Jump to content
IGNORERAD

Korruptionen når nya rekordnivåer


Poffa

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai
Korruption är en oerhört komplex fråga och det är alldeles för enkelt att skylla på några få -  t.ex. politikerna.

"Makt korrumperar" har man ju hört så ofta så det måste vara sant.

 

Fundera på detta en stund som en av flera möjliga åtgärder...

 

En förutsättning för minskad korruption är ett fungerande skattesystem med relativt höga skatter.

Ju lägre skatt ett land har, desto mindre bryr sig invånarna om vad pengarna används till.

Utan skatter kommer människor inte heller att politiskt mobilisera sig mot korruption då man inte ser resurserna som sina.

 

Det där med skatterna funkade inte i kräkland, där mutade man sej från skatten.....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 413
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    39

  • Moritz

    29

  • Surin P3

    28

  • Khun Ken

    25

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest BpaijingKatai
Googla på "Tallviking är en nöt" och du får 7st svar :lol:

 

Hade du valt ett istället för en så hade du fått 8 svar, hade du valt nörd så hade du fått 5 svar.

Gör man samma sök på dej så blir det 5 svar på ett nöt, 4 svar på en nöt och 1 svar på en nörd!

Det betyder att du inte är oggoglebar.....

Google är fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i artikeln du refererar till står det att det är politiker som får mutorna?

Är det inte mera troligt att det är tjänstemän på mellan- och hög nivå som roffar åt sig av projektmedel?

 

Som boende i Thailand vad kan man själv göra för att stävja eländet?

Avstå från att muta polisen som upptäcker att man inte bär hjälm eller om man fått i sig lite för många öl innan avfärden?

 

M

 

 

 

 

 

Ta på en hjälm och drick inte när du ska framföra ett fordon, t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta på en hjälm och drick inte när du ska framföra ett fordon, t.ex.

Ganska självklart.

 

Frågan var ställd till de som har behov av att muta emellanåt.

De flesta anar vad korruption ställer till med i ett land och bör tacka gudarna att de inte växt upp där

men låter de bli att muta för det - eller tar de genvägen?  Gör du?

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska självklart.

 

Frågan var ställd till de som har behov av att muta emellanåt.

De flesta anar vad korruption ställer till med i ett land och bör tacka gudarna att de inte växt upp där

men låter de bli att muta för det - eller tar de genvägen?  Gör du?

 

M

 

Jag har växt upp med att särintressen och kollektiv utpressar makten, vilket inte kallas korruption, men likt förbannat är en typ av korruption. Mutor i Thailand försöker jag låta bli. T.ex går jag inte in om jag ska betala farangpris . Principsak. Det borde du och alla andra göra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har växt upp med att särintressen och kollektiv utpressar makten, vilket inte kallas korruption, men likt förbannat är en typ av korruption. Mutor i Thailand försöker jag låta bli. T.ex går jag inte in om jag ska betala farangpris . Principsak. Det borde du och alla andra göra också.

 

Var inne på det en gång men det är fel personer som drabbas om man väljer att stå utanför och sura.

Alla thailändare jag frågat - inklusive frugan - tycker att faranger självklart ska betala mera för att komma in :-)

 

Mutor har jag aldrig behövt betala (vad jag vet) och det underlättar ju när man vill spela redig :-)

Fattar inte hur lobbyverksamhet som hela tiden ökar i Sverige kan falla utan för ramen "korruption".

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne på det en gång men det är fel personer som drabbas om man väljer att stå utanför och sura.

Alla thailändare jag frågat - inklusive frugan - tycker att faranger självklart ska betala mera för att komma in :-)

 

Mutor har jag aldrig behövt betala (vad jag vet) och det underlättar ju när man vill spela redig :-)

Fattar inte hur lobbyverksamhet som hela tiden ökar i Sverige kan falla utan för ramen "korruption".

Jag trodde detta var en tråd om nyheter i Thailand.........men jag kanske har fel, har jag fel ber jag om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde detta var en tråd om nyheter i Thailand.........men jag kanske har fel, har jag fel ber jag om ursäkt.

