Jump to content
IGNORERAD

Mackan frågar om Mac


M33

Recommended Posts

På Windows behöver man bara kunna Ctrl F5 så löser sig allt :) men på mac verkar det finnas hur många kortkommandan som helst ???   http://support.apple.com/kb/HT1343?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE   Kontroll F2 verkar ha nåt med menyraden att göra.
Ctrl F5 kommer man sakna ;) Du kanske kan skicka hit den där IT-supporten du hade i Pattaya härom året? Hon såg duktig ut.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • M33

    23

  • Gustav

    17

  • Herr Chang

    12

  • andrejsdenruskige

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai
Ctrl F5 kommer man sakna :wink: Du kanske kan skicka hit den där IT-supporten du hade i Pattaya härom året? Hon såg duktig ut.

Då måste du kunna teckenspråk... tanke på att hon lyckades limma ihop gaddarna med superlim? LOL

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Om man trycker cmd-shift-4 kan man markera den yta av skärmen man vill få till en png-fil. Dessa filer går bra att ladda upp till MPR. Om man endast vill ha en bild av ett specifikt fönster trycker man cmd-shift-4, sedan mellanslag och till sist klickar man på det fönster man vill ha en bild av.

 

Fullskärm är just vad det är. Vill man fortfarande se menyraden är det bättre att själv flytta fönstret och göra det maximalt stort. Själv använder jag sällan fullskärm, men det är bra i iPhoto när jag ska välja ut bilder. För de få menykommandon jag behöver då har jag lyckats memorera de tangentbordskommando som finns.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Ctrl F5 kommer man sakna ;) Du kanske kan skicka hit den där IT-supporten du hade i Pattaya härom året? Hon såg duktig ut.

Nja, hon gillar ju Samsung och brukar demonstrera hur kameran funkar i hennes Note 2 för mig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste du kunna teckenspråk... tanke på att hon lyckades limma ihop gaddarna med superlim? LOL
Hehe, var det samma tekniker...? Jaja vill får väl snacka med kortkommandon då;)
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Då måste du kunna teckenspråk... tanke på att hon lyckades limma ihop gaddarna med superlim? LOL

 

:rotfl: Det var inte samma dam :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mackan! Efter många år som Pc användare slog jag till och köpte en Mac Pro med retina skärm. Anledningningen till detta var ständiga problem både med datorerna och Windows. Men nu är jag tveksam till om jag gjorde rätt. Uttrycket att det inte går lära gamla hundar att sitta stämmer i detta fall. Jag lär mig inte att använda Mac. Finns det någon användarbok att köpa? Inte någon som går att läsa på nätet. Det känns frustrerande att inte kunna använda finesserna fullt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mackan! Efter många år som Pc användare slog jag till och köpte en Mac Pro med retina skärm. Anledningningen till detta var ständiga problem både med datorerna och Windows. Men nu är jag tveksam till om jag gjorde rätt. Uttrycket att det inte går lära gamla hundar att sitta stämmer i detta fall. Jag lär mig inte att använda Mac. Finns det någon användarbok att köpa? Inte någon som går att läsa på nätet. Det känns frustrerande att inte kunna använda finesserna fullt ut.
Jag är helt fel person att svara på detta. Men än så länge är jag väldigt nöjd med min dator, visst är det annorlunda men det betyder inte dåligt som en del tycker. Tror att du säkert kan hitta någon manual på apple support och printa den, annars så ställ frågorna här så får du säkert bra svar från någon av alla duktiga Macanvändare.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hej Mackan! Efter många år som Pc användare slog jag till och köpte en Mac Pro med retina skärm. Anledningningen till detta var ständiga problem både med datorerna och Windows. Men nu är jag tveksam till om jag gjorde rätt. Uttrycket att det inte går lära gamla hundar att sitta stämmer i detta fall. Jag lär mig inte att använda Mac. Finns det någon användarbok att köpa? Inte någon som går att läsa på nätet. Det känns frustrerande att inte kunna använda finesserna fullt ut.

http://forum.macworld.se

Link to comment
Dela på andra sajter

felciterat...
Ursäkta en dumbom, men jag vill gärna veta om det finns en bok att köpa om hur du använder en Mac.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en dumbom, men jag vill gärna veta om det finns en bok att köpa om hur du använder en Mac.

