Jump to content
IGNORERAD

Minister Anudith Nakornthap hotar att stänga ner webbsidor som kritiserar PM Yingluck

Khun Ken

Recommended Posts

Tallviking
Är det bara jag som inte blir ett dock klokare av det här "svaret" ?????

Enda vettiga jag fick ut är att han anser att är man välutbildad röstar man gult..

Men han är själv beviset på att även detta är feltänkt..

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

• Svar 150
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

22

• Khun Ken

22

• andersbangkok

10

• Kollba

10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
Enda vettiga jag fick ut är att han anser att är man välutbildad röstar man gult..

Hej

Så enkelt är det i norra Isaan.

Med vänlig hälsning isan lover

Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

Och du anser dig ju välutbildad, bor i norra Isaan och röstar.... ? :whistle:

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

Han är väl lågutbildad enligt egen utsago i andra inlägg?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Är det bara jag som inte blir ett dock klokare av det här "svaret" ?????

Jag funderade länge på vad han egentligen skrev, men jag får nog hålla med dig...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

Hej

Kan det ha att göra med att välutbildade i större utsträckning följer med i politiken och har en större insikt i vad som är bäst för Thailand ?

Dela på andra sajter

Hej

I Khao Banthat Mountain är det tydligen inte lika enkelt. Yingluck och PTP skiter i dom fattiga.

Hari Bantita, en 33-årig Trang infödd som anslöt sig till P-Move demonstrationen protestester vid Government House, sade: 'Media är ett mycket inflytelserikt verktyg för att få andra människor att lyssna på
 vad du säger och kan skapa förståelse bland allmänheten . Jag tror att en sådan kommunikation kan bidra till att förändra problemen. 

P-Move är den senaste paraplyorganisationen för fattiga bönder och fattiga människor från landsbygden och städerna. De protesterar utanför Government House för att be Yingluck administrationen att lösa
problem av, social orättvisa inklusive markfrågor. I ett försök att få andra människor att backa upp sina krav, har Hari använt Facebook för att dela berättelsen om mark problemen i lokala områden med  vänner och
andra människor.

Det finns tusentals människor som läser mina rapporter som läggs ut via Facebook, inklusive journalister och socialarbetare. Jag uppdaterar alltid varje händelse om  jordfrågan i Khao Banthat Mountain, sade hon
Jag laddade nyligen ett videoklipp som visar att nationella parktjänstemän förstörde bron i vår by.

Byborna hade betalat för dem vid deras fötter, men de tjänstemän inte sluta.' Detta klipp delades via sociala medier tusentals gånger och många
TV-stationer besökte vår by att göra rappor

Ursäkta att jag använde Google translate, sista raderna.

Ändrades av Khun Ken
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Kan det ha att göra med att välutbildade i större utsträckning följer med i politiken och har en större insikt i vad som är bäst för Thailand ?

Hej

Så är det nog till viss del, men det beror tyvär även på att dom rika och välutbildade ser ned på fattiga och vill distansera sig ifrån dessa både politiskt, socialt och ekonomiskt, detta har jag egna erfarenhewter ifrån efter diskussioner med välutbildade och rika i Thailand som har väldigt svårt för att förstå hur jag kan leva och bo med fattiga på landet överhuvudtaget och än mindre har någon förståelse för att jag bryr mig om hur dom har det.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hej

Så är det nog till viss del, men det beror tyvär även på att dom rika och välutbildade ser ned på fattiga och vill distansera sig ifrån dessa både politiskt, socialt och ekonomiskt, detta har jag egna erfarenhewter ifrån efter diskussioner med välutbildade och rika i Thailand som har väldigt svårt för att förstå hur jag kan leva och bo med fattiga på landet överhuvudtaget och än mindre har någon förståelse för att jag bryr mig om hur dom har det.

Mvh Isan Lover

Du som varit så många gånger i Thailand, måste väl ändå ha lärt dig att hela samhället är hierarkiskt uppbyggt.

Både vad gäller ålder, ekonomi och arbetsposition.

De rika har sin position och de fattiga sin.

Och hur konstigt det än känns för oss, så är det så.

Om det kommer att ändras är väl osäkert, men om det gör det så talar vi inte om decennier utan sekel.

Dela på andra sajter

Tallviking
Du som varit så många gånger i Thailand, måste väl ändå ha lärt dig att hela samhället är hierarkiskt uppbyggt.

