Jump to content
IGNORERAD

Skolan vill ej ge min son ledigt för resa till Thailand


karlarpsmetz

Recommended Posts

Visst kan man tycka att det bara handlar om en månad och att det inte borde ha så stor betydelse. Det jag reagerar på är:

 

1. Föräldrar som tycker att skolan bara är en rättighet och att man kan strunta i skolverkets bestämmelser när det passar dem (d v s föräldrarna) bäst. Skolverkets bestämmelser finns till av en anledning och det är för elevernas bästa.

 

2. Föräldrar som  inte funderar på hur deras agerande påverkar andra än dem själva och deras barn. Hur ska en skola kunna fungera om t ex flera föräldrar i en klass på 20-30 elever tycker att de har rätt att ta ledigt för just sina barn under långa perioder varje år?

 

Resor (t ex till Thailand) är absolut utvecklande för barn - men lika utvecklande och bäst för barnen är att hålla dessa till loven. Han man valt att skaffa ett eller flera barn får man helt enkelt anpassa sitt liv efter vad som är bäst för barnen och inte efter vad som är bäst för sig själv.

 

/Krister

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 267
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • karlarpsmetz

    28

  • Wangthong

    17

  • Krille

    16

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hvor mange går ind for genopdagelse rejser for muslimer?

 

 

Detta är under alla omständigheter oacceptabelt for mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst kan man tycka att det bara handlar om en månad och att det inte borde ha så stor betydelse. Det jag reagerar på är:

 

1. Föräldrar som tycker att skolan bara är en rättighet och att man kan strunta i skolverkets bestämmelser när det passar dem (d v s föräldrarna) bäst. Skolverkets bestämmelser finns till av en anledning och det är för elevernas bästa.

 

2. Föräldrar som  inte funderar på hur deras agerande påverkar andra än dem själva och deras barn. Hur ska en skola kunna fungera om t ex flera föräldrar i en klass på 20-30 elever tycker att de har rätt att ta ledigt för just sina barn under långa perioder varje år?

 

Resor (t ex till Thailand) är absolut utvecklande för barn - men lika utvecklande och bäst för barnen är att hålla dessa till loven. Han man valt att skaffa ett eller flera barn får man helt enkelt anpassa sitt liv efter vad som är bäst för barnen och inte efter vad som är bäst för sig själv.

 

/Krister

Hej

 

Som förälder ska man absolut göra det man anser vara bäst för barnet och inte nödvändigtvis som en rektor säger, rektorn om det nu är en hon eller han får bestämma i sin egen familj och ta beslut om vad som är bäst för deras barn, själv skulle jag inte bry mig om rektorn alls när det gäller en sån här sak, jag skulle nog snarare se mig om efter en annan skola som vill samarbeta med föräldrarna, själv tycker jag att Skolverket verkar ha en helt annan inställning än denne rektor.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att veta hur många av de som förordar skolkning som har studieskulder?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Skulle vara intressant att veta hur många av de som förordar skolkning som har studieskulder?

Hej

 

Jag har det garanterat inte eftersom jag har tjänat egna pengar sedan jag var 13 år och varit självförsörjande.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Som förälder ska man absolut göra det man anser vara bäst för barnet och inte nödvändigtvis som en rektor säger, rektorn om det nu är en hon eller han får bestämma i sin egen familj och ta beslut om vad som är bäst för deras barn, själv skulle jag inte bry mig om rektorn alls när det gäller en sån här sak, jag skulle nog snarare se mig om efter en annan skola som vill samarbeta med föräldrarna, själv tycker jag att Skolverket verkar ha en helt annan inställning än denne rektor.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nu är det ju inte riktigt bara "en sån här sak" utan skolverkets bestämmelser som gäller om man har barn i skolan. Vill man inte följa de bestämmelserna så är det väl bäst för alla att man helt tar ansvaret för sina barns utbildning genom hemskolning/hemundervisning.

