Jump to content
IGNORERAD

Budget på era resor till Thailand


MrPutte

Recommended Posts

Budget har jag i Sverige,i Thailand är jag för att trivas,inte räkna pengar.Anser jag att jag inte kan åka dit så stannar jag hemma :crazy: OK knasen?När jag kollar hur mycket som gått åt så har det aldrig stannat på under 50K i sek./mån

hejsan håller helt med måne i detta känner jag inta att jag kan unna mig nåt utan gå o räkna på vad allt kostar på semestern kan det vara

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    12

  • Benjamas

    9

  • John Khonken

    4

  • B747

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan man inte ta hand om sin ekonomi själv så finns det förmyndare som kan hjälpa till

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte ta hand om sin ekonomi själv så finns det förmyndare som kan hjälpa till

Jag är expert på att råda andra om sin ekonomi,min egen är det sämre med.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara gärna varför man ska hålla låg profil om man lyckats tjäna mycket pengar, antingen som anställd eller i egen verksamhet?

 

Tycker du att det är något att skämmas för att man kan spendera i Thailand? Eller är du bara avundsjuk?

 

Herr Chang har talat.

 

Det är riktigt Changen!

 

Snäs av nya medlemmar direkt så dom inte skriver för mycket på forumet!

Kanske finns det en anledning att Majpenblaj trotts att det är Sveriges största thailandsforum bara har några tiotal aktiva skribenter.

Klubben för inbördes beundran eller?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt Changen!

 

Snäs av nya medlemmar direkt så dom inte skriver för mycket på forumet!

Kanske finns det en anledning att Majpenblaj trotts att det är Sveriges största thailandsforum bara har några tiotal aktiva skribenter.

Klubben för inbördes beundran eller?

 

 

Spelar ingen roll om man är ny eller gammal.

 

Jantelag och moralkakor, nej tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är i Thailand...i år blir det 3 mån...klarar vi oss lätt på 500 bht/dag...2 vuxna 1 barn. Inkl allt!! även en och annan öl! Men så lagar vi ju maten(den mesta) själv...och har ingen hyra!

Med vänlig hälsning,

Areeya

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara det men vid prenumeration har du ett nytt nummer varje dag. Köper du lösnummer blir det kanske bara ett par i veckan. Räknat per dag är fast abonnemang billigast.

Båda har sina positiva sidor men mervärdet man får vid ett fast abb gör att i jämförelsen står sig lösnummer väldigt slätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Budget har jag i Sverige,i Thailand är jag för att trivas,inte räkna pengar.Anser jag att jag inte kan åka dit så stannar jag hemma :crazy: OK knasen?När jag kollar hur mycket som gått åt så har det aldrig stannat på under 50K i sek./mån

 

Bara hoppas att någon nappar nu storfräsarn har kastat handsken :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt Changen!

 

Snäs av nya medlemmar direkt så dom inte skriver för mycket på forumet!

Kanske finns det en anledning att Majpenblaj trotts att det är Sveriges största thailandsforum bara har några tiotal aktiva skribenter.

Klubben för inbördes beundran eller?

Ge man sig in i forumvärden och skriver dumma moraliserande inlägg får man nog räkna med mothugg oavsett vilket forum det gäller

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är ettt gigantiskt Ullared, det är så billigt så det blir dyrt i slutänden.

Ja, det är defenitivt roligare att bränna $$$ när det är billigt, just därför är det så lätt att spara $$$ i tex Norge.

Link to comment
Dela på andra sajter

På en månad går det åt mellan 70.000 och 100.000 kronor exklusive flygbiljetter för fyra personer och alla snyltgäster i frugans hemby, dyraste stället i Thailand kanske världen möjligen Universum.

Ändrades av Peolito
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Halledan,

Det är som Måne säger, lyckas jag inte spara ihop tillräckligt med pengar stannar jag hemma.

Har inget med vad man tjänar i Sverige, kanske bara längre mellan resorna.

Kan med all säkerhet leva på ett par hundra om dagen, men då tycker jag det är bättre att vara i Sverige och jobba.

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vet att jag tidigare på något mystiskt sätt hamnade på ca 25k/vecka inklusive flygbiljetter.

