Jump to content
IGNORERAD

Oroligt i Bangkok


Christian

Recommended Posts

Quote

Vem (TRT/PPP eller PAD) som kostat Thailand mest langsiktigt far val framtidens historiker reda ut men tveklost spelar PAD's nuvarande dumheter Thaksin helt i handerna. Jag kan nastan se honom sitta dar pa sitt 6-stjarniga hotell i Dubai och skratta at alla som borde veta battre och alla som tyvarr aldrig fatt mojligheten att forsta battre. Snart ar han tillbaka och da blir han formodligen ledare pa livstid.

Jag har också funderat på Thaksin. Just nu behöver han inte göra någonting. Bara luta sig tillbaks i fåtöljen och följa såpan på tv och njuta.

Ett stort problem som jag ser det är bristen på alternativ. När nu PAD gör allt de kan för att göra bort sig själva och sitt land kommer kanske många att svänga åt andra hållet. Vad gör demokraterna, varför har inte de flyttat fram sina positioner?

Om Thailand flyttas tio år tillbaks i tiden så är det faktiskt en fördel. Det var mycket bättre då och Thailand hade sin bästa ledaren i modern tid.

ps att sitta fast i Tokyo är inte det sämsta, jag skulle gärna byta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    14

  • lenno

    13

  • MaiChai

    9

  • ban99arne

    7

Mest aktiva i denna tråd

Jag haller med dig Arne. Det enda man kan diskutera ar om det ska anses lagligt att en regering de facto styrs av en forrymd domd brottsling. Hade de skott det lite diskretare, med det tillater givetvis inte Thaksin's ego, sa hade det varit svart att anmarka pa att PPP ar en lagligt folkvald regering.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har också funderat på Thaksin. Just nu behöver han inte göra någonting. Bara luta sig tillbaks i fåtöljen och följa såpan på tv och njuta.

Ett stort problem som jag ser det är bristen på alternativ. När nu PAD gör allt de kan för att göra bort sig själva och sitt land kommer kanske många att svänga åt andra hållet. Vad gör demokraterna, varför har inte de flyttat fram sina positioner?

Om Thailand flyttas tio år tillbaks i tiden så är det faktiskt en fördel. Det var mycket bättre då och Thailand hade sin bästa ledaren i modern tid.

ps att sitta fast i Tokyo är inte det sämsta, jag skulle gärna byta

Jag har ocksa undrat i manga ar varfor Demokraterna ar sa passiva. Chuan gjorde ett hastjobb nar han gick in och raddade Thailand efter att Chavalit och andra extremkapitalister kort Thailand over ruinens brant. Sorry Lenno men jag kan inte lata bli att flinka in att Chavalit med flera andra senare fick framtradande roller i Thaksin's "Solidariska Arbetarparti for Isaans Fattiga"  ;)

Nu forknippas Demokraterna givetvis med PAD och det gor dem ovalbara for manga ar framover.

ps, det ar fortfarande en arbetsdag kvar i Tokyo sa egentligen sitter jag inte fast an men allting tyder val pa det. Det vore val OK att vara i Tokyo om man dels inte hade en familj som vantade, dels hade nog med snus med sig och dels inte ska till Immigration pa mandag for att forlanga 1-ars visumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom

jag kommer gärna att läsa och lära av dina uppenbara kunskaper om thailändska politiska historien märker jag. Men just nu skulle iaf jag uppskatta att samtala om denna uppkomna situation som förmodligen kommer att gå till historien på ett eller annat sätt. Självklart hoppas vi alöla så oblodig som möjligt. Men nu ser det ut som om trupperna formeras och flygplatserna skall rensas genom två olika polischefers försorg som ansvarar för var sin flygplats. Köpedemonstranter ombeds avlägsna sig och ta av sig sina gula tröjor. Det kan alltså gå hur som helst denna natt och vi kan förvänta oss att vakna upp till vilka rubriker som helst till frukosten i morgon. Förhoppningsvis godartade även om det är en bön att stilla vädja.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta bådar inte gott vill jag lova. Hoppas verkligen min magkänsla är fel men det här kan bli ett blodbad om det vill sig illa.

www.aftonbladet.se/nyheter/article3869750.ab

"Inte rapportera upprörande nyheter" hmmm...bära gul tröja på flygplatserna i Bangkok är nog inte typ "jättehälsosamt" närmaste tiden.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Lenno,

Du fragade mig "hur tycker du den uppkomna situtionen skall hanteras och hur tror du den avlöper?" Jag svarade med att det finns bara en person som kan losa dumheterna och da han snart fyller ar kommer han se till att det loser sig genom att PAD "ger upp".

