Jump to content
IGNORERAD

Guld

HajKaj

Recommended Posts

• Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

8

• Moritz

7

• Soengsang

5

• andrejsdenruskige

5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad
Om alla visste det i förväg, så ger det nog ett konstigt guldpris.

Silver,guld och börsen är manipulerad så några få vet säkert vart priset är på väg.

Nu skrämmer man folket att guldet rasar och samtidigt dammsuger man upp guldet från folket .Se alla butiker och reklam angående guld köpes.

Det är egentligen då man ska köpa silver och guld.Senare när folket kommer att stå i kö utanför

butikerna och vill köpa,då börjar det bli dags att sälja.

Ja, det stämmer som någon sa att jag vill inte ha "pappersguld" jag vill ha fysiskt guld.

Bakom pappersguldet så finns det ungefär bara 1% fysiskt guld. 

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Typiskt, köpte 2 baht till tjejen för 57500 baht för ett par månaders sedan.

Lugn guld är pengar du ska inte stirra dig blind och jämföra med papperslappars värde.

Framöver kan det vara så tom. att du gjorde ett klipp.

Dollar och euro,yen etc kan dom trycka hur mycket dom vill men inte mark,silver eller guld tex.

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Personligen skulle jag gissa på att det lägger sig där det låg för ca 5 år sedan 10-13 tusen per bth, om vi nu talar om thaiguld.

De sista årens prisstegring har varit orealistisk, men kanske har speglat oron i världsekonomin.

///Optimisten T.

Tyvärr,inget illa ment men 10-13000b för 24k kan du glömma.

De sista årens prisstegring har inte varit orealistisk,idag kostar det ungefär 1100-1300 dollar för att ta upp en troy ounce

på grund av den verkliga inflationen inte den som påstås officiellt.

Det är normalt att priset emellanåt rasar40-50% men sen går vi klart högre igen än senast 1900 dollar.

Ekonomin  i världen är tex. inte ett dugg bättre än 2008 tvärtom nästa kris som blåses upp nu blir mycket värre.

Dela på andra sajter

Tyvärr,inget illa ment men 10-13000b för 24k kan du glömma.

De sista årens prisstegring har inte varit orealistisk,idag kostar det ungefär 1100-1300 dollar för att ta upp en troy ounce

på grund av den verkliga inflationen inte den som påstås officiellt.

Det är normalt att priset emellanåt rasar40-50% men sen går vi klart högre igen än senast 1900 dollar.

Ekonomin  i världen är tex. inte ett dugg bättre än 2008 tvärtom nästa kris som blåses upp nu blir mycket värre.

Jo, du har nog rätt, men man får ju drömma lite . . . . . men när menar du att det sista raset på 40-50% var?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Jo, du har nog rätt, men man får ju drömma lite . . . . . men när menar du att det sista raset på 40-50% var?

Jag sökte lite och hittade det här http://www.business-standard.com/article/markets/history-suggests-that-gold-prices-should-fall-113040200286_1.html

Så, läge att byta ut sina papperslappar även om guldet kan sjunka lite till, för när det vänder så kan det gå fort.

Det är lätt att tänka att eftersom något har varit mycket billigare tidigare så borde det gå tillbaka.Men nej det är

några helt andra faktorer som kommer att styra tex över silver,guld och olja framöver.

Tror du tex. på den officiella statistiken över inflation?

I princip allt har blivit mycket dyrare förutom teknisk apparatur som naturligt blir billigare.

Se dig omkring hur mycket har bostäder gått upp i värde senaste 15 åren.

Men nu börjar räntorna gå upp kraftigt .

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Nu är jag inte Tallviking, men jag svarar ändå.

Det går ju att köpa guldtackor i Sverige. Priset lär väl vara det samma oavsett var du köper det.

Annars är det kanske vanligare att man köper "pappersguld" fast du gillar ju inte papper.

Jag har mycket svårt att tro att priset skulle vara detsamma oavsett var man köper det i Sverige.

Jag bor själv i Helsingfors och priserna är definitivt inte detsamma.

Och köper man guld så går guldmynt lika bra att handla som tackor.

Vill man bevara köpkraften i silver istället så kan man beställa silvermynt från Estland så slipper man momsen.

