Jump to content
IGNORERAD

Mamma drog till Thailand med våran gemensamma son


julle

Recommended Posts

Problemet är att om bernet blir/är thailänsk medborgare så gäller enbart thailänska lagar i Thailand vad gäller barnet.

som svar till Ole så har modern rätt till barnet precis lika mycket som fadern. Ingen av föräldrarna får göra något med barnet utan den andres samtycke.

Vilket modern har gjort i det här fallet. Tas saken upp i domstol kan hon mycket väl förlora vårdnaden och umgängesrätten med barnet.

Problemet är att barnet just nu befinner sig i Thailand och där gäller den thailänska rättvisan. Klart underläge för fadern alltså.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    16

  • Stickan

    10

  • julle

    9

  • NKP

    7

Mest aktiva i denna tråd

Guest wUThai
Rent teoretiskt så är det först när hon lämnar landet på sitt svenska pass hon reste in på det blir krångligt.

Då räknas hon som svensk eftersom det är det passet hon använder.

 

Men om du vill få det till att hon skulle vistas olagligt i landet kan du förklara för mig hur min fru kan resa in i landet på svenskt pass och sedan få ett nytt thaipass i Thailand.

Det skulle ju vara omöjligt om hon var där olagligt.

hon kan faktist lämna landet med sitt thaipass till ex Malaysia och sedan resa vidare. Då råkar hon inte ut för problem i Thailand alls förän nästa gång hon provar att resa in med samma svenska pass igen.

Det är inget jag påstår? Därför jag skrev, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så fort hon satt sin fot i Thailand, blev hon av med barnbidraget. .. Hade hon räknat med det?

Tycker att barnen aldrig ska komma i kläm, när föräldrarna inte kommer överens. .

Jag är väldigt stolt över mina föräldrar, då dom aldrig har pratat illa om varandra framför mig och min bror. ..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att dom vistas olagligt i Thailand bara för att dom inte har giltigt svenskt pass?

 

Om modern är Thai så kan hon knappast vistas olagligt i Thailand.

Jag förstår inte varför hon skall mista svenska passet,

det är inte olagligt att åka med sina barn utan pappan

hur vet Svenska myndigheter att pappan talarsanning?

utan Svensk pass har hon inga möjligheter att återvända hem

 

kanske pappan bara vill bli av med henne (en ren hypotetisk fråga)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag förstår inte varför hon skall mista svenska passet,

det är inte olagligt att åka med sina barn utan pappan

hur vet Svenska myndigheter att pappan talarsanning?

utan Svensk pass har hon inga möjligheter att återvända hem

 

kanske pappan bara vill bli av med henne (en ren hypotetisk fråga)

 

Öh, nu förstår jag inte riktigt.

Du blir nog tvungen att även läsa det inlägget jag citerade.

 

Nu har jag läst igenom ditt inlägg ett antal gånger. Jag fattar inte ett smack. 

Vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att dom vistas olagligt i Thailand bara för att dom inte har giltigt svenskt pass?

 

 .

Mitt inlägg gäller detta med att hon skulle tappa sin Svenska pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Svaren på båda frågorna är, Ja.

 

Till din fördel är att Thailand och Sverige ganska nyligen har skrivit under ett utlämningsavtal mellan länderna, om det sen hjälper dig att få hem din son, som ni har gemensam vårdnad om, borde svenska polisen kunna svara på, de kan tex dra in deras svenska pass vilket gör att de vistas olagligt i Thailand, om de reste in på svenska pass. 

 

 

 

 

 

 

Att "mista" svenska passet var som sagt inte min idé, så det är nog NKP som du eventuellt bör citera.

Det enda jag påstod var att det inte hjälper om en Thaimedborgare förlorar sitt svenska pass i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "mista" svenska passet var som sagt inte min idé, så det är nog NKP som du eventuellt bör citera.

Det enda jag påstod var att det inte hjälper om en Thaimedborgare förlorar sitt svenska pass i Thailand.

Vilket jäkla liv för en pilsner :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att dom vistas olagligt i Thailand bara för att dom inte har giltigt svenskt pass?

