Jump to content
IGNORERAD

Skolan vill ej ge min son ledigt för resa till Thailand


karlarpsmetz

Recommended Posts

  • Svar 267
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • karlarpsmetz

    28

  • Wangthong

    17

  • Krille

    16

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tror nämligen att den läraren har missförstått sin uppgift.

 

Eller också är det föräldrarna som missförstått sin uppgift  :wink: Läs på skolverkets regler så förstår du snabbt att det inte läraren som på något sätt missförstått sin uppgift.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nämligen att den läraren har missförstått sin uppgift.

 

Föräldrar kan dömas att betala vite om de inte ser till att barnen går i skolan men det ska nog mera än en förstaklassares resa till Thailand för att utlösa det. Först måste "problemet" diskuteras med föräldrarna och undantag t.ex. på grund av längrevarande resa kan beviljas om de ordnar motsvarande undervisning.

Det är dock inte läraren utan rektor som avgör om det är ett problem.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte vidare på detta och om en småstadielärare blir förolämpad och sur för att en av eleverna åker med sina

föräldrar till sitt fosterland en månad i första klass då tycker jag att den läraren borde bytas ut.

Väldigt snabbt.

 

Denna debatten handlar väl inte om en förolämpad och sur lärare ?

 

Det är väl principen om att komma och gå lite som det passar den här diskussionen har utvecklats

 

till ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kärnan är väl att studier i grundskolan inte är frivilligt, utan skolplikt gäller, dvs i teorin kan barn hämtas med polis till skolan och föräldrar bestraffas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men nu pratar vi om ett barn som efter många år i Sverige nu har chans att få insupa sitt fosterland i en månad.

Om det är hans fosterland i 50 eller 100% vet jag inte men det spelar heller ingen roll.

Dom som argumenterar mot detta genom att snacka om regler eller tänk om alla gjorde så.

Dom tycker jag pratar skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst - om det bara är en elev av 28 är det väl inget större problem. Problemet uppstår när läraren ska hantera kunskapsluckor hos 28 elever vars föräldrar alla tycker att just deras barn ska få komma och gå beroende på vad som passar föräldrarna bäst. Samma föräldrar vill också att läraren ska lägga extra tid på att specialplanera och följa upp uppgifter för att just deras barn ska kunna åka på semester under terminerna. :wink:

 

Jag tycker uppriktigt att det är respektlöst både mot lärarna och andra elever att inte hålla sig till de regler som finns. Reglerna är som sagt inte framtagna av en slump och skolverket  har oerhört mycket mer erfarenhet och forskning inom området än de flesta föräldrar..

 

Det är väl bättre att lärarna t ex får lägga sin tid på elever som har det svårt i skola istället för att tiden ska gå till elever vars föräldrar inte vill följa reglerna?

 

/Krille

Kunskapsluckor????

Men hallå.

Det talar om klass 1, inte högskolan.

30 dagar i klass 1 kommer inte att betyda några kunskapsluckor alls.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är  ett känsligt ämne, har så varit så länge jag kan minnas. Skulle tro att det är 50/50. Haft dessa diskussioner med min familj under många år.  

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej vore att  man kopplade bidragen till prestation , typ kommer inte till skolan  bidragen

 

indragna, samma som att står man inte till arbetsmarknadens befogande   inga bidrag.

 

Klockrent.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ni hålla på och producera så in i helvete mycket ren guano om saker som ni tror att ni förmodar att ni gissningsvis tycker eller åtminstone gissar att ni nog tror?

 

Kan ni inte bara besvara frågan?

 

Svaret är: Du skriver "plastson" och då antar jag att Du inte är vårdnadshavare? I så fall har Du ingen talan.

 

I annat fall är det så att rektorn måste säga nej, han kan inte annat, men skolplikten är ingen strafflag och om ni åker ändå så händer inget.

