Jump to content
IGNORERAD

Ny bok tar upp problemen med Thailands alla kupper.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Tallviking
Hej

 

Då är vi överens, ingen kupp ingen dom.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

Nej. Diktatorer brukar väldigt sällan dömas för sina brott medans dom sitter vid makten.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    20

  • Poffa

    12

  • janne_h

    11

  • Khun Ken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
Sannolikheten att Thaksin blir dömd för sitt brott om han själv sitter kvar vid makten är uppenbarligen ganska låg.. :whistle:

 

Hört talas om immunitet för en sittande PM ?

Hej

 

Sannolikheten för att politiker och generaler döms i Thailand när dom begår brott är historiskt låg och Thaksin är inget undantag.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Då är vi överens, ingen kupp ingen dom.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

Tydligen fråga om svårartade läsproblem ??? Läs riktigt långsamt så kanske t.o.m. Du fattar vad jag skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Tydligen fråga om svårartade läsproblem ??? Läs riktigt långsamt så kanske t.o.m. Du fattar vad jag skrev.

Hej

 

Jag tolkar ditt inlägg som om att Thaksin precis som andra politiker på denna nivå hade kunnat hindra utredningen mot honom vid makten och därför kuppade man först och drev rättegången mot honom efter kuppen, och då drar jag slutsatsen att du precis som jag anser att kuppen var en förutsättning för att kunna erhålla en fällande dom mot Thaksin.

Och detta utan att ta ställning till skuldfrågan.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Vore det inte på sin plats att kräva att herr Shinawatra också respekterade demokratin?

 

 

 

Så du skriver att "väljarna ska respektera demokratin på valdagen" men inte att någon av de valda ska respektera demokratin under sin mandatperiod!

Är du verkligen frisk och fri ute i samhället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är och har alltid varit en militärdiktatur - så även idag.Men Några krig vågar de dock inte ge sig in i.
Militären är till för sin egen skull.
Jag  har frågat många thaländare

om de vet vad demokrati är. De har inte ens hört talas om ordet.

Val vet de vad det är. Det är då man får 500 baht ifrån en som kommer och samlar in pengarna mot uppvisande

av legitimation.
Kan vi inte tala om ishockey i stället.  Det förstår inte thaiarna heller .
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det ska väljarna göra på valdagen och inte stridsvagnar i Bangkok.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Väljarna? ??? Vi vet vem som styr Thailand, men att han var vald det visste jag inte. Han är ju i Dubai, trots att han kan komma tillbaka Thailand när han vill (han är Thailändare han har ett Thailändskt pass han har ett privatplan)

Ändå väljer han att stanna i Dubai. 

post-9848-0-15638400-1368268397.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

I detta fall är domen en följd av kuppen och inte tvärt om.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Bekymmersamt! Du fattar fortfarande inte vad som hände de åren...eller VILL du inte fatta? Oavsett vilket så är det att nedvärdera dig själv när du så uppenbart inte hänger med.

 

begicks brotten före eller efter kuppen?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Det ska väljarna göra på valdagen och inte stridsvagnar i Bangkok.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Därefter har de som valts att företräda landet ett stort ansvar att följa demokratins riktlinjer under den period de är valda...detta sker tyvärr inte i Thailand under detta gängs regeringsperiod.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Så med andra ord håller även du med om att kuppen var en förutsättning för domen.

 

Med vänlig hälsning isan Lover  

Du kan bara inte mena allvar med det påståendet? Säg att det var ett försök till skämt!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bekymmersamt! Du fattar fortfarande inte vad som hände de åren...eller VILL du inte fatta? Oavsett vilket så är det att nedvärdera dig själv när du så uppenbart inte hänger med.

 

begicks brotten före eller efter kuppen?

Gungfly..he don´t want to go there.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Thailand är och har alltid varit en militärdiktatur - så även idag.Men Några krig vågar de dock inte ge sig in i.

Militären är till för sin egen skull.

Jag  har frågat många thaländare

om de vet vad demokrati är. De har inte ens hört talas om ordet.

Val vet de vad det är. Det är då man får 500 baht ifrån en som kommer och samlar in pengarna mot uppvisande

av legitimation.

Kan vi inte tala om ishockey i stället.  Det förstår inte thaiarna heller .

 

 

Jag tror nog de flesta thailändare vet vad demokrati är och Thailand är inte en militärdiktatur idag, den här typen av inlägg tycker jag jävligt illa om och det stinker misslyckad och oförstående expat lång väg.

