Jump to content
IGNORERAD

Oroligt i Bangkok

Christian

Recommended Posts

• Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Joints

14

• lenno

13

• MaiChai

9

• ban99arne

7

Mest aktiva i denna tråd

Vet inte vad jag skall tycka om detta, bra eller dåligt. Det skrivs om alla stackars Svenskar som inte kan komma hem. Hur är det med de Thailändare som sitter fast i kylan i Sverige och vill eller måste tillbaka till Thailand, som min svåget t.e.x.  Vi skulle ha åkt till Arlanda med avresa 13.55 idag, för det är sista dag för visumet. Tvingas nu åka till Migrationsverket igen och ansöka om en förlängning som de vägrade tidigare, trots all min charm ( märkligt ). Turist 6 månader utan familje-anknytning till dig ( bara indirekt via hustrun ), nej fy det kommer vi inte att godkänna. Nu tvingas de väl till en förlängning på en månad. Dags att ställa in flera öl i kylen. Inte så illa kanske med lite problem i Thailand, rent personligt alltså.

Träbordsprofet

Dela på andra sajter

Då får vi se vad som händer med militära påtryckningar. Kommer PAD att låta sig nöja med bara ett nyval utan nya restriktioner och svartlistningar av gamla TRT- anhängare? Kommer det s.k. PPP självmant lämna ifån sig makten? Den makt de har klamrat sig fast vid så starkt och inte visat någon vilja i världen att frivilligt vilja lämna ifrån sig även om det skulle vara till landets bästa. Tänk ändå om det kunde dyka upp en fräsch obefläckad rörelse från folkdjupet som fick majoritet. Jag vet, det är en utopi, men drömma kan man få göra även om man vet att ett land får den demokrati och politiker det förtjänar.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Dela på andra sajter

Efter ett möte på jobbet idag så började vi diskutera situationen, jag och thai kollegorna. Verkar tydligt att regeringen givit tydliga instruktioner till polis och militär att på inga villkor ingripa Enligt thailändarna finns ett flertal finansiärer som backar upp PAD, varav den viktigaste är en av de stora bankerna. TMB är en rimlig gissning..

Enig med övriga att detta kommer att få långvariga negativa effekter för Thailand som affärspartner, vad gäller turism så är det nog en annan sak. Turister har kort minne, den senaste kuppen var för 2 år sedan och hade kortvarig påverkan på resenärernas val av semesterland.

Soiwalker

Dela på andra sajter

Armechefen vill se ett nyval. Om valresultatet blir detsamma så har man svårt att se vitsen med det eftersom man uppenbarligen inte accepterar resultaten från demokratiska val. Visst, det finns beskyllningar om valfusk o.s.v. men det är något som måste hanteras på annat sätt än det som sker nu på Bangkoks gator. Blir bara förbannad, för det är så jävla absurt och barnsligt.

Med tanke på hur stor makt monarken har i detta land så kommer det aldrig, aldrig att fungera i praktiken.

Dela på andra sajter

Hej.

Nu har PM Somchai Wongsawat landat i Thailand, först på Dong Muaeng för att sen flyga vidare till Chiang Mai.

Tydligen så kommer PPP inte att ge upp makten och sen vill dom även bli av med Arme chefen Gen Anupong Paochinda som utlyst nyval.

[url=http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/read.php?newsid=30089480]]http://www.nationmul...=30089480

[url=http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/read.php?newsid=30089482]]http://www.nationmul...=30089482

Mvh Akha/Micke

Dela på andra sajter

Det finns dem som säger att PAD:dorna sponsras av en person inom den Thailändska monarkin. Och den personen har ganska mycket på sitt samvete redan. Bevare oss för vad som händer när det blir tronskifte. Det ar nog ganska nära förestående.

Dela på andra sajter

Som sagt tillåter man någon stoppa fingrarna i demokrati-syltburken ostraffat, så finns det stor risk att det blir kattskit av sylten.

[move]Syltan Arne[/move]

Dela på andra sajter

Neighbourly warning

http://www.bangkokpo...s.php?id=132312

(BangkokPost.com)

Neighbouring countries are warning their citizens to stay away from Thailand, just as the main tourist season was starting.

The Philippine government on Wednesday urged its citizens to defer non-essential travel to Thailand because of anti-government demonstrations.

Foreign department spokesman Claro Cristobal said the warning was "in consideration of the Filipino travelers' safety and convenience."

Taiwan, a major source of winter travellers to Thailand, advised Taiwanese who are in Thailand or those who plan to travel there to check with airlines before going to the airport.

At least two Taiwan airlines' flights which were due to return to Taipei Tuesday evening were cancelled.

Singapore said citizens should postpone any travel to Thailand unless they had "a pressing need to travel".

The British had a similar warning on the Foreign Office website: "If you plan to visit Thailand you should consider the present situation when making your decision."