Givetvis kan det handa att denna order aldrig kommer och/eller att polisen inte vill/kan vanta pa den. Da blir det givetvis en blodig stormning och fan vet vad som hander sedan. Jag tror (kanske snarare hoppas) dock fortfarande att mitt svar ovan som jag ocksa gav i min tidigare post ar det som kommer ske.

Link to comment
Dela på andra sajter

något som slagit mig då jag tittat på tv och bilder ifrån flygplatsen är att dom flesta ser ut och vara kvinnor och äldre män... visst när det var lite pang pang vid flygplatsen så var dom ju yngre och vissa hade maskeringar.

men om nu snuten kommer upp för rampen mot terminalen och dom stackarna sitter kvar där så tror jag inte polisen lägger två fingrar i mellan för att flytta på dom och det är då det blir intressant om tuffingarna i masker kommer fram och står upp. Fast dom är ju bevisat bra på asfaltsgymnastik så dom kanske har ett ess i rock fickan.

jag har något inbyggt ont mot folk som maskerar sig... det gäller alla oavsett om du slåss för en bra eller dålig sak... för man kan faktiskt slåss för en bra sak med våld också =)

Men som Atom skriver att vi närmar oss 5 December och Thailand's kung fyller så har jag svårt och se att han inte kommer stoppa detta. Dock så har jag han haft en blödning (blodförlust, stroke? dålig på medicin)  i hjärnan och jag har tänkt mycket på hur hans tillstånd verkligen är. Har han haft offentliga framträdanden sen förra hösten? Var han med på sin systers begravning och den minnes dagen som dom hade för några veckor sen i Bangkok (hela Thailand)

Jag tror som jag skrev förut att det kommer smälla friskt inatt och Somchai har sagt till Bangkoks police chef att lösa detta med alla medel han vill...

Men 16 December är man ju själv i Bangkok och det ska bli väldigt intressant och följa utvecklingen... om det är undantags tillstånd får vi ha forum träff på mitt hotel rum det lovar jag ;) ned på 7/11 och köpa sprit o öl =)

.heno

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skumma är att regeringen kallat in flottan och flygvapnet att bistå polisen vid flygplatserna, inte armén. Känns som om en armékupp ligger för dörren just nu och härute på Suvva är det ett spänt lugn som råder

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin fick ju mycket skit for att landningsbanorna pa Suvvan byggts pa sankmark som inte preparerats ordentligt men det kanske fanns en baktanke, tank er sjalva vilken shock PAD-tanterna skulle fa nar flottans grodman dyker upp genom landningsbanorna  ;)

Man ska kanske inte skamta om sa har allvarliga saker men thailandsk politik balanserar ofta pa en skor trad mellan komik och tragik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skumma är väl snarare att arme'n bett regeringen att avgå och inte verkar lyda order men i thai-konstitutionen så är kanske regeringen underställd arme'n.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån mer som hört att vissa av demonstranterna får ca 700-1000 B/dag för att gå med i demonstrationerna? Hoppas de fattar att det är läge att gå hem nu, om de inte vill bli kattmat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nån mer som hört att vissa av demonstranterna får ca 700-1000 B/dag för att gå med i demonstrationerna? Hoppas de fattar att det är läge att gå hem nu, om de inte vill bli kattmat...

Jasså, jag hörde innan här från säkra källor att de fick 500 THB per dag. Inflationen? Man ska inte tro på allt man hör, speciellt inte från thailändare som normalt har jävligt svårt att värdera information.

