Jump to content
IGNORERAD

Beach 2013, bantningsdags, 2 dagarsfasta.

Tommy

Recommended Posts

Guest Fredman

Kanske kan tipsa varandra om vad vi äter på fastedagar. Själv har jag ätit:

Löksoppa

Kålsoppa

Keso

Kokta ägg

Tonfisk i vatten

Jag brukar äta på morgonen och vid ca 18.00 och helt skippa mat på dagen.

Dela på andra sajter

• Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Nicholas

15

• måne

14

• andrejsdenruskige

10

• Tommy

8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fjärde veckan för mig med två fastedagar och jag har inte gått ned mer än ett par kilo. Men viktnedgång är inte det primära målet för mig, det är istället hälsoeffekterna jag är ute efter. Man börjar ju bli gammal så det kan nog vara klokt att föröka förebygga lite hälsomässigt. Skulle ju inte vara så dumt att få 10 ytterligare friska år med barn och barnbarn innan demensen, diabetesen, kärlkrampen och prostatacancern så småningom kommer krypande. Dement är nog det jag allra minst vill bli... huvva!

Själv har jag sedan länge varit ganska strikt med att äta på kvällarna eftersom man enligt forskare utvecklar diabetes av det. Det är normalt middag vid 17 tiden och sedan äter jag inte förrän morgonen efter. Och nu när jag fastat 2 dgr i veckan så har jag valt att äta mina 600 kilokalorier till lunch. Så 1 fastedag inklusive min normala kvällsfasta dagen innan blir ju sammanlagt uppåt 40 tim vilket egentligen kanske är lite för länge. Meningen, om jag förstått det rätt är ju att fasta så kort tid att kroppens ämnesomsättning inte hinner förändras. Hörde någonstans att en siffra på 16-36 tim per tillfälle var lagom.

Fast det handlar nog mycket ännu om gissningar från forskarnas sida. Men jag tror att de mycket väl kan vara något stort och avgörande på spåren och då vill jag gärna vara med på tåget genom att prova på.
Tycker det går anmärkningsvärt lätt faktiskt och jag kör inte 2 dgr i rad utan äter någon dag emellan varje fastedag. Tar fastedagarna när de passar in bäst under veckan.

Vad jag ätit för 600 kilokalorier är lite olika och har blivit det som funnits till hands i kylen. Ibland har det blivit en filtallrik med lite bär, banan och flingor i samt en smörgås och ibland har jag stekt en hamburgare med allt till. Om det är exakt 600 kilokalorier bryr jag mig inte så mycket om, kör en lättlunch helt enkelt.

På jobbet så har de utlovat en närstående hälsoundersökning så det ska bli spännande att se vad man får för värden på kolesterol etc. Tyvärr är det nog säkert 5 år sedan jag kollade sånt sist så man har inga aktuella refenser att jämföra med. Hade varit kul att kolla av innan man började med fasteperioderna och sedan jämföra efteråt.
Men i BBC programmet så blev ju testpersonens värden väldigt mycket bättre av fasteperioderna så man får väl utgå från att det har hjälpt om man har bra värden vid nästa kontroll. De påpekade dock i programmet att det av genetiska orsaker inte blev samma effekt på alla människor så man vet ju aldrig. Själv har jag aldrig haft dåliga värden vid någon hälsoundersökning tidigare heller så det blir lite svårt att avgöra om någon förbättring skett.

Hade tänkt att jag skulle prova på en månad ungefär så det målet är ju snart nått. Men som det känns nu så fortsätter jag nog ett tag till i alla fall. Går så enkelt att det inte finns någon större anledning att upphöra förrän man ser vad det kan ha för effekt i ett lite längre perspektiv.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Jag stretar vidare med 5/2

Gått ner 4 kg nu.

Vikt ned, hälsa upp.

Dela på andra sajter

Idag har jag bantat mellan 13-16 och int fan har jag gått ner nåt.

Måne

Dela på andra sajter

Testa att vara utan alkohol i några månader.

Då händer det grejer. ..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Då händer det grejer. ..

Rock on!

Jag har varit utan alkohol i snart 8 månader,resultat=+8 kilo :crazy:

Måne

Dela på andra sajter

Jag har varit utan alkohol i snart 8 månader,resultat=+8 kilo :crazy:

Själv så blir resultatet det omvända. ..

Fast jag har aldrig varit överviktig. .

Men skönt att vara utan alkohol ibland. .

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

ban99arne

Enklast är väl att köpa sig en större badbyxa, kolla på Ellos där finns ett brett sortiment.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nu har jag varit på diet i två veckor

och det enda jag förlorat är 14 dagar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nu är jag nere i 74 kg och vilopulsen är nere i 50, detta är den lägsta vikt och puls som jag har haft på över 25 år, folk i omgivningen börjar fråga vad det är som händer eftersom den lilla kalaskulan som tidigare fanns nu är helt borta och igår var jag och prövade ut nya glasögon till jobbet och där stämde inte mina mått längre, huvudet hade blivit mätbart smalare, och det positivaste av allt är ju att gikten är som bortblåst.