 

Om modern är Thai så kan hon knappast vistas olagligt i Thailand.

 

Läser man TS första inlägg så reste thaimamman och barnet till Thailand med svenska pass, det betyder att dom vistas i Thailand som svenska turister, blir de svenska passen indragna från Sverige vistas båda formellt sett olagligt i Thailand.

 

Vill man sen vara realist så tvivlar jag starkt på att thailändska myndigheter kommer att göra något åt saken. 

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inga problem för mamman alls.Hon är thaimedborgare och kan därför bo i Thailand. Barnet har en thai förälder och kan därför bli thaimedborgare. Thaimyndigheter kommer förmodligen att vara på mammans sida om fadern försöker få barnet till Sverige emot mammans vilja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser man TS första inlägg så reste thaimamman och barnet till Thailand med svenska pass, det betyder att dom vistas i Thailand som svenska turister, blir de svenska passen indragna från Sverige vistas båda formellt sett olagligt i Thailand.

 

Vill man sen vara realist så tvivlar jag starkt på att thailändska myndigheter kommer att göra något åt saken. 

 

Eftersom mamman med all säkerhet även är thailänsk medborgare så vistas hon helt legalt i landet. Om hon sedan gör barnet till thailänsk medborgare om han nu inte redan är det så räcker den svenska rättvisan inte till Thailand. En thailänsk medborgare är nämligen just thai i Thailand och inget annat.

 

Om nu barnet inte är thailänsk medborgare så vistas han olagligt i landet när visumet går ut. 

Men det i korupta land som dom befinner sig kan säkert barnet bli thailänsk medborgare genom små pengakuvert i rätt händer.

Efter det så är chanserna att barnet kommer tillbaks till Sverige helt obefintliga med mindre än att pappan faktist åker ner och rövar tillbaks barnet till Sverige.

 

Det finns en intressant bok i ämnet som dock inte rör just Thailand. Den heter: Inte utan min dotter. 

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Läser man TS första inlägg så reste thaimamman och barnet till Thailand med svenska pass, det betyder att dom vistas i Thailand som svenska turister, blir de svenska passen indragna från Sverige vistas båda formellt sett olagligt i Thailand.

 

Vill man sen vara realist så tvivlar jag starkt på att thailändska myndigheter kommer att göra något åt saken. 

 

Skojar du?

 

Om du reser in i Sverige på ett Mexicanskt pass så är du fortfarande svensk medborgare och kan knappast deporteras till Mexico.

 

Hoppas du har lärt dig något idag.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Et spørgsmål!

 

Har moren ikke ret til barnet?

 

Det er vel ikke kriminelt, at tage sit eget barn med til Thailand.

 

Der er 2 der kan løse problemet sammen, far og mor og ingen andre.

 

Det kallas "egenmäktighet med barn" på svensk juridik och är straffbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kallas "egenmäktighet med barn" på svensk juridik och är straffbart.

 

Hvad hvis hun bare var smuttet til en anden by i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvad hvis hun bare var smuttet til en anden by i Sverige?

 

Det får hon inte göra det heller. Har man delad vårdnad så är det just delad. Fadern har precis lika mycket att säga till om som mamman. Och om nu mamman flyttar till en annan stad i Sverige så skall det ske efter att fadern gett sitt medgivande och dessutom är det mamman som då skall se till att barnet får träffa fadern. Alltså betala resorna för barnet.

I verkligheten brukar oftast föräldrarna hjälpas åt med den biten men det är alltså den föräldern som flyttar som är ansvarig för att barnet kan komma till den andra föräldern.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hvad hvis hun bare var smuttet til en anden by i Sverige?

 

Med gemensam vårdnad så är det begränsat vad du har rätt att göra utan den andra förälderns samtycke.

Jag är inte mycket insatt i detta, har en kompis som berättat en del då hans ex tror hon kan flytta med barnen som hon vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skojar du?

 

Om du reser in i Sverige på ett Mexicanskt pass så är du fortfarande svensk medborgare och kan knappast deporteras till Mexico.

 

Hoppas du har lärt dig något idag.

 

Nä jag skojar inte, gör du?

 

Hur Mexico kom in i den här diskusionen lämnar jag till dig.

