Jump to content
IGNORERAD

Föra över 50000 sek till Thailand


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Precis... Hur är det ens möjligt?

 

Varför skulle mina pengar som jag skickar till Kasikorn ifrån Sverige, gå via en konkurrerande bank?

 

Tror vissa får lära er att skilja på "en banks huvudkontor i Bangkok" och "Bangkok Bank".

 

Förut hade varje bank en partnerbank i Thailand. Jag vet inte om det fungerar på samma sätt nuförtiden. Handelsbanken  och Swedbank hade t.ex Bangkok Bank. Skulle jag då skicka pengar från någon av dessa banker till Thai Farmer Bank gick alltid pengarna via Bkk Bank. Hur det är nu vet jag ej. Men pengarna rasslar ner betydligt fortare idag än förrut så partnerbanken har inte samma möjlighet att ligga och krama pengarna en par dagar på ränta.

 

Förmodligen finns partnerbank systemet kvar idag också men det är väl knappast troligt att pengarna går via partnerbanken idag utan sammarbetet har nog andra former numera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    20

  • Moritz

    15

  • Benjamas

    14

  • hasseigöteborg

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

ring till eran bank i swe och fråga till VILKEN bank går FORST till i TH

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lånar denna tråd

jag har swedbank och där finns det E-kort som man kan gjora ett tillfälligt kort-nr

kan man ta detta nr och gå in på tex. sjukhus och betala sjukhusräkningen (man har ju inget fysiskt kort)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni roat er med att följa vägen som pengarna tar eller tror ni bara att dem inte tar vägen via bkk för att det låter konstigt?

Finns andra som har följt upp det här noga och konstaterat att pengarna mellanlandar i bkk.

Rätt eller fel, har inte följt upp det själv så jag vet inte.

 

Gör så att ni skickar THB nästa gång så ser ni exakt på öret hur mycket som försvinner, 40 kr från hemmabanken ska då inte räknas med för den läggs på det svenska beloppet ni får betala för THB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog sant att vissa banker är har ett samarbete relation vid andra banker inom Thailand. Det ser jag när jag skickar pengar inom landet till andra konto. Vissa bank betalar man ingenting att föra över pengar till medan andra finns det ett 25 baht avgift.

 

Bästa kurs får man oftast hos Bangkok Bank* ser här http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx TT = Elektronik Transfer.

 

Man kan alltid få bättre på plats förstås men oftast ska man åka in till Bangkok för att göra detta. Super Rich är ett sånt växlingskontor men det finns andra http://www.superrichthailand.com/new/exchange.html

 

Jag skulle aldrig skickar THB alltid SEK och alla avgifter förutom 40 sek som Handelsbanken tar ska betalas av mottagande bank.

 

*Men inte alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni roat er med att följa vägen som pengarna tar eller tror ni bara att dem inte tar vägen via bkk för att det låter konstigt?

Finns andra som har följt upp det här noga och konstaterat att pengarna mellanlandar i bkk.

Rätt eller fel, har inte följt upp det själv så jag vet inte.

Gör så att ni skickar THB nästa gång så ser ni exakt på öret hur mycket som försvinner, 40 kr från hemmabanken ska då inte räknas med för den läggs på det svenska beloppet ni får betala för THB.

Tror ingen sagt att de inte går via staden Bangkok. Där de flesta banker har sina huvudkontor.

Det jag menar är att de inte går via företaget och banken som heter Bangkok Bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ingen sagt att de inte går via staden Bangkok. Där de flesta banker har sina huvudkontor.

Det jag menar är att de inte går via företaget och banken som heter Bangkok Bank.

Enligt dem som följt upp det här lite mer noga så är det tydligen iaf så att pengarna alltid går via Bkk Bank oavsett vilken Thaibank man har.

Citat:

"Det har i och för sig visat sig senare att alla transfer från Sverige går via Bangkok bank och ingen transfer av SEK går mellan de Thailändska bankerna. Så oavsett vilken bank du har så växlar Bangkok bank till THB."

 

Kan ju vara så att den svenska bankerna använder sig av Bkk Bank som samarbetspartner, jag vet inte men så här är det tydligen iaf.

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt dem som följt upp det här lite mer noga så är det tydligen iaf så att pengarna alltid går via Bkk Bank oavsett vilken Thaibank man har.

Citat:

"Det har i och för sig visat sig senare att alla transfer från Sverige går via Bangkok bank och ingen transfer av SEK går mellan de Thailändska bankerna. Så oavsett vilken bank du har så växlar Bangkok bank till THB."

Kan ju vara så att den svenska bankerna använder sig av Bkk Bank som samarbetspartner, jag vet inte men så här är det tydligen iaf.

Bangkok bank eller Bangkok Bank?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok Bank

 

Hm... Jag hoppas du har fel, men får väl ge mig för tillfället. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Jag hoppas du har fel, men får väl ge mig för tillfället. :)

Är du eg förvånad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du eg förvånad?

 

Ja... Lika förvånad du skulle bli om du skickar pengar till SEB och pengarna går via Nordea.

Vilket jag tror är lika omöjligt som att de går via Bangkok Bank när de ska till annan bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat mail till alla storbanker i Thailand och får väl svar imorgon.

Då visar det sig vad de säger.

 

Jag återkommer när jag fått svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat mail till alla storbanker i Thailand och får väl svar imorgon.

Då visar det sig vad de säger.

 

Jag återkommer när jag fått svar.

Intressant för det har verkligen dryftats ordentligt där jag hittade infon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... Lika förvånad du skulle bli om du skickar pengar till SEB och pengarna går via Nordea.

