Jump to content
IGNORERAD

Thaksin hotar med våld om inte domstolen lyder


Joe

Recommended Posts

Guest Isan Lover
OK. Du kan alltså inte nämna ett enda land i hela världen där man kan göra så här. Och ändå så klagar du på att Thaksin inte får göra det. Kanske dax för dig att fundera på varför det är olagligt i alla länder inkl. Thailand.

Hej

 

Mig veterligen är det väl bara Schweiz som använder sig av folkomröstningar på det sätt som ni förespråkar, andra demokratier använder folkomröstningar ibland som rådgivande och ibland som beslutande, men då är dom inte obligatoriska och mig veterligen tillhör Thailand dom länder där folkomröstningar inte är obligatoriska.

 

Varför en del av er blandar in Thaksins pass i lagar och regler runt ändringar av konstitutionen förstår jag inte alls, det har ju inte med detta att göra överhuvudtaget, kanske är det i brist på argument och fakta mot dom föreslagna ändringarna av konstitutionen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    28

  • MaiChai

    9

  • Tallviking

    8

  • Wanchai

    7

Mest aktiva i denna tråd

Tråkigt att läsa denna tråd med tanke på att rubriken är "Thaksin hotar med våld om inte domstolen lyder", och det finns de som försvarar våld mot en domstol som dömer mot en förrymd brottsling.

 

Brottslingen i sig har flytt från sitt straff som ingenting har att göra med politik, förutom att den dömde har varit politiker och missbrukat sin makt.

 

Vad har det med demokrati att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag är för demokrati och vill att dom ej valbara makthavarna avväpnas och fråntas sitt inflytande, makten ska vara hos folket och regeringar tillsättas via val och parlamentet ska ha rätt att fatta majoritets beslut, domstolarna ska vara politiskt obundna och självständiga ifrån kungahus och arme.

 

Till er som motsätter er att parlamentet har rätt att fatta majoritets beslut och ändra konstitutionen har jag en fråga, vilken lag eller paragraf bryter man mot?

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

 

 

Då har du varit förvirrad tidigare...

 

Parlamentet har rätt att fatta majoritetsbeslut-JA. men för att fatta majoritetsbeslut som omfattar konstitutionen krävs det mer än 51% av rösterna-man behöver alltså en kvalificerad majoritet och den måste som parlamentet ser ut idag i Thailand också innefatta Demokraterna.

 

Ljug gärna för dig själv, men du hade inte en susning om att det krävs en kvalificerad majoritet för att  ändra grundlagen. Men det är ju kul att man kan lära dig något...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att läsa denna tråd med tanke på att rubriken är "Thaksin hotar med våld om inte domstolen lyder", och det finns de som försvarar våld mot en domstol som dömer mot en förrymd brottsling.

Brottslingen i sig har flytt från sitt straff som ingenting har att göra med politik, förutom att

den dömde har varit politiker och missbrukat sin makt.

Vad har det med demokrati att göra?

Håller helt med dig. I mina ögon är Thaksin demokratins "lönnmördade"
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med dig. I mina ögon är Thaksin demokratins "lönnmördade"

 

 

Ja det har mer att göra med att han tappat ansiktet och försöker göra det till ett demokratiproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har mer att göra med att han tappat ansiktet och försöker göra det till ett demokratiproblem.

Där slog du huvudet på spiken, lost face är vad det i grund och botten handlar om, och Thaksin är beredd att gå hela vägen.

Vad det också handlar om är om han blir benådad så får han tillbaka sina 46 miljarder thb + ränta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när spågummorna ändå är på G.. Min borttappade bilnyckel? :)

Har du känt i höger byxficka? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när spågummorna ändå är på G.. Min borttappade bilnyckel? :)
<br /><br />Den ligger på vägen mellan roiet o yasothon. I morgon kör en bil sönder den. :D<br /><br />Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2<br /><br />

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när spågummorna ändå är på G.. Min borttappade bilnyckel? :)

Till höger om verandan :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Då har du varit förvirrad tidigare...

 

Parlamentet har rätt att fatta majoritetsbeslut-JA. men för att fatta majoritetsbeslut som omfattar konstitutionen krävs det mer än 51% av rösterna-man behöver alltså en kvalificerad majoritet och den måste som parlamentet ser ut idag i Thailand också innefatta Demokraterna.

 

Ljug gärna för dig själv, men du hade inte en susning om att det krävs en kvalificerad majoritet för att  ändra grundlagen. Men det är ju kul att man kan lära dig något...

Hej

 

Jag har i inlägg efter inlägg påpekat att alla regler och formalia naturligtvis ska följas och enligt mig är en kvalificerad majoritet en regel.