 

Den här boken kanske är nått för dig :)

 

Mac OS X Lion For Dummies

111802205X.jpg

http://www.dummies.com/how-to/content/macs-for-dummies-cheat-sheet.html

 

 

 

 

 

Edit:

PS  Helt säriös for dummies böckerna brukar vara mycket bättre än de låter, även om jag inte har nån aning om den här boken är bra eller dålig. DS

Ändrades av elephant
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Hej Mackan! Efter många år som Pc användare slog jag till och köpte en Mac Pro med retina skärm. Anledningningen till detta var ständiga problem både med datorerna och Windows. Men nu är jag tveksam till om jag gjorde rätt. Uttrycket att det inte går lära gamla hundar att sitta stämmer i detta fall. Jag lär mig inte att använda Mac. Finns det någon användarbok att köpa? Inte någon som går att läsa på nätet. Det känns frustrerande att inte kunna använda finesserna fullt ut.

 

Hej Kookoo,

 

Visst finns det böcker om Mac att köpa, mest på engelska men även på svenska. Det bästa vore ju om du hade någon kompis som kunde visa dig, men om du kan tänka dig att läsa engelska på datorn kan jag rekommendera de PDF-filer som säljs för billig peng här:

 

http://www.takecontrolbooks.com/?pt=TB-TAGLINE

 

Mycket välskrivna och pedagogiska böcker, om än i elektronisk form.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en förlorad själ!! Hur ska det gå? Folk blir lockade med äpplen men måste slåss mot lejon. 

Men nu verkar ju som om man måste välja mellan äpplen och linuxar. Windows har ju kört sitt gränssnitt åt helvete.

Snyfft, men det är ju klart om man skaffar sig en MAC så slipper man alla problem... Skön tanke.

Men en stilla undran har dom fixat till en backslash tangent ännu (\) ?:36

:36:  :36:  :36:

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en förlorad själ!! Hur ska det gå? Folk blir lockade med äpplen men måste slåss mot lejon. 

Men nu verkar ju som om man måste välja mellan äpplen och linuxar. Windows har ju kört sitt gränssnitt åt helvete.

Snyfft, men det är ju klart om man skaffar sig en MAC så slipper man alla problem... Skön tanke.

Men en stilla undran har dom fixat till en backslash tangent ännu (\) ?:36

:36:  :36:  :36:

 

När det gäller backslash i den svenska tangentbordslayouten kan man verkligen undra hur någon (inte) tänkte.

Jag menar... Alt+Shift+7. Inget för svenska programmerare direkt. Vanligt folk behöver den kanske inte så ofta, men varför krångla till det i onödan.

Som tur är finns ukelele: http://scripts.sil.org/ukelele

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ännu en förlorad själ!! Hur ska det gå? Folk blir lockade med äpplen men måste slåss mot lejon. 

Men nu verkar ju som om man måste välja mellan äpplen och linuxar. Windows har ju kört sitt gränssnitt åt helvete.

Snyfft, men det är ju klart om man skaffar sig en MAC så slipper man alla problem... Skön tanke.

Men en stilla undran har dom fixat till en backslash tangent ännu (\) ?:36

:36:  :36:  :36:

 

Ingen dedikerad tangent. Annars funkar det med shift+alt+7

Link to comment
Dela på andra sajter

\ Hälsningar Odins Mac Book pro...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller backslash i den svenska tangentbordslayouten kan man verkligen undra hur någon (inte) tänkte.

Jag menar... Alt+Shift+7. Inget för svenska programmerare direkt. Vanligt folk behöver den kanske inte så ofta, men varför krångla till det i onödan.

Som tur är finns ukelele: http://scripts.sil.org/ukelele

Dom kanske uppfinner backslash så småningom. Dom lyckades efter ett tag att få dit  @ så om några år så...

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Dom kanske uppfinner backslash så småningom. Dom lyckades efter ett tag att få dit  @ så om några år så...

 

Oftast är Mac först med ny standard. Efter några år så hakar alla andra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Oftast är Mac först med ny standard. Efter några år så hakar alla andra på.
Så du menar att vi Windowsanvändare ska behöva trycka ner ytterligare en tangent för att skriva / om några år ??? Det tror inte jag ;)
Link to comment
Dela på andra sajter

Apple gör faktisk väldigt fina och bra prylar. Det stora felet med deras saker är FANATISKA användare. Det finns alltid saker man hakar upp sig på för det är ovant eller på ett annat sätt. Spelar ingen roll vilket operativ eller plattform. Det finns fördelar och nackdelar. Men det är kul med olikheter också. Och så har man lite att käfta om också! :crazy: . 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Så du menar att vi Windowsanvändare ska behöva trycka ner ytterligare en tangent för att skriva / om några år ??? Det tror inte jag :wink:

 

Det vet man aldrig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...