Jump to content
IGNORERAD

Bygga i Thailand


ByggareBob

Recommended Posts

För några år sedan började jag med musleven i högsta hugg att på mitt svenslärda vis börja bygga denna pizzaugn

Efter en halv dag var skjortan våt och ryggen öm, jag tog då hjälp av 2 thaimurare, i slutet av veckan såg den ut så härattachicon.gifPizzaugn.jpg

 

När murarna frågade vad det var de byggt, svarade jag ett svenskt kärnkraftverk. Oj, oj, oj blev enda rektionen.

 

Det säger lite om svårigheten att få det gjort på "Svenskt vis",

 

Thai i Thailand & svenskt i Sverige, det blir nog bäst i längden.

 

WAXO

O Inte en Pizza fick man vid besöket. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    19

  • carpenter

    10

  • Tallviking

    8

  • ByggareBob

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

wavis, on 11 Oct 2013 - 20:31, said:

O Inte en Pizza fick man vid besöket. :crazy:

Vi kan meddela att rörelsen snart öppnar igen.

-Nya insatser, nya möjligheter.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

SWED THAI, on 11 Oct 2013 - 14:47, said:

Ska forska lite angaende stomvirket med en kompis som har takstolsfabrik i Sverige

Kommer att köpa genom egna kanaler i Sverige som jag tror blir billigast utan mellanhänder.

Ska skicka en mail till Sverige nu.

 

Mvh. SWED THAI

Glöm för allt i världen inte att få intyg om aktuell snöklass på takstolarna, annars kommer det kanske att bli problem med garantin!

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

"Träslott" verkar inte ha överlevt för deras hemsida finns inte längre

Jag tror inte att mycket där har överlevt överhuvudtaget. Men det är nog en hel del pengar av seriösa deltagare som är instoppade i dessa projekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det inte dyrt med frakt, tull, skatt och div mutor ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det inte dyrt med frakt, tull, skatt och div mutor ?

Vid import av våra friggebodar får vi betala ca 27% i s.k importtull. tullavgiften läggs på inköpspriset o frakt. sen tillkommer 7%moms

Dom kräver en matrl.spec ner till sista spik,

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm för allt i världen inte att få intyg om aktuell snöklass på takstolarna, annars kommer det kanske att bli problem med garantin!

 

WAXO

Inga problem.

Om du ger mig upgift pa vilken snözon och snödjup som gäller för NÖ Issan.

Tack för tipset.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid import av våra friggebodar får vi betala ca 27% i s.k importtull. tullavgiften läggs på inköpspriset o frakt. sen tillkommer 7%moms

Dom kräver en matrl.spec ner till sista spik,

Halvfabrikat eller lösvirke?

Ligger priset pa containerfrakt pa ca 10 000 kr?

Om jag inte tar fel sa kommer du fran Knalleland. Tar du Materialet fran Brinks. 

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm för allt i världen inte att få intyg om aktuell snöklass på takstolarna, annars kommer det kanske att bli problem med garantin!

WAXO

"Bygga i Thailand" tror jag trådens rubrik var?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bygga i Thailand" tror jag trådens rubrik var?

Har sett snö i Udon. Tror SWED THAI också sett det :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett snö i Udon. Tror SWED THAI också sett det :thumbsup:

Snö är inte riktigt relevant att ta hänsyn till vvid bygge i Thailand, även om det nu är snö i Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snö är inte riktigt relevant att ta hänsyn till vvid bygge i Thailand, även om det nu är snö i Thailand.

Helt klart för certificeringen och vilka snömängder som kommer här NO Udon Thani.

Där efter dimention pa takstolar. Tanken är ett 1-planshus pa ca 75-80 m2

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Halvfabrikat eller lösvirke?

Ligger priset pa containerfrakt pa ca 10 000 kr?

Om jag inte tar fel sa kommer du fran Knalleland. Tar du Materialet fran Brinks. 

 

Mvh. SWED THAI

Senaste priset från den speditör vi använder har du här(kan vara några dollar upp eller ner då detta gällde fram till 30/6!