Om det kommer att ändras är väl osäkert, men om det gör det så talar vi inte om decennier utan sekel.

vad är sannolikheten att Thailand skulle bli första land i världen som lyckas med det ? :whistle:

Dela på andra sajter

Hmmm..själv tycker jag att Sverige gjorde enorma framsteg på den skalan från tiden runt förra sekelskiftet och säg 50 år framåt.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Hej

Mvh Isan Lover

Det finns också dom som ser ner på dom fattiga för att dom inte röstar rätt (rött)

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att Thailand är ett utpräglat klass samhälle vet vi ju alla men det som skrämmer mig är att många med rötterna bland dom fattiga vänder dessa ryggen när dom kommer upp sig efter sin universitetsexamen och tenderar att se nästan rasistiskt nedlåtande på mindre framgångsrika och belästa landsmän, ibland verkar dom nästan skämmas för sin egen härkomst, bakgrund och släkt vilket är väldigt tråkigt tycker jag.

Jag har haft hur många diskussioner som helst om allas lika värde, jämställdhet och dom stora klyftorna i samhället med rika och välutbildade Thailändare genom åren och dom verkar tyvär vara helt likgiltiga inför dom sämre ställdas situation och visar ofta tecken på en brutal egoism som äcklar mig, jag blir uppriktigt sagt ledsen över hur skolan och det Thailändska samhället har misslyckas så kapitalt med fostran till solidaritet och medkänsla med andra.

Själv ser jag stora likheter med kastsamhället i Indien och hur dom högre kasten ser ned på och behandlar dom lägre kasten där, helt känslolöst utnyttjar man dessa helt utan samvetskval och ser det som naturligt att vissa människor ska vara mindre värda, för min egen del är denna människosyn otänkbar och det gör att jag känner mig obekväm i dom rika och välutbildades sällskap och tyr mig än mer till dom längst ned i hirarkin.

Mvh isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

Mvh Isan Lover

Jag vet inte vilka rika du diskuterar med men jag känner verkligen inte igen mig; tvärtom.

Många av de "välutbildade" jag känner, de reser till fattiga områden i Thailand. Där bygger man t.ex en ny skola, kommunhus eller andra byggnader. Man hjälper att sätta ris, gräva diken och andra jobb. Studenter vid universiteten gör likadant. Företag gör samma sak. Min egen fru har varit på flera sådana jobb-resor genom sitt företag (amerikanskt)

Jag kan inte påminna mig att jag har hört någon välutbildad prata negativt om fattiga människor.

Så min erfarenhet är helt annorlunda än din.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Hej

Att Thailand är ett utpräglat klass samhälle vet vi ju alla men det som skrämmer mig är att många med rötterna bland dom fattiga vänder dessa ryggen när dom kommer upp sig efter sin universitetsexamen och tenderar att se nästan rasistiskt nedlåtande på mindre framgångsrika och belästa landsmän, ibland verkar dom nästan skämmas för sin egen härkomst, bakgrund och släkt vilket är väldigt tråkigt tycker jag.

Jag har haft hur många diskussioner som helst om allas lika värde, jämställdhet och dom stora klyftorna i samhället med rika och välutbildade Thailändare genom åren och dom verkar tyvär vara helt likgiltiga inför dom sämre ställdas situation och visar ofta tecken på en brutal egoism som äcklar mig, jag blir uppriktigt sagt ledsen över hur skolan och det Thailändska samhället har misslyckas så kapitalt med fostran till solidaritet och medkänsla med andra.

Själv ser jag stora likheter med kastsamhället i Indien och hur dom högre kasten ser ned på och behandlar dom lägre kasten där, helt känslolöst utnyttjar man dessa helt utan samvetskval och ser det som naturligt att vissa människor ska vara mindre värda, för min egen del är denna människosyn otänkbar och det gör att jag känner mig obekväm i dom rika och välutbildades sällskap och tyr mig än mer till dom längst ned i hirarkin.

Mvh isan lover 

Och vad är skillnaden mot Sverige och övriga länder - nada.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag vet inte vilka rika du diskuterar med men jag känner verkligen inte igen mig; tvärtom.

Många av de "välutbildade" jag känner, de reser till fattiga områden i Thailand. Där bygger man t.ex en ny skola, kommunhus eller andra byggnader. Man hjälper att sätta ris, gräva diken och andra jobb. Studenter vid universiteten gör likadant. Företag gör samma sak. Min egen fru har varit på flera sådana jobb-resor genom sitt företag (amerikanskt)

Jag kan inte påminna mig att jag har hört någon välutbildad prata negativt om fattiga människor.

Så min erfarenhet är helt annorlunda än din.

Hej

Låter väldigt bra men rika och välutbildade av den sorten har jah aldrig träffat vare sig i Indien eller Thailand, jag träffar nästan uteslutande såna som gillar klass samhället och anser sig vara bättre än andra när dom har kommit upp sig och är mer intreserade av att berika sig själva än att hjälpa fattiga, önskar att det fanns mer människor av den sort du verkar träffa på i hela världen, dom rika jag känner skulle aldrig kunna tänka sig att plumsa omkring i ett risfält eller gräva ute och riskera att bli både smutsig och brun, det anser dom nog att daglönare och småbönder får klara själva.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

dom rika jag känner skulle aldrig kunna tänka sig att plumsa omkring i ett risfält eller gräva ute och riskera att bli både smutsig och brun, det anser dom nog att daglönare och småbönder får klara själva

Nej personligen så står jag inte längre och gräver bland folks skit o bindor i avloppen. Varför ska jag göra det. Jag har ju anställda som gör så.

