Jump to content
IGNORERAD

Möjligt att få hit tjejens systerdotter?


janptr

Recommended Posts

thaikonsult

Om det är som du säger måste jag, Svenska Ambassaden, Migrationsverket och Migrationsdomstolen ha fel beträffande thailändska adoptioner. Är det så du menar.

 

Vi vet om att många länder fått kritik under åren för att de ansetts slapphänta med adoptioner. Oftast kommer kritiken från adoptionsorganisationerna i Sverige. De är väl oroliga att förlora kunder.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Stickan

    46

  • thaikonsult

    20

  • måne

    7

  • Krille

    4

Mest aktiva i denna tråd

Om det är som du säger måste jag, Svenska Ambassaden, Migrationsverket och Migrationsdomstolen ha fel beträffande thailändska adoptioner. Är det så du menar.

 

Vi vet om att många länder fått kritik under åren för att de ansetts slapphänta med adoptioner. Oftast kommer kritiken från adoptionsorganisationerna i Sverige. De är väl oroliga att förlora kunder.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Jag menar att en adoption som är beslutad i Thailand är giltig i Sverige även om Thailand brutit mot Haagkonventionen genom att godkänna adoptionen.

 

Jag menar oxå vilket jag nu skrivit ett antal gånger att Thailand fått mycket skit för deras slapphänta hantering och brott mot Haagkonventionen och därför skärpt direktiven för att följa Haagkonventionen.

 

Börjar kronan rammla ner nu eller skall vi dra det hela ett varv till?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Jag tror att thailändare i Sverige använder sig av den adoptionsmetod som de anser vara enklast, snabbast och billigast så länge thailändska och svenska myndigheter inte anser att detta strider mot regelverket.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar givetvis att det hade varit precis så enkelt som Thaikonsult beskrivit det.

Men våra (läs frugans) erfarenheter har varit annorlunda och det är precis dom jag försöker förmedla här.

 

Jag finner det frustrerande att bli dumförklarad för att jag delar med mig av våra erfarenheter och information jag fått direkt ifrån överordnad på ansvarig myndigthet i Thailand.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att thailändare i Sverige använder sig av den adoptionsmetod som de anser vara enklast, snabbast och billigast så länge thailändska och svenska myndigheter inte anser att detta strider mot regelverket.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Nu är du ju där igen!

 

Det strider ju mot regelverket och det är ju just det som är problemet!

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att Thaikonsult borde beakta informationen jag har gett i denna tråd och inte komma med felaktiga råd framöver.

Åtmistonde gör folk uppmärksamma på att det faktist kanske inte är så enkelt längre som tidigare.

 

Jag tycker att Thaikonsult ha kommit med en hel del felaktiga inlägg och råd i den här tråden.

Det framgår tydligt i Haagkonventionen att den metoden som Thaikonsult förespråkar och även vi (läs frun) försökte använda faktist är olaglig.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan forumfrågor besvaras rätt i första hugg - då skulle trådarna bli väldigt korta.

Vi är lekmän de flesta av oss så allt man har rätt att förvänta sig är bud på lösningar framsatta efter bästa förmåga.

 

Låt frågan bollas i en lågmäld samtalston och avgöra i efterhand vad som verkar mest troligt eller vilka av andras 

erfarenheter du kan ha störst nytta av / vill tro på.

 

Det enda tråkiga är när egen erfarenhet framförs som den ultimativa sanningen - det gagnar ingen tycker jag.

 

M

 

Jag påstår inte att vår erfarenhet är den ultimata sanningen.

Det finns säkert många som även i framtiden lyckas få igenom en nationell adoption i Thailand där barnet sedan förs till Sverige helt enligt Svensk lag.

 

Problemet är att varje gång det händer får Thailand skit för det och därför blir det svårare för nästa att göra samma sak.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda tråkiga är när egen erfarenhet framförs som den ultimativa sanningen - det gagnar ingen tycker jag.

 

M

 

Jag menar oxå att det är tråkigt när en instruktion om hur en thailändare bosatt utomlands gör en nationell adoption i Thailand är felaktig.

 

För oss (läs fugan) var det jäkligt tråkigt!