Handlar inte vartenda ord i den text du citerar, om Thailand.

Tråden handlar om korruption och det är ingen nyhet fast definitivt också ett Thailändsk fenomen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar inte vartenda ord i den text du citerar, om Thailand.

Tråden handlar om korruption och det är ingen nyhet fast definitivt också ett Thailändsk fenomen.

 

 

 

Fattar inte hur lobbyverksamhet som hela tiden ökar i Sverige Thailand  kan falla utan för ramen "korruption". :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte hur lobbyverksamhet som hela tiden ökar i Sverige Thailand  kan falla utan för ramen "korruption". :thumbsup:

Bättre om man skriver "lobbyverksamhet som finns i Thailand och ökar i Sverige"?

Är det nödvändigt att förstöra tråden genom att märka ord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre om man skriver "lobbyverksamhet som finns i Thailand och ökar i Sverige"?

Är det nödvändigt att förstöra tråden genom att märka ord?

What ever.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
På pappret ja, undrar hur mycket som inte redovisades :crazy:

Den där argumentationen är lite galen tycker jag.

De röda har jagat livet ur sig för att hitta olagligheter kring PM Abhisit Man hittade inget...jo det gjorde man! Det kunde ev ifrågasättas något kring hans militärtjänst och då tog man, under stort pressuppbåd, ifrån honom hans rang (fast jag är inte säker på att rangen till slut togs från honom)

 

Vad gäller Thaksin och hans gelikar så finns det lika många korruptionsskandaler att det liknar ett svenskt höstregn; det tar aldrig slut.

 

Att du (och IL) använder den typen av argumentation som ni gör; det säger mer om er än om något annat.

 

Ta fram exempel där PM Abhisit beslagits med mutor istället för att köra med "bara för att våra pajaser är ohederliga så måste alla vara det"

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Den där argumentationen är lite galen tycker jag.

De röda har jagat livet ur sig för att hitta olagligheter kring PM Abhisit Man hittade inget...jo det gjorde man! Det kunde ev ifrågasättas något kring hans militärtjänst och då tog man, under stort pressuppbåd, ifrån honom hans rang (fast jag är inte säker på att rangen till slut togs från honom)

 

Vad gäller Thaksin och hans gelikar så finns det lika många korruptionsskandaler att det liknar ett svenskt höstregn; det tar aldrig slut.

 

Att du (och IL) använder den typen av argumentation som ni gör; det säger mer om er än om något annat.

 

Ta fram exempel där PM Abhisit beslagits med mutor istället för att köra med "bara för att våra pajaser är ohederliga så måste alla vara det"

Hej

 

Ja demokraterna hittar väldigt allvarliga brott som leder till att en PM kan avsättas, tänker du på PPP,s Samak som fick gå efter att ha varit med i ett matlagningsprogram på TV ?

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

På pappret ja, undrar hur mycket som inte redovisades :crazy:

 

Jag är till 100% med på detta.

Det som redovisas på pappret är i princip aldrig det som faktiskt är.

 

Så låt oss ponera att alla redovisar 50% av sin faktiska förmögenhet.

Det betyder att Abhisit egentligen tjänade 8 miljoner under sin tid som PM.

Och Thaksin då 122 miljarder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Ja demokraterna hittar väldigt allvarliga brott som leder till att en PM kan avsättas, tänker du på PPP,s Samak som fick gå efter att ha varit med i ett matlagningsprogram på TV ?

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

Anser du att det är OK för en sittande PM att bryta mot de lagar och regler som reglerar vad en PM får göra ?

 

Kanske dum fråga med tanke på ditt stöd för Thaksin agerande som PM..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag är till 100% med på detta.

Det som redovisas på pappret är i princip aldrig det som faktiskt är.

 

Så låt oss ponera att alla redovisar 50% av sin faktiska förmögenhet.

Det betyder att Abhisit egentligen tjänade 8 miljoner under sin tid som PM.

Och Thaksin då 122 miljarder.

