Jump to content
IGNORERAD

Bygga i Thailand


ByggareBob

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    19

  • carpenter

    10

  • Tallviking

    8

  • ByggareBob

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man kan ju annars göra på samma sätt som var vanligt här i Sverige förr och då framförallt i Dalarna och Hälsingland nämligen järn- eller kopparvitriol. Själv använde jag detta på färskt furu när jag byggde ett hus till våra får en gång på 80- talet här hemma. Man får nog göra en del efterforskningar för att få tag på pulvret numera eftersom det nästan är gratis och man späder själv ut det med vatten. Färgindustrin gör givetvis allt vad den kan för att mörka dess existens.

 

Vitsen med vitriol är att det tar död på alla mikroorganismer inne i träet och borde då även göra det mindre attraktivt för större utifrån kommande insekter. Även om dessa skulle livnära sig på enbart träet, tror jag det inte smakar gott.

 

Vitiolen är den huvudsakliga anledningen till att man kan se fäbodar som är flera hundra år uppe i landet. 

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har byggt och fixat lite under alla år i Thailand. Mina idéer har väl vägt ungefär lika tungt som en thailändares skulle gjort i Sverige. Det jäkliga är att när thailändarna är färdiga har det oftast visat sig mina kluriga idéer varit HELT FEL. Nej, håll en låg profil och låt dem göra det på sitt sätt. Håll däremot koll på kostnaderna så det inte blir två hus för dina pengar. Förra året fick vi två anbud på samma arbete, ett på 40 000 och ett på 90 000. Där skulle vi, på gott och ont, som brukligt själv köpa allt material.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver frigolitskivor,,,var finns dom???

bokhandeln    eller fråga skolungarna var dom koper det någonstans , dom gjor ju skyltar av dom

Link to comment
Dela på andra sajter

bokhandeln    eller fråga skolungarna var dom koper det någonstans , dom gjor ju skyltar av dom

 

Gissar att han ska ha dem till att isolera med, så bygghandel är väl det som gäller.bara att ge sig ut och leta IRL eller pröva google?

 

Här finns en del svar på frågan

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver frigolitskivor,,,var finns dom???

Större byggvaruhus i Thailand.

Där dom säljer armering, virke mm. Ofta nära vägar lite utanför städerna

Inplastat i rosa folie är de balar jag sett.

 

Ska hålla ögon öppna så kanske jag får fram ett företagsnamn på någon kedja.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har byggt och fixat lite under alla år i Thailand. Mina idéer har väl vägt ungefär lika tungt som en thailändares skulle gjort i Sverige. Det jäkliga är att när thailändarna är färdiga har det oftast visat sig mina kluriga idéer varit HELT FEL. Nej, håll en låg profil och låt dem göra det på sitt sätt. Håll däremot koll på kostnaderna så det inte blir två hus för dina pengar. Förra året fick vi två anbud på samma arbete, ett på 40 000 och ett på 90 000. Där skulle vi, på gott och ont, som brukligt själv köpa allt material.

 

WAXO

Brukar vara med när det byggs lite och det är inte världens lättaste..:) Språkförbristningar och helt annorlunda byggteknik och ofta i

helt annan ordning än jag tänkt så man får bara anpassa sig o försöka hänga med. Kul och intressant iaf att vara med.

Priserna skiljer nått otroligt har jag märkt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar vara med när det byggs lite och det är inte världens lättaste.. :) Språkförbristningar och helt annorlunda byggteknik och ofta i

helt annan ordning än jag tänkt så man får bara anpassa sig o försöka hänga med. Kul och intressant iaf att vara med.

Priserna skiljer nått otroligt har jag märkt också.

När jag ska bygga sa blir det svenskt trähus i pre-cut system med färdiga takstolar som är doppat mot skadeinsekter.

gäller att täta huset som ett passiv hus alltsa limma plastfolie med sigadur vid syll och hammarband samma med vindpapp.

Kommer själv bygga huset med en thai som hantlangare under resningsarbeten.

All kabeldragning ligger i väggarna. Takbeklädnad blir betongpannor. Plattak läcker som sall har jag märkt när gummitätningarna pa skruvarna bränts bort av hettan fran solen.

Detta är min tanke i nuläget men maste inhämta mer information fran kontakter som jag har.