Personligen så förstår jag inte varför det skall vara moms på mynten.

Dela på andra sajter

Jag har mycket svårt att tro att priset skulle vara detsamma oavsett var man köper det i Sverige.

Vill man bevara köpkraften i silver istället så kan man beställa silvermynt från Estland så slipper man momsen.

Det finns många åsikter om guldprisets utveckling och du kan ha rätt eller vara helt fel ute.

Personligen tror inte jag på en återgång till 1900$ på medellång sikt.

Det kommer prisfall och rekyler men runt 1100-1300$ tror jag priset hör hemma.

Det nya är att den konstanta uppgången har vänt.

Var beställer man mynt i Estland och hur vet man att det, de skickar inte är nysilver, järn eller rentav hundskit :-)

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du har en poäng där.

Jag vet faktiskt inte om det är moms på det svenska guldet. Mynt eller tackor är inte så stor skillnad i pris, men ett något högre pris brukar mynt betinga och vissa mynt är dyrare än andra, speciellt sällsynta mynt.

Känns konstigt att det ska vara moms på det hela. Är det moms på "pappers guld" också?

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Det finns många åsikter om guldprisets utveckling och du kan ha rätt eller vara helt fel ute.

Personligen tror inte jag på en återgång till 1900$ på medellång sikt.

Det kommer prisfall och rekyler men runt 1100-1300$ tror jag priset hör hemma.

Det nya är att den konstanta uppgången har vänt.

Var beställer man mynt i Estland och hur vet man att det, de skickar inte är nysilver, järn eller rentav hundskit :-)

Jag har beställt och vänner och andra likaså.Den dagen du får skit istället för riktiga mynt så är det finito för det företaget.

Jag har för mig att i Sverige finns ett företag libertysilver som sköter sånt.Är man osäker kan man åka över själv och köpa där.

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Du har en poäng där.

Jag vet faktiskt inte om det är moms på det svenska guldet. Mynt eller tackor är inte så stor skillnad i pris, men ett något högre pris brukar mynt betinga och vissa mynt är dyrare än andra, speciellt sällsynta mynt.

Känns konstigt att det ska vara moms på det hela. Är det moms på "pappers guld" också?

Nej det är ingen moms på guld.På mynt så brukar det nog vara lägre skillnad i köp och säljkostnader i samma viktklasser.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nej det är ingen moms på guld.På mynt så brukar det nog vara lägre skillnad i köp och säljkostnader i samma viktklasser.

Har en kollega från UK på jobbet. Han är någon slags hobbysamlare av mynt och annat.

Köper man rätt mynt så kan man göra ganska bra affärer. Man får alltid minst "skrotvärdet" vid försäljning men har man bra grejer så kan man må en hel del mer.

Förut tog han sig alltid en tur från jobb till UK och kunde komma direkt till kontoret med en väska med nya mynt.

Helt vansinniga summor han köpte för.

Finns en del Australiska och Kinesiska mynt som är "bra". Men dom ska ligga i ask öch helst ska man hålla dom repfria.

Ska se om han kommer på jobb idag, då kan jag fråga honom vad man ska köpa.

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja det är ju märkligt att USA bara ska in och bråka i länder med olja ex. Iran,Irak eller afghanistan med heroin och jordens största lithium fynd.

Om Iran,Irak skulle få för sig att sälja oljan i annat än dollar då går USA in, inge snack om saken.

Självklart vill dom kunna tillverka kärnvapen, för att dom länderna som har det går fria från USA.

Konstigt att USA inte ville in i Somalia förutom en kort sväng (ingen olja).

Eller Pakistan,minns jag rätt att dom har kärnvapen som Indien.

Jag sälv köper USA mynt sm tillverkats fram tom. 1964 med 90% silver, sk. junk silver från Estland.Just nu riktigt billigt.

Är inte själv ute efter att betala extra för sk. numismatiskt guld, för när the :fan1: så är det metallen i sig som är viktig.

Lika lite som jag är intresserad av att spara i frimärken med värde.

Men det går att göra affärer med silvermynt genom att föra över dom från länder utan moms till länder där dom är klart dyrare.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...