Jump to content
IGNORERAD

Skolan vill ej ge min son ledigt för resa till Thailand


karlarpsmetz

Recommended Posts

Förstår mycket väl att TS vill åka och varför. Men stora delar av inläggen skvallrar bara om hur slapp inställning det är till skolan bland många svenskar. Att tycka att det bara är att åka trots att skolan säger nej, ja herre Gud. I och för sig har den svenska skolan mycket kvar att arbeta med innan den förtjänar respekt men alla måste hjälpas åt att komma dit, vuxna, elever, skolpersonal, politiker och samhället i stort.

 

Som jag tidigare skrivit så krävs det mycket bättre och mer utbildning för att Sverige skall fortsätta att vara ett rikt land i framtiden. Utifrån det kan man undra hur många elever i konkurrentländer, som Taiwan, Sydkorea och Kina, som tar ledigt en månad under terminen för att åka på semester?

 

Vem bryr sig om vad dom gör?

 

Nu gäller detta en 7 åring.

Lågstadiet

 

Inte en 14-16 åring

Högstadiet.

 

Det är en stor skillnad!

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 267
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • karlarpsmetz

    28

  • Wangthong

    17

  • Krille

    16

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vem bryr sig om vad dom gör?

 

Nu gäller detta en 7 åring.

Lågstadiet

 

Inte en 14-16 åring

Högstadiet.

 

Det är en stor skillnad!

 

 

 

Hälsar pigge01

 

 

Det gäller att uppfostra 7-åringen så att han förstår att hans framtid avgörs av hur han presterar i skolan. Detta med en stödjande och pådrivande förälder som förstår hur viktig skolan är.

 

Skillnaden lär märkas när han är 14 år vilken väg han vandrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem bryr sig om vad dom gör?

 

Nu gäller detta en 7 åring.

Lågstadiet

 

Inte en 14-16 åring

Högstadiet.

 

Det är en stor skillnad!

 

 

 

Hälsar pigge01

 

Når man lærer i som 7 åring. så kender man reglerne og 

som 14-16 åring har man så lært bare at svigte skolen 1 måned.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag ger inte ett skit för skolplikt å skolan

 

Grabben min vart hotad av en annan elev som hade en softairgun, uppstoppad i nyllet

Gick till rektorn när jag fick reda på det å frågade om det hade gjorts någon anmälan å fick till svar

Behövs det sa rektorn

Men vad fan sa  jag,, ett brott har begåtts på skolan av en minderårig till ett handvapen

Vi får se hur det blir sa rektorn,,,inte ett jävla skit hände så jag tog ur grabben ur skolan tills denna händelse skulle vara utredd

Skolan ringde efter ett par dagar å talade om att grabben har skolplikt

Far åt helvete sa jag å påtalade än en gång vad som hade hänt,,,jaha sa lärarinnan det visste jag inget om sa hon

2 dagar senare ringde dom igen å hotade mig med böter om inte grabben dök upp i skolan nästkommande dag

Kan tala om att han dök inte upp alls på flera dagar å inga böter fick jag heller

 

 

 

Dom snackar om skolplikt hahahahahahaha

Grabben var lite stökig på lektionerna så dom sjukskrev han.. ja det är sant,,det kallar jag skolplikt det

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det gäller att uppfostra 7-åringen så att han förstår att hans framtid avgörs av hur han presterar i skolan. Detta med en stödjande och pådrivande förälder som förstår hur viktig skolan är.

 

Skillnaden lär märkas när han är 14 år vilken väg han vandrat.

Hej

 

Att en människas framtid avgörs i skolan och av betygen är en gammal myt som nästan helt saknar verklighetsförankring, själv tycker jag det finns massor av saker som påverkar minst lika mycket och kanske t.o.m är mer avgörande hur livet kommer att gestalta sig för en 7-åring.