Är detta en klassfråga menar du?

Personligen tror jag att du är en sådan där rödvinskommunist? :y15:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

Låter väldigt bra men rika och välutbildade av den sorten har jah aldrig träffat vare sig i Indien eller Thailand, jag träffar nästan uteslutande såna som gillar klass samhället och anser sig vara bättre än andra när dom har kommit upp sig och är mer intreserade av att berika sig själva än att hjälpa fattiga, önskar att det fanns mer människor av den sort du verkar träffa på i hela världen, dom rika jag känner skulle aldrig kunna tänka sig att plumsa omkring i ett risfält eller gräva ute och riskera att bli både smutsig och brun, det anser dom nog att daglönare och småbönder får klara själva.

Mvh isan lover

Ännu en gång vet du inte vad du talar om

Kast-samhållet (inte klass-samhället) i Indien är något man föds till och den kast man föds till behåller man normalt hela livet. Man kan inte byta Kast om man är en man under livet

Gifter en kvinna sig får hon normalt mannens kast och kan därmed "avancera"

Sköter man sig bra i detta livet och får bra Karma kan man återfödas i en bättre kast

Det finns ungefär 3000 olika kaster i indien

De som har det riktigt dåligt är de som kallas "kast-lösa" men de har ofta hamnat där av anledningar som dåliga handlingar (kriminalitet eller andra brott mot regler) som gjort att de uteslutits ur sin kast

Dela på andra sajter

Hej

Mvh isan lover

Jag känner heller inte igen mig i din beskrivning. Aldrig någonsin har jag sett mina familjemedlemmar behandla dem illa eller se ned på de mindre lottade i samhället. Det är väl en sak att de inte plumsar omkring på risfälten men varför skulle de göra det,det är ju inte deras jobb. Men se ned på folk,nej aldrig!

Jag misstänker starkt att du kör med någon form av retorik för att dela upp Thailand mellan de goda och onda,du gör dig själv en otjänst om du ser allt i svart och vitt.

Alla vi som inte stödjer Thaksins robotar stödjer verkligen inte vare sig i militärkupper eller den sk. eliten i Bkk. Där gör du också dig skyldig till en mycket grovt förenklad syn på verkligheten.

Till sist vill jag passa på att också "gilla" att områden i norr får det bättre,det gläder mig. Och det skall också sägas att jag inte ger mycket för de tidigare makthavarna som verkar ha glömt bort dina områden men lyft nu blicken från "de facto" de småsmulor de får och försök se bakom horisonten där hin håle sitter och räknar in försnillade pengar från Thailand. 

Dela på andra sajter

Hej

Mvh isan lover

Ni äger ju själv förhållandevis mycket mark där ni har anställda med löner under miniminivån för att inte reta upp de andra markägarna i byn har jag förstått, borde inte du som månskensbonde räkna i dig själv bland de som ser ner på daglönare och småbönder med det resonemanget?

Du ser ju ner på dem just genom att inte ge dem den lagstadgade minimilönen för deras arbete och motiverar det med att de andra i byn inte gör så?

Det är enklet att sitta i Sverige och vara en skrivbordsproletär men fan så mycket svårare i verkligheten, eller hur?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

Mvh isan lover

Vi umgås tydligen med helt olika "rika" vilket kan vara en av flera anledningar till att du och jag ser Thailand så totalt olika.

Du känner väl till att i stort sett varje universitet i Bangkok (vet att man gör likadant i Nakhon Si Thammarat) genomför den typ av arbeten som jag beskrev?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag känner heller inte igen mig i din beskrivning. Aldrig någonsin har jag sett mina familjemedlemmar behandla dem illa eller se ned på de mindre lottade i samhället. Det är väl en sak att de inte plumsar omkring på risfälten men varför skulle de göra det,det är ju inte deras jobb. Men se ned på folk,nej aldrig!

Jag misstänker starkt att du kör med någon form av retorik för att dela upp Thailand mellan de goda och onda,du gör dig själv en otjänst om du ser allt i svart och vitt.

Alla vi som inte stödjer Thaksins robotar stödjer verkligen inte vare sig i militärkupper eller den sk. eliten i Bkk. Där gör du också dig skyldig till en mycket grovt förenklad syn på verkligheten.