Allt kan ju ändras om informationen visar sig nagot annat än vad jag tror och vet i nuläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lära dig mycket om att bygga i Thailand här:

 

http://www.coolthaihouse.com/

 

Bygga hus i varmt och fuktigt klimat kräver väldigt annorlunda lösningar jämfört med att bygga i kallt och torrt klimat som i Sverige

 

Allt från material, design, konstruktion och dimensioneringar blir annorlunda

 

I Sverige t.ex handlar det om att hålla värmen inne och vid golvet samt kyla och vind ute

 

I Thailand handlar det om att hålla kylan inne nere vid golvet, ventilera ut värmen och hålla den ute samt få cirkulatiom så mycket som möjligt där du inte har aircondition

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lära dig mycket om att bygga i Thailand här:

 

http://www.coolthaihouse.com/

 

Bygga hus i varmt och fuktigt klimat kräver väldigt annorlunda lösningar jämfört med att bygga i kallt och torrt klimat som i Sverige

 

Allt från material, design, konstruktion och dimensioneringar blir annorlunda

 

I Sverige t.ex handlar det om att hålla värmen inne och vid golvet samt kyla och vind ute

 

I Thailand handlar det om att hålla kylan inne nere vid golvet, ventilera ut värmen och hålla den ute samt få cirkulatiom så mycket som möjligt där du inte har aircondition

Kommer själv fran byggbranchen och är byggnadsträarbetare. Under mina ar i Tyskland fick jag bygga in hela ventilations anläggningen till luftvärmepumpar med värme atervinning.

Mögel uppstar för det mesta under sommaren och inte pa vintern som manga tror i Sverige. Ventilation i vatutrymmen och kök är dom viktigaste sakerna att tänka pa.

Sedan är inställningen väldigt viktig sa att ej övertryck eller undertryck uppstar. Alla hus vi byggde i Tyskland trycktestades sa kallad BLOWDOR TEST där fick man ha ett värde 1,0

som motsvarar ett totalt läckage som ett A4 ark. Vi lag pa runt 0.3-0,5 pa vara test. All tejpning och limmning använde vi oss av sigadur som är lite dyrare men absolut bäst för detta ändamal.

All denna tejpning är tidskrävande för ett bra resultat. Skrynklor pa tejpning och plast gav ett läckage som man kunde känna när man testade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att säga att alla svar som jag far ligger i bakhuvudet när jag pratar med mina kontakter.

Alla som har rad och tips välkomnas av alla tror jag. Man lär sig ju hela livet som sagt.

Varningar jag far av andra Mpr,are kommer inte att ignoreras av mig i alla fall.

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka träslag tänker du använda i stomme och stolar?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka träslag tänker du använda i stomme och stolar?

Tanken är svenskt konstruktionsvirke.

Men som sagt allt beror pa informationen fran Sverige. Träindustrins olika parter maste ju kunna ge besked om detta.

Svenska husföretaget jag hade kontrakt med för husmontage i Tyskland hade 30 ars garanti pa stomme bärande element.

Min fd. exportchef som idag har egen konsultfirma brukar jag fraga om rad eftersom vi känner varandra sedan 20 ar tillbaka i tiden.

Känner en som är VD för ett annat husföretag som var exportchef han ocksa förut.

Fran dessa bada herrar och nagra till har jag fatt manga goda rad och dom litar jag till 100% pa.

Far man da fram nagon som säger att det inte är nagra problem, sa kan man väl förhandla fram en garanti för detta. 

 

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är svenskt konstruktionsvirke.

Men som sagt allt beror pa informationen fran Sverige. Träindustrins olika parter maste ju kunna ge besked om detta.

Svenska husföretaget jag hade kontrakt med för husmontage i Tyskland hade 30 ars garanti pa stomme bärande element.

Min fd. exportchef som idag har egen konsultfirma brukar jag fraga om rad eftersom vi känner varandra sedan 20 ar tillbaka i tiden.

Känner en som är VD för ett annat husföretag som var exportchef han ocksa förut.

Fran dessa bada herrar och nagra till har jag fatt manga goda rad och dom litar jag till 100% pa.

Far man da fram nagon som säger att det inte är nagra problem, sa kan man väl förhandla fram en garanti för detta. 

 

 

Mvh. SWED THAI

Undvik gran är mitt råd, det vanligaste byggviket hemma.

Furan har kådor och hartser som nog fungerar bättre.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är svenskt konstruktionsvirke.

Men som sagt allt beror pa informationen fran Sverige. Träindustrins olika parter maste ju kunna ge besked om detta.

Svenska husföretaget jag hade kontrakt med för husmontage i Tyskland hade 30 ars garanti pa stomme bärande element.

Min fd. exportchef som idag har egen konsultfirma brukar jag fraga om rad eftersom vi känner varandra sedan 20 ar tillbaka i tiden.

Känner en som är VD för ett annat husföretag som var exportchef han ocksa förut.

Fran dessa bada herrar och nagra till har jag fatt manga goda rad och dom litar jag till 100% pa.

Far man da fram nagon som säger att det inte är nagra problem, sa kan man väl förhandla fram en garanti för detta. 

