Jump to content
IGNORERAD

Låna aldrig ut pengar till thailändare!


Nordsvensk

Recommended Posts

Jag lånade ut 50000 bath till en svägerska 2004,har inte sett röken av vare sig henne eller pengarna,hon valde att flytta från byn istället.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 133
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    8

  • IsaanWarrior

    7

  • Galten

    6

  • GreenValley

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev måne:

Jag lånade ut 50000 bath till en svägerska 2004,har inte sett röken av vare sig henne eller pengarna,hon valde att flytta från byn istället.

 

Jag lånade även ut 50000 till en svägerska hon är kvar i byn och jag har fått mina pengar.

Så man vet aldrig hur det ska gå men jag tror på folk, om de inte sköter sig så skall de hålla sig undan.

 /Bengt

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Gummans bror ville låna lite.

Gumman sa 300 000 bath,

Brorsan hennes är driftig så tjänster och gentjänster så hon fick ringa igen.

En nolla föll bort det skulle vara 3 mille:waaaht:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att det är konstigt att man accepterar att någon lånar pengar och aldrig betalar tillbaka. Antingen ger man någon pengar som en gåva direkt eller också lånar man ut och kräver betalning. Min fru kan vara generös med gåvor men blir "vansinnig" så snart hon upplever att någon försöker lura oss. Det handlar inte om pengarna utan mer om att hon blir förbannad över att någon tror att hon är så korkad att hon låter sig bli lurad.

 

Accepterar man att bli lurad i Thailand blir man garanterat betraktad som en "korkad farang" som thai skrattar bakom ryggen på. Ibland upplever jag nästan att det mer "skamligt" att bli lurad som att lura någon i Thailand? I alla fall så länge det inte rör sig om större belopp.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Krille:

Själv tycker jag att det är konstigt att man accepterar att någon lånar pengar och aldrig betalar tillbaka. Antingen ger man någon pengar som en gåva direkt eller också lånar man ut och kräver betalning. Min fru kan vara generös med gåvor men blir "vansinnig" så snart hon upplever att någon försöker lura oss. Det handlar inte om pengarna utan mer om att hon blir förbannad över att någon tror att hon är så korkad att hon låter sig bli lurad.

 

Accepterar man att bli lurad i Thailand blir man garanterat betraktad som en "korkad farang" som thai skrattar bakom ryggen på. Ibland upplever jag nästan att det mer "skamligt" att bli lurad som att lura någon i Thailand? I alla fall så länge det inte rör sig om större belopp.

 

/Krille

Eller så handlar det om kulturkrock.

Det är snällare och låna pengar än och tigga.

För våran del har det varit så smått så jag kommer inte ihåg.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev måne:

Jag lånade ut 50000 bath till en svägerska 2004,har inte sett röken av vare sig henne eller pengarna,hon valde att flytta från byn istället.

Det kanske var värt 50000 att bli av med henne?:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Krille:

Själv tycker jag att det är konstigt att man accepterar att någon lånar pengar och aldrig betalar tillbaka. Antingen ger man någon pengar som en gåva direkt eller också lånar man ut och kräver betalning. Min fru kan vara generös med gåvor men blir "vansinnig" så snart hon upplever att någon försöker lura oss. Det handlar inte om pengarna utan mer om att hon blir förbannad över att någon tror att hon är så korkad att hon låter sig bli lurad.

 

Accepterar man att bli lurad i Thailand blir man garanterat betraktad som en "korkad farang" som thai skrattar bakom ryggen på. Ibland upplever jag nästan att det mer "skamligt" att bli lurad som att lura någon i Thailand? I alla fall så länge det inte rör sig om större belopp.

 

/Krille

 

Självklart så accepterar jag inte att bli lurad. Men jag tror på min fru och de som har lånat av mig hittils har gjort rätt för sig.

 

Jag tror på folk tills dom har missbrukat mitt förtroende.

 

/bengt 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Galten:

Eller så handlar det om kulturkrock.

Det är snällare och låna pengar än och tigga.

För våran del har det varit så smått så jag kommer inte ihåg.

 

Det håller jag helt med om men känner samtidigt att det är ganska lätt att förstå när det egentligen är en gåva personen frågar om. Då är det bättre att själv se det som en gåva och säga "du behöver inte betala tillbaka men om du vill kan du göra det när du har pengar". Då är känns det bättre för mottagaren och båda parter förstår att det egentligen är en gåva och inte ett lån.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan ringde hem häromdan och frågade om vi hade 6 meloner på banken lät det som.

Det visade sig att tomten bakom vårt hus är till salu och hon hade bjudit 600 000 Bath för 4 rai

Hon hade blandat ihop nollorna

:haha:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånade ut 1.000 baht till en tjej i bikini på Soi Nana. Hon skulle köpa sponken till mig. Väntar fortfarande på leverans.

Fin som ögat minns jag även om det va 25 år sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Själv tycker jag att det är konstigt att man accepterar att någon lånar pengar och aldrig betalar tillbaka. Antingen ger man någon pengar som en gåva direkt eller också lånar man ut och kräver betalning. Min fru kan vara generös med gåvor men blir "vansinnig" så snart hon upplever att någon försöker lura oss. Det handlar inte om pengarna utan mer om att hon blir förbannad över att någon tror att hon är så korkad att hon låter sig bli lurad.

