Jump to content
IGNORERAD

Skolan vill ej ge min son ledigt för resa till Thailand


karlarpsmetz

Recommended Posts

Ibland blir jag sur när någon gör inlägg i en seriös tråd och framför sina högst personliga åsikter i en fråga som om det vore fakta.

Fakta om rektorsutbildning kan du t.ex hitta här.

http://www.lararnasnyheter.se/chef-ledarskap/2010/04/29/vem-kan-bli-rektor

 

Jag själv är helt övertygad om att det finns ingen, säger ingen rektor, som inte är medveten om vilka regler som gäller i en fråga om hur länge ens barn kan beviljas ledighet från skolan.

 

OBS att jag lägger mig inte i debatten om TS ska ta med sitt barn till Thailand eller inte, den frågan överlåter jag till andra (självutnämda) experter på forumet.

 

Fritz..

 

Det är inga personliga åsikter att skolverket ger kritik till skolor för att de inte behåller rektorer så länge utan en upfattning som skolverket har! Att de flesta rektorer inte är utbildade som rektorer när de börjar jobba är inte heller någon personlig åsikt. Ofta har de en bra pedagogisk uppfattning men är inte så insatta i lagar och förordningar. Det är en stor bit i rektorsutbildningen, kan jag upplysa om. 

 

Att ingen rektor inte vet vad som gäller när det gäller alla aspekter av ledighet det är däremot en personlig åsikt, som du får stå för.

Jag har själv stött på en som inte visste och det är en personlig insikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 267
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • karlarpsmetz

    28

  • Wangthong

    17

  • Krille

    16

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

samt att vi har en bebis som behöver bli lite äldre innan vi åker

 

Skyll inte på bebisen , Alec åkte till Thailand när han var 10 dar gammal, det är du som har planerat  dårligt.

 

Du ställer en fråga som du inte vill ha annat svar på än det du har bestemt dej för, nämligen åk.

 

Så det verkar som om du har lite halvtaskigt samvete för resan ? Annars varför fråga när

 

du redan bestämt dej ?

 

Det är en mängd hänsyn att ta och tänka över innan en tar hit en partner från andra sidan jordklotet,

 

en är att ha ekonomi till att tex göra nödvändiga resor ibland. Det är lätt att tänka att det ordnar sej, men

 

för eller senare kommer verkligheten ikapp.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv stött på en som inte visste och det är en personlig insikt.

 

Jag utgick från att allt som skrivs här är personliga åsikter/insikter?

Har du en annan erfarenhet?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan man göra och vad händer om man skiter i vad rektorn säger?

 

Annars varför fråga när du redan bestämt dej ?

 

Han frågade väl om konsekvensen mer än om lov.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Han frågade väl om konsekvensen mer än om lov.

 

Jo, men i efterföljande inlägg .. vad vet jag?  förmodligen inget. som tur är

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Det här med om vistelser för barn utomlands är bra eller dåliga dyker ju upp med jämna mellanrum och för mig är svaret givet, ett barn både utvecklas och mår bra av att se och uppleva andra kulturer och lära sig flera språk, alternativt behålla språk och kontakt med hemlandet, jag ser bara positivt på detta, och för dom som resonerar annorlunda tror jag att risken är stor att både föräldrar och deras barn kommer att ångra sig i framtiden, men då kan det vara för sent att reparera skadan.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgick från att allt som skrivs här är personliga åsikter/insikter?

Har du en annan erfarenhet?

Precis som Fritz så tycker jag att det är fel att en seriös tråd ska tappa spåret. I varje fall tolkar jag honom så det är väl i så fall en uppfattning som vi delar. I varje fall känner jag att detta inte är rätt tråd att diskutera frågan du ställer. Den kan vara mera komplicerad än vad det verkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Fritz så tycker jag att det är fel att en seriös tråd ska tappa spåret. I varje fall tolkar jag honom så det är väl i så fall en uppfattning som vi delar.

Tappa spåret...

TS ställer en fråga om konsekvensen och får en hög med fördömanden för intentionen.

Alla trådar tappar spåret ganska fort.

Men om du tolkar honom så? Vari kommer kritiken till handlande från din sida?

Enligt vad du själv skriver så har du med andra ord bidragit till OT?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag först läste frågan för några dagar sedan så tänkte jag, men vafan, åk bara.

Sedan har jag läst mer i tråden och förundrar mig över vilka olika svar du har fått.

 

Så mitt svar är nu efter mycket eftertanke.

