Jump to content
IGNORERAD

Föra över 50000 sek till Thailand


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Men om man jämför med överföring till ett Thailändsk konto finns det samma redan

och man kan sätta in stålarna på sitt plastkort om man känner sig tryggare med det.

 

Givetvis ska man jämföra med Superrich om nu de är bäst

precis som man kan bortse från Forex Eller Xchange här hemma.

 

Med banköverföringen får man tydligen inte bättre kurs - men måste betala avgift.

 

Chansen att tullen hittar pengar är nog minimal.

Jag undrar hur många som blivit visiterade i den thailändska tullen utan att lukta knark

 

Vi har aldrig ens ombetts öppna våra gigantiska resväskor.

 

 

Du får föra ut ur Sverige motsvarande €10.000 (c:a SEK 85.000Kr) utan att deklarera i tullen.

Också föra in i Thailand motsvarande $20.000 (c:a SEK 130.000Kr) utan att deklarera i tullen där.

Så varför oroa sig för tullen om du inte har med mera?

TS angav ju SEK50.000 i trådstarten.

 

Men att ta med mer än 50.000 thaibaht /person är inte tillåtet, se nedan

 

 

Currency rules Currency Import regulations:

Local currency: up to THB 50,000.- per person or THB 100,000.- per family holding one passport.

Foreign currencies: unlimited. However, amounts of foreign currency exceeding USD 20,000.- (or equivalent) must be declared to a Customs Officer upon arrival by all travellers.

 

http://www.iatatravelcentre.com/TH-Thailand-customs-currency-airport-tax-regulations-details.htm

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    20

  • Moritz

    15

  • Benjamas

    14

  • hasseigöteborg

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du får föra ut ur Sverige motsvarande €10.000 (c:a SEK 85.000Kr) utan att deklarera i tullen.

Också föra in i Thailand motsvarande $20.000 (c:a SEK 130.000Kr) utan att deklarera i tullen där.

Så varför oroa sig för tullen om du inte har med mera?

TS angav ju SEK50.000 i trådstarten.

 

Men att ta med mer än 50.000 thaibaht /person är inte tillåtet, se nedan

 

 

Currency rules Currency Import regulations:

Local currency: up to THB 50,000.- per person or THB 100,000.- per family holding one passport.

Foreign currencies: unlimited. However, amounts of foreign currency exceeding USD 20,000.- (or equivalent) must be declared to a Customs Officer upon arrival by all travellers.

 

http://www.iatatravelcentre.com/TH-Thailand-customs-currency-airport-tax-regulations-details.htm

 

Svarade på ett inlägg från en annan som oroar sig för tull och banditer vilket inte jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Vi gör precis som du, skickar från bank till bank, dock föredrar vi att skicka i svenska kronor

och låta den thailändska banken växla och ta överföringskostnaderna.

Dessutom har vi ICA-kort med oss och har ytterligare ett på plats i Thailand ifall någon i släkten behöver snabb assistans.

 

AEON-automaterna har vi aldrig lyckats hitta när vi behövd dom som mest

så vi åker i regeln på 180 bahts avgift / 20000 baht uttag på ICA-kortet.

 

Bank till bank har visat sig mest fördelaktigt hittills.

På senare tiden har den thailändska bankens avgifter stigit till över 600 baht plus de 40 kronor som banken här hemma tar ut

vilket fick mig att fundera på att man faktisk tål en lite sämre kurs på ett växlingskontor i Thailand om man slipper dessa.

 

Tullen eller rånare oroar mig inte :-)

 

Jag visste inte att Superrich endast fanns på ett ställe men det finns säkert andra som ger nästan lika bra växlingskurs.

Jag undrar vad Krung Thai Bank betalar för SEK över disk om man sätter in pengarna direkt på sitt konto.

 

www.aeon.co.th  välj engelska(eller behåll Thai) peka på Customer services - under Service location väljer du ATM& depositor ( då är du här:  http://www.aeon.co.th/aeon/af/aeon/unsec/custSrv/loc/loc.do?channelId=-8753&selectedChannels=-8758,-8753&lang=en&locType=1   )   sedan väljer du i vilken del av landet du är, klart!!

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

www.aeon.co.th  välj engelska(eller behåll Thai) peka på Customer services - under Service location väljer du ATM& depositor ( då är du här:  http://www.aeon.co.th/aeon/af/aeon/unsec/custSrv/loc/loc.do?channelId=-8753&selectedChannels=-8758,-8753&lang=en&locType=1   )   sedan väljer du i vilken del av landet du är, klart!!

