Jump to content
IGNORERAD

Har ni mycket guld ?


Cobra

Recommended Posts

Tjena! Nedan har du lite mer info. Den jag har är äkta och mycket gammal enl. dom experter som har kollat. För två år sedan

vart jag bjuden 120.000 Baht cash. Hade jag sålt så tror jag inte svärmor och frugan blivit direkt överlyckliga.

Den har ju funnits i familjens ägo i många,många år innan jag fick den.

 

Phra Somdej:

Phra Somdej skapades av Somdej Phra Buddhacara Toh Prommarangsi (Somdej Toh). Han var en son till

Kung Rama I. Han började göra Phra Somdej amuletter 2409. Material för att göra Phra Somdej omfattar: Shell lime, heliga pulver, diverse blommor,  ris, Lotus, aska, honung, banan,  olja etc. Då skanderade med trollformler och medition. Att välsigna varje liv i den här världen för att ge god karma och starkt skydd mot negativ energi. Totalt 84.000 amuletter gjordes vid den tiden. Phra Somdej Wat Rakhang är en av de mest berömda och bästa amuletter från Thailand.

 

Då får man gratulera, en tidig Som det kan vara "värd upp till miljoner    ( om man nu kunde sälja En Buddha ;)

 

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 163
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    19

  • Stefan.J

    14

  • Nimman

    7

  • Nemo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Känner du dig "rik" när du har den?

Den är inte värd en enda baht för dig för du kan aldrig sälja den, dom kommer att strimla dig långsamt som du gör det...

 

 

Vet inte om det är så många svenskar som skulle känna sig rik om han hade 120.000Thb.

Tror att det är ett större affektionsvärde på dessa saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en mycket tunn vigselring i guld för många år sedan, nu äger jag inget guld alls. Dock har min nuvarande fru mer guld än vad hon behöver, jag är dock ganska oskyldig till detta, typ!  :sFduh:

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner du dig "rik" när du har den?

Den är inte värd en enda baht för dig för du kan aldrig sälja den, dom kommer att strimla dig långsamt som du gör det...

Tjena!

Nej,jag känner mig inte rik! Men rätt så stolt eftersom det är en gåva från min Svärmor. Det är ju ett bevis på att jag uppskattas och

är omtyckt av min Thailändska familj. Och det känns faktiskt rätt så bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är allergisk mot faranger som springer omkring med dinglande amuletter.

Blir man mer thaierfaren då eller är det bara självbedrägeri?

Ungefär lika coolt som en tribal tatuering i Pattaya som man kan visa upp i sitt Singhalinne i baren.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vigselring på en halv bath. Frugan har desto mer

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Motsvarande 1-2 "normala" svenska årslöner i FYSISKT guld och silver är en trygghet & försäkring som är lämplig i dessa tider. För dom dom inte har den möjligheten så ska man fundera på att spara månadsvis och att köpa silvermynt är en lämplig start.

Själv försöker jag ge guldsmycken i present till fru och barn vid högtider, möter inga "fru-protester" över huvud taget. I Asien vet folk värdet av ädelmetaller.

Tänk om kontohavarna i Cyperns banker hade haft sina tillgångar i ädelmetaller istället, de hade säkert sovit bättre om nätterna.

http://www.guardian.co.uk/world/2013/mar/16/cyprus-eurozone-bailout-anger

Mvh,

Anders

 

Om kontohavarna i Cyperns banker hade haft sitt sparande i fysiska ädelmetaller så hade Cypern inte haft några banker......

Link to comment
Dela på andra sajter

Di herrar som vill smycka sig men känner att guld känns lite sådär kan ju vira ett armeringsjärn runt halsen eller pynta sig med glittergirlanger från julgranen.

Allt som glimmar behöver ju inte va guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

För oss som är intresserad av att investera och kanske även köpa guld så brukar jag oftast köpa guld i guldtackor eller certifikat.
Guldtackor kan vägas i Troy OZ (1 Troy OZ är ca 31.1034 gram). Men det går även att köpa guld i 100grams-, 250grams- och 1kilostackor. Det finns även andra vikter på tackorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Nej,jag känner mig inte rik! Men rätt så stolt eftersom det är en gåva från min Svärmor. Det är ju ett bevis på att jag uppskattas och

är omtyckt av min Thailändska familj. Och det känns faktiskt rätt så bra!

 

Ja där ser man verkligen vad thaifamiljen tycker om och uppskattar sin farang till svärson, det är bara att gratulera.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss som är intresserad av att investera och kanske även köpa guld så brukar jag oftast köpa guld i guldtackor eller certifikat.
Certifikat är papper och värt lika mycket som det är skrivet på. Var försiktig. Hela iden med att "försäkra sig" med ädelmetaller är just det att man inte ska ha någon annans löfte (tex certifikat) som motpart. Det kan komma en dag då löften/certifikat inte är värda ett s**t. Cypern är väl ett utmärkt exempel på vad alla dessa inkompetenta politiker kan få för sig. Mvh, Anders
Link to comment
Dela på andra sajter

Vigselring på en halv bath. Frugan har desto mer

 

Varför är det alltid så?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan för mitt liv inte förstå varför det måste bli en sådan infekterad diskussion om att ha en guldkedja runt halsen eller inte. Det är väl upp till var och en om dom vill ha ett smycke runt halsen. Men om någon är så korkad att han har en 5 bahts guldlänk runt halsen väl synlig och går ut på krogen, så får han väl stå sitt kast. Han lär sig nog efter första gången han blivit rånad.