The US did not advise against travel to Thailand but warned: "We wish to remind American citizens that even demonstrations intended to be peaceful can turn confrontational and possibly escalate into violence."

"The Chinese Embassy advises that Chinese citizens planning to visit Thailand should postpone their plans," said a travel advisory posted at the Chinese Embassy.

Japan echoed:

"The damage done is huge," said Chaisak Angsawan, director general of the Department of Aviation.

Suvarnabhumi handles around 370 flights a day, all of which have been cancelled or diverted to other airports.

The only flight out by late afternoon on Wednesday was Flight 809 of Iran Airlines. Demonstrators allowed it to leave as it was taking 416 Thai Muslims to Teheran before flying to Saudi Arabia for the haj.

"It's not fair," said Vanessa Sloan, 31, from Florida, who arrived at the airport on Tuesday night and was supposed to fly on to Chiang Mai on Wednesday.

"We spent the night here after all the check-in staff ran away," she said. "No one is here to help."

Airport director Serirat Prasutanond estimated losses in airport operations at 50 million baht per day in landing fees and the like.

Thai Airways International cancelled all outbound flights. Sixteen international flights in the air were diverted to Don Mueang international airport while three others from the Middle East and Europe landed at Utapao naval base in Chon Buri.

Singapore Airlines cancelled all its Bangkok flights. It said an assessment will be made later about flight operations beyond Wednesday.

According to foreign reports, flights bound for Bangkok from Japan were mostly cancelled or returned to Japan.

"I have been informed by Thai Airways that 3,000 passengers are stranded at the terminal now," airport director Saereerat Prasutanont said.

Police said 8,000 demonstrators, most wearing yellow clothes in a traditional symbol of loyalty to the revered monarchy, had camped out at the three-billion-dollar airport overnight.

Thanit Sorat, vice chairman of the Federation of Thai Industries (FTI) and chairman of logistic group under the FTI, said that sealing off Suvarnabhumi airport had stopped all air cargo operations. He estimated the losses to the business sector at one billion baht per day.

Dela på andra sajter

Som vanligt, och till viss del forsteligt, blir det fokus i Sverige pa stackars svenskar som blir sittande pa ett plan. Att Thailand och en stor del av dess invanare kommer fa lida minst 10 ar for det har skrivs det mindre om. Jag ar i Japan nu, Japan ar i sarklass den storsta investeraren och storsta handelspartnern, och har vevas bilder fran Bangkok konstant pa TV. Som ni som varit i Japan vet sa ar Japaner oerhort forsiktiga (till skillnad fran under WW2) och det finns ingenting som skrammer japanska investerare och konsumenter sa mycket som instabilitet. Det har kommer fa oerhorda konsekvenser.

Jag ar motstandare till TRT/PPP men jag sager det igen, det PAD haller pa med ar sa korkat och sjalvdestruktivt att jag vill spy. Jag vill givetvis kunna komma hem pa lordag men jag vantar hellre ett par dagar om det i langden gynnar Thailand.

Japan har väl också i särklass flest turister i Thailand. Ja, det är lite lustigt att det har blivit stora nyheter i Sverige helt plötsligt och enbart därför de blokerat flygplatsen. Men de flesta ser väl enbart Thailand som ett turistland och inget annat.

Dela på andra sajter

Säger bara; Intervernera Bananmonarkin och omyndigförklara den!

Dela på andra sajter

Frågan är om man dessutom ska räkna in alla investeringar som görs i form av hus och landköp?

Hej Chang!

Lade mig "löjligt" lågt vad det gäller dagskonsumtionen. Kanske inte så orimligt för en långliggare eller ryggsäcksslusk, men charterturisten till Phuket spenderar nog mer. Man brukar väl betala minst 200 kr/dygn bara för hotellet. :oh:

BNP = konsumtion + investeringar + export - import,

så farangpengar som går åt till husbygge m m faller nog under investeringsposten. Om inte annat så lär de väl dyka upp under konsumtion, när den thailändske byggaren blir betald.  ;)

:wai:

En annan detalj som krånglar till det är att många pengar som turisten spenderar försvinner ut ur landet. Det finns de forskare som hävdar att mindre än 30 % av den totala summan stannar i Thailand. Jag har själv ingen aning om hur de kommer fram till den siffran men det kan vara anledningen till att de 6 % inte är större.

Dela på andra sajter

En annan detalj som krånglar till det är att många pengar som turisten spenderar försvinner ut ur landet. Det finns de forskare som hävdar att mindre än 30 % av den totala summan stannar i Thailand. Jag har själv ingen aning om hur de kommer fram till den siffran men det kan vara anledningen till att de 6 % inte är större.

Det är ett lite märkligt påstående för inget land mig veterligt är svårare att föra ut pengar ur. Motsatt är det däremot det allra lättaste av länder att föra in pengar till. Det bör endast röra sig om de affärsskickliga kineserna som klarar av den bedriften. De står ju iofs för större delen av omsättningen i landet.