Om ditt barn ska börja skolan med andra barn som redan är kompisar, Då är det självklart, 

Förklara för rektor och skola hur det ligger till.

En månad i första årskurs är ändå bara lek, ditt barn kommer att lära sig mer att åka med er.

 

Om inte han börjar med vänner så finns risken att han blir utanför gängbildning som alltid sker.

Det är risken om han inte känner andra som han börjar skolan med, Men om han känner dom så ligger han på + då han kommer hem.

 

Men om det inte går andra tåg än nu på flera år så skulle jag åka oavsett.

Det blir ett minne för den lille och han kommer att lära sig mer på den månaden än hans kompisar gör hemma i allafall.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz

Tack för alla bra och dåliga svar <br />ja jag frågade vad som händer om jag skulle strunta i vad rektorn sa inte om det är korrekt eller inte. blir bara trött och besviken när folk ska trakassera de som inte tycker samma som dem. Får väl ge fasiken att skriva här mer och bara vara med i resetrådar och mat-trådar<br /><br /><br />Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrades av karlarpsmetz

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Du får inte sluta att skriva här, vi förventas få lite rapport från din resa. Sedan när ni kommit hem vad hans skolkompisar frågar och är nyfiken om. Hoppas ni tar många

kort på allt möjligt och omöjligt och redovisar så vi blir avundsjuka.

 

Det var någon som sa att regler är till för att kringgås.

MVH ha en trevlig resa önskar stugan 5

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Hej. Du får inte sluta att skriva här, vi förventas få lite rapport från din resa. Sedan när ni kommit hem vad hans skolkompisar frågar och är nyfiken om. Hoppas ni tar många

kort på allt möjligt och omöjligt och redovisar så vi blir avundsjuka.

 

Det var någon som sa att regler är till för att kringgås.

MVH ha en trevlig resa önskar stugan 5

tack

men just nu känner jag bara att jag orkar inte ta mer skit från de som tror de är så mycket bättre än andra

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir djupt rörd över den enorma kompetens som verkar finnas i denna tråd när det gäller lärprocessen avseende barn. Många verkar också enormt välutbildade och erfarna när det gäller pedagogisk kunskap också. Dock blir väl många sin egen "professor" när det går att gömma sig "lite anonymt" på nätet i detta forum.

 

Jag har ibland framfört lite tillspetsat på pedagogiska konferenser, att det bästa skulle vara att sätta alla barn, till föräldrar som anser sig vara berättigade att ta sina barn ur skolan när det behagar, i specialklass tillsammans med de andra "vittberesta" och "no show" barnen. Då kanske den ordinarie läraren skulle kunna följa den läroplan som gäller utan att behöva avsätta sin fritid för alla som kommer och går som de vill och tror sig ha rätt till. Det kostar på att uppfylla läroplanen, (för en skitlön!)

 

Jag fick på en konferens ett kraftigt mothugg från en mycket erfaren lärare/pedagog. "Vet du vad som skulle hända då?" Inte direkt, svarade jag, men jag tänka mig att det bara blir 6-8 elever kvar i den ordinarie klassen!

Hon hade forskat om just detta med föräldrar som anser att barn kan vara borta när det behagar föräldrarna för det spelar ingen roll då de ska gå 12 år i skolan. Över 20 års tid hade hon minutprotokoll på varför barnen varit frånvarande. Jag som erfaren pedagog och föredragshållare lämnade givetvis ordet till henne. Det blev en utläggning av sällan skådat slag, och ALLA i auditoriet och jag själv blev helt förstummade. (Efter många minuters tystnad och sedan rungande applåder. Angivna frånvaroorsaker fick de flesta att häpna, alla ställde sig frågan vart är utbildningssystemet på väg?)

 

Jag har även sett och upplevt att fenomenet "vandrar uppåt" i vårt skattefinansierade utbildningssystem, numera så är det ca 50-60 % som går på föreläsningar på högskola/universitet och det är ett fenomen som kommit de senaste 4-5 åren. Tror ni det "invanda ledighetssyndromet" från tidigare skolsystem är orsak? Jättemånga studenter åker ju givetvis på "semester" när det är billigt, och tror att universitetsutbildning är som tidigare. Någon som lallar och daltar för att de har missat skriftliga inlämningar och obligatoriska seminarier. Deadlines har passerat och lösningar lämnats ut. Vem ska då göra nya uppgifter för de där studenterna som lärt sig från småskolan att mamma och pappa har sagt att man kan vara borta när man måste? Har vi för slappa regler i dagens skattefinansierade skolsystem? Skulle vi behöva ett parallellt avgiftsbelagt skolsystem för de som vill ha barnen i skolan lite till och från?

