Jump to content
IGNORERAD

Vart skall jag åka 2014?

Minne00

Recommended Posts

Har liksom insett att Thailand är mer än Khao Lak. hur bra jag än trivs där och hur bra vänner vi än har där så är det dags att ge sig på något annat,  och nu blir det inte charter!!!

Men... vart skall vi åka då?? ( kommer att åka i mars eftersom det är enda gången jag kan komma ifrån jobbet..)

Vi gillar att slappa, fiska, snorkla, shoppa och LITE nattliv vore trevligt men ju färre svenskar ...eller turister desto bättre tror jag. gillar inte riktigt att pruta på svenska, det är helt enkelt fel!

Gillar INTE att resa länge. att ingen förstår oss. eller att bli sjuk på semestern..

'Visade sig här om dagen att makens arbetskamrat har hus i Hua Hin. är det ngt att ha om han kan tänka sig att hyra ut?

Snälla kom med alla tips ni har!!!!!

Jag vill veta vilken stad/ by vi skall åka till . jag vill veta ett bra hotell med pool och gångavsånd till både strand och centrum.. helst skall det inte finnas några barn i närheten. i allafall inga ouppfostrade svenska, tyska eller brittiska som man får skämmas för bara för att man är blond!!!! Nej jag är inte rasist... bara realist tyvärr. :cray:

Ge mig ALLA era argument! och gärna tips på hur jag bokar bra och billig resa samt boende!!!!

Kram Kram!!!

asumption is the mother of all fuckups!

Dela på andra sajter

• Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• mangokid

5

• Nemo

3

• Minne00

3

• HajKaj

2

Mest aktiva i denna tråd

Jag rekommenderar oxå Ko Samui, jag brukar hålla till på Lamai när jag är på ön, men Chaweng är oxå mkt fint, finns andra bra stränder oxå.

Dock är risken att stöta på Svenska barnfamiljer ganska stor vilket turistställe du än reser till i Thailand, dock kanske lite större risk på Phuket o Ao Nang - Ko Lanta.

Hua hin är helt ok, många trivs jävligt bra där, men det är ju lite mer småstadskänsla över det - iaf om ni bor centralt.

Dela på andra sajter

Synd att bara stranden skulle vara så viktig finns massor av mysiga, fina ställen om man kan tänka sig inland med floder och vattenfall istället.

Dela på andra sajter

http://www.thai.nu/ kan du boka hotell o få lite allmän info

Boka resor kan du göra antingen genom en resesökmotor, ex på såna är:

http://allaflygbiljetter.se/

http://www.flygresor.se

http://www.momondo.se

http://www.skyscanner.se

Finns fler, men dessa kan du ju börja med.

Du kan ju även boka på en fysisk resebyrå som big travel mfl

Många använder sig av http://www.nonkistravel.se/

Dela på andra sajter

Flygluffa i Europa kanske hade varit något om ni inte måste bada ?

Berlin, Budapest, Rom, Barcelona, London eller vad som passar er.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Dela på andra sajter

Hej Minne,

Min favorit semesterort är Hua Hin av dem ställen jag besökt i Thailand, svårt att beskriva exakt vad som gör stället så speciellt för just oss och just det är ju charmen med att resa då ena stället kan uppfattas helt olika beroende på vem man frågar. Men några konkreta saker som just vi gillar i alla fall.

Bra storlek på staden, finns bra utbud för det mesta som man kan tänkas att behöva eller vilja ha men ändå lätt att hitta då det är en stor huvudgata som det mesta kretsar kring, bra strand och många andra bra stränder i närheten, en hel del utflyktsmål i närheten och möjlighet till te x" river kwai" som en heldagsutflykt. Lätt att ta sig runt på egen hand, bekvämt med en stor market village med shopping och mat, finns självklart en turistgata med diverse"farang restauranger" men även väldigt lätt att hitta lokala matställen.

Eftersom det är en stor huvudgata som i princip går igenom hela Hua Hin så används "soiernas" nummer som riktmärken. Och om man varit i Hua Hin så frågar man vilken "soi" och dem högre numren betyder mer söderut, så om en del vill bo centralt kanske dem vill bo runt soi 20, där Hilton ligger, market village shopping mall ligger väl runt soi 60-70, alltså mer söderut. Så det beror på lite hur ni tänker. När vi bodde i Hua Hin i närmare 4 månader år 2007 så bodde vi någonstans efter soi 104 och för oss var det perfekt. Antingen tog man bathbussen in till stan för typ 10bath eller så tog vi scootern. Som sagt smidigt och lätt att hitta och inte så mycket turist stök runt dem högre numren på "soien"

Agoda brukar ju vara en bra sökmotor angående hotellboende inte bara för Hua Hin utan överallt, man får i alla fall ett hum om vad det kommer att kosta.

Hoppas ni får det bra oavsett vad ni väljer men min varmaste röst går till Hua Hin i alla fall

/H

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Dela på andra sajter

Pattis. Där finns allt och beroende på var du väljer att bo så kan du slippa barn, "charterturister" och annat löst pack.

Stränder finns i närheten, Jomtien bl.a.

Shopping finns i massor.

Hotell och mat är billigt, billigast i Thailand skulle jag vilja påstå, i närheten av en strand iaf.

