Jump to content
IGNORERAD

Studera heltid på Komvux


Sheriffen

Recommended Posts

Man får väl budgetera så att alla som är berättigade får bidraget om man nu ska ha ett sådant. Eller så får man sänka det högre bidraget ett snäpp och se till att alla kan få del av det.

Tänk om det skulle vara att grundbidraget också "tog slut" och vissa skulle bli stående utan?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sheriffen

    8

  • Kim

    7

  • Acker

    6

  • Herr Chang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hur ska man veta hur många som är berättigade? Kan du själv upprätta en exakt budget för detta ändamål? Vet du hur många som tänker sig denna form av studier?

Tänk om grundbidraget skulle ta slut? Det är väl ingen som sagt att det skulle kunna hända?

I och för sig skulle det kunna hända om Sveriges ekonomi blir riktigt dålig...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur många, men det måste finnas andra som har rätt bra koll på detta. Lär ju finnas statistik på hur många som varit berättigade tidigare och det går säkert med hjälp av detta göra en preliminär beräkning för kommande år.

Vidhåller i alla fall att det är klart bättre ur rättvishetssynpunkt att alla berättigade skulle fått sitt bidrag, om än något reducerat, än att bara låt oss säga 2/3 skulle fått det.

Sen kanske det är svårare rent praktiskt att genomföra det. Så då får jag väl hålla med att det är bättre att det finns ett högre bidrag än inget alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Acker,

Det är ju en sak att föreställa sig hur bidragssystemet ter sig för dom studerande.

En annan sak att sätta sig i finansministerns stol. Som skattebetalare uppskattar jag faktiskt att man gör sitt bästa att hålla statsutgifterna inom rimliga ramar. En ständig balansgång mellan vad som är värt att kosta på eller inte... jämfört med andra kanske mer angelägna utgifter. Och vikten av att undvika underskott. Jag skulle inte vilja vara finansminister.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre att stoppa invandringen och använda pengarna för t.ex. fler lärare, läkare, poliser, äldreomsorg?

Exactemente Herr Tea Yo, fast poliser kan vi slopa så att det åtminstone finns pengar till att ta hit thaidamer.

[move]Bötfällde Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjejen har nyligen fått sitt PUT och ska nu snart börja skolan och dags att ansöka till CSN. Min fråga jag nu undrar över i ansökan, tjejen har gått högskola/universitet i Bangkok, ska man skriva i att hon läst det eller ska man inte? För jag har hört från vissa att man ska göra det och från andra att man inte ska göra det. Hur är reglerna för att få 6000 i månaden istället för fjuttiga 2500? Är det beroende på om hon läst universitet/högskola om hon får ett högre belopp (typ 6000 istället för 2500)? Hur ska man göra?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tjejen har fått PUT nyligen och det har blivit dags att ansökan till CSN. Jag har några frågor som jag hoppas några här kan hjälpa till med. Tjejen har bl a läst på universitet i Bangkok. Vissa säger att man inte ska skriva i ansökan till CSN och berätta att tjejen har läst universitet i hemlandet medan andra säger att man ska fylla i det? Anledningen att man inte ska fylla i det (enligt dem som säger att man inte ska fylla i att tjejen har läst universitet) att då får tjejen det högre beloppet på ca 6000 och inte bara 2500...vad är reglerna för att få 6000 istället för 2500 för tjejen i bidrag? Hur ska man gå tillväga?

Tacksam för alla svar och hjälp!

Ha en bra dag.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog rekommendera att man fyller i korrekta uppgifter om man vill slippa en otrevlig överraskning senare. Skulle det på något sätt visa sig att man har lämnat felaktiga uppgifter så får man vackert betala tillbaka.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså om din fru läser på minst 50% (tror jag det är) här i sverige så kan hon ansöka om hela CSN.

CSN är indelat i 2 olika delar. En lånedel och en bidragsdel. Bidragsdelen är den delen som ligger på 2500 kronor. Om hon har läst i Thailand eller inte ska inte spela någon roll.

CSN söker man för dem studierna man läser för tillfället.