 

post-4579-0-21943700-1365184783.jpg

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir djupt rörd över den enorma kompetens som verkar finnas i denna tråd när det gäller lärprocessen avseende barn. Många verkar också enormt välutbildade och erfarna när det gäller pedagogisk kunskap också. Dock blir väl många sin egen "professor" när det går att gömma sig "lite anonymt" på nätet i detta forum.

 

Jag har ibland framfört lite tillspetsat på pedagogiska konferenser, att det bästa skulle vara att sätta alla barn, till föräldrar som anser sig vara berättigade att ta sina barn ur skolan när det behagar, i specialklass tillsammans med de andra "vittberesta" och "no show" barnen. Då kanske den ordinarie läraren skulle kunna följa den läroplan som gäller utan att behöva avsätta sin fritid för alla som kommer och går som de vill och tror sig ha rätt till. Det kostar på att uppfylla läroplanen, (för en skitlön!)

 

Jag fick på en konferens ett kraftigt mothugg från en mycket erfaren lärare/pedagog. "Vet du vad som skulle hända då?" Inte direkt, svarade jag, men jag tänka mig att det bara blir 6-8 elever kvar i den ordinarie klassen!

Hon hade forskat om just detta med föräldrar som anser att barn kan vara borta när det behagar föräldrarna för det spelar ingen roll då de ska gå 12 år i skolan. Över 20 års tid hade hon minutprotokoll på varför barnen varit frånvarande. Jag som erfaren pedagog och föredragshållare lämnade givetvis ordet till henne. Det blev en utläggning av sällan skådat slag, och ALLA i auditoriet och jag själv blev helt förstummade. (Efter många minuters tystnad och sedan rungande applåder. Angivna frånvaroorsaker fick de flesta att häpna, alla ställde sig frågan vart är utbildningssystemet på väg?"

 

Jag har även sett och upplevt att fenomenet "vandrar uppåt" i vårt skattefinansierade utbildningssystem, numera så är det ca 50-60 % som går på föreläsningar på högskola/universitet och det är ett fenomen som kommit de senaste 4-5 åren. Tror ni det "invanda ledighetssyndromet" från tidigare skolsystem är orsak? Jättemånga studenter åker ju givetvis på "semester" när det är billigt, och tror att universitetsutbildning är som tidigare. Någon som lallar och daltar för att de har missat skriftliga inlämningar och obligatoriska seminarier. Deadlines har passerat och lösningar lämnats ut. Vem ska då göra nya uppgifter för de där studenterna som lärt sig från småskolan att mamma och pappa har sagt att man kan vara borta när man måste? Har vi för slappa regler i dagens skattefinansierade skolsystem? Skulle vi behöva ett parallellt avgiftsbelagt skolsystem för de som vill ha barnen i skolan lite till och från?

 

attachicon.gifDagens_Pedagog.jpg

Det där låter lite som domedagsprofier som när VHS kasetten kom, ni dödar filmbranschen.

Eller som fri uppfostran, barnen måste få upptäcka själv.

Jösses, det finns hur många floskler som helst att dra upp.

Skolan kanske också måste börja anpassa sig till att familjer inte är på samma plats under flera 100 år som det var förut.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skolan kanske också måste börja anpassa sig till att familjer inte är på samma plats under flera 100 år som det var förut.

 

Jag vet inte hur mycker erfarenhet du har av Australiens skolsystem. Är det några som anpassar sig så är det pedagoger! Varför ska utbildning vara ortsberoende?

 

Distansutbildningar är ett populärt fenomen,dock klarar inte många av dagens "curlade barn" av detta. Koh Lanta är ett populärt tillhåll för många CSN-beroende semesterfirande ungdomar!!

http://www.uk-ambetet.se/nyheter/studentertaralltfarrepoang.5.4149f55713bbd91756380004819.html

 

http://www.andreasbergh.se/blogg/2007/6/14/latta-poang-pa-koh-lanta.html

 

http://www.lanta.se/lanta_learning_center_koh_lanta.php

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur mycker erfarenhet du har av Australiens skolsystem. Är det några som anpassar sig så är det pedagoger! Varför ska utbildning vara ortsberoende?