Du har många MPR:are där ifall du ändå skulle vilja praktisera lite svenska ibland. 

Lätt att åka dit, flyget till Bankan sen taxi i cirka två timmar, that's it.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

Sam sip sam
Pattis. .

Stränder finns i närheten, Jomtien bl.a.

Lätt att åka dit, flyget till Bankan sen taxi i cirka två timmar, that's it.

Varför åka till jomtien när både stränder och vattnet är betydligt bättre i Pattaya 

Dela på andra sajter

Varför åka till jomtien när både stränder och vattnet är betydligt bättre i Pattaya 

Kommer ihåg för en 10 till 15 år sedan när man grävde upp hela beach gatan, och många soier, för att  dränera den lilla fiskebyn. som nu hade blivit storstad...

Vattnet ser faktiskt betydligt bättre ut nu...!

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

sakonnakhon

Personligen tycker jag att dt är skönt att börja och avsluta resan med ett par nätter i Bangkok.

Sedan ligger ju Koh Samui (flyg), Koh Chang (mini-bus) eller Pattaya/Jomtien(Taxi eller buss) en hyffsat kort resa bort.

Har inte varit på Samui på många år, men vi ha haft ett par riktigt trevliga resor dit.

Annars är ju också Pattaya/Jomtien och Koh Chang en kombination som fungerar jätte bra.

Dela på andra sajter

Koh Chang och drick Chang, hehe.

Koh Chang säger många är som Phuket för 20 år sen. Åk dit och ta er så långt ner på ön som möjligt. Jag har inte vart där på fyra år men tyckte det var väldigt charmigt. Stanna inte på den första beachen, White Sands Beach, som är den mest turistiga, utan åk ner åt Bang Bao

Dela på andra sajter

Varför inte skippa alla nöjesfält ett par veckor och resa i landet och se hur det är i Thailand, Här i nordöst finns det många resorter som ligger utmed Mekongfloden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Varför inte skippa alla nöjesfält ett par veckor och resa i landet och se hur det är i Thailand, Här i nordöst finns det många resorter som ligger utmed Mekongfloden.

Låter ju inte alls dumt... om man kan bada i floden vill säga :) Då skulle jag ju undkomma saltvattnet också *yippie*

Kan ni komma med förslag på konkreta platser? Har inte lärt mig geografin ännu.

asumption is the mother of all fuckups!

Dela på andra sajter

Låter ju inte alls dumt... om man kan bada i floden vill säga :) Då skulle jag ju undkomma saltvattnet också *yippie*

Visst går det att bada i Mekongfloden men jag skulle aldrig göra det, sedan kan du väl googla på resorter vid mekongfloden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Med tanke på vad du tyckte om bangla road då undvik Pattaya så långt du bara kan. För att tala klartext är hela Pattaya bara ett stort horhus utan tak, även att vissa här på MPR förnekar de pga att dom hittat sina fruar/flickvänner i Pattis...

Dela på andra sajter

Är inte strand högt på priolistan så rekkomenderar jag Laos-allt som man vill ha av Thailand men som man inte kan få idag finns i Laos. Luang Prabang, Don Dhet, Kong Island, Vientiane, Pakse...

http://destinationasien.se/index.php/component/content/article?id=111:koppla-ner-och-koppla-av-i-laos

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Även jag skulle slå ett slag för Koh Chang. Det finns lite nattliv kring White Sand Beach och det finns tysta områden en moppe- eller taxi-tur längre bort på ön.

Vill man ha det ännu mer pittoreskt så rekommenderar jag Koh Samet. Trasiga, oframkomliga vägar som ofta leder till fantastiska stränder och restauranger som känns rätt avsides.

Dela på andra sajter

Glenn Phuket

"

Vi gillar att slappa, fiska, snorkla, shoppa och LITE nattliv vore trevligt men ju färre svenskar ...eller turister desto bättre tror jag. gillar inte riktigt att pruta på svenska, det är helt enkelt fel!"

Då e koh jum ett säkert kort...

http://www.kohjumonline.com/

Dela på andra sajter

Visst går det att bada i Mekongfloden men jag skulle aldrig göra det, sedan kan du väl googla på resorter vid mekongfloden.

Brukar den inte vara ganska torrlagd i mars?    :unsure:

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Åk inte till Isaan i mars och april det är alldeles för varmt och torrt, Mekongfloden har dessutom sin lägsta nivå på året just då så inte ens den gör sig rättvisa.

Övriga månader på året rekommenderar jag verkligen besök i Isaan som har kvar mycket av det traditionella livet och där tempot är lugnare, det finns mängder av platser att besöka i Isaan och skillnaderna dom emellan är oftast inte så stora även om jag själv trivs bäst i Udon Thani -  Nong Khai området, men eftersom skillnaderna inte är så stora spelar det nog mindre roll vilka platser där man besöker allt är bra ifrån Surin, Korat, Khon Kaen, Udon Thani, Nong Khai, Bung Kan, Loei o.s.v, och varför inte passa på att besöka några MPR medlemmar på resan om man vill få lite inblick i vad som finns att göra och se på orten, bättre guider till området kan man nog inte få som Svensk.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...