Jump to content
IGNORERAD

Möjligt att få hit tjejens systerdotter?


janptr

Recommended Posts

Tyvär så räcker inte det argumentet på Department of Social Development and Welfare i Bkk.

Kan det vara så att en handläggare på Department of Social Development and Welfare i Bkk har fel

men lagt kort ligger - det går prestige i ärendet och då brukar det kvitta vilka lagtexter man kommer dragandes med.

Om det inte kommer från en överordnad person, vill säga.

 

Det funkar tyvärr så ganska ofta i Thailand har jag fått för mig av någon anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Stickan

    46

  • thaikonsult

    20

  • måne

    7

  • erkki

    4

Mest aktiva i denna tråd

Vi har ochså samma problem...försökte att adpotera en systerdotter..blev nobben direkt..."för gamla för adoption".frugan är 47 o jag 57.men vi tänker ta hit henne på besöksvisum när hon blir lite äldre...nu är hon 13 år...både jag o frugan älskar den tjejen... mig kallar hon för "pappa"...hon vet inte vem som är hennes egentliga far.

Ändrades av thai412
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att en handläggare på Department of Social Development and Welfare i Bkk har fel

men lagt kort ligger - det går prestige i ärendet och då brukar det kvitta vilka lagtexter man kommer dragandes med.

Om det inte kommer från en överordnad person, vill säga.

 

Det funkar tyvärr så ganska ofta i Thailand har jag fått för mig av någon anledning.

 

Nu gick faktist handläggaren på Department of Social Development and Welfare i Bkk och hämtade sin chef när jag intsisterade på att det skulle gå att genomföra en nationell adoption i Thailand.

 

Det hjälpte inte.

 

Erki och Thaikonsult får gärna tvivla på vad jag berättar.

Jag delger våra erfarenheter när vi (LÄS FRUGAN) försökte genomföra en nationell adoption i Thailand helt enligt dom instruktioner och lagar som Thaikonsult skriver gäller med hänvisning till svenska ambasadens hemsida.

 

För oss fungerade det inte på det viset och varför har jag försökt att redogöra för i den här tråden.

 

Jag tycker det är frustrerande när någon påstår att det visst går och vi (LÄS FUGAN) har gjort något fel.

 

Dom fel som möjligtvis har beggåts var:

 

1. Vår gemensamma dotter som även hon är registrerad i husboken har ett farangnamn nämligen Amanda.

2. Frugan besitter dubbla medborgarskap vilket även det verkar ha krånglat till det.

 

Detta var givetvis inget som hon skyltade med på kontoret i Korat men när till slut frågan kommer är det bäst att inte ljuga.

 

Nu är jag inte alls övertygad om att det gått lättare om hon bara varit thailänsk medborgare men möjligheten finns kanske.

 

Om nu folk väljer att avfärda våra erfarenheter som dummheter och att vi har oss själva att skylla på något vis så varsågod.

 

För mig står det i varje fall klart att det enkla tillvägagångssätt som beskrivits här inte fungerar för oss i praktiken.

 

För övrigt var det inte mer än något år sedan som även Thaikonsult hävdade att adoptionen skulle vara genomförd innan adoptanten flyttade till Sverige.

Men då var det någon medlem på detta forum som dementerade detta och hävdade att det hade minsan fungerat för dom att adoptera efter att damen flyttat till Sverige.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skrev Thaikonsult 2010

Inlägget är nummer 5 i den här tråden:

 

http://www.maipenrai.se/forum/t/10618-ta-barnbarnet-till-sverige/

 

thaikonsult

thaikonsult

Mattayom ton มัธยมต้น

  • photo-thumb-3564.gif?_r=0
  • MPR Konsult
  • star2.gif
  • 963 inlägg
880

Inlagd 05 september 2010 - 09:03

 
Det går utmärkt att adoptera ett thailändskt barn i Thailand men då bör det ske före adoptanten flyttar till Sverige. I det läget behöver inte svenska myndigheter blandas in i adoptionen. En thailändsk adoption är giltig i Sverige eftersom Thailand undertecknade Haagkonventionen i adoptionsfrågor 2004.

