så hade hon fått betala fullt pris. fråga svärmor så får du höra

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Manga tror att sjukvarden i Thailand ar gratis for thaifolk.

Den ar bara gratis om man blir sjuk i den provins man ar skriven pa,blir man akutsjuk i en annan provins sa maste man betala sjalv kontant (Farang pris).

Vid Olycka ingar Ingen gratis sjukvard.

//Roger

Helt rätt, så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Norge -> Thailand då...Norge medborgare har sjukvård i Thailand enl vad jag förstår(jag kan ju iofs ha fel, men det har jag väldigt sällan), hur kommer det sig?

Vart har du hört det? vad jag vet så har vi Norgeskattare ingen fri vård i Norge,aldrig hört talas om det.

Men sen att Norge har köpit platser för reumatiker och äldrevård av vissa Thaisjukhus är en annan sak, de ansöker om dessa platser i Norge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men hon var tvungen att besöka ett sjukhus i Buriram för att få remiss till sjukhuset i Korat, hade hon åkt direkt till Korat så hade hon fått betala fullt pris. fråga svärmor så får du höra

 

Jag har kollat och du har rätt.

 

Läkaren i Nang Rong (Buri Ram) remitterade henne till Korat, där de har bättre vård för cancerpatienter och där fick hon gratis vård.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Hej

 

Så kan det nog vara, känner i.o.f.s ingen som har blivit akut sjuk på resande fot så jag är inte riktigt säker på vad som gäller, men vi har flera bekanta och släktingar som har blivit opererade och omhändertagna på annan ort efter remiss ifrån den lokala läkarstationen.

 

Mvh isan lover

Det stämmer, gumman skrev sig i Chonburi när hon började jobba där enbart för att bli berättigad till sjukvård ifall hon skulle bli sjuk, och samma sak när hon flyttade hem igen, hon fick inget 30-kort utan att vara inskriven i husboken och du kan inte stå skriven i 2 olika böcker, så vi fick åka till ampour och visa upp både gamla och nya husboken och skriva över henne. Sen gick det bra att få sjuk-kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart har du hört det? vad jag vet så har vi Norgeskattare ingen fri vård i Norge,aldrig hört talas om det.

Men sen att Norge har köpit platser för reumatiker och äldrevård av vissa Thaisjukhus är en annan sak, de ansöker om dessa platser i Norge.

 

Av några Norska medborgare som är pensionärer i vår by, ser ingen anledning till att de skulle ljuga..kanske de har någon for av förmån som de svenska-polacke som jobbar där inte har?

 

Har mer än en gång hört dem påstå ett de har fri sjukvård, inom det allmänna, där de är "bosatta", och jag vill gärna tro på dem.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Av några Norska medborgare som är pensionärer i vår by, ser ingen anledning till att de skulle ljuga..kanske de har någon for av förmån som de svenska-polacke som jobbar där inte har?

 

Har mer än en gång hört dem påstå ett de har fri sjukvård, inom det allmänna, där de är "bosatta", och jag vill gärna tro på dem.

Nu måste jag gå in i norska thaiforumet och ställa frågan ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Manga tror att sjukvarden i Thailand ar gratis for thaifolk.

Den ar bara gratis om man blir sjuk i den provins man ar skriven pa,blir man akutsjuk i en annan provins sa maste man betala sjalv kontant (Farang pris).

Vid Olycka ingar Ingen gratis sjukvard.

//Roger

 

Tydligen var det annorlunda för 8-9 år sedan, jag och min dåvarande var då bosatta på Samui, hon var skriven i Kalasin.

Hon besökte den allmänna vården där några gånger, även födde barn där.kostnadsfritt!

 

På den tiden så var det ingen extra kostnad på grund av att hon inte var skriven där, det enda vi betalade för var "vip-rum"

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Av några Norska medborgare som är pensionärer i vår by, ser ingen anledning till att de skulle ljuga..kanske de har någon for av förmån som de svenska-polacke som jobbar där inte har?

 

Har mer än en gång hört dem påstå ett de har fri sjukvård, inom det allmänna, där de är "bosatta", och jag vill gärna tro på dem.

Undrar varför Normännen diskuterar hälseforsikringar inne på Norges största Thaiforum om de har gratis sjukvård ;-)

Här är en tråd(jag hittade 10st till på 10sek letande) http://www.kaarethai.com/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17079

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar varför Normännen diskuterar hälseforsikringar inne på Norges största Thaiforum om de har gratis sjukvård ;-)

Här är en tråd(jag hittade 10st till på 10sek letande) http://www.kaarethai.com/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17079

 

Jo, underligt.

Jag ska fråga gammel-baggarna när jag kommer hem!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Jo, underligt.

Jag ska fråga gammel-baggarna när jag kommer hem!

Kan det vara så att de har en försäkring och därför kallar det för gratis sjukvård i och med att försäkringen täcker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att de har en försäkring och därför kallar det för gratis sjukvård i och med att försäkringen täcker?

 

Nej, ingen försäkring..de brukar framhålla att Norge är sååå mycket bättre än Sverige bla på grund av deras "fria" sjukvård i Thailand!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar varför Normännen diskuterar hälseforsikringar inne på Norges största Thaiforum om de har gratis sjukvård ;-)

Här är en tråd(jag hittade 10st till på 10sek letande) http://www.kaarethai.com/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17079

 

Jag har hört av norrmän här, att det är bara den medicinska vården som är fri - vad nu det innebär.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Hej Jive.Om din svarmor far Remis fran sin doktor i hemprovinsen,sa har hon sjalvklart gratis sjukvard i en annan provins.

//Roger

Men vet du detta eller är det snacket vid stenbordet du pratar om ?

Ändrades av micke isaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar varför Normännen diskuterar hälseforsikringar inne på Norges största Thaiforum om de har gratis sjukvård ;-)

Här är en tråd(jag hittade 10st till på 10sek letande) http://www.kaarethai.com/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17079

 

Dom som diskuterar där är folk som fortfarande arbetar, och vad jag förstod arbetade på annan plats än i Norge.

 

Pensionärer som är skrivna i Thailand, är en annan sak

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Men vet du detta eller är det snacket vid stenbordet du pratar om ?

Då svågerns pojke vart sjuk i blodcancer så sände sjukhuset i Surin honom till specialsjukhuset i Korat på remiss och då vart det gratis, t.o.m ambulans resan var gratis.

De har inget sjukhus för cancer i Surin, utan det är Ubon eller Korat som gäller, men det måste gå via remiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vet inte hur det fungerar..men de Norrmän jag diskuterat detta säger att de har fri sjukvård, det stämmer i alla fall eller?

Sen vad staterna har för avtal mellan sig ang detta har jag ingen aning om?

 

Men nog kunde Sverige ha råd att stå för sjukvården för sina medborgare, vi här ju tämligen frikostig med den i Sverige både för folk och fä!

 

Jo visst är det fantastiskt att utvisade flyktingar som håller sig undan skall ha rätt till gratis sjukvård men svenskar som bor utanför EU inte skall ha det.

Jag vidhåller att Sverige är ett skitland.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Jo visst är det fantastiskt att utvisade flyktingar som håller sig undan skall ha rätt till gratis sjukvård men svenskar som bor utanför EU inte skall ha det.

Jag vidhåller att Sverige är ett skitland.

Så mycket skit som du har kastat på Andrejs och Norge den sista månaden, har du ändrat dig?

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

Så mycket skit som du har kastat på Andrejs och Norge den sista månaden, har du ändrat dig?

 

Det handlar om principer...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...