Friggebodarna köper jag från Småland.

Yes...är infödd knalle!

 

Hej Thomas!

 

Här har du uppdaterade priser. 

 

Sjöfrakt Göteborg -> Bangkok (priset gäller t o m 30/6-2013)

USD 1450 / 20’

USD 1850 / 40’

 

Lastning av container på vår terminal i Borås till levererat Göteborgs Hamn

SEK 4300 / 20’

SEK 4850 / 40’

 

Behöver du hjälp med inhämtningen till vår terminal i Borås?

 

 

 

Med vänliga hälsningar / Best regards

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste priset från den speditör vi använder har du här(kan vara några dollar upp eller ner då detta gällde fram till 30/6!

Friggebodarna köper jag från Småland.

Yes...är infödd knalle!

 

Hej Thomas!

 

Här har du uppdaterade priser. 

 

Sjöfrakt Göteborg -> Bangkok (priset gäller t o m 30/6-2013)

USD 1450 / 20’

USD 1850 / 40’

 

Lastning av container på vår terminal i Borås till levererat Göteborgs Hamn

SEK 4300 / 20’

SEK 4850 / 40’

 

Behöver du hjälp med inhämtningen till vår terminal i Borås?

 

 

 

Med vänliga hälsningar / Best regards

Hej Thomas.

Har du nagra bilder pa dina friggebodar?

Är det färdiga väggblock eller lösvirke?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thomas.

Har du nagra bilder pa dina friggebodar?

Är det färdiga väggblock eller lösvirke?

 

Mvh. SWED THAI

Finns bilder här:   Nu flyttar vi! - Bild- och Reseberättelser - Maipenrai.se

 

Kommer som monteringsfärdig med allt som behövs. Allt är färdigkapat och klart. Är som att bygga Lego...men lite större bitar.

Takbeläggningen är köpt i Thailand. Endast papptäckning ingår från leverantören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har satt upp två 15m2 friggebodar de sista åren som extraknäck åt bekanta.

Båda i fura och 45mm plank som "knuttimras".

Båda har kostat över 30.000kr inköp, kompletta med fönster, golv, dörr, isolering. Endast underlagspapp ingår.

 

Endast denna typ i 45mm furu skulle jag tänka mig fungerar i Thailand.

Varning för 32mm plank som slår sig och ger skevhet i vägg med glipor.

 

Det finns en uppsjö av billigare friggebodar i Sverige, stående 15mm panel i gran ihop stiftade med klammer i Lettland och levererade i block. Rent skräp är min mening.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet av vad som gäller om man arbetar på sin egen stuga eller farm?

 

Jag har fått förklarat för mig att man kan råka riktigt illa ut om man tex målar om sitt eget hus eller skördar vad man sått på farmen.

Medans andra säger att det är helt OK.
Faktum är ju att jag som de flesta andra farranger inte äger ett skit i Thailand.
Att jag hjälpt till och betala det mesta på gården hjälper ju inte när allt är skrivet på frun.

 

Alltså skulle man stöta sig med fel person, kan man ligga riktigt illa till när polisen efter ett "anonymt" tips kommer på besök.

 

Sen är det ju som vanligt i Thailand att "Rätt eller Fel" beror ju på många olika omständigheter.

 

Eftersom jag saknar arbetstillstånd, och förmodligen aldrig skulle få ett som hantverkare/bonde,
har fått för mig att det är absolut förbjudet för mig att utföra något som helst arbete i Thailand.
Men så länge jag inte retar fel person, så är det ingen som bryr sig.

 

Det gäller även de som köpt ett hus på leasad mark, skulle man få för sig att själv bygga om och renovera lite, ja då kan man ligga illa till.

 

Är det någon som har erfarenheter, eller hört nå't ?
 

 

WAXO
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har satt upp två 15m2 friggebodar de sista åren som extraknäck åt bekanta.

Båda i fura och 45mm plank som "knuttimras".

Båda har kostat över 30.000kr inköp, kompletta med fönster, golv, dörr, isolering. Endast underlagspapp ingår.

