Jump to content
IGNORERAD

Låna aldrig ut pengar till thailändare!


Nordsvensk

Recommended Posts

bangkokbusen

Jag har slutat att låna ut pengar då jag har dåliga erfarenheter av det.Däremot om en av mina närmaste vänner eller familj  hamnar i knipa så hjälper jag självklart till oavsett om de kommer tillbaks eller ej då jag vet att då har de tappat förståndet eller blivit senila.Eller annars var det jag som blev senil?

 

Kompis-Busen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 133
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    8

  • IsaanWarrior

    7

  • Galten

    6

  • GreenValley

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det ar valdigt bekvamt och framfor allt billigt att "lana" av slaktens farang, ockrarna tar 10% i manaden.det kallar jag for ranta det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att göra sig pengar på utsatta, familjemedlemmar, gamla, dementa, minderåriga, sjuka, tsunami offer etc etc, är något jag aldrig kommer acceptera.

Som tur är så är inte alla sådana men det verkar vara vanligt förekommande.

Verkar som att allt går att omvandla i pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar valdigt bekvamt och framfor allt billigt att "lana" av slaktens farang, ockrarna tar 10% i manaden.det kallar jag for ranta det!

Det där är nog det jag fruktar mest, att bli "släktens farang".

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har vi erfarenhet av,en syster till min fru är i sprit och speldjävulens grepp och har tvingats lämna barn och ansvar till svärmor(och oss)Nu har hon även lämnat byn då hennes skulder gjort det omöjligt att vara kvar i byn,detta med spel är ett helvete för många thai.Hennes skulder till oss är idag omöjliga för henne att betala tillbaka under hennes livstid och hennes barnfår mycket sällan träffa sina föräldrar(även hennes man har problem)och måste förlita sig på att vi kan försörja dem(vilket vi gör)Tragiskt när det går så långt.

 

Känns som vissa asiater tar med sina problem till Sverige, känner igen det allt för väl...

Så nu för tiden då jag "lånar" ut, blir jag mest förvånad om jag får tillbaka något...

Men ibland kan jag sponsra ett "lån", om omständigheterna är godtagbara.

Jag har inte blivit snålare, men mer nogräknad genom åren...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

En liknande grej råkade vi ut för också, en släkting ville att vi skulle stå som garanter (borgenärer) när han köpte en ny Isuzu, när vi var ovilliga till detta och dom fortsatte att tjata sa vi att ok då men med 10 rai tappningsklara gummiträd som säkerhet, då tappade han genast intresset av att låna, så det var ju ett bra sätt att komma ur problemet på.

 

Med vänlig hälsning Isan Lo

Känner igen detta.

Tjejen tyckte jag var elak som vägrade stå som en borgenär när hennes kompis ville byta minibussen mot en riktig buss.

En annan vågade inte åka till Thailand en massa år då hon råkat stå som borgenär åt en kompis som inte kunde betala.

De har nog lite svårt med konsekvensanalyser när de är snälla kompisar.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Gå aldrig i borgen för någon oavsett vem det handlar om!

Om borgenär krävs för att lånet ska beviljas så är återbetalningsförmågan hos låntagaren troligen begränsad! :police:

Undantaget om du är beredd att betala för låntagarens bristande betalningsvilja.

Detta gäller även i Sverige!

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Gå aldrig i borgen för någon oavsett vem det handlar om!

Om borgenär krävs för att lånet ska beviljas så är återbetalningsförmågan hos låntagaren troligen begränsad! :police:

Undantaget om du är beredd att betala för låntagarens bristande betalningsvilja.

Detta gäller även i Sverige!

Exakt, och driv aldrig ett företag med en vän där ni gemensamt är ansvariga för ev krediter och lån.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar bara ut pengar till Thaifolk! Ärligare människor går ej att hitta!<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

 

Låter ju bra. Vill du ta över mina fordringar?   :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att någon hade fått en motorbike som säkerhet, även den är ju med 99% säkerhet belånad till 120% i förhållande till restvärdet och med dålig ränta.

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior

Förstår inte människorna som lånar ut stålar till folk men inte får tillbaka?? Vad är det för fel på er, eller vad är det för fel på eran umgängeskrets rättare sagt?? Om någon vill låna utav mig och jag känner minsta tvivel så blir det tvärnej...våga säga nej kanske?? "Den snälla svensken" har man ju hört om ett antal ggr.stackars jävlar!<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior
<br /> <br />Låter ju bra. Vill du ta över mina fordringar?   :wink:
<br /><br />Om du vore en riktig vän till mig så skulle jag hjälpa dig.varför inte fråga en riktig kompis istället för på nätet??<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Förstår inte människorna som lånar ut stålar till folk men inte får tillbaka?? Vad är det för fel på er, eller vad är det för fel på eran umgängeskrets rättare sagt?? Om någon vill låna utav mig och jag känner minsta tvivel så blir det tvärnej...våga säga nej kanske?? "Den snälla svensken" har man ju hört om ett antal ggr.stackars jävlar!<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

 

 

 

 

Nu är det lätt att säga för en som tjänar 6000:- EFTER skatt!!!

