Jump to content
IGNORERAD

Kontonummer på Internet


Mankan

Recommended Posts

  • Svar 118
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • olle123987

    17

  • Mankan

    13

  • Moritz

    10

  • Tallviking

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Här är ett exempel på vad som kan hända!

http://www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=26134

 

Sådant kan man knappast skydda sig mot.

men ärendet nerlagt, inga riktiga bevis.

 

Om man vill handla med kort eller bankkonto finnes alltid risker.

Det vet man om redan innan köpet göres.

 

Annars är man blind mm.

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handelsbankens Visa/Mastercard i Handelsbankens kortläsare känns tämligen säkert.

 

Kortläsaren läser av alla uppgifter som behövs för ett Internetköp och du uppger inga kontokortsnummer e d.

 

Man trycker på kortläsarens "buy", följer instruktionerna, loggar ut och stänger webläsaren. Ett tryggt köp är klart.

 

Förutsätter dock att köpstället är anslutna till Visa/Mastercard - banksecurity (eller vad det heter).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Handelsbankens Visa/Mastercard i Handelsbankens kortläsare känns tämligen säkert.

 

Kortläsaren läser av alla uppgifter som behövs för ett Internetköp och du uppger inga kontokortsnummer e d.

 

Man trycker på kortläsarens "buy", följer instruktionerna, loggar ut och stänger webläsaren. Ett tryggt köp är klart.

 

Förutsätter dock att köpstället är anslutna till Visa/Mastercard - banksecurity (eller vad det heter).

 

Använder HB:s dosa men köp initieras för det mesta (alltid) med att kortnumret och CCV-koden knappas in.

Om beloppet är över en bagatellgräns dyker krav på verifiering med dosan upp.

 

Annat är det med köp via banköverföring där tror jag inte säljaren får se vilket konto jag väljer.

 

Det enda momentet jag oroar mig för är kortnummer + CCV. Kollar alltid att hänglåset visas men det känns lite osäkert ändå.

Hittills, och jag det efter att ha handlat för minst trehundra tusen genom flera år, har det gått bra, men för säkerhets skull är det inte mycket pengar

på det anslutna kontot. Helt enligt bankens rekommendation.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder HB:s dosa men köp initieras för det mesta (alltid) med att kortnumret och CCV-koden knappas in.

Om beloppet är över en bagatellgräns dyker krav på verifiering med dosan upp.

 

Annat är det med köp via banköverföring där tror jag inte säljaren får se vilket konto jag väljer.

 

Det enda momentet jag oroar mig för är kortnummer + CCV. Kollar alltid att hänglåset visas men det känns lite osäkert ändå.

Hittills, och jag det efter att ha handlat för minst trehundra tusen genom flera år, har det gått bra, men för säkerhets skull är det inte mycket pengar

på det anslutna kontot. Helt enligt bankens rekommendation.

 

M

 

För att inte behöva uppge kontonummer och CCV, måste företagen du handlar av vara anslutna till "Master Card Secure Code" alt "Verified by VISA" och de blir fler och fler enl SHB.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Sådant kan man knappast skydda sig mot.

men ärendet nerlagt, inga riktiga bevis.

 

Om man vill handla med kort eller bankkonto finnes alltid risker.

Det vet man om redan innan köpet göres.

 

Annars är man blind mm.

 

 

Hälsar pigge01

Klart man kan skydda sig!

Aldrig i livet att jag lämnar ut mitt kontonummer till någon jag inte känner!

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Hej Ngn som vet om Pay Pal är säkert

Jag har använt PayPal när jag handlat på Ebay, jag känner mig trygg att använda det.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man kan skydda sig!

Aldrig i livet att jag lämnar ut mitt kontonummer till någon jag inte känner!

 

Har du inget tillgodo eller något att sälja är det inget problem.

I värsta fall får köparen stoppa pengarna i en påse och skicka med snigelpost.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nytt om hur det kan gå till att "sno pengar" från "säkra" internetbanker i Sverige med bankdosor

 

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16750678.ab

 

Får man in virus eller trojan är allt möjligt fast de får snällt vänta på att du använder dosan själv

och de flesta kollar väl upp vilka betalningar och vilket belopp de signerar.

På HB framgår det iaf tydligt och är det någon gång man är uppmärksam då är det då :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Får man in virus eller trojan är allt möjligt fast de får snällt vänta på att du använder dosan själv

och de flesta kollar väl upp vilka betalningar och vilket belopp de signerar.

På HB framgår det iaf tydligt och är det någon gång man är uppmärksam då är det då :-)

 

Jo man kan tycka det men ändå lyckas dom i sina upptåg

 

Har sett inlägg här med folk som tycker man skall skita i antivirus-program i datorn och istället installera om den ett par gånger om året

 

Man baxnar när man läser sådant

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Även bilder på vissa forumister borde tas bort från nätet eftersom man tydligt kan se att di är lättlurade.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Nu kan man logga in på http://www.apoteket.se och se sina recept (kräver viss registrering) och mediciner, inköp och högkostnadskort.

Jäkligt bra, hoppas bank-id sprider sig ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Nu kan man logga in på http://www.apoteket.se och se sina recept (kräver viss registrering) och mediciner, inköp och högkostnadskort.

Jäkligt bra, hoppas bank-id sprider sig ännu mer.

 

Har man riktig otur, så blir ens Bank-ID/E-leg spritt på internet :crazy::ahh:

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ja de va inte så länge sedan som namntecknings-förfalskare florerade, Oj oj oj man måste dölja sin namnteckning..

 

Fan jag har kontonumret på varenda faktura och den står i brevfoten på nästan varenda mail jag skickar... Ett kontonummer e just ett kontonummer å inget mer, de e ju de som e grejjen.

Men om nån kan hacka min skalle så blir de ju enkelt, där finns ju koderna.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har man riktig otur, så blir ens Bank-ID/E-leg spritt på internet :crazy::ahh:

har inte hört eller läst om säkerhetsbrister på bank-id. Finns det belägg till.ditt påstående? Fast allt nytt är ju från djävulen som t.ex telefonen var i 1900 talets början.

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
har inte hört eller läst om säkerhetsbrister på bank-id. Finns det belägg till.ditt påstående? Fast allt nytt är ju från djävulen som t.ex telefonen var i 1900 talets början.

 

Med tanke på vad man fick skriva på hos banken angående bank-ID så finns det en risk absolut.

Sparbanken Öresund tappade ett flertal miljoner genom att  man fick ersätta en del drabbade kontohavare för ett par år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Det är väl inget speciellt sårbart med Bank-ID... välj bara ett originellt lösenord.

 

Visst finns det en fil på ens dator, men den är ju värdelös utan lösenordet.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...