 

Endast denna typ i 45mm furu skulle jag tänka mig fungerar i Thailand.

Varning för 32mm plank som slår sig och ger skevhet i vägg med glipor.

 

Det finns en uppsjö av billigare friggebodar i Sverige, stående 15mm panel i gran ihop stiftade med klammer i Lettland och levererade i block. Rent skräp är min mening.

Friggeboden jag har...är 45mm svensk fura! Thaiarna kliar sig i huvudet när dom ser hur tjockt virket är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet av vad som gäller om man arbetar på sin egen stuga eller farm?

 

Jag har fått förklarat för mig att man kan råka riktigt illa ut om man tex målar om sitt eget hus eller skördar vad man sått på farmen.

Medans andra säger att det är helt OK.

Faktum är ju att jag som de flesta andra farranger inte äger ett skit i Thailand.

Att jag hjälpt till och betala det mesta på gården hjälper ju inte när allt är skrivet på frun.

 

Alltså skulle man stöta sig med fel person, kan man ligga riktigt illa till när polisen efter ett "anonymt" tips kommer på besök.

 

Sen är det ju som vanligt i Thailand att "Rätt eller Fel" beror ju på många olika omständigheter.

 

Eftersom jag saknar arbetstillstånd, och förmodligen aldrig skulle få ett som hantverkare/bonde,

har fått för mig att det är absolut förbjudet för mig att utföra något som helst arbete i Thailand.

Men så länge jag inte retar fel person, så är det ingen som bryr sig.

 

Det gäller även de som köpt ett hus på leasad mark, skulle man få för sig att själv bygga om och renovera lite, ja då kan man ligga illa till.

 

Är det någon som har erfarenheter, eller hört nå't ?

 

 

WAXO

 

 

Det är helt olagligt att utföra jobb i de 39 kategorier som är specificerade av "department of labour" som är reserverade för thailändare

 

Exempel på sådana jobb är taxichaufför, målare, snickare, trädgårdsarbetare etc etc

 

Du får underhålla och sköta ditt eget hus men inte utföra sådana jobb som tar jobbet från en thailändare som annars skulle gjort jobbet såsom bygga nytt, bygga ut etc

 

Dock är sannolikheten låg att du åker dit. Det gäller nog mest att hålla sig vän med grannar och andra man träffar för annars riskerar man att en "ovän" anmäler en för det olagliga jobbet och då kan det bli riktigt jobbigt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking, on 12 Oct 2013 - 16:17, said:

Det är helt olagligt att utföra jobb i de 39 kategorier som är specificerade av "department of labour" som är reserverade för thailändare

 

Exempel på sådana jobb är taxichaufför, målare, snickare, trädgårdsarbetare etc etc

 

Du får underhålla och sköta ditt eget hus men inte utföra sådana jobb som tar jobbet från en thailändare som annars skulle gjort jobbet såsom bygga nytt, bygga ut etc

 

Dock är sannolikheten låg att du åker dit. Det gäller nog mest att hålla sig vän med grannar och andra man träffar för annars riskerar man att en "ovän" anmäler en för det olagliga jobbet och då kan det bli riktigt jobbigt

Tack för det svaret!

Det var ungefär vad jag hört från annat håll.

Precis som du säger är nog det viktigaste att hålla sig väl med omgivningen!

 

En skräck historia jag läste någonstans var en farrang som just köpt en bar. Han satte sig som ägare på andra sidan bardisken innan alla papper med arbetstillstånden var klara. Det resulterade i sexsiffrigt bötesbelopp. Förmodligen är ju inte detta hela sanningen. Någon måste ansett att det var fel köpare. Eftersom lagen stod på hans sida, så var det ju bara att anmäla den skurkaktiga farrangen för att konstapeln  skulle åka ut på sitt uppdrag.

 

WAXO

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är yrkena man inte får jobba med som utlänning i Thailand

 

Prohibited occupations for foreigners in Thailand

Under Thai Law foreigners are prohibited to engage in any of the following occupations.