 

Läs gärna på om skolverkets bestämmelser innan du lämnar felaktiga uppgifter på forumet.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nu är det ju inte riktigt bara "en sån här sak" utan skolverkets bestämmelser som gäller om man har barn i skolan. Vill man inte följa de bestämmelserna så är det väl bäst för alla att man helt tar ansvaret för sina barns utbildning genom hemskolning/hemundervisning.

 

Läs gärna på om skolverkets bestämmelser innan du lämnar felaktiga uppgifter på forumet.

 

/Krille

Hej

 

Jag har ett skriftligt svar ifrån Skolverket angående vår egen son och det svaret var att vi kunde fortsätta vistas i Thailand på vintrarna även efter att vår son hade börjat i första klass och då gällde det inte en månad utan 3-6 månader, jag blev nöjd med svaret.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
Hej

 

Jag har ett skriftligt svar ifrån Skolverket angående vår egen son och det svaret var att vi kunde fortsätta vistas i Thailand på vintrarna även efter att vår son hade börjat i första klass och då gällde det inte en månad utan 3-6 månader, jag blev nöjd med svaret.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Han lär ju kunna den thailänska landsbygden efter ett tag i alla fall och kan säkert ge mattanterna i Sverige ett och annat mattips som de inte kände till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag så jävla redig :wink: så jag avbokade vår vinterresa trots att vi blev beviljade 10 dagars ledighet av skolan.

Jag fick helt enkelt dåligt samvete över att jag lät mitt eget nöje gå före grabbens behov så det får bli en sommarresa istället.

 

Nu har inte jag o Ts samma situation då min grabb har haft det lite svårt i skolan med att lära sig, det sociala med kompisar mm funkar kanon.

Sen kan jag i princip ta ledigt när jag vill på mitt jobb så jag har inte det problemet heller.

 

Hade grabben varit "bäst i klassen" så hade jag nog tänkt annorlunda iofs. men nu är det som det är, inte mycket att göra åt.

Det får bli sommarresor för våran del alternativt över julledigheten men då blir det så jäkla kort resa.

 

Man får finna sig i det livet man har valt helt enkelt och tycker Ts att grabben hänger med bra i skolan + att det är enda chansen på många år

att åka så är det väl bara o göra det. 

Han och frugan borde väl veta bäst själva men av egen erfarenhet så är det sällan barnen som gapar om en månad i Los utan mer föräldrarna :)

 

Trevlig helg..Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Han lär ju kunna den thailänska landsbygden efter ett tag i alla fall och kan säkert ge mattanterna i Sverige ett och annat mattips som de inte kände till!

 

Förmodligen så skulle hälsovårdsmyndigheten lägga sig hans "tips".   :P

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Mon ikke alle får jätteproblem, hvis de lærer at skide på love og regler i sverige?

 

Hvad skal thai børn i sverige?

 

Skal de lære alt om thai kultur og så ellers skide på det svenske?

 

Hvorfor holder manden ikke bare en måned fri fra jobbet i skol ferien, det er nok mindre skadeligt for barnen.

 

Det er børnene der får betale for vores uh og ih, hvor er det vigtigt med Thailand.

Du fattar tydligen inte svenska JAG KAN INTE ÅKA på barnets lov!!!!!!!!!

 

Citat: Hvad skal thai børn i sverige?

 

ja vad ska danskar i Sverige att göra när de inte kan lära sig att skriva och läsa SVENSKA.

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag så jävla redig :wink: så jag avbokade vår vinterresa trots att vi blev beviljade 10 dagars ledighet av skolan.

Jag fick helt enkelt dåligt samvete över att jag lät mitt eget nöje gå före grabbens behov så det får bli en sommarresa istället.

 

Nu har inte jag o Ts samma situation då min grabb har haft det lite svårt i skolan med att lära sig, det sociala med kompisar mm funkar kanon.

Sen kan jag i princip ta ledigt när jag vill på mitt jobb så jag har inte det problemet heller.

 

Hade grabben varit "bäst i klassen" så hade jag nog tänkt annorlunda iofs. men nu är det som det är, inte mycket att göra åt.