 

Thailändare, rik som fattig, vet att Thailand är en högst ofullkommlig demokrati men det är oerhört svårt att bli något man aldrig varit. I Europa slogs våra förfäder för demokratin och den växte upp nedifrån; i Thailand fick man demokratin uppifrån och sedan har de välbesuttna använt djupt inplogade patroniserigsspår för att förmå fotfolket att stödja lokala feodalherren, och där har demokratin som bäst varit en förespegling för fortsatt kvasidiktatur. Är man inte säker på om man har mat till sina barn imorgon så kan man inte förväntas prioritera natinalekonomiska mål.

 

En riktig demokrati i Thailand ligger nog ett par decennier bort och sedan mitten på 90-talet kan det tyckas gått bakåt, jag tror dock att sociala media och ett allmännt ökat välstånd gör att under ytan så har åtminstonde den yngre generationen thailändare idag en bättre förståelse för demokrati än vad några thailändare någonsin haft. Demokrati är lätt att ta för givet, för lätt är jag rädd om man ser på Europa, men oerhört komplicerat att införa och det finns inget i thailands kultur och traditioner som förespråkar något som ens liknar demokrati.

 

Håller sig nu bara militärerna i sina baracker så kommer den thailändska befolkningen snart få sig en lektion i realpolitk och förhoppningsvis blir det slutet på en negativ demokratisk spiral, det kommer dock förmodligen inte bli utan betydande våldsamheter och offer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så du skriver att "väljarna ska respektera demokratin på valdagen" men inte att någon av de valda ska respektera demokratin under sin mandatperiod!

Är du verkligen frisk och fri ute i samhället?

Hej

 

I en demokrati avgör väljarna om det är dags att byta regering och inte militären, på din fråga om vem som är frisk, den som föredrar att regeringar både väljs och byts ut via val eller den som förordar att militären ska sköta detta överlåter jag åt andra att bedöma.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Så du skriver att "väljarna ska respektera demokratin på valdagen" men inte att någon av de valda ska respektera demokratin under sin mandatperiod!

Är du verkligen frisk och fri ute i samhället?

 

 

.. och på fråga B svarar du vad för något?

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
.. och på fråga B svarar du vad för något?

Hej

 

Självklart ska valda politiker respektera sina väljare och demokratin, gör man inte det blir man knappast omvald gång på gång, dom människor som inte respekterar väljarna och demokratin är männen bakom landets 18-20 militära + ett antal juridiska kupper.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Självklart ska valda politiker respektera sina väljare och demokratin, gör man inte det blir man knappast omvald gång på gång, dom människor som inte respekterar väljarna och demokratin är männen bakom landets 18-20 militära + ett antal juridiska kupper.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Och hur var det nu med demokratins status vid förra kuppen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Hej

 

I en demokrati avgör väljarna om det är dags att byta regering och inte militären, på din fråga om vem som är frisk, den som föredrar att regeringar både väljs och byts ut via val eller den som förordar att militären ska sköta detta överlåter jag åt andra att bedöma.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så är det givetvis; i en fungerande demokrati så bestämmer väljarna, absolut inte militären, när det är dags att byta regering. Nu är ju inte Thailand, och har aldrig varit, en fungerande demokrati och framförallt inte en fungerande rättsstat. De ekonomiska, konstitutionella och politiska brotten T gjorde 2006 hade i en fungerande demokrati och rättsstat förvissat honom till en mångårig fängelsevistelse men då han ägde både konstitutions- och valiga brottsdomstolar så hände ingenting. Jag har alltid fördömt militärkuppen 2006, precis som jag fördömde den juridiska kuppen 2008, men kuppen 2006 var inget slag mot demokratin för den hade T redan avskaffat, den var ett klumpigt utslag av militärens maktfullkomlighet som spelade T helt i händerna. Väljarna hade ju faktiskt redan sagt sitt; T blev bortröstad, men han sket i det så vad skulle egentligen gjorts för att rädda demokratin?

 

PAD's första inkarnation är thailands största folkrörelse någonsin och för första gången någonsin fanns en rörelse som spann över etniska-, geografiska- och klassgränser. Hade de bara fått fortsätta och militärerna hållt sig i sina baracker så hade Thailand varit ett betydligt bättre land i dag och T med familj hade suttit med sina miljarder i Nicaragua utan att någon brytt sig nämnvärt.