 

Behöver dom inte som mest just nu och har redan en lista :-)

 

Man ska ju inte åka många km innan det kan kvitta vilket så helst ska atm'en

finnas inom gångavstånd från butikerna där pengarna ska spenderas.

 

Det har bara vid två tillfällen råkat vara en AEON för oss :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Svar ifrån Bangkok Bank Ltd.

 

 

 

Så med andra ord tolkar jag det som att om svenska banken man använder, inte har samarbete med den banken man skickar till i Thailand, så går de via Bangkok Bank eller annan passande Thai-bank.

Den uppfattningen fick jag oxå. Skickade 5000b från Swedbank till mitt konto i Kasikorn mest som ett test för att se att det fungerade, nyöppnat konto. Dom tog 460b i avgift. Lite mycket tyckte jag och gick till Kasikorn utlandsavdelning på Pattaya Klang. Där skrev dom ut min överföring på papper och förklarade hur det låg till.

 

Har papprena framför mig nu. Kasikorn tog 110b och Bangkok Bank tog 350b

Hon jag pratade med visste inte varför Bangkok Bank var inblandat, men gav två troliga orsaker. 1 att jag skickade THB. Hon trodde det skulle gå direkt till Kasikorn om jag skickat SEK. 2, Att Kasikorn bara har samarbete med 2 banker när det gäller SEK. NORDEA och SEB.

 

Så nästa gång ska jag testa att skicka SEK, så får vi se om degen tar vägen via Bangkok Bank.

 

 

Fick ett till papper på Kasikorns utlandsavdelning, "Global Inward Form" där det står vilka banker dom sammarbetar med när det gäller olika valutor. Och när det gäller SEK så har dom sammarbete med 2 banker, NORDEA och SEB.

 

På denna sida finns en PDF med info om vilka banker Kasikorn samarbetar med. Finns i stycket "Produkt Details". Global Inward Form. Röd text.

http://www.kasikornbank.com/EN/Personal/OtherProducts/KMoneyTransfer/InternationalMoneyTransfer/Pages/GlobalInward1.aspx

Ändrades av THAISWEDE
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

 Några nyheter inom detta område de senaste 3 åren eller är det fortfarande bra att skicka SEK via internetbank,i mitt fall från SEB till Bangkok Bank.

 Eller har det blivit fördelaktigare att göra växlingen till THB på svensk bank innan de skickas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 timmar sedan, skrev Talung:

 Några nyheter inom detta område de senaste 3 åren eller är det fortfarande bra att skicka SEK via internetbank,i mitt fall från SEB till Bangkok Bank.

 Eller har det blivit fördelaktigare att göra växlingen till THB på svensk bank innan de skickas?

Hej Talung jag har SEB och skickar alltid SEK till min Thailänska bank. Jag brukar alltid skicka större summor. Avg i SEB 50 kr och avgiften till den Thailänska banken. Jag växlade till Thai-batb första gången men aldrig mer.

 

On 2013-09-08 at 05:16, skrev JohanB:

 

 

Du får föra ut ur Sverige motsvarande €10.000 (c:a SEK 85.000Kr) utan att deklarera i tullen.

Också föra in i Thailand motsvarande $20.000 (c:a SEK 130.000Kr) utan att deklarera i tullen där.

Så varför oroa sig för tullen om du inte har med mera?

TS angav ju SEK50.000 i trådstarten.

 

Men att ta med mer än 50.000 thaibaht /person är inte tillåtet, se nedan

 

 

Currency rules Currency Import regulations:

Local currency: up to THB 50,000.- per person or THB 100,000.- per family holding one passport.

Foreign currencies: unlimited. However, amounts of foreign currency exceeding USD 20,000.- (or equivalent) must be declared to a Customs Officer upon arrival by all travellers.

 

http://www.iatatravelcentre.com/TH-Thailand-customs-currency-airport-tax-regulations-details.htm

hej johan jag undrar bara.  Enligt SEB så får jag föra ut 150 000 sek varje gång. Varför deklarera vid gränsen i tullen 85 000 sek när jag tar de i ryggsäcken? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev haan:

Hej Talung jag har SEB och skickar alltid SEK till min Thailänska bank. Jag brukar alltid skicka större summor. Avg i SEB 50 kr och avgiften till den Thailänska banken. Jag växlade till Thai-batb första gången men aldrig mer.

 

hej johan jag undrar bara.  Enligt SEB så får jag föra ut 150 000 sek varje gång. Varför deklarera vid gränsen i tullen 85 000 sek när jag tar de i ryggsäcken? mvh

Kanske de senaste årens hårdare regler om pengatvätt och rädslan att det är oredovisade pengarna skall användas att finansiera terrorism?

