Jump to content
IGNORERAD

Oroligt i Bangkok


Christian

Recommended Posts

Ett litet kuriosum fran provinsen Issan.

Laste att nagon misstanket TMB som den bank som "sponsrade" gulskjortorna. Sa ar icke fallet, det ar Bangkok bank som tagit pa sig detta nagot suspekta tillvagagangssatt att storta regeringen.

I gar, formodligen ocksa idag, tog Thaksinanhangare,(rodskjortorna alltsa,) ut STORA summor pengar ur BKKbank har i Udon och flyttade till andra icke lika kontroveriella banker.

Se upp var Ni harEra pengar.

MVH]

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    14

  • lenno

    13

  • MaiChai

    9

  • ban99arne

    7

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Jag ser att forumets förstereporter MaiChai är online.

När får vi en direktrapport? :yes:

Båda Bangkoks flygplatser är nu effektivt stängda, för hur länge är det ingen som vet? Bollen ligger nu hos antingen Anupong eller hos kungen.

Militären har nu två gånger föreslagit för PPP att en lösning hade varit att utlysa nyval för att bryta dödläget. Två gånger har förslaget förkastats och nu vill PPP ha en ny ÖB eftersom de inte kan styra Anupong som de vill. Anupong vill inte gå in med militären och ta över eftersom han vet att det bara kommer att skjuta på problemen, Thaksin har redan skaffat sig ett nytt parti som, leds av hans kusin Chaysiat Shinawatra som kommer att ta över PPP´s mantel och sedan står vi där igen om ett år.

Fyra ny explosoiner i Dusit området i natt plus att en PAD anhängare ska ha klubbast ihjäl i Chiang Mai. Tusentals resenärer sitter fast på hotell runt Bangkok och runt om i världen avbokar folk sina affärs/semester resor till Thailand en massé.

Min weekend i Phuket ser också ut att gå åt helvete :diablo:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

MC,

Tack för rapporten. Hoppas du bjuder på fler.

HC,

Ja, undra hur Harry har det i Pattaya. Han lät inte helt deprimerad dock.

Varför händer sånt aldrig mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stridsvagnar rullar ut i Bangkok.

Militären stängde alla infarter till Don Muang Military airport under förmiddagen, för att förhindra att PAD blockerar parlamentsledamöterna från att flyga med militärflyg till Chaing Mai. PAD backar och vill inte konfronteras med militärens stridsvagnar och M-16 gevär.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mannen i Chang Mai som expressen skrev blev skjuten.

http://www.expressen...ist-skots-ihjal

Enligt mina kollegor på jobbet här i BKK, så blev mannen misshandlad till döds av flera personer.

Han var enligt kollegorna Far till en av PAD ledarna.

Undrar vad detta kommer att sluta!

Kommer landet att delas in i norra Thailand och Södra Thailand?

Detta har nämnts bland mina Thai kollegor.

Link to comment
Dela på andra sajter

UT006

Fram med räknestickan igen för här kommer helt andra siffror som presenteras av TT på Text-Tv sid 160 idag.

* År 2007 besökte 14,8 miljoner utlänningar Thailand.

* Förra året spenderade turisterna som i genomsnitt stannar i nio dygn och handlar för 920 kr per dag, sammanlagt över 120 miljarder kronor.

* De flesta utländska turister kommer från Japan och Malaysia. Storbritannien är den största marknaden i väst.

* När protesterna tilltog för runt två månader sedan avrådde nära två dussin länder sina medborgare från att resa till Thailand, vilket ledde till många avbokningar.

Så det här är nog inte ett såå litet problem för våra kära thailändska vänner som en del tysks anse genom att negligera problemet. Tror vi faktiskt kommer upp till betydande procenttal när man lägger till flygplansbiljetter, möbler, vitavaror, elektronik, Tv- apparater, bilar, heminredning, husbyggen och renoveringar etc etc. som utlänningar så generöst ofta står för vid våra besök.

Lägger man därtill det stora svarta området barindustrin så vete tusan hur procentsatsen blir av detta lands BNP.

Och då är inte heller Atoms koreanska vänner inräknade. De som alltså lever helt utanför den ekonomiska sektorns insyn. :frown:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmul...newsid=30089579

Nu verkar det som om DAAD och UDD har kommit på vem som finansierar PAD. Vad är oddsen på att den byggnaden står i brand inatt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför återspeglas inte den thailändska soppan i thaibahtens värdering?

Någon som har en vettig förklaring?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska tydligen undantagstillstånd införas på och runt flygplatserna i Bangkok och Somchai har beordrat polisen, inte militären, att ta itu med demonstranterna. Polisen har alltid varit mer Thaksin lojal än militären, detta kan gå riktigt jävla illa...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen händer något.

