Jump to content
IGNORERAD

Utrese stämpel i thai-pass

Amy

Recommended Posts

Hej!

Har en fråga angående mitt dubbla medborgarskap... är säkert uttjatat för en del, men skulle vara mycket tacksam för svar. Jag håller på att göra ett nytt thai-pass här i Bangkok (har inte haft ett thai-pass på över 20 år). Har ett 1 års visum i mitt svenska pass och skulle vilja slippa göra visa-runs eftersom jag är född i Thailand och är skriven i tabien bahn hos min släkt.

Jag undrar hur jag ska gå tillväga när jag ska resa med det nya thai-passet? Till vilket land ska jag resa till o.s.v. Någon nämnde om att jag borde få en utresestämpel, kan man få det från alla länder? (kanske en dum fråga)...

Vill så gärna försöka få vara kvar i Thailand och jobba i några och slippa all krångel med visa runs.

Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh

Amy.

Dela på andra sajter

Flyg till ett grannland med ditt svenska pass och sedan återvänd på ditt Thai pass.

Pass byte kan bara göras via flygplatser, vid landgränserna vill man se stämpel från det andra landet.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Dela på andra sajter

Undrar varför jag är tvungen att resa ut ut Thailand...borde inte jag kunna åka till immigrationsverket och få visumet i mitt svenska avslutat? För tekninskt sett borde jag inte behöva använda mitt thaipass alls i nuläget?

Dela på andra sajter

Om du är född i Thailand så behöver du väl inget visum för att vistas där. Är ju Thailänsk medborgare.

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Undrar varför jag är tvungen att resa ut ut Thailand...borde inte jag kunna åka till immigrationsverket och få visumet i mitt svenska avslutat? För tekninskt sett borde jag inte behöva använda mitt thaipass alls i nuläget?

Hej. Om du rest in med ditt Svenska pass så bör du åka ut inom visumtiden för att det ska vara "rent" och inte ha "overstay" Om du inte gör det så kan du inte använda det passet för framtida resor till Thailand. Om du bara tänkt använda ditt Thaipass för resor till och från Thailand så kan du nog strunta i att resa ut. Men dettap kan kapsåke fixaos hos migration i Thailand som du beskriver. Med vänlig hälsning

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Ring och fråga immigrations, de har säkert svar.

Många tycks tro att Thailand har dålig kontroll men det är fel, Thailändska myndigheter fungerar bra, som jag sett det i alla fall.

Ett samtal kan lösa många problem, är du osäker så ställ frågan utan att presentera dej först.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Du kan som thailändsk medborgare få 1 års förlängning från immigrations för 1900 baht.

När du rest in som Svensk så räknas du som Svensk enligt Immigrations.

Dela på andra sajter

Hej!

Har en fråga angående mitt dubbla medborgarskap... är säkert uttjatat för en del, men skulle vara mycket tacksam för svar. Jag håller på att göra ett nytt thai-pass här i Bangkok (har inte haft ett thai-pass på över 20 år). Har ett 1 års visum i mitt svenska pass och skulle vilja slippa göra visa-runs eftersom jag är född i Thailand och är skriven i tabien bahn hos min släkt.

Jag undrar hur jag ska gå tillväga när jag ska resa med det nya thai-passet? Till vilket land ska jag resa till o.s.v. Någon nämnde om att jag borde få en utresestämpel, kan man få det från alla länder? (kanske en dum fråga)...

Vill så gärna försöka få vara kvar i Thailand och jobba i några och slippa all krångel med visa runs.

Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh

Amy.

Det var jag som skrev tidigare att du skulle göra så.

Detta för att stämpla ut ditt svenska pass ur systemet så du ej får overstay vid utresa.

Res en snabbresa till kambodja eller Laos eller något annat närliggande land. Se sedan till att det land du reser tillbaka frrån sätter en utresestämpel i ditt Thaipass så att immigration i Thailand vet var du kommer ifrån med ditt nya oanvända Thaipass.

Detta för att ett nytt Thaipass normalt kommer in i systemet när man reser ut från Thailand. Och har du ingen stämpel från det landet du kommer ifrån kan dom börja krångla och ifrågasätta att du har utländsk pass även fast du aldrig visat upp det. Och tvinga dig att i alla fall resa tillbaka in i Thaland på ditt svenska pass. Min fru råkade nämligen ut för detta, då hon saknade utresestämpel i sitt Thaipass från Finland som vi reste ifrån i sitt Thapass.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Hej!

Var på migrationsverket idag... fick ingen förlängning eller ett avslut på mitt svenska pass...hon sa att jag kunde få 1 års förlängning direkt med mitt thai ID-kort. Men för att avsluta det svenska passet måste jag åka till ett grannland och åka in med thaipass. så det var precis som ni sa. Men jag hann inte skaffa ett thaipass...tar ett tag till.

Migrationstanten sa inget om att avsluta ett pass för att börja använda ett annat utan påpekade att jag borde göra visumförlängning varje år för att inte få overstay. Men om jag ändå skulle vilja göra detta, tror jag att jag åker till antingen kambodja eller laos som nämndes tidigare...(eftersom jag inte behöver visum med mitt thaipass) men behöver ett förtydligande av er.