Befinner sig däremot adoptanten boende i Sverige måste socialtjänsten och MIA uttala sig i adoptionsärendet. Adoptionen ska även godkännas av DSDV i Bangkok. Huvudregeln för en adoption av det här slaget är att adoptanten inte bör vara äldre än 43 år. Vid släktadoptioner kan dock en äldre person godkännas om det finns speciella skäl till detta.

Så här säger 2008 års adoptionsutredning:
"Vid internationell adoption får den som vill adoptera ta emot barnet bara om socialnämnden har lämnat ett medgivande. Utredningen föreslår att ett sådant medgivande som huvudregel inte ska få lämnas om sökanden eller sökandena har fyllt 43 år. Detta ska dock inte gälla om barnet har en personlig anknytning till sökanden eller det annars finns särskilda skäl".

Mvh Thaikonsult
http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skriver Thaikonsult i inlägg 9 i samma tråd.

Här bekräftar Thaikonsult att det skall fungera på det sätt jag påstår.

 

Mattayom ton มัธยมต้น

  • photo-thumb-3564.gif?_r=0
  • MPR Konsult
  • star2.gif
  • 963 inlägg
880

Inlagd 05 september 2010 - 12:38

 
Adoption enligt lagen (1997:191) med anledning av Sveriges tillträde till Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner Personer med hemvist i en fördragsslutande stat som vill adoptera ett barn med hemvist i en annan fördragsslutande stat ska ansöka hos centralmyndigheten i den stat där de har sin hemvist (artikel 14). Eftersom såväl Sverige som Thailand är anslutna till konventionen ska denna ordning tillämpas. Adoptanten ska i dessa fall hos socialnämnden i sin hemkommun (som är centralmyndighet) ansöka om medgivande att i adoptionssyfte mottaga ett barn med hemvist utomlands.

En erfarenhet från ambassadens sida är emellertid att ett flertal av de som vill adoptera istället vänder sig direkt till thailändska myndigheter i Thailand. Thailändska myndigheter borde i dessa fall inte godta adoptionsförfarandet utan uppmana adoptanten att vända sig till svenska myndigheter i Sverige. Det görs dock inte alltid. Det är samtidigt svårt att underkänna en adoption av detta slag då den automatiskt blir gällande i Sverige enligt ovan nämnda lag. När en eventuell ansökan om uppehållstillstånd för den adopterade inkommer till Migrationsverket är det emellertid verket som får pröva huruvida uppehållstillstånd ska beviljas eller ej, d.v.s. göra en bedömning av om adoptionen är uppenbart oförenlig med grunderna för rättsordningen i Sverige.

Det är inte heller ovanligt att ett barn (främst släktingbarn) adopterats innan adoptanten flyttade till Sverige. Enligt lagen om internationella rättsförhållanden rörande adoption gäller denna adoption automatiskt i Sverige då den som adopterat vid tidpunkten för adoptionen hade sin hemvist i Thailand.

Ansökan om adoption i dessa fall inges till Provincial Office of Social Development and Welfare i den provins där den som adopterar barnet och/eller barnet är bosatt. En sub-committe som vanligen leds av en Provincial Governor fattar sedan beslut om adoptionen efter företagen utredning. Adoptionen anmäls sedan till registreringskontoren, Registration Office, i den provins där den som adopterat och/eller den som adopterats är bosatt. Samtidigt uppmanas adoptanten att uppsöka något av kontoren för att registrera adoptionen. Registreringskontoren utfärdar därefter ett intyg, ”Registration of Adoption”, till styrkande av att adoptionen genomförts. Intyget ska innehålla uppgifter om när adoptionen genomförts samt vilken provins som fattat beslut om adoptionen och vilket registreringskontor som registrerat adoptionen.

Mvh Thaikonsult
Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlägg 11 samma tråd.

 

thaikonsult

thaikonsult

Mattayom ton มัธยมต้น

  • photo-thumb-3564.gif?_r=0
  • MPR Konsult
  • star2.gif
  • 963 inlägg
880

Inlagd 05 september 2010 - 14:56

 
Tillfällig utflyttning hjälper inte så länge adoptanten har ett uppehållstillstånd i Sverige. I och med uppehållstillståndet och folkbokföringen har adoptanten sin hemvist i Sverige.

Då måste adoptantens hemvist i Sverige upphöra så adoptanten räknas som utflyttad.