Detta gäller iaf för mina elever som jag undervisar. Men jag rekomenderar att ni talar med en studievägledare för att få korrekt information om vad som gäller för din tjej. Läste ju att andra skrivit att det fanns en bidrags del på ca.6000.. det visste inte jag. För elverna här på min skola har inte det.

Lycka till

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Tjejen har fått PUT nyligen och det har blivit dags att ansökan till CSN. Jag har några frågor som jag hoppas några här kan hjälpa till med. Tjejen har bl a läst på universitet i Bangkok. Vissa säger att man inte ska skriva i ansökan till CSN och berätta att tjejen har läst universitet i hemlandet medan andra säger att man ska fylla i det? Anledningen att man inte ska fylla i det (enligt dem som säger att man inte ska fylla i att tjejen har läst universitet) att då får tjejen det högre beloppet på ca 6000 och inte bara 2500...vad är reglerna för att få 6000 istället för 2500 för tjejen i bidrag? Hur ska man gå tillväga?

Tacksam för alla svar och hjälp!

Ha en bra dag.

Jag har skrivit det tidigare i tråden men upprepar mig igen. Har din tjej inte SVENSK gymnasieutbildning så har hon rätt till ett tidsbegränsat utökat studiestöd så länge hon är över 25 år och har PUT. Spelar ingen roll om hon så studerat 30 år på universitet i Bangkok. Har hon inte SVENSK gymnasiekompetens har hon rätt till ett tidsbegränsat utökat stöd.

Krångla alltså inte till det hela med att påstå något annat i ansökan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Quote

Titta under denna länk (SCB) och sedan på "Södertälje" kommuns kostnader för "Utrikes född inkl. flyktingar" under "Ekonomiskt bistånd". SCB länken

Jag kan berätta. 96 MILJONER kr kostade de under bara 2007. 106 miljoner med socialbidrag. Endast en kommuns kostnad för invandrare. Om nu man skall klaga på någonting så är det väl rimligt att rikta klagomålen mot den helt absurda invandringen som Sverige har. Är det inte bättre att stoppa invandringen och använda pengarna för t.ex. fler lärare, läkare, poliser, äldreomsorg?

Förlåt för att jag svarar på något som inte är relaterat till trådens ämne, men kunde inte låta bli..

Utan invandringen så har Sverige en negativ befolkningsökning. Och om vi nu skall stoppa invandringen så måste vi ju naturligtvis på samma resonemang stoppa utvandringen. För en utvandrad svensk blir ju en invandrare i sitt nya hemland... Faaaan,, jag som tänkt flytta utomlands senare,, men men vad är ett liv i Thailand när man istället får chansen att betala ännu mer till lärare, poliser etc etc.. halleluljaaaa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen!

Vi ska nu ansöka till CSN, men är fortsatt förvirrad. Vi fastnade i följande steg:

Grundskolenivå

Hjälp

Jag har slutfört någon av följande utbildningar

[*]svensk grundskoleutbildning

[*]annan svensk utbildning som motsvarar svensk grundskoleutbildning

[*]utländsk utbildning som motsvarar en slutförd svensk grundskoleutbildning.

Nej

Vet inte

  Följande gäller endast för dig som svarat "vet inte":

För att CSN ska kunna pröva din ansökan måste du lämna uppgifter omn dina tidigare utbildningar. Fyll i fältet nedan. Du måste också skicka in dina betyg till CSN. Du kan bifoga inskannade dokument med din ansökan i ett senare steg. Vill du skicka dina betyg med vanlig post är adressen:

CSN Postservervice, 833 81 Strömsund [table]  [tr] [td]Utbildningar[/td] [td]Antal terminer[/td] [td]Slutår[/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td] [td][/td][/tr][/table]  Gymnasienivå Hjälp

Jag har slutfört någon av följande utbildningar

[*]svenskt nationellt/specialutformat program

[*]annan svensk utbildning som motsvarar svenskt nationellt/specialutformat program

[*]utländsk utbildning som motsvarar en slutförd svenskt nationellt/specialutformat program.