Hej

 

Thaksin är ju en framgångsrik affärsman och inte en skolad politiker och i den division som Thaksin befinner sig är han långt ifrån unik om att tjäna stora pengar, han tillhör väl inte ens den absoluta toppen.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Ja demokraterna hittar väldigt allvarliga brott som leder till att en PM kan avsättas, tänker du på PPP,s Samak som fick gå efter att ha varit med i ett matlagningsprogram på TV ?

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Först; i mitt inlägg nämnde jag inte att korruptionsskandalerna endast hade resulterat i en avsatt PM; jag avsåg den smutsiga tradition som finns inom PT, TRT mfl.

Därefter; var det Samak gjorde lagligt eller olagligt?

Slutligen; du missade att nämna om gänget vid makten funnit någon korruption kopplad till PM Abhisit?

 

Sedan har vi den numera ganska kände flyktingen

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Thaksin är ju en framgångsrik affärsman och inte en skolad politiker och i den division som Thaksin befinner sig är han långt ifrån unik om att tjäna stora pengar, han tillhör väl inte ens den absoluta toppen.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

:rotfl: :rotfl: :rotfl:

Ibland misstänker jag att du IL är ett troll; spelat av ägarna till detta forum. Ja herregud! :14:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Thaksin är ju en framgångsrik affärsman och inte en skolad politiker och i den division som Thaksin befinner sig är han långt ifrån unik om att tjäna stora pengar, han tillhör väl inte ens den absoluta toppen.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

Jag håller med om att han inte är en skolad politiker.

Och det är ju inget problem.

 

Problemet är väl att han inte ser skillnad på sin roll som politiker och som affärsman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag håller med om att han inte är en skolad politiker.

Och det är ju inget problem.

 

Problemet är väl att han inte ser skillnad på sin roll som politiker och som affärsman.

Hej

 

Där tror jag tyvär att du har rätt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att han inte är en skolad politiker.

Och det är ju inget problem.

 

Problemet är väl att han inte ser skillnad på sin roll som politiker och som affärsman.

Undrar om det är någon politiker i Thailand som gör det.

Möjligen de som inte är affärsmän vid sidan om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det är någon politiker i Thailand som gör det.

Möjligen de som inte är affärsmän vid sidan om.

 

Garanterat så är de flesta politiker affärsmän.

Om de inte har nån "affär" vid sidan om så är ju den thailändska politiken i sig en bra affär.

 

Och det är väl ett av Thailands största problem i politiken.

Ingen gör nåt för landet som inte gynnar dem själva också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Garanterat så är de flesta politiker affärsmän.

Om de inte har nån "affär" vid sidan om så är ju den thailändska politiken i sig en bra affär.

 

Och det är väl ett av Thailands största problem i politiken.

Ingen gör nåt för landet som inte gynnar dem själva också.

 

Det tråkiga är egentligen inte att det antagligen går att plocka fram skit om varenda en.

Det tråkiga är att ingen verkar bry sig och att de kan sitta kvar nästan oavsett vilket.

Jag inbillar mig att så inte är fallet i Sverige.

 

Just där skiljer sig kanske Thaksin från de andra, han vågar trots systern åtminstone

inte visa sig i Thailand och får på så sätt en form för straff.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Thaksin är ju en framgångsrik affärsman och inte en skolad politiker och i den division som

Thaksin befinner sig är han långt ifrån unik om

att tjäna stora pengar, han tillhör väl inte ens den absoluta toppen.

Med vänlig hälsning Isan lover

Och hur skolad är Yingluck????
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det tråkiga är egentligen inte att det antagligen går att plocka fram skit om varenda en.

Det tråkiga är att ingen verkar bry sig och att de kan sitta kvar nästan oavsett vilket.

Jag inbillar mig att så inte är fallet i Sverige.

 

Just där skiljer sig kanske Thaksin från de andra, han vågar trots systern åtminstone

inte visa sig i Thailand och får på så sätt en form för straff.

 

M

Hej

 

Alla tar väl mer eller mindre för givet att politiker i Thailand är korrumperade eftersom det är så traditionellt och många är nog beredda att se mellan fingrarna med detta om dom samtidigt får det bättre själva.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...