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Så här sa Migrationsdomstolen i ett adoptionsmål från Thailand så sent som 2012-10-03 Mål: UM 3765:

 

"Av huvudregeln i 3 § första stycket lag (1971: 796) om internationella rättsförhållanden följer att ett i utlandet meddelat adoptionsbeslut gäller i Sverige om sökanden var medborgare i den främmande staten när adoptionsbeslutet meddelades.

 

Eftersom sökanden ostridigt var medborgare i Thailand när adoptionsbeslutet meddelades och annat inte framkommit än att adoptionen varit och är giltig i Thailand är adoptionsbeslutet därmed också giltigt i Sverige.

 

Det förhållandet att rättsverkningarna av det thailändska beslutet i Thailand kan vara annorlunda än verkningarna i Sverige av ett svenskt adoptionsbeslut föranleder ingen annan bedömning, då det här är fråga om en situation som karakteriseras av att adoptanten varaktigt upptagit den adopterade som sitt barn.

 

Enligt 5 kap 3 § första stycket 3 utlänningslagen ska uppehållstillstånd ges till ett ogift utländskt barn som adopterats av någon som vid tiden för adoptionsbeslutet var bosatt i Sverige och fortfarande är bosatt här om adoptionsbeslutet gäller i Sverige enligt lag (1971: 796) om internationella rättsförhållanden och annat inte följer av 5 kap 17 -17b §§ utlänningslagen.

 

Ett undantag från den principiella rätten till uppehållstillstånd för adopterade barn får endast göras när omständigheterna på ett flagrant sätt visar att den utländska adoptionen tillkommit huvudsakligen för att bereda någon uppehållstillstånd och i detta mål finns inga omständigheter alls som tyder på annat än att avsikten med adoptionsbeslutet är att barnet som adopterades som baby, ska bli en del av sökandens familj".

 

Man kan ju fundera på varför domstolen inte ansåg att den här adoptionen tillkommet i strid med Haagkonventionens regler. Kanske det är så att de nationella adoptionerna inte strider mot Haagkonventionen.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM
Migrationsöverdomstolen

 

Tyckte såhär i mål: UM 2082

 

" Någon enhetlig legal definition av vad som är ett adoptionsförhållande finns inte. Ledning kan hämtas i Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner. Av konventionen framgår bl.a. att erkännande av en adoption innefattar erkännande av det rättsliga föräldrabarnförhållandet mellan barnet och dess adoptivföräldrar, adoptivföräldrarnas föräldraansvar för barnet samt att det tidigare rättsliga förhållandet mellan barnet och dess mor och far upphört, om adoptionen har denna verkan i den fördragsslutande stat där den ägde rum.

 

En huvudregel i svensk rätt är att beslut om adoption som meddelats i främmande stat gäller här i riket, om den eller de sökande var medborgare eller hade hemvist i den främmande staten när beslutet meddelades, se 3 § lagen (1971:796) om internationella rättsförhållanden rörande adoption. Bestämmelserna i denna lag blir tillämpliga när fråga är om ett institut som kan jämställas med en svensk adoption. För att så skall anses vara fallet behöver inte krävas, att rättsverkningarna av det utländska beslutet i den stat där det meddelats är desamma som verkningarna i Sverige av ett svenskt adoptionsbeslut. Det måste dock vara fråga om en situation som karakteriseras av att adoptanten har varaktigt upptagit den adopterade som sitt barn (prop. 1971:113 s. 45)”.

 

Kammarrätten tyckte inte heller att den här nationella adoptionen stred mot Haagkonventionen.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

I det här fallet spelade det ingen roll eftersom adoptionen vunnit laga kraft i Thailand och därmed är giltig i Sverige helt enligt lagen domslutet refererar till.

Att Thailand brutit mot Haagkonventionen genom att godkänna den hörde inte dit.

 

Varför hamnade då ärendet hos migrationsdomstolen?

Troligen för att migrationsverket avslagit ansökan om uppehållstillstånd just för att adopteionen inte genomförts enligt Haagkonventionen.

 

Vad hände sen?

