Jump to content
IGNORERAD

Minister Anudith Nakornthap hotar att stänga ner webbsidor som kritiserar PM Yingluck

Khun Ken

Recommended Posts

Information and Communication Technology (ICT) Minister Anudith Nakornthap on Monday threatened to silence websites that allow criticism of the prime minister.

Information och kommunikation  (IKT) minister Anudith Nakornthap hotade i måndags att stänga ner webbplatser som tillåter kritik av statsministern.

Sakta men säkert mot diktatur. :not_i:
Dela på andra sajter

• Svar 150
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

22

• Khun Ken

22

• andersbangkok

10

• Kollba

10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

De borde de ju förstå själva att den store ledarens syster också omfattas av samma vördnad och respekt som massmördaren i Dubai...

Tyvärr så är rapporterna från FCCT och mina thailändska kolleger inte vidare uppmuntrande. Hot, förföljelse, trakasserier och ekonomiska sanktioner mot oberoende mediehus börjar kännas av rejält nu om man inte rättar sig i ledet och okritiskt hyllar klanen. Förväntar mig att ett par utländska kolleger kommer att förvägras arbetsvisa i Thailand nästa gång de ska förnya det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

knifetown

Samtidigt, i en annan artikel,  kan man läsa om en röda anhängare från Korat som ska deltaga i massdemonstrationerna

As of Monday, at least a thousand people were expected to attend the protest led by the :crazy:"group of people's radio media for democracy", :crazy:  which is in its 14th day, he said.

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

andersbangkok

Nu visar grisarna sina riktiga trynen. Att hota, förfölja, trakassera och försvåra för oberoende media; det har varit en del av taxens strategi sedan han kom till makten. Nu är det väl glasklart för alla (utom de som har ögonen förblindade av rödfärg) att dom beordrar detta. Det står Shin...på detta.

De röda här som nämner demokrati och PT i samma mening, dom måste ha en alldeles egen uppfattning om vad demokratis står för.

Själv tycker jag att oberoende media är ett av fundamenten i en demokrati. Här tycker PT´s anhang annorlunda.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Nu visar grisarna sina riktiga trynen. Att hota, förfölja, trakassera och försvåra för oberoende media; det har varit en del av taxens strategi sedan han kom till makten. Nu är det väl glasklart för alla (utom de som har ögonen förblindade av rödfärg) att dom beordrar detta. Det står Shin...på detta.

De röda här som nämner demokrati och PT i samma mening, dom måste ha en alldeles egen uppfattning om vad demokratis står för.

Själv tycker jag att oberoende media är ett av fundamenten i en demokrati. Här tycker PT´s anhang annorlunda.

post-9848-0-57704400-1367874714.jpg

Dela på andra sajter

Wangthong

Självskrivet!

Tänk hur det skulle se ut här i Sverige om vi tillät sidor som skrev ofördelaktigt om Reinfeldt.

Sånt odemokratiskt skitsnack hör inte hemma i en demokrati.

Dela på andra sajter

Blir man bannad om man i ren avsky kallar Thaksin för Lill-Hitler?

Dela på andra sajter

Förstår inte varför ni blir så upprörda över detta. Varför skall enbart de som är Gula ha denna möjligheten. Tror nog att större delen av folket tycker det är bra att man inte tillåter webbsidor som kritiserar deras största ledare så som PM och kungen.

Förtal är ett allvarligt brott i Thailand att då gömma sig och inte stå för sitt budskapp skall straffas tycker jag. Thailand har nu efter en hel del bråk slutligen funnit sin nya väg och den är att familjen Thaksin kommer ha en mycket central och viktig betydelse för Thailand i långtid fram över. Vi kommer att få se någon annan vid tronen efter den så älskade kungen detta kommer bli kronprinsen som inte är lika omtyckt av folket så han kommer att behöva allt stöd som är möjligt av familjen Thaksin och militären

Feminist

Dela på andra sajter

Att kalla någon för lill-hitler är inte OK.

Hur mycket Thaksin än gjort det, så blir det som inte rätt när någon annan gör det också.

Även fast det i Thailand verkar gå bättre att förnedra och ljuga om sina motståndare, istället för att föra bättre politik, så behöver inte vi på MPR falla till den nivån.

Och därför tog jag bort vissa inlägg som inte hör hemma på MPR.

Kanske för att skydda oss ifrån "censuren"... Vem vet.

Dela på andra sajter

Att kalla någon för lill-hitler är inte OK.

