Jump to content
IGNORERAD

vad kan ni om odling? :)


Thaistylez

Recommended Posts

Guest Isan Lover
Det er en gang rosenrødt pladder, der er ingen der idag lever godt af en lille bit mark.

 

Og kød, har du hørt om CP? og det med at sælge til naboer og venner giver ikke mange baht at leve for.

 

Hvorfor tror du alle andre steder bliver der investeret i storbrug?

 

Men skal man bare have til en skål ris og en Lao Khao så er den god nok.

Hej

 

Håller inte med dig alls, jag tror att detta är något som kommer att öka dom närmaste åren, det är mer eller mindre brist på kött i norra isaan och priserna stiger varje år.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ole

    13

  • Thaistylez

    9

  • ByggareBob

    3

  • micke isaan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Håller inte med dig alls, jag tror att detta är något som kommer att öka dom närmaste åren, det är mer eller mindre brist på kött i norra isaan och priserna stiger varje år.

 

Japp så är det hos oss. Har två bondgårdar som slaktar i närheten och som säljer direkt till konsument.

 

Kommer man till dom på eftermiddagen är det slutsålt varenda dag

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

Om du vill maximera ditt jordbruk bör du inrikta dig på odling av saker som har/är:

  • Kunskapsintensivt
  • Snabb omsättning
  • höga kvalitetskrav (gift fritt)
  • Exportpotential
  • Förädlingspotential

 Potentialen finns i s.k medicinal växter som används inom skönhets och friskvårds industrin i USA /EU i allt större omfattning. Pga klimat kan dessa inte odlas i USA/EU utanför drivhus.

 

Om du får tag i rätt uppköpare kan avkastningen ligga på ca 20.000 Dollar per år för 100-200 kvm.

 

.

Tjena!

20.000 USD/200 m2 ??     1 rai lika med 160.000 USD

 

Måste vara bättre avkastning än att odla coccablad..

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp så är det hos oss. Har två bondgårdar som slaktar i närheten och som säljer direkt till konsument.

 

Kommer man till dom på eftermiddagen är det slutsålt varenda dag

 

Mener i, at Thailand er på vej til at lave mindre farmer?

 

Det er som med Tesco og Big C, de bliver nok også skiftet ud med mindre butik.

 

Det er den motsatt väg som jeg ser i Thailand. 

 

Der kommer flere og flere store centre, hvor der sælges kød.

 

Mon ikke udviklingen bliver som i resten af verden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

20.000 USD/200 m2 ??     1 rai lika med 160.000 USD

 

Måste vara bättre avkastning än att odla coccablad..

 

Ja utrolig at der findes så mange fattige i Issan, med alle de muligheder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Japp så är det hos oss. Har två bondgårdar som slaktar i närheten och som säljer direkt till konsument.

 

Kommer man till dom på eftermiddagen är det slutsålt varenda dag

Hej

 

Precis så är det hos oss också, priserna på kött har blivit så höga att det numera finns möjlighet att tjäna pengar även relativt småskaligt, många hämtar dessutom djuren levande och slaktar själva hemma, vi funderar faktiskt på att dra igång en sån här verksamhet själva.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

20.000 USD/200 m2 ??     1 rai lika med 160.000 USD

 

Måste vara bättre avkastning än att odla coccablad..

 

Helt rätt !! Koka blad är billigt ...ca 1-3 dollar per kilo (TORKADE) från bonden i Bolivia. För att få 1 kilo högoktanigt vitt pulver måste man börja med ca 100 kilo TORKADE koka blad. När detta (1 kilo) säljs till överklass knarkare i USA är det värt ca 200.000 Dollar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Precis så är det hos oss också, priserna på kött har blivit så höga att det numera finns möjlighet att tjäna pengar även relativt småskaligt, många hämtar dessutom djuren levande och slaktar själva hemma, vi funderar faktiskt på att dra igång en sån här verksamhet själva.

 

Mvh Isan lover

 

Ja funderar faktiskt på om det er samme land vi snakker om.

 

Skulle i have ret i jeres ideer forstår jeg ikke hvordan og hvorfor der skyder den ene

BigC Tesco og Makro op i hele Thailand.