 

Men som sagt. Man lånar väl inte ut pengar till kreti och pleti.

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior
<br /> <br /> <br />Nu är det lätt att säga för en som tjänar 6000:- EFTER skatt!!!<br /> <br />Men som sagt. Man lånar väl inte ut pengar till kreti och pleti.
<br /><br /><br /><br />Tungt & bränna runt på moppen med min plyska här, så nojig att jag ska tappa reskassan (6 papp efter skatt)<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior

Eller tänk om jag lånar ut mina 6 papp men aldrig får se dom igen?? Haha fan vad jag skulle känna mig dum!!<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något fel måste det vara på mig, ja eftersom jag är så snäll eller godtrogen. Detta hände för länge sedan, ja kanske 10 eller 15 år tillbaka i tiden.Hur som helst en förmiddag där satt jag och tanten i varsin solstol och njöt av vädret när en av massagedamerna kom fram till mig och undrade om hon kunde få låna lite pengar, ja det gällde bara över dagen. Hon och hennes man var tvingade att visa upp ett kapital för att få överta ett boende. Ok svarade jag hur mycket, nu är mitt minne lite dåligt men det rörde sig om något mellan 20  till 30 tusen baht. Visst sa jag, gick upp till vårt rum och hämtade ut det belopp hon önskade sig, överlämnade pengarna. Min fru sa då, lätt fånget lika lätt förgånget. Men på eftermiddagen, ja det hann nästan bli kväll så kom massagedamen tillbaka med hela summan.

Egentligen ganska sjukt att inte hennes arbetsgivare ville låna ut motsvarande belopp, eller rättare sagt, Hong vågade inte ens fråga hotellet som hon jobbade åt, ja den tanken var helt orimlig.

Summa summarum har nu blivit att varje gång vi kommer ned till Samui är vi "tvingade" att besöka detta par och deras barn, där blir vi alltid väl omhändertagna, bjudna på mat o.s.v. ja vi har med åren blivit riktigt bundis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller tänk om jag lånar ut mina 6 papp men aldrig får se dom igen?? Haha fan vad jag skulle känna mig dum!!<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

Du behöver inte tappa pluskan för att känna dig dum, jag är säker på att du har något annat knep att fixa det med oxå!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

FF har också lånat ut kosing, men det har varit till Svennar, ska man skaffa sig ovänner..

FF bästa tips är att med på att låna ut kosing, låna går bra avbetalnings planen är svår att få till.

Sista gången sa FF gå till banken eller ta SMS lån istället, FF har tröttnat på att vara indrivare på FFs pengar..

 

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior
<br />Du behöver inte tappa pluskan för att känna dig dum, jag är säker på att du har något annat knep att fixa det med oxå!
<br /><br /><br />Kul att du som ALDRIG träffat mig kan känna dig säker på det.tänk om, tänk rätt!...ja jag kan läsa mellan raderna..<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br /><br /> Ändrades av IsaanWarrior

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior
<br />Du behöver inte tappa pluskan för att känna dig dum, jag är säker på att du har något annat knep att fixa det med oxå!
<br /><br />Rätt säker på att du blivit blåst ett flertal ggr.<br /><br />Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2<br /><br />

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

FF har också lånat ut kosing, men det har varit till Svennar, ska man skaffa sig ovänner..

FF bästa tips är att med på att låna ut kosing, låna går bra avbetalnings planen är svår att få till.

Sista gången sa FF gå till banken eller ta SMS lån istället, FF har tröttnat på att vara indrivare på FFs pengar..

 

FF

 

 

Så brukade jag också prata till barnen när de var små ???

 

M

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är någon skillnad Thailand/Sverige på lånesugna personer eller personer som vill att man går i borgen.

Snälla personer som blir utnyttjade finns i bägge länderna.

Min fru är snäll, men jag har styrt upp att det ges ingen kredit i vår firma här i Thailand.Och inga borgensförbindelser.

Vi hjälper ibland hennes familj, ungdomarna, kanske sponsra en dator... en gåva inget lån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Förr i världen innan den här idi*tiska valutaunionen så kunde man även lita på finnar och tyskar som betalade med mark...

förr i tiden så var det folk som åkte till finland för att gräva.

Svenska kronan låg under finska marken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ex lånade 60.000bath av en kusin med löfte att jag skulle betala lånet när jag kom till Thailand.

Hon hade svårt att förstå mitt nej, när hon ville ha pengarna.

Vad pengarna används till fick jag aldrig reda på.

Däremot förstår hon nu varför hon är ex.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ex lånade 60.000bath av en kusin med löfte att jag skulle betala lånet när jag kom till Thailand.

Hon hade svårt att förstå mitt nej, när hon ville ha pengarna.

Vad pengarna används till fick jag aldrig reda på.

Däremot förstår hon nu varför hon är ex.

 

 

Leif

Utan att fråga dig ? Då förstår jag mycket väl...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...