Jump to content
IGNORERAD

Ful självspricka under foten...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Hör och häpna!

Öppna skor är en orsak till dina hudsprickor under fötterna! Du ska använda gympa/walking-skor, för fötterna behöver en viss "luftfuktighet" för att hålla sig fria från uttorkning. Du får ha sandaler och heltäckande skor som du använder omväxlingsvis.

OK men själv knallar jag ca: en timme nästan varje morgon utan problem i mina foppatofflor som är jättesköna att gå i. Men jag fick naturligtvis börja med kortare promenader från början så jag fick läderhud både under fötterna och på hälen.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    6

  • cpo

    6

  • Tack och Hej

    4

  • kuai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Siam-Nilsson

Gnuggar man en halv Lime eller citron mot förhårdnader och sedan låter citronsaften sitta kvar en stund så löser detta upp förhårdnaden och man kan sedan gnugga bort lager efter lager. Upprepa detta dagligen under en vecka i kombination med fotbad.

Men unvik att gnugga citronsaft där du har sår, för annars svider det som FAN.

Link to comment
Dela på andra sajter

sangsomcoke
Hej,

Från bipacksedeln:

"Det verksamma ämnet i Betadine-salva är joderad povidon. Det är ett bredspektrumpreparat som har en desinficerande och snabb effekt mot bakterier, virus, mögel- och jästsvampar, sporer samt amöbor. Organiska ämnen, såsom blod och varigt sekret, försämrar inte effekten. Joderad povidon tolereras i allmänhet väl och framkallar inte det slags biverkningar som brukar förekomma vid användning av jod, t. ex. sveda, allergi och hudirritation. Eftersom föreningen avdunstar från huden efter hand, förblir mängden aktivt jod tillräckligt stor under lång tid.

Preparatet används för desinfektion och behandling av små sår, skråmor, skavsår och brännsår. Behandling av hudutslag med bakteriell infektion eller svampinfektion."

 

Det är alltså till för att få bort bakterier och annat som finns vid infektion.

Din spricka ser ut som en helt vanlig "självspricka". Den är inte infekterad. Kan förstås bli om du inte sköter den bra. Om den blir=använd Betadine. Infekterad=rött, ömt, kanske varigt etc.

Som den ser ut så är det bästa att enbart skaffa en fet salva (eller kräm, men salva ligger kvar längre). Kladda på salva (ganska tjockt), strumpa på, så brukar det läka på några dagar. GÅ INTE barfota i sand eller så medan du har denna. Ej heller barfota i sandaler.

Sköt om de små såren.!

mvh

cpo

 

 

 

Tycker dina svara verkar väldigt kompetenta , gissar på att du har någon form av medicinsk examen.

 

Det borde kanske skapas en tråd "Fråga cpo om din hälsa ? "

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

OK men själv knallar jag ca: en timme nästan varje morgon utan problem i mina foppatofflor som är jättesköna att gå i. Men jag fick naturligtvis börja med kortare promenader från början så jag fick läderhud både under fötterna och på hälen.

Bra med morgonpromenader, dock viktigt med riktiga skor (speciellt för alla med BMI större än 25) som ger stöd för fotvalvet och avlastar ömtåliga delar av foten. Riktiga promenadskor ger också stadga för fotleden. Var Foppatofflor så bra som du tror, skulle alla springa marathon med dessa!

Och det viktigaste av allt, det är just läderhuden som ska hållas mjuk och smidig. Detta för att undvika just självsprickor!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska aldrig mer ignorera thai doktor som vill ge mig antibiotika även vid små öppna sår.

Det kan sluta med allvarliga infektioner i Thailand.

Som det här streptokocker och litet sår blev bara mer och mer sår med mycket illaluktande var.

 

Hej!