 

Du får ju tro vad du vill men jag vet naturligtvis bäst själv vad jag vet och inte vet och i detta fall slutar det med att du ljuger, men det är ju en beprövad taktik för dig som har kännetecknat dina inlägg i många år nu, så det är knappast förvånande, att påstå att du vet mer om mig själv än jag gör är ju ett riktigt bottennapp, är du släkt med spåkvinnan Saida eller?

 

Jag har fortfarande inte fått något som helst svar ifrån någon av er varför förslaget om ändringar av konstitutionen inte skulle få läggas fram för omröstning som är hållbart vare sig juridiskt eller formellt och enligt mig beror det på att det inte finns något, det handlar om tyckande, tro och känslor, ni gör en personsak av vad som i själva verket är demokrati och juridik, frågan är bara får man ändra konstitutionen och hur gör man, det handlar inte om en person och vad man personligen tycker om den.

 

Alla är ni tvärsäkra på att förslaget inte får en tillräcklig majoritet men ändå vill ni inte att man ska få rösta om det på ett demokratiskt och lagligt vis, märkligt tycker jag, hitills är det enda skäl ni har framfört Thaksins pass som han återfick när landet återigen fick en demokratiskt vald regering, vad har det med konstitutionen och denna omröstning att göra? 

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har i inlägg efter inlägg påpekat att alla regler och formalia naturligtvis ska följas och enligt mig är en kvalificerad majoritet en regel.

 

Du får ju tro vad du vill men jag vet naturligtvis bäst själv vad jag vet och inte vet och i detta fall slutar det med att du ljuger, men det är ju en beprövad taktik för dig som har kännetecknat dina inlägg i många år nu, så det är knappast förvånande, att påstå att du vet mer om mig själv än jag gör är ju ett riktigt bottennapp, är du släkt med spåkvinnan Saida eller?

 

Jag har fortfarande inte fått något som helst svar ifrån någon av er varför förslaget om ändringar av konstitutionen inte skulle få läggas fram för omröstning som är hållbart vare sig juridiskt eller formellt och enligt mig beror det på att det inte finns något, det handlar om tyckande, tro och känslor, ni gör en personsak av vad som i själva verket är demokrati och juridik, frågan är bara får man ändra konstitutionen och hur gör man, det handlar inte om en person och vad man personligen tycker om den.

 

Alla är ni tvärsäkra på att förslaget inte får en tillräcklig majoritet men ändå vill ni inte att man ska få rösta om det på ett demokratiskt och lagligt vis, märkligt tycker jag, hitills är det enda skäl ni har framfört Thaksins pass som han återfick när landet återigen fick en demokratiskt vald regering, vad har det med konstitutionen och denna omröstning att göra? 

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Och det skall komma från en man som är världsmästare i att lägga åsikter och ord i andras munnar ! :kort:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har i inlägg efter inlägg påpekat att alla regler och formalia naturligtvis ska följas och enligt mig är en kvalificerad majoritet en regel.

 

Du får ju tro vad du vill men jag vet naturligtvis bäst själv vad jag vet och inte vet och i detta fall slutar det med att du ljuger, men det är ju en beprövad taktik för dig som har kännetecknat dina inlägg i många år nu, så det är knappast förvånande, att påstå att du vet mer om mig själv än jag gör är ju ett riktigt bottennapp, är du släkt med spåkvinnan Saida eller?

 

Jag har fortfarande inte fått något som helst svar ifrån någon av er varför förslaget om ändringar av konstitutionen inte skulle få läggas fram för omröstning som är hållbart vare sig juridiskt eller formellt och enligt mig beror det på att det inte finns något, det handlar om tyckande, tro och känslor, ni gör en personsak av vad som i själva verket är demokrati och juridik, frågan är bara får man ändra konstitutionen och hur gör man, det handlar inte om en person och vad man personligen tycker om den.

 

Alla är ni tvärsäkra på att förslaget inte får en tillräcklig majoritet men ändå vill ni inte att man ska få rösta om det på ett demokratiskt och lagligt vis, märkligt tycker jag, hitills är det enda skäl ni har framfört Thaksins pass som han återfick när landet återigen fick en demokratiskt vald regering, vad har det med konstitutionen och denna omröstning att göra? 

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

 

Kan du då berätta för mig varför Demokraterna lade ner sitt försök att ändra konstitutionen 2008? Det bör vara ganska lätt att veta eller räkna ut om man sitter på den informationen som du tydligen gör?