Thailand fick ännu en gång stark kritik för att man inte följer Haagkonventionen då man godkänner adoptioner där adoptanten är bosatt utomlands utan att adotionens sökts ifrån det landet enligt Haagkonventionen

 

 

Adoption enligt lagen (1997:191) med anledning av Sveriges tillträde till Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner Personer med hemvist i en fördragsslutande stat som vill adoptera ett barn med hemvist i en annan fördragsslutande stat ska ansöka hos centralmyndigheten i den stat där de har sin hemvist (artikel 14). Eftersom såväl Sverige som Thailand är anslutna till konventionen ska denna ordning tillämpas.

 

Efter att Thailand ännu en eller flera gånger fått sådan kritik så har men från myndigheten i Bkk gett order till distrikten att när adoptanten är bosatt utomlands så skall ärendena handlaggas centralt i Bkk.

 

Dett har fått till följd att det gick för oss (läs frugan) som det gick.

 

När jag nu försöker förmedla detta som jag med egna örom hört från överordnad på Department of Social Development and Welfare i Bkk och finner det jobbigt att gång på gång bli dumförklarad av Thaikonsult.

 

Det vore mer klädsamt att faktist ta till sig våra (läs frugans) erfarenheter, läsa igenom relevant lagtext även Haagkonventionen och sedan ge en mer korrekt information.

 

Den här tråden är inte bra reklam för Thaikonsult.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM

Migrationsöverdomstolen

 

Tyckte såhär i mål: UM 2082

 

" Någon enhetlig legal definition av vad som är ett adoptionsförhållande finns inte. Ledning kan hämtas i Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner. Av konventionen framgår bl.a. att erkännande av en adoption innefattar erkännande av det rättsliga föräldrabarnförhållandet mellan barnet och dess adoptivföräldrar, adoptivföräldrarnas föräldraansvar för barnet samt att det tidigare rättsliga förhållandet mellan barnet och dess mor och far upphört, om adoptionen har denna verkan i den fördragsslutande stat där den ägde rum.

 

En huvudregel i svensk rätt är att beslut om adoption som meddelats i främmande stat gäller här i riket, om den eller de sökande var medborgare eller hade hemvist i den främmande staten när beslutet meddelades, se 3 § lagen (1971:796) om internationella rättsförhållanden rörande adoption. Bestämmelserna i denna lag blir tillämpliga när fråga är om ett institut som kan jämställas med en svensk adoption. För att så skall anses vara fallet behöver inte krävas, att rättsverkningarna av det utländska beslutet i den stat där det meddelats är desamma som verkningarna i Sverige av ett svenskt adoptionsbeslut. Det måste dock vara fråga om en situation som karakteriseras av att adoptanten har varaktigt upptagit den adopterade som sitt barn (prop. 1971:113 s. 45)”.

 

Kammarrätten tyckte inte heller att den här nationella adoptionen stred mot Haagkonventionen.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

 

Läs den här texten igen och igen och igen!

Detta är ett utdrag ur Haagkonventionen som klart reglera att om adoptanten är bosatt utomlands så skall adoptionen sökas från det landet där adoptanten bor!

 

Adoption enligt lagen (1997:191) med anledning av Sveriges tillträde till Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner Personer med hemvist i en fördragsslutande stat som vill adoptera ett barn med hemvist i en annan fördragsslutande stat ska ansöka hos centralmyndigheten i den stat där de har sin hemvist (artikel 14). Eftersom såväl Sverige som Thailand är anslutna till konventionen ska denna ordning tillämpas.

 

Om det är något ord du inte förstår så slå upp det i Svenska akademins ordlista!

En adoption som vunnit laga kraft i ett land gäller här i Sverige även om landet där den beslutats inte följt Haagkonventionen!

 

Vad jag nu försökt förklara i närmare femtio inlägg är att Thailand nu försöker följa Haagkonventionen eftersom dom fått så mycket kritik för att dom inte gör det.

 

Kom nu inte dragandes med ett till domslut eftersom du ändå inte verkar förstå innebörden av dom.

 

Jag tycker att en ursäkt vore på sin plats i stället eftersom du farit med felaktiga uppgifter om hur man lättast gör en adoption.

 

Läs denna text igen och igen och igen! Den är lag i båda länderna:

 

Adoption enligt lagen (1997:191) med anledning av Sveriges tillträde till Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner Personer med hemvist i en fördragsslutande stat som vill adoptera ett barn med hemvist i en annan fördragsslutande stat ska ansöka hos centralmyndigheten i den stat där de har sin hemvist (artikel 14). Eftersom såväl Sverige som Thailand är anslutna till konventionen ska denna ordning tillämpas.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla på lagar och dommar kan jag oxå!