Det får bli sommarresor för våran del alternativt över julledigheten men då blir det så jäkla kort resa.

 

Man får finna sig i det livet man har valt helt enkelt och tycker Ts att grabben hänger med bra i skolan + att det är enda chansen på många år

att åka så är det väl bara o göra det. 

Han och frugan borde väl veta bäst själva men av egen erfarenhet så är det sällan barnen som gapar om en månad i Los utan mer föräldrarna :)

 

Trevlig helg..Lp

Att du är ledig(frånvarande) vet vi ,det är inte lätt att vara dubbelarbetande man(pojke) :thumbsup: Ursäkta OT,kunde inte hålla mig.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fattar tydligen inte svenska JAG KAN INTE ÅKA på barnets lov!!!!!!!!!

 

Citat: Hvad skal thai børn i sverige?

 

ja vad ska danskar i Sverige att göra när de inte kan lära sig att skriva och läsa SVENSKA.

 

Du behöver inte bli arg.

 

Google översätt fixar det du missat på skoltiden.

Danska och Norska ingick i läroplanen på min tid.

 

 

Kram pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte skrivit här på länge...

Men detta med skolan.  Har väl alltid varit två läger i välfärdsstaten Sverige.

Skolan är en  rättighet/skolan är en förmån. Har haft många diskussioner om detta genom åren. Jag förespråkar att skolan är en förmån.

Nu bor jag sedan 5 år i Thailand. Att begära extra ledighet under termimen finns inte på kartan. Har ett plastbarn här så jag vet,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz
Du behöver inte bli arg.

 

Google översätt fixar det du missat på skoltiden.

Danska och Norska ingick i läroplanen på min tid.

 

 

Kram pigge01

om han hade kunnat läsa och förstå svenska  så hade han förstått att jag inte kan åka på sommaren och slutat tjata om det.

sedan så förstår jag Danska bor nästan i Danmark i det vackra Skåneland.

Google vettifasiken om jag litar på brukar ge en ett antal goa skratt varje gång man använder den :)

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fattar tydligen inte svenska JAG KAN INTE ÅKA på barnets lov!!!!!!!!!

 

Citat: Hvad skal thai børn i sverige?

 

ja vad ska danskar i Sverige att göra när de inte kan lära sig att skriva och läsa SVENSKA.

 

Så bliv hjemme.

 

Tydeligt har du inden TS bestemt dig, så fred være med det.

 

Og citatet beviser at du ikke fattede budskabet.  lad dem blive i Thailand,

når og hvis det er så vigtig.

 

Hvad med drengen på 10 er han ikke vigtig? eller er det kun besøg hver 5 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge föräldrarna ser till att barnen får den utbildning som behövs, antingen i skolan eller hemma är det väl ingen fara på taket. Finnarna verkar ha en helt annan syn på det hela:
 

Vi har skolan hemma

 



 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har skolan hemma

 

Mysigt, att få den sociala fördelen att enbart umgås med sina trädkramande, svampätande, hampaodlande

 

föräldrar och få all deras livsvisdom, och inte utsättas för den stressen som skolan ger. Vilken

 

perfekt start i livet   :thumbsup:

 

Vilken rolig överraskning det blir sedan, när dom tvingas ut i arbetslivet, för när dom kommer i

 

vuxen ålder så är nog bidragens tid över av den enkla anledning att cashen är slut.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej vi ska resa till Thailand i oktober en månad och nu vill inte skolans rektor ge min plastson som ska börja första klass i höst ledigt.

vi har inte varit i Thailand på nästan 5 år nu pga familjebildning och husrenoveringar och behöver ner och träffa släkten, men nu verkar skolan sätta sig på tvären. 

 

Vad kan man göra och vad händer om man skiter i vad rektorn säger?

 

Hjälp!!!

 

Mvh

Mats och Nikun

 

 

Nu har jag läst hela tråden. Fastnade vid Bibbens och en del andra inlägg som jag tyckte var riktigt bra.

