Jump to content
IGNORERAD

Expert: Thailands utbildning är för nationalistisk


MPR Nyheter

Recommended Posts

Regeringen brände ju av stora delar av budgeten för skolorna på surfplattor av undermålig kvalité...

 

 

Ja, det är möjligt att suftplattorna hade nåt att göra att det minskade i utbildningsbudgeten.

 

Kanske till och med troligt. För att inte säga; helt säkert.

Jag är osäker...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    8

  • Wangthong

    6

  • andrejsdenruskige

    4

  • NKP

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Regeringen brände ju av stora delar av budgeten för skolorna på surfplattor av undermålig kvalité...

 

Undervisningsministeriets budget 2013 var på ฿460,075.2M (16 miljarder USD)

Vad gick plattorna på så man kan jämföra?

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade själv lite mera info inte komplett men trots allt lite bättre än att gissa.
 

 

Budget for 860000 plattor var 60$ per styck = 51,6 miljoner$
Dvs 3,2% av ministeriets hela budget om man lyckats köpa plattorna enligt budget.

 

Utifrån denna artikel från februari 2013 är det svårt att avgöra om plattorna faktisk köpts in
så kostnaderna kan påverka kvaliten på undervisningen redan.

 

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

http://www.nationmultimedia.com/national/Low-ranking-for-quality-despite-high-spending-30214172.html

 

"So when the quality of education in Thailand is ranked even lower than a country that spends less in terms of its GDP, it is possible that the education is actually poor," he suggested.

 

Så utbildningen blir inte automatiskt bättre ju mer pengar man ger till utbildningsministeriet? Tänka sig...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inte är det mycket man lär sig i den thailändska skolan men det har nog dom flesta redan konstaterat. 

 

Att ha sämst utbildning av länderna i Asien är inte mycket att vara speciellt stolt över.

 

Thais fail in WEF education report

Education Minister Chaturon Chaisaeng has ordered officials to look into a World Economic Forum's (WEF) report which ranked Thai education bottom out of eight Asean countries surveyed.

http://www.bangkokpost.com/news/local/367922/thais-fail-in-wef-education-report

 

 

 

 

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/national/Low-ranking-for-quality-despite-high-spending-30214172.html

 

"So when the quality of education in Thailand is ranked even lower than a country that spends less in terms of its GDP, it is possible that the education is actually poor," he suggested.

 

Så utbildningen blir inte automatiskt bättre ju mer pengar man ger till utbildningsministeriet? Tänka sig...

Det kanske är så att WEF har utvärderat fel saker!

Är det så att målen för den thailändska utbildningen är samma som WEF utvärderat kunskaperna i?

 

Hade WEF lagt mer av krut på att utvärdera hur mycket de thailändska barnen kan om den thailändska, historien, religionen, och kungahuset hade de nog blivit positivt överraskade. Kan det vara så att riktlinjerna för den thailändska grundutbildningen prioriterar dessa saker? Är detta målen som de thailändska myndigheterna satt upp som viktiga, har väl den thailändska skolan nått sitt mål?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att tänka på Sverige Norge. Var det inte så att Norge ville ha halva Volvo i utbyte mot Hälften av deras olja.

Vad det beträffar att ändra på Thailands kultur tror jag är omöjligt hela samhället bygger på lögner.

En dåligt affär för Sverige för nu har Sverige varken Volvo eller olja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är så att WEF har utvärderat fel saker!

Är det så att målen för den thailändska utbildningen är samma som WEF utvärderat kunskaperna i?

 

Hade WEF lagt mer av krut på att utvärdera hur mycket de thailändska barnen kan om den thailändska, historien, religionen, och kungahuset hade de nog blivit positivt överraskade. Kan det vara så att riktlinjerna för den thailändska grundutbildningen prioriterar dessa saker? Är detta målen som de thailändska myndigheterna satt upp som viktiga, har väl den thailändska skolan nått sitt mål?

 

 

På vilket sätt hjälper det barn att kunna mycket om vare sig kungahuset eller buddhism? Ju tidigare hela världen går mot en stark sekularisering desto bättre. Det finns liksom ett starkt samband mellan sekulariseringen i Europa och välståndet. Historia skall man lära sig, utan att kunna historia kan man inte förstå nutiden väldigt väl. Men det innebär hela världens historia och inte bara Thailands. Allmänbildningen i Thailand är bedrövlig. Nej det var helt fel ord, den är patetisk. Och det har ingenting med nationalism att göra.

 

När har någon av er senast besökt en "finare" grundskola i Thailand? Det är tystare på walking street klockan 24.00 än det är någonsin i skolan/klassrummet. Sen skall vi inte glömma att Thailändsk utbildningen är: "lyssna på lärare, upprepa läraren tills du kommer ihåg, fråga inte frågor".