 

När jag läser texten så förstår jag den dessutom.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat och omvänt ärende

Hur funkar det när en Thailändsk person (bosatt i Sverige) har adopterat

en annan person här i Sverige (vuxenadoption via beslut i Tingsrätten),

och om de sedan vill registrera samma adoption i Thailand?

 

Gäller det svenska adoptionsbeslutet från Tingsrätten även i Thailand (med automatik), om man så önskar?

* Det Thailändska personen som är den som gjorde adoptionen har dubbelt medborgarskap (Thai/Svenskt)

* Den person som blev adopterad i Sverige har dubbelt medborgarskap (Thai/Svenskt)

* Båda är myndiga, 23 år resp 43 år.

* Båda är födda i Thailand.

 

 

 

Mvh

 

SN

 

Tja! Jag kom just att tänka på att en vuxenadoption är en mycket enkel procedur i Thailand.

Min fru har låtit sig vuxenadopterats av sin morbror. En mycket enkel procedur som var snabbt avklarad.

Så om er svenska adoption inte är giltig i Thailand så är det nog fixat på en dag i alla fall att genomföra den där.

Ni har ju dessutom den svenska att visa upp så det blir nog inga problem.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Vi behöver inte googla för vi har domarna på Thaikonsult. De ingår i vårt jobb att känna till hur domstolarna tänker i domsluten

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Hur var det nu Stickan med svenska adoptionsbesluts giltighet i Thailand och Haagkonventionen?

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi behöver inte googla för vi har domarna på Thaikonsult. De ingår i vårt jobb att känna till hur domstolarna tänker i domsluten

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Ingår det i ert jobb att känna till relevanta lagar och innebörden av dom?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var det nu Stickan med svenska adoptionsbesluts giltighet i Thailand och Haagkonventionen?

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Du kanske missade att detta handlade om en vuxenadoption.

Haagkonventionen reglerar adoption av barn och är därför inte tillämplig i det här fallet.

 

Det borde väl ingå i ditt jobb att hålla reda på det?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det var ju synd att jag missade det där med vuxenadoption. Då fick vi inte svar på den frågan om en nationell adoption i Sverige även gäller i Thailand enligt Haagkonventionen.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Vi ska normalt kunna lagarna även om vi till vardags jobbar med hur de tillämpas utifrån domstolarnas praxis så även med förarbetena hur det är tänkt från lagstiftarens sida.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ska normalt kunna lagarna även om vi till vardags jobbar med hur de tillämpas utifrån domstolarnas praxis så även med förarbetena hur det är tänkt från lagstiftarens sida.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Vad bra!

 

Har du lärt dig något nytt nu då om lagarnas läs Haagkonventionens syfte och dess tillämpning i Thailand?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Jag tror inte jag behöver läsa detta även om det var ett tag sedan vi var inblandade i en adoption av det slaget.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stickan

 

Vi på Thaikonsult håller på med den 23:e nationella adoptionen och vi känner inte igen det du beskriver. Troligtvis har du blivit missledd.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

 

 

Det var konstigt!

 

För någon dag sedan höll du ju just på med den 23:e nationella adoptionen!?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det är riktigt att det var ett tag sedan vi hade en svensk adoption som skulle bli giltig i Thailand. Det är inte så vanligt den vägen.

 

Vi ska lämna in ansökan för den 24:e adoptionen nästa vecka hos ambassaden för ansökan om uppehållstillstånd för en liten adopterad kille så han får flytta till sin mamma i Sverige så småningom.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt att det var ett tag sedan vi hade en svensk adoption som skulle bli giltig i Thailand. Det är inte så vanligt den vägen.   Vi ska lämna in ansökan för den 24:e adoptionen nästa vecka hos ambassaden för ansökan om uppehållstillstånd för en liten adopterad kille så han får flytta till sin mamma i Sverige så småningom.   Med vänlig hälsning Thaikonsult
Jag menade Haagkonventionen och hur den tillämpas i Thailand när adoptanten är bosatt utomlands.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...