 

Först och främst så är det viktigt att ditt barn får en bra skolgång. Att bara göra som vissa, att köra över skolan och strunta i vad den säger är nog de dummaste råden. Möjligen är det samma folk som tycker att man kan köra i fyllan i Thailand och inte behöver hjälm! 

 

Naturligtvis är det viktigt att vi har regler och bestämmelser och anpassar oss till dessa. Annars får vi väl börja arbeta på det politiska planet för att ändra hur landet styrs och vilka bestämmelser vi ska ha. Klart att ibland kan civil olydnad vara ett bra grepp, men då ska det nog inte vara i sådana här fall utan vid mycket mera drastiska tillfällen. Vi måste ha en respekt för att skolan gör det som behövs för att våra unga ska få en så bra utbildning som möjligt. Även ge skolan möjlighet att styra upp och få en fungerande verksamhet. Inte bara att alla ska ha sin rättighet att göra som dom vill. Tycker mig se att det är dit landet är på väg alla ska slippa dit och dat  av den ena eller andra orsaken. Många av er tycker jag mig ha sett tycker det är fel när olika folkgrupper och religioner vill att det ska göras undantag hela tiden. Detta är naturligtvis ett skäl varför vi ska respektera beslut, är vi inte nöjda får vi överklaga, inte vara våra egna lagstiftare.

 

Försök etablera ett gott förhållande till skolan där du erbjuder dig att göra så mycket som möjligt för att ditt barn inte ska komma efter. Detta tror jag mig förstått att du jobbar på.

 

Skollagen ger dig också utrymme för att få en längre ledighet:

Skolpliktiga barn ska normalt sett inte beviljas länge ledigheter, med tanke på att det faktiskt är deras skyldighet att gå i grundskolan och deras föräldrars skyldighet att se till att de går i skolan. Rektorn beslutar om ledighet. Rektorn får inte uppdra åt någon annan att fatta beslut om ledighet som avser längre tid än tio dagar.

 

Exempel på särskilt skäl är något som är mycket betydelsefullt för eleven ifråga.

Händelser som har stor betydelse för föräldrar eller andra nära anhöriga utgör inte särskilda skäl för en viss elev. Synnerliga skäl kan råda om det finns starka särskilda skäl och en akut, icke planerad eller förutsedd händelse inträffar. Exempel på synnerligt skäl är något som är både brådskande och utomordentligt allvarligt och av stor betydelse för eleven ifråga. T.ex. besök hos en nära anhörig som har råkat ut för en svår olyckshändelse och där personen i fråga kommer att avlida inom kort.

Det räcker, som sagts, inte med ett särskilt skäl för att bevilja längre ledighet.

 

Rektor har således lagligt stöd för att avslå en ansökan om lägre ledighet när synnerliga skäl saknas.

 

Denna text är kopierat från

http://www.igelboda.nacka.se/dokument/skolplikt/PM_skolplikt_2011_111103.pdf

 

som jag tror det var Fritz som länkade till.

 

Ibland vet inte rektorer vad som skollagen egentligen säger, en av anledningar till att skolor får kritik av skolverket är att skolorna inte kan behålla rektorer så länge att de växer in i jobbet som rektor. Rektor är inte något som du tar en utbildning i på samma sätt som en läkare. Utan ofta är det så att du börjar rektorsutbildningen efter det att du blivit rektor.

 

Är det så att du inte får gehör för dina synpunkter så tycker jag att du som sista lösning på problemet kan ta ett snack med rektorn vad hen tycker att skollagen ger för skäl till längre ledighet än 10 dagar. Infaller höstlovet under tiden ni är i Thailand, innebär ju ledigheten faktiskt bara 15 skoldagar. Så starka skäl kan inte behövas för 5 dagar utöver vad han kan ge normalt sett.

 

Fungerar inte detta tycker jag att du kan kontakta skolverket och förklara hela situationen för dom och höra deras åsikt!

 

Jag tror knappast att någon kan säga att dessa extra ledigdagar inte är att betrakta som särskilda/synnerliga skäl för barnet om du lägger fram det på rätt sätt. Gör du detta i samarbete med skolan så tror jag att alla kommer att bli nöjda och belåtna till slut.