Ja vad gäller skrubbsår och andra i och för sig ganska små sår så är de synnerligen lätt infekterade i länder som Thailand pga värmen (och fukten). Sådana sår måste man vara extra försiktig med. Där kan även avtvättning med Jodlösning vara aktuellt, men i vart fall avtvättning med olika spritösningar (UTVÄRTES är väl bäst att säga på detta forum). Där är även antibiotikasalva viktig vid minsta tecken till infektion - dvs nästan alltid! Definitivt om man ramlat så såret är i viss mån "skitigt". Mycket mer noggrannhet än i Sverige behövs, antibiotika behövs mycket oftare än samma sår i Sverige.

Ja, visst har jag medicinsk utbildning. Men ha en svarstråd här - det vill jag nog inte ha med tanke på alla märkliga tillstånd som finns i Thailand.

 

Vad gäller sprickan som denna tråd startade med så är den helt ren, såvitt bilden visar, och inte uppkommen genom olycka = inte fått in bakterier direkt i vart fall. Men även den kan förstås bli infekterad om man är oförsiktig på något vis.

Mvh

cpo

Ändrades av cpo
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej. Tack för alla goda råd. Tror inte det finns ngn infektion i såret utan jag kör med lite extra fottvätt och salva några dagar och strumpor och skor. Fick den här salvan rekommenderad av apotekarn. buny3ysa.jpg6ygusy3e.jpg Och inget ont som inte för något gott med sig... Fick en ypperlig anledning att städa lite i garderoben i jakt på strumpor. Av någon anledning har jag kalsonger för ett årtionde och 7-8 badlakan men bara 3.5 par strumpor i Bangkoksgarderoben.. gajeteza.jpg Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra med morgonpromenader, dock viktigt med riktiga skor (speciellt för alla med BMI större än 25) som ger stöd för fotvalvet och avlastar ömtåliga delar av foten. Riktiga promenadskor ger också stadga för fotleden. Var Foppatofflor så bra som du tror, skulle alla springa marathon med dessa!

Och det viktigaste av allt, det är just läderhuden som ska hållas mjuk och smidig. Detta för att undvika just självsprickor!

 

Hehe, vad dom som springer marathon har på fötterna bryr mig inte det minsta. Jag har svårt för att böja ryggen och komma åt att knyta skoremmar så jag fortsätter nog att knata runt på Pattayas alsfalterade gator i mina Foppatofflor trots att dom är fula som stryk. Har det funkat i 4-5 år hittills så tror jag nog att det funkar även framledes. :thumbsup:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara bra salva till dej. Urean hjälper till att mjuka upp förhårdnade huden och sedan fettet i salvan ser till att fukten bevaras mer. Alltså bör den var mycket bra för dej. Hoppas det ger sig utan att du blir infektierad!

hälsar

cpo

Ändrades av cpo
Link to comment
Dela på andra sajter

.. sedan 5-6dagar. pejy8uzy.jpg Har öst på generalmedicinen Betadin och hoppas den sluter sig. Irriterande att inte kunna gå morgonpromenaderna. :( Med vänlig hälsning,

 

Ser inte bra ut. Vad är allt det vita runt självsprickan för något (som ser ut som spindelnät)? Skulle vara mer  orolig för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ser ut som spindelnät

 

Hua får hoppas att det inte varit en Brown Recluse Spider och nafsat där...

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Foten läker bra med salva och lite varierande skor och strumpor och idag blev det en liten kort kvällspromenad på 3 km. Nästa vecka är vi redo för full morgonpromenad (7-8 km). :thumsup:

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Foten läker bra med salva och lite varierande skor och strumpor och idag blev det en liten kort kvällspromenad på 3 km. Nästa vecka är vi redo för full morgonpromenad (7-8 km). :thumsup:

Bra att foten läker. Jag rekommendera att du helst inte rör dig så mycket och se till att vila foten på en pall. Mao en kalsongfylla på en vecka eller tills det foten är helt läkt.