 

Det ironiska är att T nu istället kommer förlora makten på något som han faktiskt gjorde rätt, om än av fel anledningar. När ICC's beslut om att tilldela marken runt Preah Vihear till Kambodja så kommer tillräckligt många PT MPs känna behovet av att rädda sina egna skinn för att PT inte längre ska ha majoritet och jag tror inte att T anser det mödan värd att försöka komma igen en gång till. Det kommer dock förmodligen bli demonstrationer och upplopp som sannolikt kommer få 2010 att framstå som en scoutträff innan de mest inbitna inser att en epok, som de med all rätt initialt trodde på, gått i graven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så är det givetvis; i en fungerande demokrati så bestämmer väljarna, absolut inte militären, när det är dags att byta regering. Nu är ju inte Thailand, och har aldrig varit, en fungerande demokrati och framförallt inte en fungerande rättsstat. De ekonomiska, konstitutionella och politiska brotten T gjorde 2006 hade i en fungerande demokrati och rättsstat förvissat honom till en mångårig fängelsevistelse men då han ägde både konstitutions- och valiga brottsdomstolar så hände ingenting. Jag har alltid fördömt militärkuppen 2006, precis som jag fördömde den juridiska kuppen 2008, men kuppen 2006 var inget slag mot demokratin för den hade T redan avskaffat, den var ett klumpigt utslag av militärens maktfullkomlighet som spelade T helt i händerna. Väljarna hade ju faktiskt redan sagt sitt; T blev bortröstad, men han sket i det så vad skulle egentligen gjorts för att rädda demokratin?

 

PAD's första inkarnation är thailands största folkrörelse någonsin och för första gången någonsin fanns en rörelse som spann över etniska-, geografiska- och klassgränser. Hade de bara fått fortsätta och militärerna hållt sig i sina baracker så hade Thailand varit ett betydligt bättre land i dag och T med familj hade suttit med sina miljarder i Nicaragua utan att någon brytt sig nämnvärt.

 

Det ironiska är att T nu istället kommer förlora makten på något som han faktiskt gjorde rätt, om än av fel anledningar. När ICC's beslut om att tilldela marken runt Preah Vihear till Kambodja så kommer tillräckligt många PT MPs känna behovet av att rädda sina egna skinn för att PT inte längre ska ha majoritet och jag tror inte att T anser det mödan värd att försöka komma igen en gång till. Det kommer dock förmodligen bli demonstrationer och upplopp som sannolikt kommer få 2010 att framstå som en scoutträff innan de mest inbitna inser att en epok, som de med all rätt initialt trodde på, gått i graven.

Hej

 

Håller med om att Thailand aldrig har varit en fungerande demokrati fullt ut, men anledningarna till detta kan man diskutera, själv tycker jag att militären och männen bakom alla kupper bär ett stort ansvar för detta.

 

Något fungerande rättsväsende har landet mycket riktigt inte haft och därför har man svårt att ta domstolarna på allvar, dom är både korrumperade och ofria, friar och fäller mer efter hur männen bakom kulisserna vill ha det än på fakta och använder lagen som ett politiskt verktyg.  

 

Tror inte heller på någon politisk comeback för personen Thaksin men jag hoppas att PT kommer att finnas kvar som dom fattigas alternativ, att begära att dom fattiga i norr, nordost och i Bangkoks slum ska rösta på samma parti som landets överklass, kuppande generaler, kungligt närstående och PAD är orimligt, dom fattiga som nu röstar rött har ju absolut inget gemensamt med dessa grupper.

 

Vad det gäller Preah Vihear så tycker jag också att Thaksin fattade rätt beslut och det ingår i en PM,s jobb att även kunna fatta svåra beslut, det är möjligt att detta kommer att kosta honom i popularitet.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Håller med om att Thailand aldrig har varit en fungerande demokrati fullt ut, men anledningarna till detta kan man diskutera, själv tycker jag att militären och männen bakom alla kupper bär ett stort ansvar för detta.

 

Något fungerande rättsväsende har landet mycket riktigt inte haft och därför har man svårt att ta domstolarna på allvar, dom är både korrumperade och ofria, friar och fäller mer efter hur männen bakom kulisserna vill ha det än på fakta och använder lagen som ett politiskt verktyg.  

 

Tror inte heller på någon politisk comeback för personen Thaksin men jag hoppas att PT kommer att finnas kvar som dom fattigas alternativ, att begära att dom fattiga i norr, nordost och i Bangkoks slum ska rösta på samma parti som landets överklass, kuppande generaler, kungligt närstående och PAD är orimligt, dom fattiga som nu röstar rött har ju absolut inget gemensamt med dessa grupper.

 

Vad det gäller Preah Vihear så tycker jag också att Thaksin fattade rätt beslut och det ingår i en PM,s jobb att även kunna fatta svåra beslut, det är möjligt att detta kommer att kosta honom i popularitet.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

Har du den markerade texten som ett snabbval eftersom du har den med i alla inlägg du gör nästan

 

Om inte kan du kanske tjäna väldigt mycket tid och energi på att lägga den som en standardtext med snabbknapp kopplad till den..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Har du den markerade texten som ett snabbval eftersom du har den med i alla inlägg du gör nästan

 

Om inte kan du kanske tjäna väldigt mycket tid och energi på att lägga den som en standardtext med snabbknapp kopplad till den..