 

Men se för f-n till att bägge vårdnadshavarna gett sitt samtycke, för annars kan det handla om egenmäktighet med barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Vår son är ju nu 5 år och vi kommer att fortsätta åka till Thailand 3 månader varje vinter och efter kontakt med skolverket kommer han att få med sig material och köra hemstudier under denna tid och dom kräver dessutom att han ska vara inskriven och gå i Thailändsk skola vilket han redan är, så han kommer ju att studera mer än sina svenska klasskamrater och inte mindre, så jag har svårt att se att det skulle uppstå några kunskapsluckor snarare blir det tvärtom, detta i kombination med att en relation med släkten i Thailand hålls levande och att han kommer in fullt ut i den Thailändska kulturen är viktigt för framtiden.

 

Jag tycker att skolverket har en sund inställning till detta och jag är glad över att dom ser till barnets och familjens bästa och jag kommer absolut inte att bry mig om en enskild lärare går i taket över detta utan bara hänvisa till skolverket, att vår son som nu har gått i Thailändsk skola 3 månader varje vinter i 3 år har varit betydelsefullt eftersom han nu talar tre språk redan som 5 åring och han ligger inte efter sina svenska jämnåriga i förskolan heller.

 

Med vänlig hälsning isan Lover   

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmai

Centeraktivisterna vill ju ta bort skolplikten.rösta på Centern.. Upp till kamp för hemundervisningen... Kanske en framgångssaga om några år...

Jag tror att det finns en politisk agenda i så gott som alla länder. Barn skall skolas in i samhället. Påverkan sker i unga år.  Rent inlärningsmässigt kan man säkert starta skolgång i tonåren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vår son är ju nu 5 år och vi kommer att fortsätta åka till Thailand 3 månader varje vinter och efter kontakt med skolverket kommer han att få med sig material och köra hemstudier under denna tid och dom kräver dessutom att han ska vara inskriven och gå i Thailändsk skola vilket han redan är, så han kommer ju att studera mer än sina svenska klasskamrater och inte mindre, så jag har svårt att se att det skulle uppstå några kunskapsluckor snarare blir det tvärtom, detta i kombination med att en relation med släkten i Thailand hålls levande och att han kommer in fullt ut i den Thailändska kulturen är viktigt för framtiden.

 

Jag tycker att skolverket har en sund inställning till detta och jag är glad över att dom ser till barnets och familjens bästa och jag kommer absolut inte att bry mig om en enskild lärare går i taket över detta utan bara hänvisa till skolverket, att vår son som nu har gått i Thailändsk skola 3 månader varje vinter i 3 år har varit betydelsefullt eftersom han nu talar tre språk redan som 5 åring och han ligger inte efter sina svenska jämnåriga i förskolan heller.

 

Med vänlig hälsning isan Lover   

 

Fast nu blandar du ihop olika områden igen och det du beskriver är en helt annan sak än det TS frågar om. :wink:

 

Det ni fått svar på handlar om svensk undervisning i utlandet och det TS skriver om handlar om frånvaro och ledighet. Det är två helt olika områden som har helt olika regler. Det vet både rektorer och lärare och därför kommer självklart ingen enskild lärare att gå i taket över hur ni ordnar er sons undervisning i utlandet. Helt enkelt därför att de vet att ni följer de regler som skolverket satt upp för att er son ska få en så bra utbildning som möjligt.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Visst - om det bara är en elev av 28 är det väl inget större problem. Problemet uppstår när läraren ska hantera kunskapsluckor hos 28 elever vars föräldrar alla tycker att just deras barn ska få komma och gå beroende på vad som passar föräldrarna bäst. Samma föräldrar vill också att läraren ska lägga extra tid på att specialplanera och följa upp uppgifter för att just deras barn ska kunna åka på semester under terminerna. :wink:

 

Jag tycker uppriktigt att det är respektlöst både mot lärarna och andra elever att inte hålla sig till de regler som finns. Reglerna är som sagt inte framtagna av en slump och skolverket  har oerhört mycket mer erfarenhet och forskning inom området än de flesta föräldrar..