 

Distansutbildningar är ett populärt fenomen,dock klarar inte många av dagens "curlade barn" av detta. Koh Lanta är ett populärt tillhåll för många CSN-beroende semesterfirande ungdomar!!

http://www.uk-ambetet.se/nyheter/studentertaralltfarrepoang.5.4149f55713bbd91756380004819.html

 

http://www.andreasbergh.se/blogg/2007/6/14/latta-poang-pa-koh-lanta.html

 

http://www.lanta.se/lanta_learning_center_koh_lanta.php

Ingen alls av Australiens skolsystem.

Var det där inlägget verkligen riktat till mig?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Jag vet inte hur mycker erfarenhet du har av Australiens skolsystem. Är det några som anpassar sig så är det pedagoger! Varför ska utbildning vara ortsberoende?

 

Distansutbildningar är ett populärt fenomen,dock klarar inte många av dagens "curlade barn" av detta. Koh Lanta är ett populärt tillhåll för många CSN-beroende semesterfirande ungdomar!!

http://www.uk-ambetet.se/nyheter/studentertaralltfarrepoang.5.4149f55713bbd91756380004819.html

 

http://www.andreasbergh.se/blogg/2007/6/14/latta-poang-pa-koh-lanta.html

 

http://www.lanta.se/lanta_learning_center_koh_lanta.php

Är du rektor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gjort så att jag pratat med läraren om dom områden i ettan som han missar,tagit med böcker och

försökt att kompensera.Jag tycker att åka nu är mycket bättre än 2 eller3.Dina arbetsförhållanden är nog

viktigast av allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du rektor?

 

Bränns lite men bara jättelite, jag är född -51 och har varit privatanställd, egen förtagare och statsanställt!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skolan kanske också måste börja anpassa sig till att familjer inte är på samma plats under flera 100 år som det var förut.

 

 

 

 

 

Varför kommenterar du överhuvudtaget om du inte vet ett "jota" om icke ortsbaserad utbildning från årskurs 1-12 och universitetsstudier?

Lever du fortfarande på Bronsåldern? Eller är du en "forum-professor"?

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du rektor?

 

Hette han inte magistern?????

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kommenterar du överhuvudtaget om du inte vet ett "jota" om icke ortsbaserad utbildning från årskurs 1-12 och universitetsstudier?

Lever du fortfarande på Bronsåldern? Eller är du en "forum-professor"?

Nu blir jag än mer brydd?

 

Är det verkligen mot mig du riktar dina inlägg?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bränns lite men bara jättelite, jag är född -51 och har varit privatanställd, egen förtagare och statsanställt!

 

Vilka anställde du då eller menade du statsanställd ????

Du knasar ner andras stavning titt som tätt men du är inget proffs själv direkt. :)

 

Trevlig kväll//Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad ni gnäller på TS

 

Kanske det är skolreformen det är fel på ?

Gå en timme längre om dagen så är det ju inga problem.

 

Om man inte har utrymme för oförutsatta händelser

tex om barnet blir sjuk några veckor ja då blir hela hans liv förstört

Försök tänk lite out of the box.

 

Mvh Pho

Förstår mycket väl att TS vill åka och varför. Men stora delar av inläggen skvallrar bara om hur slapp inställning det är till skolan bland många svenskar. Att tycka att det bara är att åka trots att skolan säger nej, ja herre Gud. I och för sig har den svenska skolan mycket kvar att arbeta med innan den förtjänar respekt men alla måste hjälpas åt att komma dit, vuxna, elever, skolpersonal, politiker och samhället i stort.

 

Som jag tidigare skrivit så krävs det mycket bättre och mer utbildning för att Sverige skall fortsätta att vara ett rikt land i framtiden. Utifrån det kan man undra hur många elever i konkurrentländer, som Taiwan, Sydkorea och Kina, som tar ledigt en månad under terminen för att åka på semester?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Förstår mycket väl att TS vill åka och varför. Men stora delar av inläggen skvallrar bara om hur slapp inställning det är till skolan bland många svenskar. Att tycka att det bara är att åka trots att skolan säger nej, ja herre Gud. I och för sig har den svenska skolan mycket kvar att arbeta med innan den förtjänar respekt men alla måste hjälpas åt att komma dit, vuxna, elever, skolpersonal, politiker och samhället i stort.

 

Som jag tidigare skrivit så krävs det mycket bättre och mer utbildning för att Sverige skall fortsätta att vara ett rikt land i framtiden. Utifrån det kan man undra hur många elever i konkurrentländer, som Taiwan, Sydkorea och Kina, som tar ledigt en månad under terminen för att åka på semester?

Hur många rektorer huserar här på MPR??

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...