 

 

Mvh. SWED THAI

 

Erfarenhet från Europa (Tyskland och Sverige) skulle jag inte våga lita på för att bygga i Thailand

 

Klimat, lufttemperatur, växlingar, regn, vindar etc etc skiljer sig avsevärt mellan den klimatzon vi har i Europa och det thailändska klimatet. Speciellt de mer tropiska delarna av Thailand

 

I Thailand säger ALLA att det är "no poblem" av rent kulturella skäl och INGA garantier skall tas på allvar. Försök inte få ut något på garanti i efterhand vad det gäller byggande för det lär vara väldigt liten risk att du lyckas som farang i en thailändsk domstol. Jag tillbringade 3 år i domstolsärende i tingsrätten i Rayong för att reda ut ett stämningsmål mot en byggare så jag har viss erfarenhet samt läst och hört om ett flertal andra som fått problem

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik gran är mitt råd, det vanligaste byggviket hemma.

Furan har kådor och hartser som nog fungerar bättre.

Tack för tippset. Som nu är lagrat i bakhuvudet.

 

Om jag inte har fel sa tror jag att det mesta konstuktionsvirket vi har arbetat med är Furu.

Panelen är ju gran.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenhet från Europa (Tyskland och Sverige) skulle jag inte våga lita på för att bygga i Thailand

 

Klimat, lufttemperatur, växlingar, regn, vindar etc etc skiljer sig avsevärt mellan den klimatzon vi har i Europa och det thailändska klimatet. Speciellt de mer tropiska delarna av Thailand

 

I Thailand säger ALLA att det är "no poblem" av rent kulturella skäl och INGA garantier skall tas på allvar. Försök inte få ut något på garanti i efterhand vad det gäller byggande för det lär vara väldigt liten risk att du lyckas som farang i en thailändsk domstol. Jag tillbringade 3 år i domstolsärende i tingsrätten i Rayong för att reda ut ett stämningsmål mot en byggare så jag har viss erfarenhet samt läst och hört om ett flertal andra som fått problem

Om jag skall bygga med svenskt virke sa är ju inga Thailändska företag inblandade.

Alla leverantörer är svenska.

Klimatet här i Issan tycker jag nog inte är nagra problem. Da tycker jag nästa vi har ett hardare klimat pa västkusten i Sverige.

Här haller sig vindarna mellan 2-3 m/s som inte räcker för att driva ett vindkraftverk. Medelvinden pa västkusten i Sverige haller ju högre vindhastighet än i Thailand.

Vind kraftverken börjar väl snurra vid 3 m/s och full kapacitet vid ca 6m/s.

I Issan tycker jag inte vi har nagon vind att tala om.

Alltsa Svenska leverantörer utan Thai inblandning

Men tack för tipset.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är allt regelvirke i gran, ofta fingerskarvat för att slippa skevhet.

Planhyvlat i fasta dimensioner som 32mm, 45mm, 70mm, 95mm, 120mm, 145mm, 170mm etc. 

Vill man ha fura så måste man säga till i god tid.

Prefabricerade takstolar är också gran som certifieras för styrkan, svart-kvistigt trä faller bort.

 

Gran går inte att tryckimpregnera då cellerna sluter sig vid torkningen, impregnerat virke är bara av fura i dagsläget.

 

Jag skulle nog vara mer nervös av de OSB-skivor som används i Europa, okända träslag som flisas och högtryckspressas med lim och stärkelse.

Våra gipsskivor innehåller cellulosa som ytterskikt och det är nog mums för insekter och det fuktiga klimatet.

Våtrumsskivor av nya typen är alldeles för dyra för ett helt hus.

 

Jag skulle bygga med lättblock (10cm eller mer) i Thailand, en regel och luftspalt på utsidan med ytterligare en panel i fuskträ av cement.

Invändigt träpanel för att få känslan av Sverige.

 

Har man pengar tillräckligt för att importera allt material från Europa eller finns det att köpa på plats?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är allt regelvirke i gran, ofta fingerskarvat för att slippa skevhet.

Planhyvlat i fasta dimensioner som 32mm, 45mm, 70mm, 95mm, 120mm, 145mm, 170mm etc. 

Vill man ha fura så måste man säga till i god tid.

Prefabricerade takstolar är också gran som certifieras för styrkan, svart-kvistigt trä faller bort.

 

Gran går inte att tryckimpregnera då cellerna sluter sig vid torkningen, impregnerat virke är bara av fura i dagsläget.

 

Jag skulle nog vara mer nervös av de OSB-skivor som används i Europa, okända träslag som flisas och högtryckspressas med lim och stärkelse.

Våra gipsskivor innehåller cellulosa som ytterskikt och det är nog mums för insekter och det fuktiga klimatet.

Våtrumsskivor av nya typen är alldeles för dyra för ett helt hus.

 

Jag skulle bygga med lättblock (10cm eller mer) i Thailand, en regel och luftspalt på utsidan med ytterligare en panel i fuskträ av cement.