 

Det är väl bättre att lärarna t ex får lägga sin tid på elever som har det svårt i skola istället för att tiden ska gå till elever vars föräldrar inte vill följa reglerna?

 

/Krille

 

Det är föräldrarnas sak att se till att detta läses in, inte lärarens!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är föräldrarnas sak att se till att detta läses in, inte lärarens!

 

Det håller jag helt med om även om jag tycker att den enklaste lösningen för alla är att föräldrarna följer reglerna kring frånvaro och ledighet :)

 

En månad i Thailand är väl ingen katastrof oavsett vilken klass barnet går i - jag tycker bara att det är ett tråkigt förhållningssätt till skolan och utbildning att inte följa de regler som finns. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Det är föräldrarnas sak att se till att detta läses in, inte lärarens!

Nu blev det konstigt för mig!

Så föräldrarna har alltså detta ansvar att se till att ungdomar gör läxor och det de hamnat efter i i skolan?

Hur ska till ex. barn med utländska föräldrar klara det? Är det något som gäller bara i de lägre åldrarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Nu blev det konstigt för mig!

Så föräldrarna har alltså detta ansvar att se till att ungdomar gör läxor och det de hamnat efter i i skolan?

Hur ska till ex. barn med utländska föräldrar klara det? Är det något som gäller bara i de lägre åldrarna?

 

Lärarnas ansvar är givetvis på skoltid!!

Går dina barns lärare hem till dej och ser till att dina ungar gör läxorna?

Det känns inte speciellt realistiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Lärarnas ansvar är givetvis på skoltid!!

Går dina barns lärare hem till dej och ser till att dina ungar gör läxorna?

Det känns inte speciellt realistiskt!

Okey! Föräldrarna är ansvariga då.

Måste vara något nytt. För under hela skoltiden för min dotter, var det ingen från grundskolan som informerade mig om detta.

Ska jag ställa dom till svars för det?

Villka straff och eftermälen kan föräldrarna då få om de inte sköter sitt ansvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey! Föräldrarna är ansvariga då.

Måste vara något nytt. För under hela skoltiden för min dotter, var det ingen från grundskolan som informerade mig om detta.

Ska jag ställa dom till svars för det?

Villka straff och eftermälen kan föräldrarna då få om de inte sköter sitt ansvar?

 

Nu behagar du väl ändå skämta med oss bara för att hålla igång tråden?  :wink:

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Nu behagar du väl ändå skämta med oss bara för att hålla igång tråden?  :wink:

 

/Krille

Har du fått denna information från skolan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fått denna information från skolan?

 

Jag tror fortfarande att du skämtar men din fråga är alltså om föräldrar har något ansvar för att hjälpa sina barn med skolan genom t ex läxläsning?

 

Nej det är ingen från skolan som informerat mig om det. På något sätt känns det ändå rätt naturligt ändå även om ingen hotat mig med straff eller eftermälen  :wink:

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Jag tror fortfarande att du skämtar men din fråga är alltså om föräldrar har något ansvar för att hjälpa sina barn med skolan genom t ex läxläsning?

 

Nej det är ingen från skolan som informerat mig om det. På något sätt känns det ändå rätt naturligt ändå även om ingen hotat mig med straff eller eftermälen  :wink:

 

/Krille

Jag skämtar inte, varför ska jag det? Själv tycker jag nog att detta är bland de seriösare inlägg jag gjort. Ska försöka förklara det hela.

Rent moraliskt så har du naturligtvis ett ansvar.