Det är ohållbart att en grupp maskerade huliganer kan få skada såpass viktiga funktioner under så pass lång tid. Läste i bangkokpost att enbart Suvarnahbum förlorar ca 500 miljoner baht om dagen på att inte kunna ha öppet. En uppskattning på thai tv 7 igår var att det hittils kostat ca 50 miljarder baht sammanräknat. Den siffran har jag ju bara fått förmedlad utan ha sett något själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har dom utlyst undantags tillstånd och har beordrat snuten att ta tillbaka flygplatserna. medical teams är på väg ut.

gissar att det kommer smälla friskt inatt. håll i hatten om du har gul t-shirt på dig..

.heno

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bravo, vattenkanoner på mobben, rensa utanför parlamentet oxå. Byt ut armeledningen som inte kan försvara landets viktigaste byggnader, ledarna för upploppen till aphuset tillsammans med kuppledarna.

Det går inte att få någon demokratisk rättsida om man tillåter militären att styra politiken. Det är folket som skall välja regering och parlament inte den thailändska nomenklaturan.

Otroligt att de fått hålla på så länge som de gjort.

[move]Fd skolpolisen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför återspeglas inte den thailändska soppan i thaibahtens värdering?

Någon som har en vettig förklaring?

Bahten blir hör och häpna något dyrare idag. Jag tror att den följer yenen, no matter what.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bravo, vattenkanoner på mobben, rensa utanför parlamentet oxå. Byt ut armeledningen som inte kan försvara landets viktigaste byggnader, ledarna för upploppen till aphuset tillsammans med kuppledarna.

Det går inte att få någon demokratisk rättsida om man tillåter militären att styra politiken. Det är folket som skall välja regering och parlament inte den thailändska nomenklaturan.

Otroligt att de fått hålla på så länge som de gjort.

[move]Fd skolpolisen Arne[/move]

Ja du Arne, själv har jag varit possitiv till PAD då jag verkligen tycker illa om Thaksin och hans anhang...ända tills nu vill säga.

PAD har nu gått för långt och vi får verkligen hoppas att det inte spårar ur helt med en massa döda som följd.

Det är nog dessutom så att stödet för PAD har minskat mycket i Thailand de senaste dagarna och det vet PAD ledarna, därför ser de det som pågår nu som sista kampen. Detta kan tyvärr innebära att riktigt tråkiga saker kan hända de närmaste dagarna.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Arne,

Helt klart har PAD gatt alldeles for langt men samtidigt kan man ju inte heller ha en regering som helt oppet tar instruktioner av en person som dels ar avstangd fran all politisk verksamhet, for politiska oegentlighter, och dessutom ar domd till fangelse, for ekonomiska oegentlighter, men ar for ynklig for att komma hem och avtjana sitt straff.

Vem (TRT/PPP eller PAD) som kostat Thailand mest langsiktigt far val framtidens historiker reda ut men tveklost spelar PAD's nuvarande dumheter Thaksin helt i handerna. Jag kan nastan se honom sitta dar pa sitt 6-stjarniga hotell i Dubai och skratta at alla som borde veta battre och alla som tyvarr aldrig fatt mojligheten att forsta battre. Snart ar han tillbaka och da blir han formodligen ledare pa livstid.

Frugan berattade att det vimlar av konspirationsteorier pa thailandska web-siter att Sonthi verkligen gor det har for Thaksin's skull (de var ju polare forr). Det ar ju givetvis helt omojligt men sa langt har det gatt att manga faktiskt tror pa denna teori.

Atom, strandsatt i Tokyo. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det PAD tillåts göra tyder väl på att dom fått ett tyst medgivande - både från kungahuset och armén. Kan inte tänka mig att dessa båda maktinstanser bara lutar sig tillbaks och ser på när vansinnet fortskrider utan att ha ett finger med i spelet.

Regeringens handlingsförlamning indikerar samma sak - fast tvärtom. Inget stöd från kungahus och armé. Normalt sett skulle varje demokratisk stat agera mot det som sker. Att en mobb tillåts ockupera landets internationella flygplats är ju helt befängt.

Oavsett om det blir nyval eller ej så måste något göras åt konstitutionen. Man kan ju för f-n inte ha ett låtsas-parlament och regering som rattas runt av en monark efter godtycke och dagsform... (tror att Gustav V försökte nåt 1914 ?)

Skit samma. Kuppen för att par år sen var inte bra. Det som sker nu är avsevärt värre. Undrar om PAD och bakomliggande maktfaktorer har koll på konsekvenserna ? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom

det är nog tveksamt att man bidrar med något konstruktiv genom att hänvisa till konspirationsteorier, som webben f.ö. är alldeles total överhopad av i alla möjliga tvistefrågor. Det finns tillräckligt många skvallerkärringar IRL ändå.

Tycker likaså att tillfället är synnerligen illa valt att prata om de oegentligheter som Thaksin är hjärnan bakom. Det vet säkert alla som intresserat sig något lite för thailändsk politik. Men faktum kvarstår ändock att hans parti TRT blir demokratiskt valda när det är frågan om röster. På vilket sätt dessa röster inbringas måste naturligtvis bli ett föremål för framtida granskning. Men det i ett senare skede - och thailändarna är inte där ännu. Sedan får eliten och intelligentian i Bangkok tycka vad den vill. Rom byggdes inte på en dag och ett spädbarn lär sig inte att gå första månaden.