Själv har jag haft en guldkedja på några baht med en guldinfattad buddha i 15 år utan missöden. Men eftersom jag inte bär den för att visa upp den, utan av andra skäl som nog åtminstone vissa har vett nog att förstå,  har jag den alltid under skjortan så den inte syns. Och skjortan brukar jag heller inte ha uppknäppt ned till naveln. Om sedan någon vill kalla mig bög eller kärring, så bjuder jag på det.

M a o tycker jag att påhoppen i den här tråden är rätt löjliga.

Built for comfort, not for speed

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag har också en guldkedja runt halsen.Men den är så tunn at thaiarna skrattar på sig. Men jag har den för att bära upp vigselringen. Vill nämligen inte ha den på fingret när man jobbar som man gör.

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag är inte så fjantig att jag gift mig med en kärring från Thailand bara för att jag inte hittar en normal kärring i Sverige. Med allt var det innebär av svartsjuka,habegär, försörjning av hela hennes familj m.m. Nej då är det bättre att investera i Guuuuld. Men det fattar inte du. 

Ja vad vore världen utan såna bra och kloka män som dig. Bara tanken om att ni inte fanns

o alla kom ner till misäret i thai,phew..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag är inte så fjantig att jag gift mig med en kärring från Thailand bara för att jag inte hittar en normal kärring i Sverige. Med allt var det innebär av svartsjuka,habegär, försörjning av hela hennes familj m.m. Nej då är det bättre att investera i Guuuuld. Men det fattar inte du. 

 

Var hittade du (för att använda dina egna ord) kärringen som är mor till dina barn?    :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Om man gillar att ha på sig guld och dylikt så gör man det. Vill man inte det så har man inte på sig guld och dylikt. Enklare än så är det inte. Enda problemet tycker jag är stöldrisken.

Hej

 

Man riskerar inte bara att bli bestulen utan t.o.m dödad om man går runt med årslöner synligt på kroppen i länder som fortfarande har problem med undernäring och där majoriteten är fattiga.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Man riskerar inte bara att bli bestulen utan t.o.m dödad om man går runt med årslöner synligt på kroppen i länder som fortfarande har problem med undernäring och där majoriteten är fattiga.

 

Mvh isan lover

Hej!

För några år sedan hände detta i frugans by. En kusin till henne som jobbade hos en familj där mannen var farang och kvinnan från östra Thailand om jag minns rätt. Kvinnan gick ofta med mycket guld på sig och skröt allmänt om saker och ting och hur bra hon hade det. Något hände och frugans kusin fick sparken. På natten kom han tillbaka med en pistol och skulle råna familjen som dock vaknade. Han sköt den gravida kvinnan och farangen men farangen som ffick skottet i axeln lyckades avväpna killen och bröt av hans armar och dränkte honom i en vattentunna. Här kan man kanske säga att det var rätt åt honom vad vet jag. han var normalet en äldigt lugn och tyst person så ingen fattade varför detta hände. En teori kan vara att han inte tålde att bli uppsagd men något annat måste också ligga bakom. Det är inte heller så att jag har fått reda på hela sanningen.

Nåväl detta kanske inte hade hänt om hon flashat med sitt guld i tid och otid.

En sann historia från Chiang Rai för ca 6-8 år sedan.

Behöver jag säga att familjen flyttade från byn. Kvinnan klarade sig och barnet föddes.

Peolito

Ändrades av Peolito
Link to comment
Dela på andra sajter

Burrabus tycker att den som har mycket guld runt halsen i los visar ett mycket stort tecken på idi*ti eller rent sagt dumdristighet

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej!

För några år sedan hände detta i frugans by. En kusin till henne som jobbade hos en familj där mannen var farang och kvinnan från östra Thailand om jag minns rätt. Kvinnan gick ofta med mycket guld på sig och skröt allmänt om saker och ting och hur bra hon hade det. Något hände och frugans kusin fick sparken. På natten kom han tillbaka med en pistol och skulle råna familjen som dock vaknade. Han sköt den gravida kvinnan och farangen men farangen som ffick skottet i axeln lyckades avväpna killen och bröt av hans armar och dränkte honom i en vattentunna. Här kan man kanske säga att det var rätt åt honom vad vet jag. han var normalet en äldigt lugn och tyst person så ingen fattade varför detta hände. En teori kan vara att han inte tålde att bli uppsagd men något annat måste också ligga bakom. Det är inte heller så att jag har fått reda på hela sanningen.

Nåväl detta kanske inte hade hänt om hon flashat med sitt guld i tid och otid.

En sann historia från Chiang Rai för ca 6-8 år sedan.

Behöver jag säga att familjen flyttade från byn. Kvinnan klarade sig och barnet föddes.

Peolito

 

 

Jag undrar vad dom gjorde av vattnet i tunnan. Och var är tunnan idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom lade tunn-bröd i tunnan innan den skickades till floden Styx för vidare transport till landet med fri bärs och lampbiträden.

Ändrades av Peolito
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...