 

Då tänker jag t.ex på en trygg uppväxt, vilka kompisar man har, vilket gäng man hamnar i, inställning till droger och kriminalitet, mobbing, m.m, och inte minst hälsan kan kan komma att avgöra en hel del, sedan har vi ju saker som sunt förnuft, erfarenheter, ekonomiska förutsättningar, inställning till pengar (spara - slösa), uppfostran, och man ska nog inte bortse ifrån föräldrarnas tillgänglighet, engagemang och närvaroro för barnen i denna stressiga tillvaro som dagens moderna samhälle utgör, listan kan göras lång och detta är väl bara en del av det som avgör ett barns framtid, men enligt mig är skolan bara en faktor bland många andra och den ska inte överdrivas, det är en faktor men kanske inte ens den viktigaste.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

De bästa hjältedåden de nånsin sett, :14:

 

lnga dumma hjältedåd, tack :crazy:

 

Men det var också en tid av hjältedåd som utfördes av 

goda föräldrar. :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt gamla liv var jag utöver ordinarie jobb s.k linjelärare inom koncernen, dvs jag lärde ut min proffession. I alla klasser var det återkommande att vissa  personer, kom och gick som de passade dem. De bara måste... bla bla.. viktigt möte,,, bla bla tåget passar inte m.m.

Individen tycker kanske att det rör bara denne,,, men hela klassen påverkas...min erfarenhet.

TS efterlyser dock vad som kommer att hända. inte åsikter om undervisning...

Jag tror inget kommer att hända. Skolan och rektorn har hatten full med akutproblem dagligen.. detta blir inget prio ärende...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger inte ett skit för skolplikt å skolan

 

Grabben min vart hotad av en annan elev som hade en softairgun, uppstoppad i nyllet

Gick till rektorn när jag fick reda på det å frågade om det hade gjorts någon anmälan å fick till svar

Behövs det sa rektorn

Men vad fan sa  jag,, ett brott har begåtts på skolan av en minderårig till ett handvapen

Vi får se hur det blir sa rektorn,,,inte ett jävla skit hände så jag tog ur grabben ur skolan tills denna händelse skulle vara utredd

Skolan ringde efter ett par dagar å talade om att grabben har skolplikt

Far åt helvete sa jag å påtalade än en gång vad som hade hänt,,,jaha sa lärarinnan det visste jag inget om sa hon

2 dagar senare ringde dom igen å hotade mig med böter om inte grabben dök upp i skolan nästkommande dag

Kan tala om att han dök inte upp alls på flera dagar å inga böter fick jag heller

 

 

 

Dom snackar om skolplikt hahahahahahaha

Grabben var lite stökig på lektionerna så dom sjukskrev han.. ja det är sant,,det kallar jag skolplikt det

Varför slog du inte in skallbenet på hela högen :crazy::14:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Varför slog du inte in skallbenet på hela högen :crazy::14:

 

Skallbenet är väl att ta i. Det räcker med pannbenet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skallbenet är väl att ta i. Det räcker med pannbenet.

 

Eller ge sken av det genom att slå in skenbenet :14:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Varför slog du inte in skallbenet på hela högen :crazy::14:

 

Våld löser inte problemen

Link to comment
Dela på andra sajter

Våld löser inte problemen

 

Det löser inte problemen, bare at skide på svenske love og regler,

særligt ikke når det handler om børn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att en människas framtid avgörs i skolan och av betygen är en gammal myt som nästan helt saknar verklighetsförankring, själv tycker jag det finns massor av saker som påverkar minst lika mycket och kanske t.o.m är mer avgörande hur livet kommer att gestalta sig för en 7-åring.

 

Då tänker jag t.ex på en trygg uppväxt, vilka kompisar man har, vilket gäng man hamnar i, inställning till droger och kriminalitet, mobbing, m.m, och inte minst hälsan kan kan komma att avgöra en hel del, sedan har vi ju saker som sunt förnuft, erfarenheter, ekonomiska förutsättningar, inställning till pengar (spara - slösa), uppfostran, och man ska nog inte bortse ifrån föräldrarnas tillgänglighet, engagemang och närvaroro för barnen i denna stressiga tillvaro som dagens moderna samhälle utgör, listan kan göras lång och detta är väl bara en del av det som avgör ett barns framtid, men enligt mig är skolan bara en faktor bland många andra och den ska inte överdrivas, det är en faktor men kanske inte ens den viktigaste.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Det är väl ett lite konstigt resonemang? Bara för att de finns en mängd faktorer som påverkar en människas framtid behöver man väl inte strunta i att ge sitt barn bästa möjliga utbildning och följa Skolverkets bestämmelser? 