Nu får väl målet bli att nå ned till mina 68 kg som jag hade vid mönstringen, men egentligen handlar det ju inte om någon bantning utan det är hälsoeffekterna som jag är ute efter och det ser verkligen lovande ut, jag har dessutom tagit fram en gamal bänkpress och hantlar som jag ska köra med ett pass i veckan. 

Mvh isan Lover

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Själv behöver jag inte så mycket mat.

Hungertoppar kommer vid 9-tiden och vid 15-tiden.

Ta två koppar kaffe för att lindra det värsta. Efter en stund går hungern över.

Resultatet blir krympt magsäck när man kör det i någon vecka eller två. Självklart kan man stoppa i sig en liten mängd mat.

Sedan gäller det att man inte har några viktiga uppgifter på jobbet. Man är inte alltid helskärpt.

Den varianten har jag kört i 20 år...

Ingen frukost utan istället en kopp kaffe på jobbet (de sista 5 åren lade jag av med kaffe och drack te istället).

Ingen lunch utan bara hålla igång på te och ibland en banan eller ett äpple.

Sen äta en riktig middag när jag kom hem - ok, riktig och riktig, felix pyttipanna eller makaroner o falukorv eller bruna bönor och falukorv eller nåt liknande. Sen te med ett par mackor vid 24 tiden.

Inte fan gick jag ned i vikt.

När jag skaffade ett eget gym och en motionscykel och tränade hårt 6 dagar i veckan, samtidigt som jag åt mindre mjölmat och potatis så tappade jag ett kg i veckan fast jag samtidigt fick muskler. Vilopulsen gick ned från runt 72 till 60.

Jag tror inte på mirakelkurer. Äta vettigt och röra på kroppen är vad som gäller.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Den varianten har jag kört i 20 år...

Ingen frukost utan istället en kopp kaffe på jobbet (de sista 5 åren lade jag av med kaffe och drack te istället).

Ingen lunch utan bara hålla igång på te och ibland en banan eller ett äpple.

Sen äta en riktig middag när jag kom hem - ok, riktig och riktig, felix pyttipanna eller makaroner o falukorv eller bruna bönor och falukorv eller nåt liknande. Sen te med ett par mackor vid 24 tiden.

Inte fan gick jag ned i vikt.

När jag skaffade ett eget gym och en motionscykel och tränade hårt 6 dagar i veckan, samtidigt som jag åt mindre mjölmat och potatis så tappade jag ett kg i veckan fast jag samtidigt fick muskler. Vilopulsen gick ned från runt 72 till 60.

Jag tror inte på mirakelkurer. Äta vettigt och röra på kroppen är vad som gäller.

Enkla vägen.

Färre kalorien in än vad man förbrukar.

Det bästa är nog att äta allsidigt och se till att röra sig mer, precis som du säger.

Dela på andra sajter

Enkla vägen.

Färre kalorien in än vad man förbrukar.

Det bästa är nog att äta allsidigt och se till att röra sig mer, precis som du säger.

Det var som fan. Du håller med mig...

Har frun sagt åt dig att inte bråka med den där trevliga smålänningen eller vad...?

Dela på andra sajter

skåneljungen

Bästa bantningen

Ät som en höna

skit som en elefant

Med vänlig hälsning

Skåneljungen

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det var som fan. Du håller med mig...

Har frun sagt åt dig att inte bråka med den där trevliga smålänningen eller vad...?

Nej, jag bara lurar din in i en fälla :)

Dela på andra sajter

Nej, jag bara lurar din in i en fälla :)

Din eller dig ?

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Din eller dig ?

Dig. 

Jag är stressad idag

Dela på andra sajter

Är det därför du knappt ens har varit elak på ett par dagar ?

Dela på andra sajter

Skippa mejeri produkterna helt och minska ner lite på kolhydrat intaget så ska ni få se på f-n :crazy:

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Dricka ett stort glas vatten innan man äter är också ett bra sätt.

Då blir man mätt fortare och får i sig färre kalorier.

Veteran

Dela på andra sajter

Då händer det grejer. ..

Rock on!

Jag var utan alkohol i 8 månader och visst hände det grejor,jag gick upp 6 kilo  :13: Nu var ju inte syftet att går ner men det var fanimej inte meningen att gå upp heller.

Måne

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag är ju inne på sjunde veckan med 5-2 metoden och viktminskningen har avstannat efter det att jag gick ned 5-6 kg, men övriga effekter som lägre puls, ingen gikt och att jag blev piggare och behöver mindre sömn kvarstår, jag kommer att fortsätta med detta länge till, har inga problem alls med att inte äta 2 dagar i veckan så metoden verkar passa mig.

Mvh isan Lover

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...