  1. Manual work 
  2. Work in agriculture, animal husbandry, forestry or fishery excluding specialized work in each particular branch or farm supervision 
  3. Bricklaying, carpentry or other construction works 
  4. Wood carving 
  5. Driving mechanically propelled carried or driving non-mechanically-propelled vehicle, excluding international aircraft piloting 
  6. Shop attendance 
  7. Auction 
  8. Supervising, auditing or giving service in accountancy excluding internal auditing on occasions 
  9. Cutting or polishing jewelry 
  10. Haircutting, hairdressing or beauty treatment 
  11. Cloth weaving by hand 
  12. Weaving of mate or making products from reeds, rattan, hemp, straw or bamboo pellicle 
  13. Making of Sa paper by hand 
  14. Lacquer ware making 
  15. Making of Thai musical instrument
  16. Niello ware making 
  17. Making of products from gold, silver or gold-copper alloy 
  18. Bronze ware making 
  19. Making of Thai dolls 
  20. Making of mattress or quilt blanket 
  21. Alms bowls casting 
  22. Making of silk products by hand 
  23. Casting of Buddha images 
  24. Knife making 
  25. Making of paper of cloth umbrella 
  26. Shoemaking 
  27. Hat Making 
  28. Brokerage or agency excluding brokerage or agency in international trade business 
  29. Engineering work in civil engineering branch concerning designing and calculation, organization, research, planning, testing, construction supervision or advising excluding specialized work 
  30. Architectural work concerning designing, drawing of plan, estimating, construction directing or advising 
  31. Garments making 
  32. Pottery or ceramic ware making 
  33. Cigarette making by hand 
  34. Guide or conducting sightseeing tours 
  35. Street Vending 
  36. Type setting of Thai characters by hand 
  37. Drawing and twisting silk-thread by hand 
  38. Office or secretarial work 
  39. Legal or lawsuit services

http://www.thailandlawonline.com/translations/foreign-employment-working-of-aliens-act

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet av vad som gäller om man arbetar på sin egen stuga eller farm?

 

Jag har fått förklarat för mig att man kan råka riktigt illa ut om man tex målar om sitt eget hus eller skördar vad man sått på farmen.

Medans andra säger att det är helt OK.

Faktum är ju att jag som de flesta andra farranger inte äger ett skit i Thailand.

Att jag hjälpt till och betala det mesta på gården hjälper ju inte när allt är skrivet på frun.

 

Alltså skulle man stöta sig med fel person, kan man ligga riktigt illa till när polisen efter ett "anonymt" tips kommer på besök.

 

Sen är det ju som vanligt i Thailand att "Rätt eller Fel" beror ju på många olika omständigheter.

 

Eftersom jag saknar arbetstillstånd, och förmodligen aldrig skulle få ett som hantverkare/bonde,

har fått för mig att det är absolut förbjudet för mig att utföra något som helst arbete i Thailand.

Men så länge jag inte retar fel person, så är det ingen som bryr sig.

 

Det gäller även de som köpt ett hus på leasad mark, skulle man få för sig att själv bygga om och renovera lite, ja då kan man ligga illa till.

 

Är det någon som har erfarenheter, eller hört nå't ?

 

 

WAXO

 

Möte Expat Club Udon Thani Bangkok Hospital med Immigration,Passpolisen. Polisen.Human Right.Sida.Vice Guvernör Udon Thani. Touristpolisen mm.

Ställde fragan om jag far hjälpa min fru med arbetet pa plantaget och underhall pa hus malning reparationer mm.

En Amerikan ställde ungefär samma fragor som mig med samma svar fran dom 2 högsta cheferna pa immigration Udon Thani.

Hjälpa sin  fru eller flickvän ansag dom inte vara nagot jobb eftersom man inte har nagon lön för denna hjälp.

Angaende reparationer att bygga eget staket och mala om huset mm sa dom inga problem med detta när du bor där.  

Dom sa att detta är en naturlig vardag och var skulle man  dra gränsen för detta t.ex städning.bäddning. matlagning.gräsklippning. tvätta bilen mm.