 

De små markeder forsvinder alle andre steder i Thailand på grund af udviklingen,

og jeg har set at det også gælder Isaarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ja funderar faktiskt på om det er samme land vi snakker om.

 

Skulle i have ret i jeres ideer forstår jeg ikke hvordan og hvorfor der skyder den ene

BigC Tesco og Makro op i hele Thailand.

 

De små markeder forsvinder alle andre steder i Thailand på grund af udviklingen,

og jeg har set at det også gælder Isaarn.

Hej

 

Det finns nästan inga byinnevånare som handlar på dessa varuhus i vår del av Isaan, det är i städerna man handlar på varuhus, besöker man dom små Tesco Lotus som har etablerat sig på mindre orter som Ban Dung och Phon Phisai så är det oftast inte så mycket folk och många av kunderna är faktiskt falanger, dom Thai som handlar där tillhör oftast medelklassen eller innehar en liten butik i byn.

 

Jag vågar påstå att 90% där uppe i byarna fortfarande handlar på marknader, i bybutiker, av kringresande försäljare och direkt ifrån gårdarna, det är för långt till varuhusen, för dyrt och dom har inte alltid det som efterfrågas på landet, om en byinnevånare ska köpa en anka eller en tupp vill han ju ha hela inte bara köttet, dom äter ju inälvor, blod, fötter, m.m.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar påstå att 90% där uppe i byarna fortfarande handlar på marknader, i bybutiker, av kringresande försäljare och direkt ifrån gårdarna, det är för långt till varuhusen, för dyrt och dom har inte alltid det som efterfrågas på landet, om en byinnevånare ska köpa en anka eller en tupp vill han ju ha hela inte bara köttet, dom äter ju inälvor, blod, fötter, m.m.

 

 

 

Her er en slagter der har kørt rundt i ca. 25 år.

 

For 20 år siden måtte hun hjem og hente kød 1 til 2 gange på hendes tur.

Nu kunne hun have kødet til flere dage når hun fylder sin køleboks.

 

post-9866-0-58815100-1365748719_thumb.jp

 

post-9866-0-00683700-1365748819_thumb.jp

 

Der er 50 km ind til varuhusen Big C og Tesco, og der er 100 til nærmeste Mackro.

 

Men der er stadig plads til de små,men hvor længe.

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Hej

 

Håller inte med dig alls, jag tror att detta är något som kommer att öka dom närmaste åren, det är mer eller mindre brist på kött i norra isaan och priserna stiger varje år.

 

Mvh isan lover

Ja,vi fick 47 bath kilot "gris" i dec,men efter att massa bönder gick ihop så fick vi 54 baht kilot i feb. Dom som köper köttet av oss säljer för 150 bath kilot på marknaden,då slaktar dom iofs själva. Så man ska nog ha hela kedjan. Uppfödning,slakt,marknad. Då tror jag absolut att man kan tjäna pengar på gris kött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,vi fick 47 bath kilot "gris" i dec,men efter att massa bönder gick ihop så fick vi 54 baht kilot i feb. Dom som köper köttet av oss säljer för 150 bath kilot på marknaden,då slaktar dom iofs själva. Så man ska nog ha hela kedjan. Uppfödning,slakt,marknad. Då tror jag absolut att man kan tjäna pengar på gris kött.

 

Kom med et bud på investering, hvis man vil have 100 slagte svin, et slagteri og

sidst men ikke mindst alle papirer i orden til slagtning.

 

Og hvor mange ansatte, og garanti fra CP at de ikke dumper priserne når de får en seriøs konkurent.

 

Og hvad med arbejde indenfor forbudt område for faranger.

 

TS kan sikkert da han er thai, men pengene?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ja,vi fick 47 bath kilot "gris" i dec,men efter att massa bönder gick ihop så fick vi 54 baht kilot i feb. Dom som köper köttet av oss säljer för 150 bath kilot på marknaden,då slaktar dom iofs själva. Så man ska nog ha hela kedjan. Uppfödning,slakt,marknad. Då tror jag absolut att man kan tjäna pengar på gris kött.

Hej

 

Håller med dig, både gris, nöt och ankor är lönsamt numera om man föder upp, slaktar och säljer.