Mvh Thaikonsult
http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gick faktist handläggaren på Department of Social Development and Welfare i Bkk och hämtade sin chef när jag intsisterade på att det skulle gå att genomföra en nationell adoption i Thailand.

 

Det hjälpte inte.

 

Erki och Thaikonsult får gärna tvivla på vad jag berättar.

Jag delger våra erfarenheter när vi (LÄS FRUGAN) försökte genomföra en nationell adoption i Thailand helt enligt dom instruktioner och lagar som Thaikonsult skriver gäller med hänvisning till svenska ambasadens hemsida.

 

För oss fungerade det inte på det viset och varför har jag försökt att redogöra för i den här tråden.

 

Jag tycker det är frustrerande när någon påstår att det visst går och vi (LÄS FUGAN) har gjort något fel.

 

Dom fel som möjligtvis har beggåts var:

 

1. Vår gemensamma dotter som även hon är registrerad i husboken har ett farangnamn nämligen Amanda.

2. Frugan besitter dubbla medborgarskap vilket även det verkar ha krånglat till det.

 

Detta var givetvis inget som hon skyltade med på kontoret i Korat men när till slut frågan kommer är det bäst att inte ljuga.

 

Nu är jag inte alls övertygad om att det gått lättare om hon bara varit thailänsk medborgare men möjligheten finns kanske.

 

Om nu folk väljer att avfärda våra erfarenheter som dummheter och att vi har oss själva att skylla på något vis så varsågod.

 

För mig står det i varje fall klart att det enkla tillvägagångssätt som beskrivits här inte fungerar för oss i praktiken.

 

För övrigt var det inte mer än något år sedan som även Thaikonsult hävdade att adoptionen skulle vara genomförd innan adoptanten flyttade till Sverige.

Men då var det någon medlem på detta forum som dementerade detta och hävdade att det hade minsan fungerat för dom att adoptera efter att damen flyttat till Sverige.

 

Så är det ofta på fora - att någon annan har gjort en annan erfarenhet - och därför hävder att andra har fel.

Just i Thailand verkar mycket hänga på vilken handläggare (eller polis) som tolkar lagen - till min fördel eller ej.

Hur det än är så är era erfarenheter guld värda som exempel på vad som kan hända även om det lyckligtvis inte händer alla.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Stickan,,,,fick ochså samma svar från Thaikonsult.att frugan skulle ha adopterat flickan innan hon flytta till Sverige,,,,men det visste vi inte då att vi ville adoptera henne.men senare o då var det kört för oss..men tjejen ska hit i allafall på nåt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just att Thailand låtit bli att tillämpa den feta stilen i Haagkonventionen som faktist är lag i båda länderna och godkänt nationella adoptioner där barnet sedan flyttat utomlands som gjort att dom fått kritik och blivit strängare vid sådana adoptioner.

 

Och Erki där har du lagtexten du frågade efter då Haagkonventionen är lag i båda länderna.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Vi ska fortfarande hålla isär om det är en thailändsk medborgare som adopterar ett thailändskt barn eller om det även är en svensk man inblandad som medadoptant.

 

I Stickans fall kanske även han vill adoptera det tilltänkta barnet och då är det svårt att få igenom en nationell adoption fast det går i vissa provinser. Om den svenske mannen ska vara medadoptant ska man helst göra en så kallad enskild adoption via Mia, socialtjänsten och DSDW.

 

Det finns dock ingen anledning för en thailändsk medborgare som är bosatt i Sverige att krångla till det med Mia, socialtjänsten etc. om hon själv vill adoptera ett thailändskt barn, när hon enkelt kan få igenom en nationell adoption i sitt eget hemland.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ska fortfarande hålla isär om det är en thailändsk medborgare som adopterar ett thailändskt barn eller om det även är en svensk man inblandad som medadoptant.

 

I Stickans fall kanske även han vill adoptera det tilltänkta barnet och då är det svårt att få igenom en nationell adoption fast det går i vissa provinser. Om den svenske mannen ska vara medadoptant ska man helst göra en så kallad enskild adoption via Mia, socialtjänsten och DSDW.