 

Dyraste resan var en 5veckors tur som gick på 120.000:- och det enda jag fick med mig hem var 4st t-shirtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är i Thailand...i år blir det 3 mån...klarar vi oss lätt på 500 bht/dag...2 vuxna 1 barn. Inkl allt!! även en och annan öl! Men så lagar vi ju maten(den mesta) själv...och har ingen hyra!Med vänlig hälsning,Areeya
Menar du att du gör av med 110kr/dag på 3 pers? 3300kr/mån. Isf är jag imponerad, men jag skulle aldrig åka till Thailand med den budgeten.
Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven

När alla flyg och hotell är betalda så klarar jag mig på mellan 15-20.000 kr under månad. Gumman, klarar nog inte ens vecka på den summan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll om man är ny eller gammal.

 

Jantelag och moralkakor, nej tack.

 

Oj! Två globala morötter som ryter ifrån!

Verkligen välkommnande attityd ni har mot nya medlemmar.

Både du och Changen brukar ju vanligtvis tycka att det skall vara högt i tak på forumet.

Fast det gäller kanske bara den innre kretsen.

För nya medlemmar verkar det knappt vara kryphöjd innan ni snäser ifrån.

 

Tänk på att dom nya medlemmarna kanske inte har lärt sig alla olika personligheter som figurerar bakom nicken.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att jag tidigare på något mystiskt sätt hamnade på ca 25k/vecka inklusive flygbiljetter.

 

Dyraste resan var en 5veckors tur som gick på 120.000:- och det enda jag fick med mig hem var 4st t-shirtar.

Man ska tamejfan inte köpa T-shirts i Korat.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du gör av med 110kr/dag på 3 pers? 3300kr/mån. Isf är jag imponerad, men jag skulle aldrig åka till Thailand med den budgeten.

120 kr...men sen kommer det ju till engångskostnader i form av internetabonnemang, telefonab, bensin...osv. Jo lever bra, dottern är ju fyra år men kostar ju inte så mycket..frugan varken röker eller dricker. För mej är lyxen att leva i Isaan lugnt o skönt..med inhemsk mat och inte springa på krogen varje dag.Säg utan att överdriva...25 000- 30 000 bht/månad..kostar det, inte mer, den tiden vi är i Isaan!Men då finns ingen hyra eller el inräknat..vilken är fri.

Givetvis..de sista 2 veckorna innan vi åker hem blir det en tur till Rayong...hotell o dyrare mat...men inte ens i närheten av vissa siffror jag sett i tråden...Men...jag har ju "tränat" då jag bott nästan tre år i Thailand förut.

Areeya

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo..det är sant.

 

Jag är ny i gamet och står inför min första resa till Thailand..

 

Det som jag, trots att jag inte startade denna tråd, undrar över är väl att hur mycket det normalt kostar med mat och dryck, dvs vad man måste ha i handen varje dag för att klara sig. Då, exklusive boende, då detta är väldigt individuellt.

 

Ser att du tänker lite i fel banor, att leva i Thailand kostar nämligen precis så mycket som du har råd eller vill göra av med. Du kan ha en bra och trevlig resa, inklusive allt utom flygbiljetten för ca 1000 baht och uppåt per dag. Ju högre dagsbudget desto trevligare förstås.

 

Gör istället så att du räknar på vad du har, eller är beredd att lägga ut på resan och dividera sedan den summan med antalet dagar du tänker stanna där. Sedan är det bara att anpassa sitt semesterliv efter vad den framräknade dagsbudgeten säger istället för tvärtom.

Att hålla sig med en dagsbudget innebär inte att man strikt behöver hålla sig till den varje dag, spenderar man mycket en dag så får man helt enkelt hålla igen några andra dagar. Är i regel inga problem att göra det. Har själv rest många år till Thailand på snålt tilltagna budgetar utan problem. Under de första åren av resor så brukade jag ha legat på ca 1500 baht/dag när jag räknade ihop allt efter resan (exklusive flygbiljetten). Numer går det betydligt mer pengar per dag på resa men inte kan jag säga att jag har roligare för det.

 

 

Lite enkla tips för att spara..

 

Välj budgetboenden och/eller dela rum med kompis (en fläktkyld bungalow utan tv, kyl eller varmvattendusch kostar inte speciellt mycket men kan vara trevlig ändå).

 

Ät dina måltider där thailändarna själva äter sina måltider, kostar sällan mer än 40 baht inklusive dryck (vatten) för ett mål. På restauranger riktade mot turister kostar likadan, och i regel sämre, thaimat fyra till tio ggr mer.