Till sist vill jag passa på att också "gilla" att områden i norr får det bättre,det gläder mig. Och det skall också sägas att jag inte ger mycket för de tidigare makthavarna som verkar ha glömt bort dina områden men lyft nu blicken från "de facto" de småsmulor de får och försök se bakom horisonten där hin håle sitter och räknar in försnillade pengar från Thailand. 

Hej

Jag skulle önska att du hade rätt, men jag vidhåller tyvär att Thailand är ett utpräglat klass samhälle och att ofta finns en egoism och ointresse hos bättre utbildade och mer framgångsrika medborgare som gränsar till likgiltighet när det gäller fattiga och deras situation, jag upplever den som både osmaklig och otrevlig och fullt jämförbar med situationen i Indien.

Kanske beror min åsikt i frågan på att jag har vistats just bland fattiga, daglönare och småbönder under 28 års resor i perioder på 3-6 månader om året, jag ser verkligen det här ur deras perspektiv och upplever problemen, ojämlikheten, orättvisorna och hur olika både rättssystem och myndigheter behandlar dom olika klasserna i Thailand, fattiga saknar i princip stöd överallt, är chanslösa vid tvister och behandlas generellt alltid sämre i alla situationer.

Enligt mig finns det odiskutabla skillnader på hur människor respekteras, behandlas och bemöts p.g.a klass, rikedom och status i det Thailändska samhället och jag är inte det minsta imponerad över dom välutbildades och bättre bemedlades arbete och stöd för fattiga i landet, men kanske ser det bara så här ut uppe hos oss, men här är klyftan mellan dom som har och dom som inte har avgrundsdjup och utbytet dessa mellan dessa  grupper är i princip obefintligt, dom träffar nästan aldrig varandra ens, om det inte handlar om affärer, tjänster eller något kroppsarbete som ska utföras.  

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Jag skulle önska att du hade rätt, men jag vidhåller tyvär att Thailand är ett utpräglat klass samhälle och att ofta finns en egoism och ointresse hos bättre utbildade och mer framgångsrika medborgare som gränsar till likgiltighet när det gäller fattiga och deras situation, jag upplever den som både osmaklig och otrevlig och fullt jämförbar med situationen i Indien.

Själv har jag i min ungdom stått på barrikaderna och slagits för rättvisa och jämlikhet så någonstans kan jag förstå ditt synsätt,därav karman.

Aldrig varit i Indien och inte kommer jag åka dit heller,det om något är helt säkert .Men så mycket har jag sett av dokumentärer från Indien att jag tvärsäkert kan påstå att Thailand  inte ens är i närheten av orättvisorna som finns i kast samhället Indien.

Dela på andra sajter

Kanske beror min åsikt i frågan på att jag har vistats just bland fattiga, daglönare och småbönder under 28 års resor i perioder på 3-6 månader om året, jag ser verkligen det här ur deras perspektiv och upplever problemen, ojämlikheten, orättvisorna och hur olika både rättssystem och myndigheter behandlar dom olika klasserna i Thailand, fattiga saknar i princip stöd överallt, är chanslösa vid tvister och behandlas generellt alltid sämre i alla situationer.   Enligt mig finns det odiskutabla skillnader på hur människor respekteras, behandlas och bemöts p.g.a klass, rikedom och status i det Thailändska samhället och jag är inte det minsta imponerad över dom välutbildades och bättre bemedlades arbete och stöd för fattiga i landet, men kanske ser det bara så här ut uppe hos oss, men här är klyftan mellan dom som har och dom som inte har avgrundsdjup och utbytet dessa mellan dessa  grupper är i princip obefintligt, dom träffar nästan aldrig varandra ens, om det inte handlar om affärer, tjänster eller något kroppsarbete som ska utföras.    

Jag är också säker på att vid en tvist där poliser och domare kan köpas där förlorar nog den svage eller i värsta fall köps ut .Men icke förty så har jag svårt att köpa att de mindre bemedlade behandlas såsom du upplever det. Men vi säger att du har rätt..hur har "folkets parti" i norr Thaksinisterna förändrat de orättvisorna?

Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag skulle önska att du hade rätt, men jag vidhåller tyvär att Thailand är ett utpräglat klass samhälle och att ofta finns en egoism och ointresse hos bättre utbildade och mer framgångsrika medborgare som gränsar till likgiltighet när det gäller fattiga och deras situation

Det var inte alls vad du skrev tidigare. Jag har inte sett någon här som sagt att Thailand INTE är ett klassamhälle.

Frågan som du tog upp var att dina rika vänner var nonchalanta och inte brydde sig om det fattiga.

Vi var ett par som angav andra åsikter i DEN frågan.

Börja inte argumentera kring frågor "jag vidhåller." när det aldrig ens varit en fråga som diskuterats.

Jag tror att de som har erfarenhet av Thailändskt dagligt liv är väl medvetna om klassamhället

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...