 

Accepterar man att bli lurad i Thailand blir man garanterat betraktad som en "korkad farang" som thai skrattar bakom ryggen på. Ibland upplever jag nästan att det mer "skamligt" att bli lurad som att lura någon i Thailand? I alla fall så länge det inte rör sig om större belopp.

 

/Krille

Frugan har haft kontakt med sin syster och hon säger att hon skäms över detta,och det är svårt att lugga en flintskallig.Nu står jag inte och faller med detta men lite restriktivare har jag nog blivit,s.k. lärpengar :sure:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så handlar det om kulturkrock.

Det är snällare och låna pengar än och tigga.

För våran del har det varit så smått så jag kommer inte ihåg.



Byt ut snällare mot korkad så är jag med.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro det eller ej men jag fick låna ut 10000 ikväll, ska få det tillbaka i april( ingen pantbank denna gång han hade inget att pantsätta) . Jag återkommer hur det går.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Peolito:

Lånade ut 1.000 baht till en tjej i bikini på Soi Nana. Hon skulle köpa sponken till mig. Väntar fortfarande på leverans.

Fin som ögat minns jag även om det va 25 år sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Den har vi nog alla åkt på:D

 

Jag betalade så sent som igår en flygbiljett åt en tjejkompis som ville flyga hem till Bkk några veckor och träffa sin  familj.

Känns säkrare att låna ut till henne än att ha pengarna på banken.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har lånat ut pengar till frugans kusiner vid åtskilliga tillfällen utan problem men har konsekvent vägrat lån till gamla skolkompisar och andra bekanta. I Thailand, som i övriga Asien, så är blod väldigt mycket tjockare än vatten och att blåsa en släkting är för de allra flesta helt otänkbart, med en bekant är det dock bara en affärsuppgörelse utan moraliska aspekter.

 

Vi har givetvis aldrig tagit ut någon ränta men vi har varit tydliga med en återbetalningsplan som måste följas. När vi lånat ut pengar så har det varit för något vettigt kapitalinköp där de kunde fått någon form av lån; att låna ut pengar till någon som inte får sin vardagsekonomi att gå ihop är ju inget lån, det är ren välgörenhet, och då är det bättre att kalla det en gåva som kan betalas tillbaka genom trädgårdsarbete eller dylikt.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

När frugan bodde i Bangkok så hade hon ganska bra ekonomi och det var många "kompisar" som ville låna 2000 thb med löfte om att vid nästa lön så får hon tillbaks, dom flesta sket i att betala. Frugan har alltid trott gott om folk!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag litar på alla, alla utom en.
Det är bara så att jag inte vet vem denna enda någon är.   
Därför är det bäst att vara vaksam och misstro alla.   :slow:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta händer inte bara i Thailand. För mer än 25 år sedan lånade jag ut 5000 sek till en av mina bättre vänner.

Han fick låna på ett villkor att han betalade tillbaka senast 2 månader senare för då skulle ja till USA på semester.

Men när det närmade sig så försvann han spårlöst och gick inte att få tag på.

Så detta är väl inget unikt i just Thailand.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
carpediem86

Jag har lånat ut pengar en gång till min frus kompis i Thailand och fick inte tillbaka dem lika snabbt som hon lovade, men fick tillbaka dem iaf (inom ett halvår) så det slutade bra. Jag har en gång lånat pengar privat med, då var det till halva kontantinsatsen för en lägenhet för att slippa hög ränta. Vissa tyckte inte att jag skulle köpa lägenhet om jag inte hade nog med pengar för kontantinsatsen, men det är med råge den bästa affär jag gjort i mitt liv. Även om värdet inte hade gått upp skulle jag vara väldigt nöjd då jag trivts så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev carpediem86:

Jag har lånat ut pengar en gång till min frus kompis i Thailand och fick inte tillbaka dem lika snabbt som hon lovade, men fick tillbaka dem iaf (inom ett halvår) så det slutade bra. Jag har en gång lånat pengar privat med, då var det till halva kontantinsatsen för en lägenhet för att slippa hög ränta. Vissa tyckte inte att jag skulle köpa lägenhet om jag inte hade nog med pengar för kontantinsatsen, men det är med råge den bästa affär jag gjort i mitt liv. Även om värdet inte hade gått upp skulle jag vara väldigt nöjd då jag trivts så bra.

???? och vad vill du säga??

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev måne:

???? och vad vill du säga??

 

Kanske han ville dela med sig av sin erfarenhet av att låna ut pengar i Thailand?

 

(Har du ätit igelkottar till frukost, Måne?) :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

 

Kanske han ville dela med sig av sin erfarenhet av att låna ut pengar i Thailand?

 

(Har du ätit igelkottar till frukost, Måne?) :D 

Var en liten förvirrande inledning,jag har käkat sabelblad.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

carpediem86
31 minuter sedan, skrev måne:

???? och vad vill du säga??

 

Ta det lugnt, som de flesta andra i den här tråden så delade jag med mig av mina erfarenheter kring lån. Är du inte intresserad av det området så är det bara att läsa i en annan tråd istället ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev carpediem86:

 

Ta det lugnt, som de flesta andra i den här tråden så delade jag med mig av mina erfarenheter kring lån. Är du inte intresserad av det området så är det bara att läsa i en annan tråd istället ^^

"Du lånade ut till halva kontantinsatsen" innebär det att du tog lägenheten i pant eftersom det var "din bästa affär" eller menar du att du köpt en lägenhet själv och tjänat pengar på den?Jag har själv skrivit om dilemmat att låna ut pengar i byn och vad det innebar,problem

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...