Blivit mycket krångel med kontanter de sista åren :( 

 

Elektroniska överföringar är spårbara då man både har avsändares och mottagares ID.

Kontanter helt anonyma.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 timme sedan, skrev leifen:

Kanske de senaste årens hårdare regler om pengatvätt och rädslan att det är oredovisade pengarna skall användas att finansiera terrorism?

Blivit mycket krångel med kontanter de sista åren :( 

 

Elektroniska överföringar är spårbara då man både har avsändares och mottagares ID.

Kontanter helt anonyma.

hej leifen kan mycket väl vara så mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2013-09-08 at 00:16, skrev JohanB:

Också föra in i Thailand motsvarande $20.000 (c:a SEK 130.000Kr)

Det var en taskig kurs du räknade med där, drygt 8kr per USD kan man nog räkna, dvs mellan 160 till 170K sek

On 2013-09-08 at 00:16, skrev JohanB:

Så varför oroa sig för tullen om du inte har med mera?

Helt riktigt, man får tom föra in obegränsat om man bara deklarerar slanten, och det är ju inga problem om man har papper på slantarna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det var en taskig kurs du räknade med där, drygt 8kr per USD kan man nog räkna, dvs mellan 160 till 170K sek

Helt riktigt, man får tom föra in obegränsat om man bara deklarerar slanten, och det är ju inga problem om man har papper på slantarna.

Kursen var nog rätt då inlägget skrevs 2013 ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

man får tom föra in obegränsat om man bara deklarerar slanten, och det är ju inga problem om man har papper på slantarna.

 

Värre är det om man försöker att föra ut pengar från Thailand.....

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Värre är det om man försöker att föra ut pengar från Thailand.....

Man kan ta med till 500 000 THB till grannländer och 50 000 övriga länder, högre belopp ska deklareras eller växlas. För USD är det samma regler ut som in dvs. mer än 20 000 deklareras.

 

 

 

 

Ändrades av rowa
rättelse
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev haan:

Hej Talung jag har SEB och skickar alltid SEK till min Thailänska bank. Jag brukar alltid skicka större summor. Avg i SEB 50 kr och avgiften till den Thailänska banken. Jag växlade till Thai-batb första gången men aldrig mer.

 

hej johan jag undrar bara.  Enligt SEB så får jag föra ut 150 000 sek varje gång. Varför deklarera vid gränsen i tullen 85 000 sek när jag tar de i ryggsäcken? mvh

 

Det är en EU-regel att max EUR10.000 i cash eller motvärde får föras in eller ut över EU-gränser utan att deklareras!! Dvs i nuläget c:a SEK93.000:-

De 85.000 i min post var motvärdet 2013 och sen dess har riksbanken lyckats sänka kronan ytterligare! Fy faaan!

 

Det finns nu förutom Superrich och Superrich1965 (huvudkontoren bakom BigC Rachadamri ger bästa kursen), också Vasu (på Suk vid Nana BTS) och kanske någon mer i Pattaya, som ger bra kurser på cash. 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Här går att jämföra alla banker och växlingsinstitut i Thailand vid växling av diverse valutor och former som Cash eller TT !

 

https://daytodaydata.net

 

Tänk på att om du har bankkonto ute i annan stad i landet än Bkk och har fått en rejäl sudd 1000-ingar på Superrich, så får du nöjet att transportera sudden dit för att slippa  överföringsavgifter mellan provinsbankkontoren. Kan kosta ett par trehundra baht annars, beroende på summan. 

Håll en låg profil, enkla kläder, inga guldkedjor och gärna en DISADA-bag (inte adidas), så går du under radarn på alla presumtiva tjuvar/rånare...........

image.jpeg

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev JohanB:

 

Tänk på att om du har bankkonto ute i annan stad i landet än Bkk och har fått en rejäl sudd 1000-ingar på Superrich, så får du nöjet att transportera sudden dit för att slippa  överföringsavgifter mellan provinsbankkontoren. Kan kosta ett par trehundra baht annars, beroende på summan. 

Håll en låg profil, enkla kläder, inga guldkedjor och gärna en DISADA-bag (inte adidas), så går du under radarn på alla presumtiva tjuvar/rånare...........

image.jpeg

 

Ett enklare allternativ är använda en Cashier's Check, kostar några tior.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
On 2013-06-18 at 20:38, skrev gst:

150 bath i ATM:erna har ju diskuterats länge. Då är ju 45 kr mycket :)

 

/GSt

 

150 Thb är väl inte så långt från 45 Sek nu?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...