Invändigt träpanel för att få känslan av Sverige.

 

Har man pengar tillräckligt för att importera allt material från Europa eller finns det att köpa på plats?

Ska forska lite angaende stomvirket med en kompis som har takstolsfabrik i Sverige

Kommer att köpa genom egna kanaler i Sverige som jag tror blir billigast utan mellanhänder.

Ska skicka en mail till Sverige nu.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan började jag med musleven i högsta hugg att på mitt svenslärda vis börja bygga denna pizzaugn

Efter en halv dag var skjortan våt och ryggen öm, jag tog då hjälp av 2 thaimurare, i slutet av veckan såg den ut så härpost-6772-0-18257300-1381499648_thumb.jp

 

När murarna frågade vad det var de byggt, svarade jag ett svenskt kärnkraftverk. Oj, oj, oj blev enda rektionen.

 

Det säger lite om svårigheten att få det gjort på "Svenskt vis",

 

Thai i Thailand & svenskt i Sverige, det blir nog bäst i längden.

 

WAXO

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skall bygga med svenskt virke sa är ju inga Thailändska företag inblandade.

Alla leverantörer är svenska.

Klimatet här i Issan tycker jag nog inte är nagra problem. Da tycker jag nästa vi har ett hardare klimat pa västkusten i Sverige.

Här haller sig vindarna mellan 2-3 m/s som inte räcker för att driva ett vindkraftverk. Medelvinden pa västkusten i Sverige haller ju högre vindhastighet än i Thailand.

Vind kraftverken börjar väl snurra vid 3 m/s och full kapacitet vid ca 6m/s.

I Issan tycker jag inte vi har nagon vind att tala om.

Alltsa Svenska leverantörer utan Thai inblandning

Men tack för tipset.

 

Mvh. SWED THAI

 

Vilka svenska leverantörer kan agera på en thailändsk marknad utan thailändsk inblandning ?

 

Och speciellt utfärda garantier som gäller i Thailand ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är allt regelvirke i gran, ofta fingerskarvat för att slippa skevhet.

Planhyvlat i fasta dimensioner som 32mm, 45mm, 70mm, 95mm, 120mm, 145mm, 170mm etc. 

Vill man ha fura så måste man säga till i god tid.

Prefabricerade takstolar är också gran som certifieras för styrkan, svart-kvistigt trä faller bort.

 

Gran går inte att tryckimpregnera då cellerna sluter sig vid torkningen, impregnerat virke är bara av fura i dagsläget.

 

Jag skulle nog vara mer nervös av de OSB-skivor som används i Europa, okända träslag som flisas och högtryckspressas med lim och stärkelse.

Våra gipsskivor innehåller cellulosa som ytterskikt och det är nog mums för insekter och det fuktiga klimatet.

Våtrumsskivor av nya typen är alldeles för dyra för ett helt hus.

 

Jag skulle bygga med lättblock (10cm eller mer) i Thailand, en regel och luftspalt på utsidan med ytterligare en panel i fuskträ av cement.

Invändigt träpanel för att få känslan av Sverige.

 

Har man pengar tillräckligt för att importera allt material från Europa eller finns det att köpa på plats?

Fick precis svar fran kompisen som tillverkar takstolar. Dom använder enbart gran.

Väntar pa 2 andra svar.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skall bygga med svenskt virke sa är ju inga Thailändska företag inblandade.

Alla leverantörer är svenska.

Klimatet här i Issan tycker jag nog inte är nagra problem. Da tycker jag nästa vi har ett hardare klimat pa västkusten i Sverige.

Här haller sig vindarna mellan 2-3 m/s som inte räcker för att driva ett vindkraftverk. Medelvinden pa västkusten i Sverige haller ju högre vindhastighet än i Thailand.

Vind kraftverken börjar väl snurra vid 3 m/s och full kapacitet vid ca 6m/s.

I Issan tycker jag inte vi har nagon vind att tala om.

Alltsa Svenska leverantörer utan Thai inblandning

Men tack för tipset.

 

Mvh. SWED THAI

En del större och mindre svenska företag gjorde för rätt många år sedan ett försök som till största del var förlagt till Khon Kaen, vad jag vet har det inte lyckats.  

Sök i denna länk på Flexiplan.

http://www.swethai.com/event_images/DelegationsresaSTCCmars06.pdf

 

Även denna länk är av intresse för andra träsatsningar Swe-Thai. 

http://www.projektbanken.z.lst.se/rapporter/Fil-2006426122355.pdf

 

Är du intresserad av en person som förmodligen har koll på om det eventuellt existerar några resultat av dessa satsningar även idag så skicka mig ett PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Träslott" verkar inte ha överlevt för deras hemsida finns inte längre

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...