 

Det finns dock ingen anledning för en thailändsk medborgare som är bosatt i Sverige att krångla till det med Mia, socialtjänsten etc. om hon själv vill adoptera ett thailändskt barn, när hon enkelt kan få igenom en nationell adoption i sitt eget hemland.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Nu blir jag nästan förbannad!

 

Hur många gånger skall jag behöva skriva att jag inte var inblandad som medadoptant!

Håll dig till fakta!

 

Ta och läs igenom den här lagtexten i Haagkonventionen en gång!

Tänk efter jäkligt noga hur du kan få det till något annat än att damen skall söka adoptionen från det land där hon har sin hemvist!

 

Det är du sjlv som lagt ut texten här och själv påstått det tidigare.

 

Adoption enligt lagen (1997:191) med anledning av Sveriges tillträde till Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner Personer med hemvist i en fördragsslutande stat som vill adoptera ett barn med hemvist i en annan fördragsslutande stat ska ansöka hos centralmyndigheten i den stat där de har sin hemvist (artikel 14). Eftersom såväl Sverige som Thailand är anslutna till konventionen ska denna ordning tillämpas.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kringå just denna lag skulle alltså tanten behöva vara i Thailand i sex månader.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ett annat och omvänt ärende
Hur funkar det när en Thailändsk person (bosatt i Sverige) har adopterat
en annan person här i Sverige (vuxenadoption via beslut i Tingsrätten),
och om de sedan vill registrera samma adoption i Thailand?
 

Gäller det svenska adoptionsbeslutet från Tingsrätten även i Thailand (med automatik), om man så önskar?

* Det Thailändska personen som är den som gjorde adoptionen har dubbelt medborgarskap (Thai/Svenskt)
* Den person som blev adopterad i Sverige har dubbelt medborgarskap (Thai/Svenskt)
* Båda är myndiga, 23 år resp 43 år.
* Båda är födda i Thailand.

 

 

 

Mvh

 

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat och omvänt ärende

Hur funkar det när en Thailändsk person (bosatt i Sverige) har adopterat

en annan person här i Sverige (vuxenadoption via beslut i Tingsrätten),

och om de sedan vill registrera samma adoption i Thailand?

 

Gäller det svenska adoptionsbeslutet från Tingsrätten även i Thailand (med automatik), om man så önskar?

* Det Thailändska personen som är den som gjorde adoptionen har dubbelt medborgarskap (Thai/Svenskt)

* Den person som blev adopterad i Sverige har dubbelt medborgarskap (Thai/Svenskt)

* Båda är myndiga, 23 år resp 43 år.

* Båda är födda i Thailand.

 

 

 

Mvh

 

SN

 

Nu reglerar ju Haagkonventionen bara barnadoptioner så mitt råd är att anlita en thailänsk advokat och inte lita på information från forumet.

 

Informationen man får här på forumet är felaktig vilket jag med en dåres envishet hävdat i många inlägg i den här tråden.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Tycker det börjar bli lite kul detta när alla säger att Stickan har fel. Men så kanske det inte är. 

 

Thai-konsult har ju varit inblandad i  ett antal adoptioner och då har det sätt som han förespråkat fungerat.  Men i alla fallen har det varit lokala distrikten som hanterat det hela. 

 

Men betänk följande. Thailand börjar få gnäll för att dom inte följer Haag reglerna. regeringen skickar då bannor ner i organisationen som når "Department of Social Development and Welfare i Bkk"

Department of Social Development and Welfare i Bkk skriver då ihop en promemoria som dom skickar ut i distrikten att man måste se upp men utlandsboenden. För där får vi problem.

 

Och där är vi altså idag. När då det kommer in en ansökan på ett distrikt idag kan en av 3 saker hända. 1. Handlöggaren får reda på att man bor utomlands och följer då dom nya direktiven. (det är här Stickan drabbats).

2 Handläggaren får reda på att det är en utlandsboende men skiter i dom nya direktiven. 3 Handläggaren får inte reda på att det är en utlandsboende.

 

I fall 3 så är det ju inge problem. Och troligen är det fortfarande här många ärenden hamnar. Men ibland finns det en nyfiken handläggare som börjar titta på sökandes andra barns namn och anar ugglor i mossen. Och är detta då en handläggare typ 1. Så går det kanske som i stickans fall.