 

Nötkött i byn kostade mellan 250-280 baht per kg i vintras och det är några kilo på en ko.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom med et bud på investering, hvis man vil have 100 slagte svin, et slagteri og sidst men ikke mindst alle papirer i orden til slagtning. Og hvor mange ansatte, og garanti fra CP at de ikke dumper priserne når de får en seriøs konkurent.

 

Det är inte Danmark eller Sverige vi pratar om och för all del inte Bangkok heller.

 

Gårdarna som slaktar vid "min" by gör som man gjorde på landsbygden i norden för

 

inte så allt för länge sedan, slaktar utomhus och styckar ner kossan eller vad det nu är

 

för djur och hänger det sen upp i kiosken och "voila"  säljer det.

 

Ingen här har väl snackat om stordrift med kliniska slakterier med alla tillbehör ?

 

Kom in i matchen och se dej omkring i de små byarna i Issan. Du verkar leva kvar i

 

Danmark  i tankesättet. Du verkar inte må bra av det, lite väl negativ till det mesta

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det är inte Danmark eller Sverige vi pratar om och för all del inte Bangkok heller.

 

Gårdarna som slaktar vid "min" by gör som man gjorde på landsbygden i norden för

 

inte så allt för länge sedan, slaktar utomhus och styckar ner kossan eller vad det nu är

 

för djur och hänger det sen upp i kiosken och "voila"  säljer det.

 

Ingen här har väl snackat om stordrift med kliniska slakterier med alla tillbehör ?

 

Kom in i matchen och se dej omkring i de små byarna i Issan. Du verkar leva kvar i

 

Danmark  i tankesättet. Du verkar inte må bra av det, lite väl negativ till det mesta

Hej

 

Precis det är ju inga moderna djurfabriker vi talar om, dessa kräver ju stora investeringar, små enheter med små utgifter behöver inte så stora inkomster för att få lönsamhet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

kom nyss på att våra kusiner säljer griskött dom slaktar själv och sedan styckar det sen upp på pickupen och sedan till marknaden och kan även beställas. Folk beställer rätt ofta då dom har så många fester i Thailand:) . Vi som bor i byar handlar oftast inte mat på varuhus men dom som handlar där är ju butik ägarna i byn som handlar på Makro och sedan säljer lite dyrare i sin butik. Kan ju hända att vi handlar mat på varuhus men då är det oftast nått som man inte äter så ofta kanske en gång i månaden. 

Ändrades av Thaistylez
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte Danmark eller Sverige vi pratar om och för all del inte Bangkok heller.

 

Gårdarna som slaktar vid "min" by gör som man gjorde på landsbygden i norden för

 

inte så allt för länge sedan, slaktar utomhus och styckar ner kossan eller vad det nu är

 

för djur och hänger det sen upp i kiosken och "voila"  säljer det.

 

Ingen här har väl snackat om stordrift med kliniska slakterier med alla tillbehör ?

 

Kom in i matchen och se dej omkring i de små byarna i Issan. Du verkar leva kvar i

 

Danmark  i tankesättet. Du verkar inte må bra av det, lite väl negativ till det mesta

 

Ja måske er jeg ene om at se de mange BigC Tesco og Mackro.

 

Og jeg kan se forskel på første gang jeg var i Korat og så nu.

 

Og jeg kan huske dengang man som dansker tog færgen over til Landskrona

og handlede i Epa. Prøv at se Landskrona og handel i dag, det hedder Center Syd.

 

Om det er negativt ja så er jeg negativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja måske er jeg ene om at se de mange BigC Tesco og Mackro

 

Vi snackar inte om varuhus, vi snackar om gårdsförsäljning, fattar du ?

 

12 mil till närmsta varuhus, med järnbuffel o utan stålar det är  långt ok ?

 

Nu är jag klar, om du inte kan skriva annat än danska så lär dej att läsa

 

dom skandinaviska språken innan du kritiserar det du tror dej läsa

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Kom med et bud på investering, hvis man vil have 100 slagte svin, et slagteri og

sidst men ikke mindst alle papirer i orden til slagtning.

 

Og hvor mange ansatte, og garanti fra CP at de ikke dumper priserne når de får en seriøs konkurent.