Hej

 

Eftersom det är just dessa grupper som engagerar mig så har jag redan en sån knapp.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Eftersom det är just dessa grupper som engagerar mig så har jag redan en sån knapp.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jo det ingår ju som en del i den typ av enögd politisk agitation som bedrivs här.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ironiska är att T nu istället kommer förlora makten på något som han faktiskt gjorde rätt, om än av fel anledningar. När ICC's beslut om att tilldela marken runt Preah Vihear till Kambodja så kommer tillräckligt många PT MPs känna behovet av att rädda sina egna skinn för att PT inte längre ska ha majoritet och jag tror inte att T anser det mödan värd att försöka komma igen en gång till. Det kommer dock förmodligen bli demonstrationer och upplopp som sannolikt kommer få 2010 att framstå som en scoutträff innan de mest inbitna inser att en epok, som de med all rätt initialt trodde på, gått i graven.

 

Jag är också mycket spänd på hur reaktionerna kommer att bli när ICC kommer med det väntade beslutet, är det något som alla thailändare är-fattig som rik- så är det att de är nationalistiska in absurdum. Spelar oppositionen på rätt strängar efter beslutet och lovar Banharn, SAnoh och de andra kappvändarna i koalitionen guld och gröna skogar ifall de hoppar över så sitter snart Badluck där övergiven.

 

Tror inte ens PTP´s fotfolk ser det som ett rättvist byte med Preah Vihear templet mot olje och gasexploateringsrätter i Kambodjas farvatten för Shincorp...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jo det ingår ju som en del i den typ av enögd politisk agitation som bedrivs här.

Hej

 

Jag tycker som sagt att det var på tiden att något politiskt parti engagerade sig i just dom norra och nordöstra delarna av landet och befolkningen i Bangkoks slums problematik, dessa regioner hade avsiktligt dom traditionella partierna struntat i under hela landets politiska historia och dom var kraftigt eftersatta på alla plan om man jämför med centrala Thailand och Bangkok.

 

Och det har varit roligt att följa den snabba utvecklingen i dessa områden under 12 år med TRT, PPP och nu PT, man känner ju nästan inte igen sig och jag förstår att befolkningen här uppe uppskattar det som har gjorts för dom och att dom vill ha mer av detta, jag ser det inte som orättvist att dom fattigaste områdena i landet har fått det bättre utan tycker att det var på tiden.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag är också mycket spänd på hur reaktionerna kommer att bli när ICC kommer med det väntade beslutet, är det något som alla thailändare är-fattig som rik- så är det att de är nationalistiska in absurdum. Spelar oppositionen på rätt strängar efter beslutet och lovar Banharn, SAnoh och de andra kappvändarna i koalitionen guld och gröna skogar ifall de hoppar över så sitter snart Badluck där övergiven.

 

Tror inte ens PTP´s fotfolk ser det som ett rättvist byte med Preah Vihear templet mot olje och gasexploateringsrätter i Kambodjas farvatten för Shincorp...

Hej

 

Personligen är jag inte orolig för detta vad det gäller norra, nordöstra Thailand och Bangkoks slum där är det fortfarande förbättrade liv som står högst på önskelistan, dom som kommer att bråka är väl som vanligt PAD, traditionalister, generalerna, Demokrater och dom kommer säkert att försöka ställa till oroligheter i landet som kanske blir både allvarliga och blodiga för att försöka störta den folkvalda regeringen, det är ju som vanligt deras enda chans för vinna val kan dom ju inte, denna gruppering startade ju t.o.m krig mot Kambodja under Apishits korta tid vid makten, fattiga har betydligt vardagligare problem och önskemål än ett fornminne i ett grannland.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Personligen är jag inte orolig för detta vad det gäller norra, nordöstra Thailand och Bangkoks slum där är det fortfarande förbättrade liv som står högst på önskelistan, dom som kommer att bråka är väl som vanligt PAD, traditionalister, generalerna, Demokrater och dom kommer säkert att försöka ställa till oroligheter i landet som kanske blir både allvarliga och blodiga för att försöka störta den folkvalda regeringen, det är ju som vanligt deras enda chans för vinna val kan dom ju inte, denna gruppering startade ju t.o.m krig mot Kambodja under Apishits korta tid vid makten, fattiga har betydligt vardagligare problem och önskemål än ett fornminne i ett grannland.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Jag tror du har fel.

 

För den enskilde är det självklart viktigare med förbättrade liv.

 

Men en sak som ett tempel och dessutom ett av de tempel i princip alla i Thailand känner till och är mäkta stolta över, kommer de bli riktigt rabalder om det kommer fram vad som egentligen hänt. Om det blir så att Kambodja vinner målet.

 

Alla kommer att sluta sig runt detta fall. Och då hamnar den enskildes förbättrade liv i skuggan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...