 

Så för att summera ett svar till TS.

Det går troligen att en i Sverige boende Thai adopterar sin systers barn. Men som det nu fungerar så måste man vara medveten att det kan gå snett om handläggaren får nys om att det är en utlandsboende som skall adoptera. Så försök att hålla detta borta från hela processen. 

 

Sedan till Thai-Konsult. Vore det inte bättre att vara lite ödmjuk. Bara för att du har lyckats ett antal gånger i dina uppdrag så kan det ju vara så att nästa gång går det inte så bra. Så istället för att idi*tförklara Stickan så kanske du skall ta lärdom och så kanske du skall anpassa ditt framtida agerande så kanske du kan fortsätta att få din inkomst och få nya kunder. 

 

Och sedan sist . Till TS. Jag är ju en av dom som tagit hit ett barn som då var 12 år. Och även om det just för honom gått bra då han nu har jobb och familj osv så tror jag inte jag skulle göra om det om jag visste vad jag vet idag.  Pojken har ett antal bekanta (men han kallar dom nog inte vänner längre) som varit i motsvarande situation där resultatet nog inte varit särskilt bra. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Stickan,

 

Jag tog mig 5 minuter och surfade runt bland några siter.

Alla jag hittade påtalade att en nationell adoption med en thailänsk adopterare inte skall vara några problem.

 

Jag försökte hitta den nya lagen som inte tillåter thailändare i annat land att göra det, men hittar den ej.

 

 

Erkki

 

Erki!

 

Det är ingen ny lag utan en gammal lag som börjat tillämpas hårdare pga. att så många kringgått den helt enligt dom instruktioner som Thaikonsult påstår gäller.

 

Här är lagen som gäller i båda länderna och i lagen benämns det internationell adoption just därför att adoptanten bor utomlands och barnet skall flytta.

 

Thaikonsult har tyvärr blandat ihop begreppen och inte givit riktigt korrekt information.

 

Ibland tvivlar jag på att Thaikonsult verkligen kan läsa eftersom jag in inlägg efter inlägg skriver att frugan försökt göra en nationell adoption i Thailand utan att jag är inbalndad.

Ändå fortsätter Thaikonsult i inlägg efter inlägg hävda att vad som ställt till det för oss är att jag skulle vara inblandad som medadoptant vilket är helt felaktigt.

 

Den här tråden är sannerligen ingen bra reklam för Thaikonsult.

 

Det är en jäkla skillnad på att kopiera lagtexter mot att faktist läsa dom och förså vad som står där!

 

Här har du utdrag ur Haagkonventlinen som är lag i båda länderna:

 

Adoption enligt lagen (1997:191) med anledning av Sveriges tillträde till Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner Personer med hemvist i en fördragsslutande stat som vill adoptera ett barn med hemvist i en annan fördragsslutande stat ska ansöka hos centralmyndigheten i den stat där de har sin hemvist (artikel 14). Eftersom såväl Sverige som Thailand är anslutna till konventionen ska denna ordning tillämpas.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Vi har nu hört att du inte var medadoptant.

 

När thailändska medborgare adopterar thailändska barn i sitt hemland är det fortarande att räkna som en nationell adoption och inte som en internationell sådan.

 

Vid nationella adoptioner gäller:

Lag (1971:796) om internationella rättsförhållanden rörande adoption,

 

3 § Beslut om adoption som meddelats i främmande stat gäller här i riket, om den eller de sökande var medborgare eller hade hemvist i den främmande staten när beslutet meddelades samt, i fall då adoptivbarnet var svensk medborgare eller hade hemvist i Sverige, adoptionen godkänts av Konungen eller myndighet som Konungen bestämmer.

 

Och fortfarande är det så att Department of Social Development and Welfare (DSDW) har delegerat rätten att fatta beslut om (Incountry Adoptioner) till de provinsiella kontoren, Provincial Public Welfare Offices, i den provins där adoptanten och/eller den som ska adopteras är bosatt.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu reglerar ju Haagkonventionen bara barnadoptioner så mitt råd är att anlita en thailänsk advokat och inte lita på information från forumet.

 

Informationen man får här på forumet är felaktig vilket jag med en dåres envishet hävdat i många inlägg i den här tråden.