 

Med vänliga hälsningar Doktor wUThai

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Foten läker bra med salva och lite varierande skor och strumpor och idag blev det en liten kort kvällspromenad på 3 km. Nästa vecka är vi redo för full morgonpromenad (7-8 km). :thumsup: Bra att foten läker. Jag rekommendera att du helst inte rör dig så mycket och se till att vila foten på en pall. Mao en kalsongfylla på en vecka eller tills det foten är helt läkt. Med vänliga hälsningar Doktor wUThai
Frestande råd från doktorn. Men jag tror jag får börja köra lite promenader. Har med några korta utflykter varit hemma måndag till fredag och märkt att jag blivit lite uttråkad och sur på min omgivning. Nu får det bära eller brista. Ska dock ta till mig råden om strumpor och gympadojor. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Bra med morgonpromenader, dock viktigt med riktiga skor (speciellt för alla med BMI större än 25) som ger stöd för fotvalvet och avlastar ömtåliga delar av foten. Riktiga promenadskor ger också stadga för fotleden. Var Foppatofflor så bra som du tror, skulle alla springa marathon med dessa!

Och det viktigaste av allt, det är just läderhuden som ska hållas mjuk och smidig. Detta för att undvika just självsprickor!

 

 

Du har nog missat trenden med så kallade barfotaskor som man numera ska springa i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Verkar vara bra salva till dej. Urean hjälper till att mjuka upp förhårdnade huden och sedan fettet i salvan ser till att fukten bevaras mer. Alltså bör den var mycket bra för dej. Hoppas det ger sig utan att du blir infektierad!

hälsar

cpo

 

Är inte Urea konstgjort urin?

Då kan man lika gärna pinka på foten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog missat trenden med så kallade barfotaskor som man numera ska springa i.
Inom ortopedi är det inte mycket jag missat!

Jag förutsätter att du menar sk. fingerskor, för du kan ju inte vara barfota om du har skor på dig!

Visst kan det vara skoj att testa men det krävs så olika stöd för foten och vristen beroende på ålder och styrka i fot- och benmuskulatur.

Ta bara flugan som skapade "converssjukan" det finns tecken på att fingerskor ger samma påverkan på fotvalvet samt språng- båt- och kilbenet.

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, visst är det "urinämne", men kanske i bättre form än att "pinka" på det. Det gäller ju att få själva ämnet att komma in i den förhårdnade huden och då är allt salvorna som är feta bättre. Men vill du tvunget gnida in sprickor i urin så kan du ju testa men det lär inte bli lika bra - och torkar förstås snabbt upp Och så får man ju hoppas du inte har en infektion i urinvägarna, inom detta forum kanske gonorrhe, för då får du sådana bakterier där också!

Innom hudvårdne kallar man det alltså hellre "karbamid" än bara "urea".

 

Följande text från Wikepedia: 

 

 

Urea (från grekiska uron urin), urinämne eller karbamid är en kvävehaltig kemisk förening, med den kemiska formeln CO(NH2)2. Urea finns naturligt i urinen hos alla däggdjur. När kroppen bryter ner aminosyror omvandlas dess kväve till det giftiga ämnet ammoniak vilket i sin tur omvandlas till urea i ureacykeln. Aminosyrorna härstammar från nedbrutna proteiner. Urea var det första organiska ämne som man lyckades framställa syntetiskt. Detta gjordes 1828 av den tyske kemisten Friedrich Wöhler som därmed slog hål på teorin om att organiska (kolhaltiga) föreningar krävde en särskild "livskraft" för att kunna bildas.

I jordbruket används urea som gödselmedel, inom industrin i vissa plaster (karbamidformaldehyd), och i livsmedelsindustrin som tillsats i glass och tuggummi (E-nummer E 927 B). När urea används av kosmetikaindustrin, till exempel i hudkrämer, kallar man den för karbamid. Urea används också inom biokemin som denatureringsmedel. Urea används främst för avisning av landningsbanor på flygplatser, även tidigare för avisning för själva flygplanen. Ett annat användningsområde är i avgasreningen på dieselmotorer för att sänka utsläppen av kväveoxider. Urea är ett ämne som har eutrofierande effekt på både mark och vatten som orsakar stora miljöproblem.
 
 
Så bra att du börjat bättras!
 
mvh
cpo
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...