 

Mycket av det du radar upp ovan är ju extremt svårt att påverka som förälder - varför inte i alla fall göra det lite enklare genom att följa skolverkets bestämmelser som är framtagna med elevernas bästa som mål? Deras bestämmelser är inte slumpmässigt framtagna utan baseras på oerhört mycket mer erfarenheter och fakta än någon förälder någonsin kommer att ha tillgång till.

 

Nu ska man väl inte överdriva "skadan" av 4 veckor under terminen i Thailand för en 7-åring - visst kan det finnas skäl för en sådan resa och jag tror inte att de spelar så stor roll för en 7-åring om det är en engångshändelse.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I svaret framgick det att det var ok för frugan som har en högre utbildning och även lite lärarpraktik att hålla i dessa, skolan skulle skicka med det material som vi skulle använda, och det var dessutom ett krav att han skulle vara inskriven i en Thailändsk skola och deltaga på lektionerna där under hela vistelsen, svårare verkade det inte vara när vi frågade.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Hej,

 

Fast det är en annan sak än det TS skriver om. Det ni fått svar på handlar om svensk undervisning i utlandet och det TS skriver om handlar om frånvaro och ledighet. Det två helt olika områden som regleras av helt olika bestämmelser.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om han är din son eller bara din frus men oavsett vilket så tycker jag att<br />en månad i th för att lära känna delar av sitt ursprung,inte minst språket är väl så viktigt<br />som en månad i första klass.Speciellt eftersom jag är rätt säker på att ni kan kompensera<br />hans kunskapsbrist ganska väl.Jag ska förresten göra tvärtom och en femåring ska få<br />följa med mig och min sambo till Sverige.Vi frågade hennes lärare vad hon tyckte och<br />hon var enbart positiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det oinformerat trams att påstå att Folkpartiet velat avskaffa skolplikten när det i själva verket var Centerpartiet? (I varje fall delar av partiet)

Så rätt så... Jag skrev fel.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det är väl ett lite konstigt resonemang? Bara för att de finns en mängd faktorer som påverkar en människas framtid behöver man väl inte strunta i att ge sitt barn bästa möjliga utbildning och följa Skolverkets bestämmelser? 

 

Mycket av det du radar upp ovan är ju extremt svårt att påverka som förälder - varför inte i alla fall göra det lite enklare genom att följa skolverkets bestämmelser som är framtagna med elevernas bästa som mål? Deras bestämmelser är inte slumpmässigt framtagna utan baseras på oerhört mycket mer erfarenheter och fakta än någon förälder någonsin kommer att ha tillgång till.

 

Nu ska man väl inte överdriva "skadan" av 4 veckor under terminen i Thailand för en 7-åring - visst kan det finnas skäl för en sådan resa och jag tror inte att de spelar så stor roll för en 7-åring om det är en engångshändelse.

 

/Krille

Hej

 

När jag läser din sista mening ser jag att vi inte är så långt ifrån varandra ändå.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Avregistrerad clion
Förmodligen lär sig barnet mer om livet under en månad i Thailand med släkten än en månad i skolbänken i 1:a klass, så att tro att barnet utvecklingen skulle bli hämmad i framtiden är överdriven om barnet inte har särsklida behov. Sen kan du väl kombinera det med något höstlov och ev åka hem en vecka tidigare för att inte komma på kant med lärare/rektor.

Å fan du har inga barn

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är du borta från skolan i 2-4 veckor, så händer ingenting, vi har haft flera som varit borta från skolan 2-4 veckor. och när de kommit hem så har det blivit olovlig frånvaro, men vad händer i praktiken INGENTING. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet  är väl att införa en  öppen skola, Eleven kommer och går som det passar enligt  familjens privata aktiviteter.