 

Det är sällan forumfrågor besvaras rätt i första hugg - då skulle trådarna bli väldigt korta.

Vi är lekmän de flesta av oss så allt man har rätt att förvänta sig är bud på lösningar framsatta efter bästa förmåga.

 

Låt frågan bollas i en lågmäld samtalston och avgöra i efterhand vad som verkar mest troligt eller vilka av andras 

erfarenheter du kan ha störst nytta av / vill tro på.

 

Det enda tråkiga är när egen erfarenhet framförs som den ultimativa sanningen - det gagnar ingen tycker jag.

 

M

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det börjar bli lite kul detta när alla säger att Stickan har fel. Men så kanske det inte är. 

 

Thai-konsult har ju varit inblandad i  ett antal adoptioner och då har det sätt som han förespråkat fungerat.  Men i alla fallen har det varit lokala distrikten som hanterat det hela. 

 

Men betänk följande. Thailand börjar få gnäll för att dom inte följer Haag reglerna. regeringen skickar då bannor ner i organisationen som når "Department of Social Development and Welfare i Bkk"

Department of Social Development and Welfare i Bkk skriver då ihop en promemoria som dom skickar ut i distrikten att man måste se upp men utlandsboenden. För där får vi problem.

 

Och där är vi altså idag. När då det kommer in en ansökan på ett distrikt idag kan en av 3 saker hända. 1. Handlöggaren får reda på att man bor utomlands och följer då dom nya direktiven. (det är här Stickan drabbats).

2 Handläggaren får reda på att det är en utlandsboende men skiter i dom nya direktiven. 3 Handläggaren får inte reda på att det är en utlandsboende.

 

I fall 3 så är det ju inge problem. Och troligen är det fortfarande här många ärenden hamnar. Men ibland finns det en nyfiken handläggare som börjar titta på sökandes andra barns namn och anar ugglor i mossen. Och är detta då en handläggare typ 1. Så går det kanske som i stickans fall.

 

Så för att summera ett svar till TS.

Det går troligen att en i Sverige boende Thai adopterar sin systers barn. Men som det nu fungerar så måste man vara medveten att det kan gå snett om handläggaren får nys om att det är en utlandsboende som skall adoptera. Så försök att hålla detta borta från hela processen. 

 

Sedan till Thai-Konsult. Vore det inte bättre att vara lite ödmjuk. Bara för att du har lyckats ett antal gånger i dina uppdrag så kan det ju vara så att nästa gång går det inte så bra. Så istället för att idi*tförklara Stickan så kanske du skall ta lärdom och så kanske du skall anpassa ditt framtida agerande så kanske du kan fortsätta att få din inkomst och få nya kunder. 

 

Och sedan sist . Till TS. Jag är ju en av dom som tagit hit ett barn som då var 12 år. Och även om det just för honom gått bra då han nu har jobb och familj osv så tror jag inte jag skulle göra om det om jag visste vad jag vet idag.  Pojken har ett antal bekanta (men han kallar dom nog inte vänner längre) som varit i motsvarande situation där resultatet nog inte varit särskilt bra. 

 

hf

 

Tack!

Äntligen som inte idi*tförklarar mig!

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nu hört att du inte var medadoptant.

 

När thailändska medborgare adopterar thailändska barn i sitt hemland är det fortarande att räkna som en nationell adoption och inte som en internationell sådan.

 

Vid nationella adoptioner gäller:

Lag (1971:796) om internationella rättsförhållanden rörande adoption,

 

3 § Beslut om adoption som meddelats i främmande stat gäller här i riket, om den eller de sökande var medborgare eller hade hemvist i den främmande staten när beslutet meddelades samt, i fall då adoptivbarnet var svensk medborgare eller hade hemvist i Sverige, adoptionen godkänts av Konungen eller myndighet som Konungen bestämmer.

 

Och fortfarande är det så att Department of Social Development and Welfare (DSDW) har delegerat rätten att fatta beslut om (Incountry Adoptioner) till de provinsiella kontoren, Provincial Public Welfare Offices, i den provins där adoptanten och/eller den som ska adopteras är bosatt.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Är du dum på riktigt?

Är du läskunnig?

Om du läst mina inlägg så hade du redan från början förstått att jag inte var medapdoptant!

