Jump to content
IGNORERAD

Mackan frågar om Mac


M33

Recommended Posts

Hej! Har du någon faktakälla på detta, eller är det nått ni har "kommit" på under era privata sektmöten?

 

 

Detta verkar inte stämma. Det pratas om 80% effektivitet och det är mycket mera än 25%  där har du ett argument  Fortfarande fattar jag inte att du fortsätter med retoriken att det saknas argument.

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • M33

    23

  • Gustav

    17

  • Herr Chang

    12

  • andrejsdenruskige

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Varför ligger alltid mina ölbilder ner. Har roterat den nedre i iPhoto så att den visas liggande och trodde då att den skulle rätas upp här men icke.

Vad gör jag för fel?

 

post-6130-0-87614600-1368281777_thumb.jp

 

post-6130-0-72897000-1368281860_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en Android och problemet är löst hahahahahahahahahaha
Android istället för iMac, det var humor av hög klass
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Varför ligger alltid mina ölbilder ner. Har roterat den nedre i iPhoto så att den visas liggande och trodde då att den skulle rätas upp här men icke.

Vad gör jag för fel?

 

attachicon.gifDSC03671.JPG

 

attachicon.giftest.JPG

 

Du gör nog inget fel. Jag misstänker att det är olika versioner av forumprogramvaran som ställer till det, men visst kan det vara en bugg i iPhoto istället.

 

Jag roterar en del bilder i iPhoto, men ibland har det blivit fel på MPR. Jag vet inte var felet ligger. Har dock noterat att om jag exporterar roterade bilder från iPhoto till min hårddisk och sedan plockar in dom på MPR blir det rätt.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att dom inskränkta Apple hatarna inte kom på min och Andrejs Apple fest,då hade vi kunnat uppdaterat deras små hjärnor..

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör nog inget fel. Jag misstänker att det är olika versioner av forumprogramvaran som ställer till det, men visst kan det vara en bugg i iPhoto istället.   Jag roterar en del bilder i iPhoto, men ibland har det blivit fel på MPR. Jag vet inte var felet ligger. Har dock noterat att om jag exporterar roterade bilder från iPhoto till min hårddisk och sedan plockar in dom på MPR blir det rätt.   Herr Chang har talat.
Skall testa att rotera / lägga in från något annat än iphoto imorn.
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ligger alltid mina ölbilder ner. Har roterat den nedre i iPhoto så att den visas liggande och trodde då att den skulle rätas upp här men icke.

Vad gör jag för fel?

 

attachicon.gifDSC03671.JPG

 

attachicon.giftest.JPG

 

 

Den mest sannolika anledningen är att iPhoto inte roterar bilden, istället så lägger de bara in en tag som säger att bilden har blivit roterad. Anledningen till att de gör så är att bilder förstörs lite varje gång de sparas. Detta kan vara bra om nån person får för sig att rotera samma bild 2-300 gånger. Men problemet med det är att bilden bara kommer visas korrekt så länge som taggen finns kvar och i program som förstår att den taggen betyder att de skall rotera bilden.

När du laddar upp en bild till MPR så skapas två nya versioner av bilden. En liten bild som visas i inlägget och en större som visas när du klickar på bilden. När de bilderna skapas så läser forumet bara av bilddatan (dvs inte metadatan där bland annat roteringsinformationen finns) och eftersom bilden inte är roterad på riktigt så visas den inte som du vill.

http://www.maipenrai.se/upload/monthly_05_2013/post-6130-0-87614600-1368281777_thumb.jpg

Det är alltså ingen bug i forumet utan bilden visas felaktigt eftersom den aldrig blivit rättat.

Det är mycket troligt att det fungerar om du gör som HC säger och exportera bilderna. iPhoto kommer då rotera bilden på riktigt innan de sparar den nya versionen och ta bort roteringstagen.

 

Ändrades av elephant
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Den mest sannolika anledningen är att iPhoto inte roterar bilden, istället så lägger de bara in en tag som säger att bilden har blivit roterad. Anledningen till att de gör så är att bilder förstörs lite varje gång de sparas. Detta kan vara bra om nån person får för sig att rotera samma bild 2-300 gånger. Men problemet med det är att bilden bara kommer visas korrekt så länge som taggen finns kvar och i program som förstår att den taggen betyder att de skall rotera bilden.

När du laddar upp en bild till MPR så skapas två nya versioner av bilden. En liten bild som visas i inlägget och en större som visas när du klickar på bilden. När de bilderna skapas så läser forumet bara av bilddatan (dvs inte metadatan där bland annat roteringsinformationen finns) och eftersom bilden inte är roterad på riktigt så visas den inte som du vill.

http://www.maipenrai.se/upload/monthly_05_2013/post-6130-0-87614600-1368281777_thumb.jpg

Det är alltså ingen bug i forumet utan bilden visas felaktigt eftersom den aldrig blivit rättat.

Det är mycket troligt att det fungerar om du gör som HC säger och exportera bilderna. iPhoto kommer då rotera bilden på riktigt innan de sparar den nya versionen och ta bort roteringstagen.

 

Ja, håller med om att det finns någon bugg i den rotationsinformation som sparas i EXIF.datat. I iPhoto, i MPR eller i den webläsare man använder.

 

Å andra sidan beror det kanske på vilken kamera man använder. Jag använder en Lumix, och har aldrig behövt rotera en bild från den. Kameran har en sensor som känner av hur man håller den när man tar bilden, och då blir det alltid rätt.

 

Och nu blir det riktigt nördigt... tidigare kameror som jag haft hade inte denna sensor. Så då var jag tvungen att rotera i iPhoto. Vad som förvånade mig var att jag kunde konstatera att när jag tog en bild i porträttläge vred jag kameran medurs. När en kvinna, thai eller farang, lånade kameran för att ta en bild vred de alltid kameran moturs. Är det något genetiskt?

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Bild från min Sonykamera

 

Roterad och exporterad

post-6130-0-57523700-1368344513_thumb.jp

orginalet

post-6130-0-81395400-1368344636_thumb.jp

 

2 nya bilder med min Canon IXUS, ser rättvända ut i iPhoto

 

post-6130-0-35440300-1368344871_thumb.jp

 

post-6130-0-90746300-1368344908_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

post-6130-0-94369000-1368347956_thumb.jp

 

post-6130-0-29743300-1368347986.jpg

 

Nedre bilden är öppnad i GIMP och sedan exporterad och då funkade det

 

Link to comment
Dela på andra sajter

post-6130-0-36493700-1368348462.jpg

 

post-6130-0-44623100-1368348633.jpg

 

Och helt plötsligt funkar det hur jag än gör... Gissningsvis var det väl som vanligt jag som var problemet.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...