 

Ta konsekvent tåg/buss istället för flyget, taxin osv, många här bränner gärna 5-6 tusen baht på en taxiresa ut till någon provins/plats som bara skulle kostat 300 baht med bussen t ex. Åk inte egen speedboat för 1500 baht ut till öar dit det även finns billiga allmänna turbåtar som kostar 20 baht.

 

När du är på en badort, promenera istället för att nyttja färdmedel som kostar när du rör på dig, vill du se dig runt mer hyr en motorbike per dag.

 

Ta med filt till stranden och sätt dig på den under ett skuggande träd istället för att hyra solstol med parasoll för 150 baht.

 

När du går ut, grunda på rumsverandan med lite inhemsk alkohol innan så går det sällan mer än 4-6 öl på en kväll, och de ölen köper du på vanliga utomhusbarer som alltid har humana priser jämfört med flashiga airconkylda drinkställen och discon som du bör undvika att alls köpa något på om du besöker dessa.

 

Vill du umgås med tjejer, välj frilansarställen istället för barer och charma så mycket att tjejen du träffar gärna stannar hos dig i flera dagar. Och varför inte flytta hem till hennes rum med din väska/ryggsäck så kan hon ju få din tidigare rumsbudget istället. Så får du liksom guide, massage och rum för paketpris.

 

Välj billiga nöjen och utflykter istället för dyra, att gå till stranden eller se ett tempel kostar t ex inget, Det roligaste i Thailand är ändå att umgås med andra människor, inte att se diverse dyra turistshower, nöjesparker osv.

 

Följer du ovanstående klarar du dig lätt på en tusenbahting om dagen, vill du pruta till hälften, avstå tjejer och alkohol.

Vill du å andra sidan slippa tänka allt för mycket på vad allt kostar lägg på en tusing eller två till per dag.

Vill du slippa tänka alls på vad det kostar, bo flott, äta västerländskt, spela allan med tjejerna, bjuda alla trevliga människor du möter samt ringa i alla barklockor, lägg på några tusingar till per dag. Hur många beror på hur mycket highlife du önskar.

Trevlig resa!

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

 

Bredden och utbudet gör det svårt att ge ngn enhällig norm för vad en "normal" budget är

 

Mitt första rum i Thailand kostade 80 THB per natt och det senaste 4500 THB per natt

 

Och inte tusan var det roligare i 4500 bahtsrummet 80 bahtsrummet än  men väldigt mycket bekvämare.

 

mvh

 

 

 

 

 

post-5592-0-29504200-1367493115.jpg

post-5592-0-33137800-1367493154_thumb.jp

post-5592-0-15473500-1367493167.jpg

post-5592-0-77115300-1367493172.jpg

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Trött Kollba?

Du kanske ska läsa det jag svarade på så framkommer det att vi delade boende och övrigt i 2 poster.

5000 i hyra och 10000 att leva på ger 1500 baht/dag att leva på, det fattade dom flesta utan förklaring...

 

Jo jag var trött.

Jag uppfattade det som det handlade om vad man använder per dag och då räknar åtminstone jag in boendekostnad. Men nu förstår jag hur du menar.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man kunna ge råd, så måste man få veta vilken typ av resenär TS är och vad han vill ha ut av sin vistelse.

Här kommer råd från resenärer som bor gratis hos släktingar till såndana som vill leva loppan.

Sen vill en del skryta om hur billigt det är och en del om rena motsatsen.

Förstagångsresenär?

Ensamresenär?

Sol och bad eller äventyrare.

 

Utan bakgrundsfakta blir det bara till slut ett allmänt tyckande.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Ska man kunna ge råd, så måste man få veta vilken typ av resenär TS är och vad han vill ha ut av sin vistelse.

Här kommer råd från resenärer som bor gratis hos släktingar till såndana som vill leva loppan.

Sen vill en del skryta om hur billigt det är och en del om rena motsatsen.

Förstagångsresenär?

Ensamresenär?

Sol och bad eller äventyrare.

 

Utan bakgrundsfakta blir det bara till slut ett allmänt tyckande.

 

 

Leif

Men nu frågade ju TS faktiskt efter bugeten i våra resor om man läser överskriften.

I övrigt håller jag med dig.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu frågade ju TS faktiskt efter bugeten i våra resor om man läser överskriften.

I övrigt håller jag med dig.

Överskriften och första inlägget påverkar tråden helt klart.

Hur långt är snöret?

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Kan jag inte hålla en budget på minst 1000SEK/dag så åker jag inte, sen att det normalt inte går åt så mycket det är en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...