Om du läst och förstått nedanstående text ur Haagkonventionen så förstår du att jag har rätt!

 

Du blandar in en gammal lag som jag är fullt medveten om att den finns.

Men nu råkar det finnas en nyare lag nämligen Haagkonventionen som regerar just hur adoption med barn där adoptanten har sin hemvist utomlands skall gå till.

Och det är nedanstående text:

 

Adoption enligt lagen (1997:191) med anledning av Sveriges tillträde till Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner Personer med hemvist i en fördragsslutande stat som vill adoptera ett barn med hemvist i en annan fördragsslutande stat ska ansöka hos centralmyndigheten i den stat där de har sin hemvist (artikel 14). Eftersom såväl Sverige som Thailand är anslutna till konventionen ska denna ordning tillämpas.

 

Om du inte förstår att innebörden i den texten är tydlig på att adoptionen skall sökas från Sverige om adoptanten bor här så tycker jag att du skall byta yrke.

Det är som jag skrev inte bra reklam för Thaikonsult att dumförklara sig själv här på forumet.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara riktigt tydlig igen Thaikonsult så skall enligt Haagkonventionen thailänska medborgare bosatta utomlands inte adoptera genom en nationell adoption i Thailand.

Då bryter Thailand mot Haagkonventionen vilket jag påståt i inlägg efter inlägg att jag hört med egna öron på kontoret i Bkk att Thailand fått skit för och därför blivit strängare.

 

Gör dig nu inte dummare än du redan gjort genom att påstå att jag har fel igen.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nu hört att du inte var medadoptant.

 

När thailändska medborgare adopterar thailändska barn i sitt hemland är det fortarande att räkna som en nationell adoption och inte som en internationell sådan.

 

Vid nationella adoptioner gäller:

Lag (1971:796) om internationella rättsförhållanden rörande adoption,

 

3 § Beslut om adoption som meddelats i främmande stat gäller här i riket, om den eller de sökande var medborgare eller hade hemvist i den främmande staten när beslutet meddelades samt, i fall då adoptivbarnet var svensk medborgare eller hade hemvist i Sverige, adoptionen godkänts av Konungen eller myndighet som Konungen bestämmer.

 

Och fortfarande är det så att Department of Social Development and Welfare (DSDW) har delegerat rätten att fatta beslut om (Incountry Adoptioner) till de provinsiella kontoren, Provincial Public Welfare Offices, i den provins där adoptanten och/eller den som ska adopteras är bosatt.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Och fortfarande så är det så att eftersom Thailand fått skit för att dom brytar mot Haagkonventionen så har Department of Social Development and Welfare gett alla distrikten order om att om adoptanten är bosatt utomlands så skall ärendet hänvisas till Bkk.

 

Försår du inte vad jag skriver?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Då menar du även att svenska medborgare som bor i Europa och som genomför en nationell adoption hos en svensk domstol bryter mot Haagkonventionen.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Då börjar jag fatta, för att slippa överaskningar ska man mörka att frun är bosatt i sverige.

Jag ska således inte finnas synlig någonstans.

Ska bli spännande, ska göra ett försök om ca 3 månader, jag meddelar här hur det gick.

Tack för all hjälp.

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Då menar du även att svenska medborgare som bor i Europa och som genomför en nationell adoption hos en svensk domstol bryter mot Haagkonventionen.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Jag menar att alla i alla länder som raticifierat Haagkonventionen är den lag och där står:

 

Adoption enligt lagen (1997:191) med anledning av Sveriges tillträde till Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner Personer med hemvist i en fördragsslutande stat som vill adoptera ett barn med hemvist i en annan fördragsslutande stat ska ansöka hos centralmyndigheten i den stat där de har sin hemvist (artikel 14). Eftersom såväl Sverige som Thailand är anslutna till konventionen ska denna ordning tillämpas.

 

Jag är ingen jurist och det verkar inte du heller vara men min tolkning är att adoptionen skall sökas från det land där adoptanten har sin hemvist.

På ren svenska så skall adoptinen sökas från det land där den som vill adoptera barnet bor. Oavsett om denne är medborgare där eller ej.

 

så svaret på din fråga är enligt min tolkning JA!

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...