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt hjälper det barn att kunna mycket om vare sig kungahuset eller buddhism? Ju tidigare hela världen går mot en stark sekularisering desto bättre. Det finns liksom ett starkt samband mellan sekulariseringen i Europa och välståndet. Historia skall man lära sig, utan att kunna historia kan man inte förstå nutiden väldigt väl. Men det innebär hela världens historia och inte bara Thailands. Allmänbildningen i Thailand är bedrövlig. Nej det var helt fel ord, den är patetisk. Och det har ingenting med nationalism att göra.

 

När har någon av er senast besökt en "finare" grundskola i Thailand? Det är tystare på walking street klockan 24.00 än det är någonsin i skolan/klassrummet. Sen skall vi inte glömma att Thailändsk utbildningen är: "lyssna på lärare, upprepa läraren tills du kommer ihåg, fråga inte frågor".

Jag har inte sagt att det eller det ska man sträva efter! Utan jag frågar om WEF och de thailändska myndigheterna lägger vikt vid samma saker!

Har den thailändska regeringen som mål att utbilda okritiska och obildade elever så har den kanske lyckats med att uppnå målet.

 

Tvärt emot dig så tror jag att utbildningen i thailändsk historia, kungahuset och thailändsk religion har med nationalism att göra. Man vill hålla fast vid det den thailändska kulturen uppfattar som historiskt viktigt, av nationalistiska skäl. Om tanken är att konservera det klassamhälle som finns kanske andra som kan uttala sig om. Om de av räddsla behåller det kända istället för att förnya läroplanen och införa modernare pedagogiska modeller låter jag också vara osagt. Däremot kan jag påstå att om de velat ha en förändring i den thailändska skolan så har det funnits gott om tid att införa dessa förändringar.

 

Det var några år sedan jag besökte en thailändsk grundskola. Finare vill jag väl inte påstå den var. Men tyst i klassen blev det om läraren sa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tillbringat ganska många dagar i thailändska grundskolor, men som Thaikalle sa: Det lyssnas och repeteras, men jag har ALDRIG hört någon elev ställa en fråga till läraren.

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tillbringat ganska många dagar i thailändska grundskolor, men som Thaikalle sa: Det lyssnas och repeteras, men jag har ALDRIG hört någon elev ställa en fråga till läraren.

 

"Ganska många dagar" säger du.

Menar du att du fick gå om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha.trögare blir man väl med åren, men i det här fallet fungerade jag som "gästlärare". Jag har också suttit med och kollat när andra lärare hållit lektion.

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Helt klart borde det trummas och marscheras mindre i den Thailändska skolan och kungahusets betydelse borde tonas ned, mer tid borde satsas på engelska och andra viktiga ämnen.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Helt klart borde det trummas och marscheras mindre i den Thailändska skolan och kungahusets betydelse borde tonas ned, mer tid borde satsas på engelska och andra viktiga ämnen.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

Problemet är nog snarare att slutar det trummas och marscheras i den thailändska skolan så har ungarna ingenting att göra, att lägga tiden på engelska hade säkert varit betydligt bättre men när lärarna inte kan någon engelska blir det lite svårt. 

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Problemet är nog snarare att slutar det trummas och marscheras i den thailändska skolan så har ungarna ingenting att göra, att lägga tiden på engelska hade säkert varit betydligt bättre men när lärarna inte kan någon engelska blir det lite svårt. 

Hej

 

Det är säkert roligare att dricka lao kao och låta barnen marschera runt skolområdet med sina trummor eller inte ens vara i skolan men erhålla lön ändå men för eleverna är det en katastrof, själv vill jag se nya upprensningar bland både rektorer och lärare i by skolorna som inte är intreserade av sina jobb längre, det var ju ett tag sen sist och det känns som det är dags igen. 

 

Vi fick ju en bra ung nyutexaminerad rektor förra gången det rensades på skolorna och han ryckte verkligen upp verksamheten på alla plan, men tyvärr blev han ju erbjuden ett nytt jobb på en större skola med högre lön efter bara några år hos oss, med den nya medelålders rektor som vi nu fick nu ser man en tillbakagång till det gammla igen, rabatter gror igen, hela skolområdet ser återigen ovårdat ut,  lärarna slarvar och dricker igen.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är säkert roligare att dricka lao kao och låta barnen marschera runt skolområdet med sina trummor eller inte ens vara i skolan men erhålla lön ändå men för eleverna är det en katastrof, själv vill jag se nya upprensningar bland både rektorer och lärare i by skolorna som inte är intreserade av sina jobb längre, det var ju ett tag sen sist och det känns som det är dags igen. 

 

Vi fick ju en bra ung nyutexaminerad rektor förra gången det rensades på skolorna och han ryckte verkligen upp verksamheten på alla plan, men tyvärr blev han ju erbjuden ett nytt jobb på en större skola med högre lön efter bara några år hos oss, med den nya medelålders rektor som vi nu fick nu ser man en tillbakagång till det gammla igen, rabatter gror igen, hela skolområdet ser återigen ovårdat ut,  lärarna slarvar och dricker igen.

 

Mvh isan lover

 

Att låta fel parametrar styra, inte bara skolan utan samhället i stort, kan bara få förödande konsekvenser och som Thailand tyvärr är ett tydligt exempel på.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...