 

Og hvad med arbejde indenfor forbudt område for faranger.

 

TS kan sikkert da han er thai, men pengene?

Kan tyvärr inte komma med ett bud på investering då jag är för trött i huvet :)

Men att dumpa priser funkar inte,då KAN ingen föda upp grisar.

Grisarna slaktas på gården eller när liggande hus,inte samma som i DK.

Sen när man har hela kedjan så kan man även hyra ut pappa gris för påsättning utanför gården,bara på det får man in 1000b per nyp :)

Du verkar vara väldigt negativ till allt,har du själv testat nåt där nere eller hänger du bara vid stenborden ?

 

 

 

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar vara väldigt negativ till allt,har du själv testat nåt där nere eller hänger du bara vid stenborden ?  

 

 

 

Hvad negativt er der i, at fortælle ens egen mening om livet i byen.

 

Og vejen frem er ikke tilbage til stenalderen.

 

 

 

 

 

 

 

Og jo helt det samme som i DK, men dengang havde vi bare ikke mobil og alle andre fremskridt der er kommet.

Der er næsten ingen forskel på DK og Thailand bare at når vi snakker slagtning og odling, så er

Thailand som DK i 1960.

 

Meget af det man laver i byen i Thailand her 2013 var helt det samme jeg lavede dengang, jeg måtte bare cykle eller køre knallert, hvis jeg skulle give en besked, vi havde ingen mobil.

 

Og hvis og når nogen tror man kan komme fra DK eller Sverige og drive farm og slagteri i Thailand er man naiv, 

for man skal også leve, men er man farang kræves der penge for at leve, og arbejdet er forbudt i Thailand.

 

post-9866-0-65494900-1365815642.jpg post-9866-0-98485900-1365815651.jpgpost-9866-0-71558400-1365815797.jpg

 

Så sådan her har jeg oplevet livet på gården, men nu skriver vi 2013 og jeg oplever næsten det samme i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaistyles.

vilken utbildning, har du fra Sverige?

 

Alle thaier kan blive farmer, men der mangler mange hantverkare= kvalitet.

det området saknar Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har lite funderingar kring att börja ha ett aktivt farm på vår mark i Thailand eftersom jag tänker flytta dit om 2-3 år. Det här är bara en ide som jag har tänkt mig. Tänk mig att ha höns,kycklingar,grönsaker och en liten damm med fiskar. Vad för grönsak vet jag ej vad jag ska odla men det blir nog något som folket har mycket behov av t.ex lime då kan man lasta på bilen full och sen åka iväg till närmaste storstad och sälja t.ex till restaurangägare osv. Har ej inte tänkt mig att bli stenrik på det här bara jag få inkomst så jag har råd att bo och leva och kanske göra något kul en gång i månaden. 

Lite om mig då. Jag är thai och har ett hus där eller aah morsans hus men hon skall ej flytta dit. Farmen ligger inte så långt ifrån huset tar ca 5min att åka moped dit. Bor ungefär 40 minuter från korat. 

Undrar om någon här på forumet kan nått om sånt och kanske kan berätta lite hur det funkar själv vet jag att det är mycket jobb men när man väl kommer in i det så är det såklart lite lugnare. 

*Kan man försörja sig på detta?

*Kostar det mycket att investera på kycklingar,höns och fiskar

*är det svårt att hitta folk som vill köpa?

kommer inte på fler punkter men om ni kan nått fler så berätta gärna det.

ska ej testa allt på en gång. Ska testa lite då och då när jag åker dit på semester och ser vad som funkar och inte funkar och samla information från grannar osv. Inte säkert om jag vill göra det seriöst så vill testa mig fram och höra vad ni tycker först :) tacksam för alla svar.

 

hej! tror att din ide´ funkar! åtminstende som självhushåll.thailands kung förespråkade sådant här för länge sedan vad jag minns?har själv provat odling av lamjai och mango.men man ska vara på plats, eller ha någon man litar på till hundra.du kan ju odla träd ifall marken ej används till annat?( då menar jag både frukt och bruksträd) ha någon i familjen att vattna och sköta medans du kanske jobbar i Sverige några år och förhoppningsvis får ihop de stålar du väl kommer at behöva vid utvecklingen av din ide´. lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaistyles.

vilken utbildning, har du fra Sverige?