Nu står de inför ett akut problem som riskerar föra dem tillbaka till - om inte stenåldern - så åtminstone 15 år tillbaka i utvecklingen mot ett framtida välfärdsland. Låt oss först och främst hoppas att de får en lösning på detta problem - utan alltför stor blodsspillan. Men måste det till så är det oundvikligt för att varje dag som går från nu - kommer antalet offer att ökas med kvadraten.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lenno,

Jag skriver tydligt att dessa konspirationsteorier ar omojliga, menar du att jag gor fel som namner att de finns?

Jag kan inte heller se "att tillfället är synnerligen illa valt att prata om de oegentligheter som Thaksin är hjärnan bakom". Hur menar du da? Det har ar ett forum dar jag antar att nastintill 100% ar svenska medborgare och vi diskuterar, utan nagon mojlighet att paverka det som hander, vad som hander i ett land som beror oss. Varfor ar det da "opassande" att namna orsaken till PAD's agerande? Jag har skrivit i, jag vet inte hur manga tradar, att jag ar helt emot PAD's tillvagagangssatt. Jag tycker att de skulle lata PPP fa sitta mandatperioden ut och fokusera pa att syna och upplysa allmanheten om de fel/misstag som begas.

Jag vet inte riktigt vad du ville fa sagt med ditt inlagg sa fortydliga garna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom

helt kort. Följde dina många inlägg i polemik med Isaan lover och höll med i mycket. Men nu har vi ett annat läge och då tycker jag det är klädsamt att man ändrar fokus och bidra med konstruktivitet eller åsikter hur man ser på just det aktuella uppkomna läget i stället för att låsa fast sig vid gamla saluförda åsikter när läget var annorlunda. Av prestige eller annat. Ställer frågan tillbaka; hur tycker du den uppkomna situtionen skall hanteras och hur tror du den avlöper?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det PAD tillåts göra tyder väl på att dom fått ett tyst medgivande - både från kungahuset och armén. Kan inte tänka mig att dessa båda maktinstanser bara lutar sig tillbaks och ser på när vansinnet fortskrider utan att ha ett finger med i spelet.

Regeringens handlingsförlamning indikerar samma sak - fast tvärtom. Inget stöd från kungahus och armé. Normalt sett skulle varje demokratisk stat agera mot det som sker. Att en mobb tillåts ockupera landets internationella flygplats är ju helt befängt.

Oavsett om det blir nyval eller ej så måste något göras åt konstitutionen. Man kan ju för f-n inte ha ett låtsas-parlament och regering som rattas runt av en monark efter godtycke och dagsform... (tror att Gustav V försökte nåt 1914 ?)

Skit samma. Kuppen för att par år sen var inte bra. Det som sker nu är avsevärt värre. Undrar om PAD och bakomliggande maktfaktorer har koll på konsekvenserna ? 

 

Helt riktigt, bra analys och slutsats. Tyvarr ar thailandarna mycket sjalvgoda, tror att det ar fa som verkligen forstar konsekvenserna.  

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Lenno,

Jag lovar dig, det finns ingen prestige eller annat. Jag holl med PAD nar de forst bildades och tycker att jag i flertalet tradar visat att jag numera kraftigt tar avstand fran dem. Tycker dock inte det ar fel att paminna om att deras ursprunliga uppsat dock var ratt (i min syn), for det ar nu en risk att allt svanger over i PPP's forman. Det var det jag menade med att nuvarande situation spelar Thaksin helt i handerna eftersom han nu an mer far en hjalteroll han inte fortjanar.

Det finns bara en person som kan fa stopp pa dumheterna och eftersom han snart fyller ar sa kommer det givetvis bli ett stopp. Jag skulle tro att han papekar for Sonthi och Chamlong att uppdraget har misslyckats och de drar sig tillbaka genom att hanvisa till fodelsedagen for att inte forlora face. Dessvarre ar det val mycket som talar for att det efter ett tag borjar om igen. Det skulle kravas att PPP tar avstand fran Thaksin men det kommer de aldrig gora sa jag ser inget slut pa uppdelningen av folk inom en snar framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Atom & Vaxen, man kan egentligen tycka vad man vill om Thaksin, hans soppkokande vän eller nu regerande släkting.

Thaksin blev avsatt av en militärjunta, soppkokaren vann det efterföljande valet. Han fick träda tillbaka för han fick betalt för att medverka i ett tvprogram och partiet utsåg en Thaksin-släkting till efterträdare.

Blir det nyval så anses det ju att PPP skulle vinna igen om de nu får ställa upp för militären.

Skall man ha demokrati så får man acceptera att de som får flest röster få styra landet och man kan inte ha en militär som skall lägga sig i detta, ej heller en massa besvikna medborgare som lamslår landet.

De får i stället lägga sin energi på att försöka övertyga väljarna om att de är ett bättre alternativ till nästa val.

Fredliga demonstrationer skall de få göra bäst de vill men det får ju inte hindra styret av landet.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...