Verkar som undantagstillståndet mest gått ut på att ge UDD och DAAD carte blanche att ta itu med PAD. Granater och skottlossning har förekommit på Don Muang och vid ASTV´s kontorsbyggnad som besköts från en båt på floden. Polisen har varit ganska inaktiva hittills.

Ute på suvvan är det skrämmande lugnt, gott om folk och rejäla vägspärrar. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som direkt slog mig när dom intog suvvan var att..Se nu för fan till å hålla don muang rent...men jag måste varit den enda i Thailand som tänkte den tanken  :grrrrrr:

By the way...någon som sett till Farang?? fastnade han i knät på Noi på bangla road eller?  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Thailands regering backar om hot och med våld...

...rensa de två flygplatserna från demonstranter.

-Polisen har nu fått order om att undvika våld och försöka förhandla med demonstranterna, sade regeringens talesman till AFP.

Den nya, mjukare, linjen har satt igång spekulationer om huruvida armén och säkerhetsstyrkorna inte stödjer premiärminister Somchai.

Det tillfälliga undantagstillståndet på flygplatserna gäller fortfarande".

Det ser alltså ut att bli en lång och utdragen tummetott...

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och fler och fler blir trötta på PAD. Många thai skäms för deras beteende.

Trötta?..det är bara förnamnet..förbannade och ledsna, vad jag hör iaf!  :cry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står väl ganska klart att Somchai tappat grepet om militären men även polisen i och med att han flyttat regeringen till Chiang Mai.

Såg han tal i TV igår, undrar vad för sorts tobak han fick med sig hem från Peru? Han fick med sig några ordnar och titlar iallafall. Det var ju det som alla ville veta, inte hur han tänker lösa den pågående krisen i landet.

En kupp utan att en enda stridsvagn rullats ut på gatrna, har det hänt föut?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En kupp utan att en enda stridsvagn rullats ut på gatrna, har det hänt föut?

Ja tyvärr och vi ser nu vilka konsekvenser det för med sig när man inte låter demokratin få växa till sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var en intressant artikel, Thailänsk Sattelit-TV-Kanal beskjutern. Förlåt de första 2 sekunder av matreklam  :bag:

http://www.expressen...-direktsandning

  :morgon: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, iom med polischefens avskedande sa rustar val PPP for en eventuelll konfrontation. Jag tror de i sin tur nu forsoker tvinga fram ett militart ingripande oavsett om det ar emot PAD eller en regelratt kupp. Det varsta alternativet for dem ar val den "passive agressive" installningen armen haller just nu. En regelratt men tyst kupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmul...es_30089747.php

Föga överraskande tycker den här mannen att man ska respektera lagen, han kunde lagt till så länge det inte gäller domar mot honom själv...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Storebror lägger sig i: http://www.bangkokpo...s.php?id=132362

US criticises PAD, urges end to airport crisis

Washington (Agencies) - The United States on Friday criticised protesters who have seized Suvarnabhumi and Don Mueang airports and said it was "deeply concerned" about the situation.

State Department spokesman Gordon Duguid said that occupying the airports is "not an appropriate means of protest" by the People's Alliance for Democracy.

The demonstrators should "walk away from the airports peacefully," he said.

Separately, "Travel alert: Thailand" made the front page of the State Department web page at www.state.gov.

"At this time, Bangkok’s international and domestic airports have ceased flight operations due to the People’s Alliance for Democracy (PAD) protests at those locations," the travel advisory for Americans said.

"Americans in Thailand should avoid travel to these airports until airport operations return to normal."

It urged all Americans to stay clear of the airports and any other crowds or political gatherings which could "possibly escalate into violence."

Here is the full text of the press statement:

The United States is deeply concerned about the actions of the People’s Alliance for Democracy (PAD) in seizing Bangkok's international and domestic airports, preventing the free movement of people and goods.

While we respect the right to freedom of exp​ression, seizing an airport is not an appropriate means of protest.

We urge the PAD to walk away from the airports peacefully.

We hope that this situation can be resolved without violence and in accordance with the law.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lars,

Hmm... "storebror lägger sig i"?

Tycker du det är något fel på kritiken från USA?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...