 

Ps. Ta också upp funderingar om hur det ska gå för barnet när det gäller hemspråksundervisningen! Ds.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har ett skriftligt svar ifrån Skolverket angående vår egen son och det svaret var att vi kunde fortsätta vistas i Thailand på vintrarna även efter att vår son hade börjat i första klass och då gällde det inte en månad utan 3-6 månader, jag blev nöjd med svaret.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Ursäkta om jag är nyfiken men under vilka förutsättningar gällde det svaret och hur kommer er son att få svensk undervisning 3-6 månader per år när ni är i Thailand? 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att det inte är särskilt många som vare sig vill eller kan erbjuda sina barn en fullvärdig skolgång hemma på grund av olika skäl.

För min egen del skulle jag heller inte välja den lösningen, även om jag nu gillar att fota ute i naturen. Dock har jag ej kommit igång med någon hampaodling ännu. :giggle:

Ändrades av emulov
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

En höna av en fjäder. Vi snacka om 1 månad och uppenbart behöver hans fru ner till Thailand av olika anledningar. Grabben ska börja första klass och den enda möjligheten är att åka i Oktober. Jag tror inte grabben kommer få några framstående men p.g.a. att han åkte till Thailand 1 månad under hans första termin i skolan. Blir rätt patetiskt när folk dra det till sin spets. Hade jag varit i samma sits där man vet att man inte kan åka under nån annan tid och det kommer ta flera år innan man kanske kan göra nästa resa, då hade jag åkt. Vad fan är problemet? Sen har ju TS andra orsaker för att dom måste åka ner, som han inte vill dela med sig. Det är ju en jävla skillnad om man sätter det i system att flänga ner till Thailand när det passar en själv och låter barnets skolgång bli lidande. Vilket jag inte tror fallet är hos TS.

 

Pk, nån? :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Partillemodellen är inte så utbredd i landet som tur är. Bort med allt flum som t.ex. åldersintegrerat så kanske en del av skribenterna i denna tråd och övriga invånare i detta land kan ta skolan på allvar. 

Fan vad ni gnäller på TS

 

Kanske det är skolreformen det är fel på ?

Gå en timme längre om dagen så är det ju inga problem.

 

Om man inte har utrymme för oförutsatta händelser

tex om barnet blir sjuk några veckor ja då blir hela hans liv förstört

Försök tänk lite out of the box.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland vet inte rektorer vad som skollagen egentligen säger, en av anledningar till att skolor får kritik av skolverket är att skolorna inte kan behålla rektorer så länge att de växer in i jobbet som rektor. Rektor är inte något som du tar en utbildning i på samma sätt som en läkare. Utan ofta är det så att du börjar rektorsutbildningen efter det att du blivit rektor.

 

 

Ibland blir jag sur när någon gör inlägg i en seriös tråd och framför sina högst personliga åsikter i en fråga som om det vore fakta.

Fakta om rektorsutbildning kan du t.ex hitta här.

http://www.lararnasnyheter.se/chef-ledarskap/2010/04/29/vem-kan-bli-rektor

 

Jag själv är helt övertygad om att det finns ingen, säger ingen rektor, som inte är medveten om vilka regler som gäller i en fråga om hur länge en elev kan beviljas ledighet från skolan.

 

OBS att jag lägger mig inte i debatten om TS ska ta med sitt barn till Thailand eller inte, den frågan överlåter jag till andra (självutnämda) experter på forumet.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ursäkta om jag är nyfiken men under vilka förutsättningar gällde det svaret och hur kommer er son att få svensk undervisning 3-6 månader per år när ni är i Thailand? 

 

/Krille

Hej

 

I svaret framgick det att det var ok för frugan som har en högre utbildning och även lite lärarpraktik att hålla i dessa, skolan skulle skicka med det material som vi skulle använda, och det var dessutom ett krav att han skulle vara inskriven i en Thailändsk skola och deltaga på lektionerna där under hela vistelsen, svårare verkade det inte vara när vi frågade.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...