Men som dom sa detta är vad vi tolkar det i Udon Thani. Vad andra provinser ställer sig i denna fraga maste man fraga pa ort och ställe. Alltsa tolkningsfraga

fran provins till provins som dom sa.

Är du gift och allt star pa frun t.ex hus.mark mm. sa äger du ända hälften enligt Human Right mannen som sa 50/50 för gifta par.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking, on 12 Oct 2013 - 21:01, said:

Här är yrkena man inte får jobba med som utlänning i Thailand

 

Prohibited occupations for foreigners in Thailand

Under Thai Law foreigners are prohibited to engage in any of the following occupations.

  1. Manual work 
  2. Work in agriculture, animal husbandry, forestry or fishery excluding specialized work in each particular branch or farm supervision 
  3. Bricklaying, carpentry or other construction works 
  4. Wood carving 
  5. Driving mechanically propelled carried or driving non-mechanically-propelled vehicle, excluding international aircraft piloting 
  6. Shop attendance 
  7. Auction 
  8. Supervising, auditing or giving service in accountancy excluding internal auditing on occasions 
  9. Cutting or polishing jewelry 
  10. Haircutting, hairdressing or beauty treatment 
  11. Cloth weaving by hand 
  12. Weaving of mate or making products from reeds, rattan, hemp, straw or bamboo pellicle 
  13. Making of Sa paper by hand 
  14. Lacquer ware making 
  15. Making of Thai musical instrument
  16. Niello ware making 
  17. Making of products from gold, silver or gold-copper alloy 
  18. Bronze ware making 
  19. Making of Thai dolls 
  20. Making of mattress or quilt blanket 
  21. Alms bowls casting 
  22. Making of silk products by hand 
  23. Casting of Buddha images 
  24. Knife making 
  25. Making of paper of cloth umbrella 
  26. Shoemaking 
  27. Hat Making 
  28. Brokerage or agency excluding brokerage or agency in international trade business 
  29. Engineering work in civil engineering branch concerning designing and calculation, organization, research, planning, testing, construction supervision or advising excluding specialized work 
  30. Architectural work concerning designing, drawing of plan, estimating, construction directing or advising 
  31. Garments making 
  32. Pottery or ceramic ware making 
  33. Cigarette making by hand 
  34. Guide or conducting sightseeing tours 
  35. Street Vending 
  36. Type setting of Thai characters by hand 
  37. Drawing and twisting silk-thread by hand 
  38. Office or secretarial work 
  39. Legal or lawsuit services

http://www.thailandlawonline.com/translations/foreign-employment-working-of-aliens-act

Det blir ju jäkligt svårt att vara byggherre om man skall följa sen här listan.

Risken är ju stor att någon granne retar sig på ens bygge och tolkningsfrågan hos polisen lär nog inte vara till ens fördel då.

 

Tackar för listan, den är ju högintressant för alla tilltänkta byggherrar

 

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra mötet pa Expat club var det en kvinnlig mäklare som pastod att vi faranger kan hyra mark 30+30+30 ar.

Jag fragade henne än en gang om detta verkligen stämmer som hon säger. Helt ok sade hon men jag fragade vad landoffice säger om detta kontrakt.

Här finns bevis fran andra Mpr medlemmar som var närvarande pa detta möte. Därför är jag skeptisk till hennes information till oss faranger.

Ska be sekreteraren i Expat Club att inbjuda Landoffice för lite information i detta om markhyra. Jag tycker man far olika svar överallt.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju jäkligt svårt att vara byggherre om man skall följa sen här listan.

Risken är ju stor att någon granne retar sig på ens bygge och tolkningsfrågan hos polisen lär nog inte vara till ens fördel då.

 

Tackar för listan, den är ju högintressant för alla tilltänkta byggherrar

 

 

WAXO

Ja visst är det!! Speciellt försiktig ska man nog vara om man rullar sina egna ciggisar.. Det är ingen´´ idé´´ 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...