Vilket jag tror är lika omöjligt som att de går via Bangkok Bank när de ska till annan bank.

 

Skickar man med ICA-banken går det via Handelsbanken

och därifrån kanske till Bangkok Bank för att slutligen hamna på Kasikorn :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Under alla omständigheter så skickar man från Handelbanken till SCB (Siam) så är det alltid växlekursen hos SCB som används minus deras fasta avgift. Och SCB har aldrig samma växelkurs som Bangkok Bank.

 

Därför tvivlar jag på att mina pengar mellanlandar hos Bangkok Bank.

 

Om det nu inte är så att jag skickar till Bangkok Bank och sedan flyttar till Siam via internetbanken. (Så gör jag numer ganska ofta då Siam har lite för hög avgift+ sämre växelkurs, Så därför blir Bangkok Banks avgift på 200 thb + 25 thb bättre än SCB)

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också hållet på och bråka med dem om det då jag fört över pengar från Sverige till vårt konto i Udon Thani och var noga med att ta reda på alla uppgifter om kostnader men lik förbaskat visade det sig att den kostnaden jag fick reda på var den som de tog för att ta emot dem i Bangkok och sedan var det en ännu högre avgift från Bangkok till Udon Thani. Tydligen ska alla pengar snurra in på banken i Bangkok först. Rena jävla bedrägerier bankerna håller på med (även Thai banker)

 

De kan man minst sagt säga. Skulle för ett antal år sedan föra över pengar där det var viktigt att inga pengar nallades på vägen. Kryssade i för en extra avgift som Nordea tog för att detta inte skulle hända. När pengarna kom fram så hade mottagande bank varit där och nallat några hundra Bath. Jag ringer Nordea som menar på att dom inte kan kontrollera vad mottagande bank gör. Jag undrade då varför jag skulle betala 400 kr extra? då avgiften avsåg just att kontrollera att mottagarbanken inte nallade nånting av den översända summan. Nordea ansåg sig inte ha gjort fel och var oförstående. Efter att ha hotat med att gå till kvällspressen med detta. Så fick jag åtminstone tillbaka mina 400 som visade sig vara en bluff avgift!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

De kan man minst sagt säga. Skulle för ett antal år sedan föra över pengar där det var viktigt att inga pengar nallades på vägen. Kryssade i för en extra avgift som Nordea tog för att detta inte skulle hända. När pengarna kom fram så hade mottagande bank varit där och nallat några hundra Bath. Jag ringer Nordea som menar på att dom inte kan kontrollera vad mottagande bank gör. Jag undrade då varför jag skulle betala 400 kr extra? då avgiften avsåg just att kontrollera att mottagarbanken inte nallade nånting av den översända summan. Nordea ansåg sig inte ha gjort fel och var oförstående. Efter att ha hotat med att gå till kvällspressen med detta. Så fick jag åtminstone tillbaka mina 400 som visade sig vara en bluff avgift!

Så sant den rutan ska man aldrig fylla i. Skickande bank kan inte styra vad mottagande bank gör i detta avseende. Det är en ren bluff anser jag.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ändrades av Surin P3
Citat fixat
Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult
Jag gör precis som Erkki, skickar kronor och mottagaren får stå för kostnaderna

 

Annars kan man ju skicka tanten förstås. Fast jag vet inte om man tjänar på det.  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag har i alla fall testat och skickat samma belopp i sek och thb samma dag 2 gånger..Båda gångerna förlorade

thaiväxlingen med några hundra bath.Dock inte mer än att det kan ha varit förändringar i kursen.

Jag är dock inte lika säker som majoriteten av mpr på thaibankens suveränitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under alla omständigheter så skickar man från Handelbanken till SCB (Siam) så är det alltid växlekursen hos SCB som används minus deras fasta avgift. Och SCB har aldrig samma växelkurs som Bangkok Bank.

 

Därför tvivlar jag på att mina pengar mellanlandar hos Bangkok Bank.

 

Om det nu inte är så att jag skickar till Bangkok Bank och sedan flyttar till Siam via internetbanken. (Så gör jag numer ganska ofta då Siam har lite för hög avgift+ sämre växelkurs, Så därför blir Bangkok Banks avgift på 200 thb + 25 thb bättre än SCB)

 

hf

 

Jag frågade en bankman (thailändare) på bowlinghallen igår hur det ligger till och han svarade, att alla TT-belopp från utlandet går via Bangkok Bank oavsett vilken bank som är slutdestination för pengarna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade en bankman (thailändare) på bowlinghallen igår hur det ligger till och han svarade, att alla TT-belopp från utlandet går via Bangkok Bank oavsett vilken bank som är slutdestination för pengarna.

 

Herre jösses... Där ser man vad fel man kan ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre jösses... Där ser man vad fel man kan ha.

 

Jag tror fortfarande på att det beror på vilken bank som är slutdestinationen och vilken svensk bank som är avsändare

eller att det handlar om ett uppdrag Bangkok Bank har för centralbanken.

När du fått svar på dina mail kan vi få veta hur det ligger till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror fortfarande på att det beror på vilken bank som är slutdestinationen och vilken svensk bank som är avsändare

eller att det handlar om ett uppdrag Bangkok Bank har för centralbanken.

När du fått svar på dina mail kan vi få veta hur det ligger till.

 

Har ännu inte fått svar.

Skickade även en förfrågan till Bangkok Bank om detta.

 

Återkommer när svar ramlat in... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...