Hur mycket Thaksin än gjort det, så blir det som inte rätt när någon annan gör det också.

Även fast det i Thailand verkar gå bättre att

förnedra och ljuga om sina motståndare, istället för att föra bättre politik, så behöver inte vi på MPR falla till den nivån.

Och därför tog jag bort vissa inlägg som inte hör hemma på MPR.

Kanske för att skydda oss ifrån "censuren"... Vem vet.

Sorry.
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Här gäller det att vara försiktig för att inte hota pressfriheten, själv föredrar jag stämningar före censur och nedstängning.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Tallviking

MICT threat 'a rights violation'
Chanikarn Phumhiran,
Anuphan Chantana
The Nation

Democracy allows open criticism, rights man says on Facebook row

Bangkok: -- Minister Anudith Nakornthap of the Ministry of Information and Communication Technology (MICT) should not overstep his authority by threatening to shut down websites that carried allegedly defamatory remarks against Prime Minister Yingluck Shinawatra by cartoonist Chai Rachawat on Facebook.

National Human Rights commissioner Niran Pitakwatchara said yesterday such threats were a violation of basic rights of Thai citizens and that the right to criticise is a foundation of democracy. The prime minister should instead use criticism as feedback to reconsider her conduct and improve her work, Niran said, adding that if criticism were deemed false and defamatory, then the matter should be settled in the courts.

"The government or executive branch should not overstep its authority by forbidding the expression of views by the people in a democracy because this is akin to depriving people of basic rights," Niran said.

Opposition Leader Abhisit Vejjajiva said he was surprised by MICT's threat because it came from a government that had previously insisted that the Computer Crimes Act is undemocratic. He added that some in the government were also against the lese majeste law and the crackdown on lese majeste messages on the Internet and mobile phones.

Abhisit said the latest move goes against democratic principles.

The MICT minister insisted that he was doing his duty and that he had the authority to do so.

He urged anyone who finds offensive messages on the Internet to report them so they could be "immediately removed".

He added that if the intention was to defame the prime minister, the website could be shut down and the persons responsible prosecuted under Article 326 of the Criminal Act, which could lead to one year in prison and a fine of Bt20,000.

In a related development, Prime Minister's Office Minister Varathep Ratanakorn said freedom had limits stipulated by law. Similar measures have been taken in the past and the authorities will handle the matter speedily.

The ministry insisted the message comparing Yingluck to a prostitute selling away Thailand was vulgar and did not constitute proper criticism.

nationlogo.jpg
-- The Nation 2013-05-07

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Kommentarer onödiga.

Japp! P3 regerar över oss!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

MVH Tommy

Skönt att kunna lägga ansvaret på nån annan  :thumbsup:

Måne

Dela på andra sajter

MVH Tommy

Det är inte lätt att vara människa.

Dela på andra sajter

. Varför skall enbart de som är Gula ha denna möjligheten.

Ha den möjligheten ?

Är du verklig ?

Så i en demokrati skall alltså det parti som är vid makten kunna stänga websidor som de inte gillar ?

Ja, ja. En del har en konstig uppfattning om vad demokrati är - eller också gillar du inte demokrati.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

Makthavare som inte lyssnar på sitt folk blir strax av med makten eller folket.

Eller som min far säjer ibland "Ett folk har inte en bättre regering än vad de förtjänar", orkar de inte göra nåt så stannar de korrupta maktfullkomliga vid makten, tror jag han menar.

Finns ju exempel i mycket mindre skala, ta till exempel forumet Soi Sixten. De tappade nästan alla sina medlemmar för att de som satt vid makten inte brydde sej om vad medlemmarna ville, de slängde ut gamla trotjänare pga gamla bråk, sen behövde de inte göra mer...

Resten av medlemmarna gick vidare till andra forum, Thaitjejer/MPR tillexempel.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Hur vet man att demokrati är bra. Det är bara en kort tid vi har levt med demokrati.

Feminist

Dela på andra sajter

Hur vet man att demokrati är bra. Det är bara en kort tid vi har levt med demokrati.

Vad jag kan se om jag tittar mig runtomkring i världen så är det väl de stater med demokrati som rent generellt utvecklats längst och bäst.

Du förespråkar alltså diktatur eller enpartistyre ?

Jag utgår från att du lever i Sverige. Om du nu inte gillar demokrati... Varför söker du inte tillstånd att flytta till tex Nordkorea ? 

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...