Eleverna indelas i stora grupper typ friskis och svettis.. du kommer om du kan. Då du kommer, sitter du med och lyssnar på instruktören.

Vetskapen att livets skola under en långresa till Thailand utanför ordinare skollov eller en skidresa under lågsäsong  till svenska fjällen, väl matchar utbildningsenheten ,gör att du inte får dåligt samvete.

Då din arbetsgivare inte gillar oplanerade icke godkända semesterar, är du tillfreds med att skolan kan ställa upp...

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte själva kunskapen såsom ABC och 123 som är det viktiga, det kan nog TS lära ut, utan det är själva inskolningen.<br />Det är nu man lär sig att umgås i grupp, hitta sin identitet, hitta sin plats i gruppen, lär sig lite disciplin och rutiner (förhoppningsvis). Detta kan man inte lära sig på en semesterresa,.snarare tvärtom.<br />Detta tillfälle kommer bara en gång i livet.<br />När han kommer tillbaka så har han kanske inte en naturlig plats och identitet i gruppen.<br /> <br />Hade ni åkt i tvåan hade det inte varit lika kritiskt men nu är det i början på ettan, så överväg detta väldigt noga innan du tar ifrån honom den chansen.<br /> <br />Håller med Neil också, om attityden.<br /> <br />Du kan inte åka för jobbet över jul säger du, men jag skulle vilja påstå att han inte kan åka för skolan i oktober. Vem är viktigast?
<br /><br />Det här var nog seriöst det klokaste orden jag läst på MPR! <br /><br /><br />Skickat från en halvfet helgalkis. <br /><br />
Link to comment
Dela på andra sajter

<br /><br />Det här var nog seriöst det klokaste orden jag läst på MPR! <br /><br /><br />Skickat från en halvfet helgalkis. <br /><br />

detta är skitsnack. själv när jag flyttade till sverige. då fick jag vara med en special lärare tills jag kunde tala lite svenska. missade ''inskolningen'' och började istället när jag kom hem från 1 månad resa till Thailand. Tog väl en vecka tills man vart kompis med alla. Det är ungefär samma sak som att byta skola man börjar i ny skola och man får ändå kompisar. Så det är fan aldrig försent att komma tillbaka. Han ska börja ettan och vid den här åldern så hittar man lätt lekkompisar. skulle va annan grej ifall man missar ettan på gymnasiet . 

ÅK nu till Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet  är väl att införa en  öppen skola, Eleven kommer och går som det passar enligt  familjens privata aktiviteter.

Eleverna indelas i stora grupper typ friskis och svettis.. du kommer om du kan. Då du kommer, sitter du med och lyssnar på instruktören.

Vetskapen att livets skola under en långresa till Thailand utanför ordinare skollov eller en skidresa under lågsäsong  till svenska fjällen, väl matchar utbildningsenheten ,gör att du inte får dåligt samvete.

Då din arbetsgivare inte gillar oplanerade icke godkända semesterar, är du tillfreds med att skolan kan ställa upp...

Behövs det verkeligen att lyssna på instruktören?

Kan de inte lyssna på musik eller sms'a kompisar med mobilen eller spela spel på datorn som vanligt i skolan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du borta från skolan i 2-4 veckor, så händer ingenting, vi har haft flera som varit borta från skolan 2-4 veckor. och när de kommit hem så har det blivit olovlig frånvaro, men vad händer i praktiken INGENTING

 

Lugn bara lugn! Det kommer en dag när allvaret infinner sig, nämligen ansökan till universitets-/högskoleutbildning som kommer att kräva allt högre betyg. För "bananrepubliken" Sverige kan inte betala för alla som bara vill läsa på högre nivå utan tillräckliga förkunskaper. Så det där "att inget händer i praktiken" kan vara en sanning med modifikation!

Kommer du ihåg detta så lägg in hur det gick för dina "knoddar" när de söker en högre utbildning!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...