 

Fast rent juridiskt så är det svårt att lägga detta ansvar på föräldrarna. Det är därför skolan (rektor) har ansvaret för barns utbildning. Skulle man lägga ansvaret på barns utbildning hemma på föräldrarna så måste naturligtvis alla föräldrar ha samma möjlighet att klara av att ta sitt ansvar. Vilket blir extra svårt på högstadiet, där många föräldrar har sämre utbildning än vad barnen ska lära sig t.ex i matte och engelska. Jag nämnde förut föräldrar som inte kan språket, hur kan de anses ha den möjligheten ens på lågstadiet? Skolan borde rimligtvis också ha ett ansvar att hela tiden meddela vilken läxa eleven har fått!

 

Föräldrarna har juridiskt ett ansvar att se till att eleven kommer till skolan, men i övrigt är det skolan som har ansvaret för eleven.

 

För mig har det fungerat att ha en dialog med skolan, när min dotter har åkt till Thailand under skoltid. Det gjorde vi upp till mellanstadiet sedan dess har vi åkt på loven. Det har fungerat bra på det viset. För ts tror jag nog också att detta kommer att fungera bra!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är stor skillnad på skola och skola...
Vilken relation man har med sina barns lärare och rektor...
Vilket sätt man tar upp frågan på som förälder dvs att man garanterar att hjälpa sitt barn med läxor och att man har ständig kontakt med

skolan via internet, information, nya läxor, veckobrev m.m.
Påvisar och bestyrker hur viktigt det är att barnen får träffa sin släkt och att det är en viktig del i deras utveckling samt att de
inte skall tappa kontakten med moderslandet...
Även hur gammalt barnet är..
Sköter man allt bra från början är chansen ganska stor att det kommer att fungera...
I detta nu har jag en dialog med min skola ang just detta..
Vi kommer att vara borta i 2-3 månader under vinter/vår terminen..
Har ej fått ett bekräftat svar men det ser positivt ut...

Det gäller 1 klass

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skämtar inte, varför ska jag det? Själv tycker jag nog att detta är bland de seriösare inlägg jag gjort. Ska försöka förklara det hela.

Rent moraliskt så har du naturligtvis ett ansvar.

 

Fast rent juridiskt så är det svårt att lägga detta ansvar på föräldrarna. Det är därför skolan (rektor) har ansvaret för barns utbildning. Skulle man lägga ansvaret på barns utbildning hemma på föräldrarna så måste naturligtvis alla föräldrar ha samma möjlighet att klara av att ta sitt ansvar. Vilket blir extra svårt på högstadiet, där många föräldrar har sämre utbildning än vad barnen ska lära sig t.ex i matte och engelska. Jag nämnde förut föräldrar som inte kan språket, hur kan de anses ha den möjligheten ens på lågstadiet? Skolan borde rimligtvis också ha ett ansvar att hela tiden meddela vilken läxa eleven har fått!

 

Föräldrarna har juridiskt ett ansvar att se till att eleven kommer till skolan, men i övrigt är det skolan som har ansvaret för eleven.

 

För mig har det fungerat att ha en dialog med skolan, när min dotter har åkt till Thailand under skoltid. Det gjorde vi upp till mellanstadiet sedan dess har vi åkt på loven. Det har fungerat bra på det viset. För ts tror jag nog också att detta kommer att fungera bra!

 

Det är möjligt att jag missförstår dig men jag förstår inte riktigt frågeställningen och syftet med den? 

 

Visst - rent lagligt kan man strunta helt i hur det går för sina barn i skolan då man som vårdnadshavare enligt skollagen bara har ansvar för att barnet fullgör sin skolplikt.

 

Däremot har jag svårt att se att man rent moraliskt kan kräva av skolan att de tar ett ansvar om barnet hamnar efter p g a att man själv brutit mot skolplikten och tagit med barnet till Thailand trots att de inte blivit beviljade ledighet.

 

Sen tror jag ändå att de flesta skolor tar sitt ansvar för barn oavsett orsaken till att de har problem i skolan. Detta eftersom att de förstår att det knappast är barnen själv som bestämt att de ska strunta i skolplikten.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...