 

Hade Thaksin kunnat ändra konstitutionen med den parlamentsmajoritet han har i dagsläget så hade den redan varit ändrad, tro mig. Så varför tror du han håller på med att försöka kringgå regelverket med hjälp av hot och påtryckningar om det bara är så pass enkelt att få med tillräckligt många av parlamentarikerna?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Kan du då berätta för mig varför Demokraterna lade ner sitt försök att ändra konstitutionen 2008? Det bör vara ganska lätt att veta eller räkna ut om man sitter på den informationen som du tydligen gör?

Hej

 

Den informationen har jag inte, men det kan ju ha funnits flera skäl t,ex att dom inte fick för kuppmakarna eller att dom inte trodde sig få en tillräckligt stor majoritet, m.m

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den informationen har jag inte, men det kan ju ha funnits flera skäl t,ex att dom inte fick för kuppmakarna eller att dom inte trodde sig få en tillräckligt stor majoritet, m.m

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Av precis samma skäl som PTP borde göra nu, det finns inte en chans att få tillräckligt med röster i parlamentet för förslagen att gå igenom. Så var det 2008 och så är det 2013.

 

Så istället för att gå tillbaka till ritbordet, bjuda in demokraterna att delta i arbetet med att ta fram konstitutionen så väljer Thaksin att hota med våld istället ifall hans förslag inte går igenom trots att de inte uppfyller de formella kraven.

 

Vilket sätt anser du vara mest demokratiskt, rösta om det i parlamentet eller hota sig till det man vill med hjälpa av våld?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Av precis samma skäl som PTP borde göra nu, det finns inte en chans att få tillräckligt med röster i parlamentet för förslagen att gå igenom. Så var det 2008 och så är det 2013.

 

Så istället för att gå tillbaka till ritbordet, bjuda in demokraterna att delta i arbetet med att ta fram konstitutionen så väljer Thaksin att hota med våld istället ifall hans förslag inte går igenom trots att de inte uppfyller de formella kraven.

 

Vilket sätt anser du vara mest demokratiskt, rösta om det i parlamentet eller hota sig till det man vill med hjälpa av våld?

Hej

 

Jag ser detta rent demokratiskt, juridiskt och formellt och blandar inte i personer eller ev. hot, tror regeringen att det är meningsfullt att ha en omröstning och dom uppfyller alla regler och formalia runt detta så är dom enligt mig berättigade att ha det, sedan om förslaget röstas ner så är det väl bara att acceptera detta, svårare är det väl inte.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag ser detta rent demokratiskt, juridiskt och formellt och blandar inte i personer eller ev. hot, tror regeringen att det är meningsfullt att ha en omröstning och dom uppfyller alla regler och formalia runt detta så är dom enligt mig berättigade att ha det, sedan om förslaget röstas ner så är det väl bara att acceptera detta, svårare är det väl inte.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så då tycker du att Thaksin gör fel som hotar domstolen istället för att lägga fram förslaget för omröstning?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så då tycker du att Thaksin gör fel som hotar domstolen istället för att lägga fram förslaget för omröstning?

Hej

 

Självklart, men själv har jag fått uppfattningen att domstolen motarbetar att ett förslag ska få läggas fram för omröstning och att den är partisk och ofri vilket jag har förståelse för att människor kan ha synpunkter på.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mycket att lasa ifatt och kanske jag last for snabbt men ar Isan Lover mojligen Gnagare? Inlagget kanns otackt likt ett forsvarstal for Firman Boys; ah va fan, demokrati och rattsakerhet galler bara nar vi satter reglerna, annars ar det for losers.

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag ser detta rent demokratiskt, juridiskt och formellt och blandar inte i personer eller ev. hot, tror regeringen att det är meningsfullt att ha en omröstning och dom uppfyller alla regler och formalia runt detta så är dom enligt mig berättigade att ha det, sedan om förslaget röstas ner så är det väl bara att acceptera detta, svårare är det väl inte.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Detta håller väl alla med om, men problemet är att Thaksin hotat med våld om inte domstolen röstar som han vill.

 

Det är hotet från Thaksin som är problemet, att han INTE accepterar något som går honom emot.

 

Att inte blanda in en privatperson som Thaksin i denna fråga går ju inte, det hans hot som diskuteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Detta håller väl alla med om, men problemet är att Thaksin hotat med våld om inte domstolen röstar som han vill.

 

Det är hotet från Thaksin som är problemet, att han INTE accepterar något som går honom emot.

 

Att inte blanda in en privatperson som Thaksin i denna fråga går ju inte, det hans hot som diskuteras.

Hej

 

Håller man en omröstning som följer alla regler och formalia som går emot regeringen så är det bara att bita i det sura äpplet för både regering och Thaksin.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...