Nej

Vet inte

  Följande gäller endast för dig som svarat "vet inte":

För att CSN ska kunna pröva din ansökan måste du lämna uppgifter omn dina tidigare utbildningar. Fyll i fältet nedan. Du måste också skicka in dina betyg till CSN. Du kan bifoga inskannade dokument med din ansökan i ett senare steg. Vill du skicka dina betyg med vanlig post är adressen:

CSN Postservervice, 833 81 Strömsund [table]  [tr] [td]Utbildningar[/td] [td]Antal terminer[/td] [td]Slutår[/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td] [td][/td][/tr] [tr] [td][/td] [td][/td] [td][/td][/tr][/table]  Högskolenivå Hjälp

Jag har klarat av minst

[*]120 högskolepoäng (80 poäng före 1 juli 2007) på högskola eller universitet i Sverige

[*]eller studerat på högskolenivå utomlands och klarat av motsvarande minst 120 svenska högskolepoäng.

Nej

Vet inte

 

Min tjej har läst den vanliga thailändska skolgången och dessutom på universitet i Bangkok. Det som gör oss förvirrande är citat: "utländsk utbildning motsvarande svensk.". Hur ska man bedöma det? Har sökt efter svar på CSN om detta men hittar inget.  :read:     :rtfm:  

Dessutom vad som menas med citat "klarat av motsvarande minst 120 högskolepoäng"? Hur bedömer man om tjejen läst det? För mig känns dessa frågor oerhört luddiga och svaren beror på vem man frågar, den ena tycker så medan den andra tycker tvärtemot. Jag menar för oss kanske svaret är nej men för handläggaren på CSN kanske hon tycker svaret är ja?

Vi vet att man kan välja "vet inte" men problemet där är att man ska skicka in betyg för tjejen och hon har inte betyg för hennes grund och gymnasie nivå från Thailand utan endast betyg för universitetet i Thailand.

Hur bör man gå tillväga? Någon fler här på forumet som ansökt med liknande situation som oss, dvs att er flickvän läst vanliga skolgången (grund och gymnasie nivå i Thailand) samt universitet, vad svarade ni på frågorna och fick ni 6000 elle 2500 i bidrag? Tacksam för tips & råd.

Ha en trevlig dag.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur bör man gå tillväga? Någon fler här på forumet som ansökt med liknande situation som oss, dvs att er flickvän läst vanliga skolgången (grund och gymnasie nivå i Thailand) samt universitet, vad svarade ni på frågorna och fick ni 6000 elle 2500 i bidrag? Tacksam för tips & råd.

Ha en trevlig dag.

Jo, min fru har samma studiebakgrund som din med thailändsk grundskola, gymnasium och universitet men jag kommer förstås inte ihåg vad vi svarade på dessa frågor så här flera år efteråt. Vad jag vet är att vi alltid svarade helt sanningsenligt och trots det så fick frugan det utökade studiestödet under ett antal veckor (tror det var 50 veckor eller nåt sånt).

Tycker ni ska fråga studievägledarn vad ni ska svara. Dom är anställd för att svara på liknande frågor och ger er ett riktigt svar på nolltid.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo, min fru har samma studiebakgrund som din med thailändsk grundskola, gymnasium och universitet men jag kommer förstås inte ihåg vad vi svarade på dessa frågor så här flera år efteråt. Vad jag vet är att vi alltid svarade helt sanningsenligt och trots det så fick frugan det utökade studiestödet under ett antal veckor (tror det var 50 veckor eller nåt sånt).

Tycker ni ska fråga studievägledarn vad ni ska svara. Dom är anställd för att svara på liknande frågor och ger er ett riktigt svar på nolltid.

Varför krångla till det? Är ju bara att svara Nej, Nej och Nej. :yes:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför krångla till det? Är ju bara att svara Nej, Nej och Nej. :yes:

Mvh Swippe

Jo du har nog rätt. Skulle det råka vara fel svar så hör dom antagligen av sig från CSN.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack så mycket Swippe och Kim för svaren!

Ha en trevlig dag!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...