Dela på andra sajter

lenno, dar tror jag du har fel. Jag hade tidigare en koreansk granne som ager lite koreanska karaokebarer i Bangkok och Pattaya. Han hade alltid kassar fulla med koreanska Won i lagenheten och nar jag fragade sa sade han att de flesta koreanska turister aldrig ens bryr sig om att vaxla till Baht. Alla rundturer betalas i Won, alla restaurangbesok betalas i Won osv. Endast en mycket liten del av denna intakt hamnar i Thailand (loner till de anstallda samt agarnas day-to-day kostnader). Allt annat bars hem, i det har fallet till Korea. Enligt honom sa gor de de Taiwanesiska, Japanska etc etc foretagarna likadant.

A andra sidan ar det ju inte sakert att de har pengarna nagonsin bokfors eftersom de inte finns registrerade nagonstanns. Ar turistintakterna dock uppskattade och baserade pa intervjuer/stickprov sa kan man nog vara saker pa att det ar formodligen till och med ar mindre an 6% som verkligen bidrar till BNP. Sedan ar det ju inte procentsatsen av BNP i sig som ar intressant utan foradlingsgraden eller vinsten. En budgetturist som ligger i Pattaya 3 manader om aret bidrar formodligen mer till BNP an en high-roller som spenderar tva veckor pa ett lyxspa i Phuket. Daremot sa blir det formodligen inte sarskilt mycket vinst pa budgetturisten men forhoppningsvis desto mer pa lyxaren.

Dela på andra sajter

atom

men nu förstår jag inte. Om koreanerna bär in kassar med won till Thailand och använder den valutan som betalningsmedel. Fine. Men att det fyller bostäderna med wonfyllda plastkassar hjälper väl ingen. Inte ens statistiken. Vi menade väl att föra ut valutan ur landet, eller...?

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Av Sveriges BNP kommer ca 2,55-2,81% från turismen.

Tycker inte att sverige ær så stort turistland som Thailand...

Dela på andra sajter

atom, ok såg nu att de tydligen bär tillbaka sina plastkassar fyllda med won. Låter dock riskabelt i mina öron då det säkert är begränsade summor även för koreaner. Kanske du förresten känner till denna gräns? I dollar eller euro och till Europa exempelvis.

Dela på andra sajter

lenno,

De koreanska turisterna som kommer till Thailand har med sig Won. De bor sedan pa koreanskagda hotell, aker pa utflykter och ater pa koreanskagda etablissemang. Allting betalas i Won. Om nu Thailandska staten beraknar turistinkomster utifran kvitton sa spelar desso koreaner ingen roll, de har sas aldrig varit i Thailand. Beraknar dock Thailand sina inkomster fran antalet anlanda pa Suvarnabhumi multiplicerat med en uppskattad spenderingsfaktor sa kommer det att verka som att turismen bidrar med mer an den gor i detta fall da alla intakterna omedelbart forslas ut fran landet. Haller du med?  

Dela på andra sajter

Sorry lenno, du hann emellan. Jag kommer inte ihag vad gransen ar men det ar kanske har dessa affarsidkares bidrag till BNP kommer in. ;)

Dela på andra sajter

Om man får tro Thaiairways.se så kommer flygplatsen att öppna imorgon kl. 18 thaitid..undrar vad de vet som ingen annan vet..

Flygplatsen i Bangkok, Suvarnabhumi är för tillfället helt stängd för all flygtrafik

och beräknas vara stängd till kl. 18.00 lokal tid Thailand 27 november .

Alla biljetter med avresa t.o.m. 30 november 2008 går att boka om eller återbetala utan avgift.

Kontakta din resebyrå för handläggning.

Dela på andra sajter

Om man får tro Thaiairways.se så kommer flygplatsen att öppna imorgon kl. 18 thaitid..undrar vad de vet som ingen annan vet..

Flygplatsen i Bangkok, Suvarnabhumi är för tillfället helt stängd för all flygtrafik

och beräknas vara stängd till kl. 18.00 lokal tid Thailand 27 november .

Alla biljetter med avresa t.o.m. 30 november 2008 går att boka om eller återbetala utan avgift.

Kontakta din resebyrå för handläggning.

Thailand har inga bestämda tider vid info kan bli i morgon kan bli framflyttat.

Vänta och se är ett bra ordval i Thailand

Dela på andra sajter

Det är ett lite märkligt påstående för inget land mig veterligt är svårare att föra ut pengar ur. Motsatt är det däremot det allra lättaste av länder att föra in pengar till. Det bör endast röra sig om de affärsskickliga kineserna som klarar av den bedriften. De står ju iofs för större delen av omsättningen i landet.

Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja.

en liten rapport från marknivå i Lad Prao gällande ca 15.00 thaitid idag.

"För 'medelthai' märks ingenting här vid Lad Prao, vi har dock undvikit att åkaq in till centrala BKk idag'

mvh LP

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...