 

Alle thaier kan blive farmer, men der mangler mange hantverkare= kvalitet.

det området saknar Thailand.

utbilding? jag går i gymnasie pratar om några år frammåt men studerar anläggning och kommer ha hjullastarkort,truckkort, grävmaskin allt möjligt;) så ett anläggare utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! tror att din ide´ funkar! åtminstende som självhushåll.thailands kung förespråkade sådant här för länge sedan vad jag minns?har själv provat odling av lamjai och mango.men man ska vara på plats, eller ha någon man litar på till hundra.du kan ju odla träd ifall marken ej används till annat?( då menar jag både frukt och bruksträd) ha någon i familjen att vattna och sköta medans du kanske jobbar i Sverige några år och förhoppningsvis får ihop de stålar du väl kommer at behöva vid utvecklingen av din ide´. lycka till!

jaa precis så jag tänkt mig ;)  ska börja sakta och försöka styra upp det när jag är på semester och sedan när jag åker tillbaka till sverige så får mormors syster och grannarna hjälpa till tills jag flyttar dit permanent nu pratar vi om 4-5 år :D behöver ju stålar att köpa pickup hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja måske er jeg ene om at se de mange BigC Tesco og Mackro.

 

Og jeg kan se forskel på første gang jeg var i Korat og så nu.

 

Og jeg kan huske dengang man som dansker tog færgen over til Landskrona

og handlede i Epa. Prøv at se Landskrona og handel i dag, det hedder Center Syd.

 

Om det er negativt ja så er jeg negativ.

Även om marknaden vill visa och låta det se ut som man "ska" handla på dessa Supermarkets...så e det ändå folket som bestämmer var dom vill handla och till vilka priser.

Utvecklingen må tyckas gå mot större drift av gårdar och större shopping malls...men men så e "nog" inte fallet, vi går mot helt annat tänk och synsätt i allafall i Sverige, för egen del handlar jag sällan på Stora Maxi eller likn, trött på dessa. Händer att man storköper något billigt rea men annars köps nu allt mer "lokal" producerat.

För att spara energi.

För att få köpa det man vill ha, och då gärna större kvantitet.

Få köpa kvalitet.

osv...

 

Runtom här i Halland så läggs det ner stordrift farmare av gris bla...pga för dålig vinst!

Många stora Kedjor har råd att hålla stora ställe utan vinst under lång tid för att ta marknad och visa att dom kan...inget som säger att dom tjänar något!

I Sverige finns numera jättestora byggföretag och tillbehörs företag.typ Biltema, Harald Nyborg, Bauhaus osv...allt för att dom kan och har råd...

För ca 2 år sen lades Harald Nyborg ner i Halmstad...hade väl varit där i en 10-12 år..och ALDRIG gjort vinst ett enda år av dessa! Va??? hur kan detta va möjligt...alla handlar ju där.eller?

Svenska COOP ..gjorde ett minus resultat förra året med 2 Miljarder.OCH det är medlemsägt??? hur...VA?? minus 2 miljarder...alla handlar ju där.eller va?...tydligen inte!

 

Vi har sett toppen på dom stora giganterna...nu och framåt gäller mer den nära och kära livsbutiken, jag för min del har 6 km dit och handlar mina inköp där och så gör dom flesta i vårt samhälle, även om liten så har han allt, kan beställa eller önska det man vill ha...och han tjänar pengar!

Jag kör inte 20 km till stora Maxi...never!

 

I hela världen finns inte tillräckligt med mat för att föda alla, bl a så saknar vi väldigt mycket kött av alla dess sorter, all produktion av spannmål får stå tillbaka för att det finns mer vinst i andra produkter bl a då för att tillverka bränsle...oftast då dom stora odlarna som växlar om för att dom har möjligheten...vem vill ha bröd?...kanske du får en liter E85 istället då...

Varför e det så?...vi kastar eller vi gör inte det men stora butiker kastar mat för att den inte går att sälja...??? för mig helt oförståligt!

 

I en liten produktionscykel dvs nära från tillverkning till kund, kan man hamna på ett väldigt litet spill om ens det blir något som e märkbart i kostnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...