Åker ut från Thailand med svensk pass, in till kambodja eller laos med thaipass, ut ur någon av dessa länder med thaipass och går in till Thailand med thaipass, stämmer det? För det verkar som att inresestämpel till dom länderna är lika viktigt som att få utresestämpel från dom.

Ursäkta för att jag verkar väldigt korkad men har aldrig varit med om liknande och vill absolut inte göra fel! Är det någon som känner någon som gjort såhär och funkat för? Tack för alla era svar och för att ni är så hjälpsamma!

Ni är för underbara!!

mvh/ Amy.

Dela på andra sajter

Hej!

Var på migrationsverket idag... fick ingen förlängning eller ett avslut på mitt svenska pass...hon sa att jag kunde få 1 års förlängning direkt med mitt thai ID-kort. Men för att avsluta det svenska passet måste jag åka till ett grannland och åka in med thaipass. så det var precis som ni sa. Men jag hann inte skaffa ett thaipass...tar ett tag till.

Migrationstanten sa inget om att avsluta ett pass för att börja använda ett annat utan påpekade att jag borde göra visumförlängning varje år för att inte få overstay. Men om jag ändå skulle vilja göra detta, tror jag att jag åker till antingen kambodja eller laos som nämndes tidigare...(eftersom jag inte behöver visum med mitt thaipass) men behöver ett förtydligande av er.

Åker ut från Thailand med svensk pass, in till kambodja eller laos med thaipass, ut ur någon av dessa länder med thaipass och går in till Thailand med thaipass, stämmer det? För det verkar som att inresestämpel till dom länderna är lika viktigt som att få utresestämpel från dom.

Ursäkta för att jag verkar väldigt korkad men har aldrig varit med om liknande och vill absolut inte göra fel! Är det någon som känner någon som gjort såhär och funkat för? Tack för alla era svar och för att ni är så hjälpsamma!

Ni är för underbara!!

mvh/ Amy.

Flyg till Penang med Air Asia.

Fantastisk mat och Georgetown är UNSECo världsarv.

Inget visum behövs till Malaysia med Svenskt pass.

Dela på andra sajter

Flyg till ett grannland med ditt svenska pass och sedan återvänd på ditt Thai pass.

Pass byte kan bara göras via flygplatser, vid landgränserna vill man se stämpel från det andra landet.

Helt rätt, samma dilemma med min dotter..bara flyg som gäller, jag försökte landsvägen med henne men det fungerade inte...däremot en mycket trevlig imigrationstjänsteman som sade att det var tvunget att ske med flyg.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Hej!

Ni är för underbara!!

mvh/ Amy.

Du måste flyga, försökte landsvägen med min dotter som har samma problem..men hon får inget overstay pga att hon är minderårig.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Tack alla för bra tips!!

Ska flyga nu på sön för att få 3 mån till efter det ska jag försöka in med mitt thaipass (ännu inte klart).

Dela på andra sajter

Jag pratade med en thailändare igår som bor i Thailand och reser med några månaders mellanrum till Sverige i affärer.

Nu har han dubbla medborgarskap men reser enbart på svenskt pass och äger inget thailänskt.

Han påstod att maxböterna för oversay är 20 000 Baht och han brukar betala dom.

Han påstår sig inte ha några problem trotts att han har fullt med overstaystämplar i passet.

Tvärtom så blir dom glada när han kommer eftersom han varje gång bara betalr böterna vilket blir en intäkt för staten.

Om det nu är som han påstod så kanske man ska sätta böterna i relation till omaket att göra visaruns om man är thailändare.

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

Jag pratade med en thailändare igår som bor i Thailand och reser med några månaders mellanrum till Sverige i affärer.

Nu har han dubbla medborgarskap men reser enbart på svenskt pass och äger inget thailänskt.

Han påstod att maxböterna för oversay är 20 000 Baht och han brukar betala dom.

Han påstår sig inte ha några problem trotts att han har fullt med overstaystämplar i passet.

Tvärtom så blir dom glada när han kommer eftersom han varje gång bara betalr böterna vilket blir en intäkt för staten.

Om det nu är som han påstod så kanske man ska sätta böterna i relation till omaket att göra visaruns om man är thailändare.

Visaruns?

Det är väl inte nämnvärt besvärligt att skaffa ett Thailändskt pass för en Thailändsk medborgare...i mina öron låter det faktiskt skapligt korkat att sätta vad du påstår att din vän gör i system...

Dela på andra sajter

Visaruns?

Det är väl inte nämnvärt besvärligt att skaffa ett Thailändskt pass för en Thailändsk medborgare...i mina öron låter det faktiskt skapligt korkat att sätta vad du påstår att din vän gör i system...

Det kan jag hålla med dig om.

Men nu befinner sig TS i Thailand och verkar bli tvungen till åtminstonde ett visarun för att återvända med thaipasset.

Jag menar naturligtvis att hon skall sätta det omaket i relation till att betala 20 000 Baht i böter.

Att sätta det i system är korkat! Om det är vi överens.

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

Det kan jag hålla med dig om.

Men nu befinner sig TS i Thailand och verkar bli tvungen till åtminstonde ett visarun för att återvända med thaipasset.

Jag menar naturligtvis att hon skall sätta det omaket i relation till att betala 20 000 Baht i böter.

Att sätta det i system är korkat! Om det är vi överens.

Han kan som Thai få ett års förlägning på immigrations för 1900 baht genom att bevisa att han är Thai.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...