 

Reser man med svenskt pass så är det också som svensk medborgare man reser, även om man har dubbelt medborgarskap så är det avgörande vilket pass man använder.  

 

Tror du får ta och läsa om tråden från början så kanske det klarnar även för dig.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Et spørgsmål!

 

Har moren ikke ret til barnet?

 

Det er vel ikke kriminelt, at tage sit eget barn med til Thailand.

 

Der er 2 der kan løse problemet sammen, far og mor og ingen andre.

 

Varför hålla på och spekulera och ge felaktiga uppgifter i en tråd med ett så allvarligt ämne? 

 

TS är i en både tråkig och svår situation och jag tycker nog att man ska hålla sig från att svara om man inte är säker på sitt svar.

 

Tyvärr kan jag inte bidra men hoppas på en så bra lösning som möjligt.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag skojar inte, gör du?

 

Hur Mexico kom in i den här diskusionen lämnar jag till dig.

 

Reser man med svenskt pass så är det också som svensk medborgare man reser, även om man har dubbelt medborgarskap så är det avgörande vilket pass man använder.  

 

Tror du får ta och läsa om tråden från början så kanske det klarnar även för dig.

 

Det du påstår gäller i alla andra länder utom i dom länderna du är medborgare i. Det kvittar vilket pass en thailändare rest in i Thailand på Han är thailänsk medborgare i alla fall.

Detsamma gäller även i Sverige. Om du som svensk reser i i Sverige på ett mexikanskt pass så är du ändå svensk här i Sverige.

 

Du blandar ihop det med att det kan bli problem vid in och utresa ur landet. Men det är en helt annan sak och har ingenting med det här att göra.

 

Vi har ett känt fall med dubbla medborgarskap i Eritrea. Där sitter en journalist vid namn David Isac fängslad utan rättegång sedan mer än tio år.

Sverige försöker få ut honom för att han är svensk men eftersom han råkar befinna sig i Eritrea och även är eritriansk medborgare så skiter Eritrea fullkomligt i vad Sverige tycker.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får hon inte göra det heller. Har man delad vårdnad så är det just delad. Fadern har precis lika mycket att säga till om som mamman. Och om nu mamman flyttar till en annan stad i Sverige så skall det ske efter att fadern gett sitt medgivande och dessutom är det mamman som då skall se till att barnet får träffa fadern. Alltså betala resorna för barnet.

I verkligheten brukar oftast föräldrarna hjälpas åt med den biten men det är alltså den föräldern som flyttar som är ansvarig för att barnet kan komma till den andra föräldern.

 

Der er Sverige så langt forud for Danmark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju finnas en anledning att hon stack...

Ingen som tänkt på det?

 

Helt ovesäntligt! vårdnadsfrågan skall lösas i domstol om inte föräldrarna kommer överens.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja överens verkar de ju inte vara...

Är man inte helt insatt i hur Sverige och rättsväsendet fungerar kan det ju te sig ganska naturligt att man

"flyr" till tryggheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja överens verkar de ju inte vara...

Är man inte helt insatt i hur Sverige och rättsväsendet fungerar kan det ju te sig ganska naturligt att man

"flyr" till tryggheten.

 

Precis och där finns ett helt annat rättsväsende att förhålla sig till.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nä jag skojar inte, gör du?

 

Hur Mexico kom in i den här diskusionen lämnar jag till dig.

 

Reser man med svenskt pass så är det också som svensk medborgare man reser, även om man har dubbelt medborgarskap så är det avgörande vilket pass man använder.  

 

Tror du får ta och läsa om tråden från början så kanske det klarnar även för dig.

 

 

Hur Mexico kom in i bilden.

 

Ja, varför Mexico kom in i bilden var för att du kanske skulle upptäcka det dumma i det du skriver. (Men tippar på att du blev totalt vilsen iom det tilltaget)

Möjligtvis att jag kanske måste göra en långfilm för att du ska förstå. Eller kanske det håller med en serie, 30 minuter x 25 avsnitt.

 

 

 

EDIT:

Är inte ditt nick felstavat?

Ska det inte vara NPK?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...