Jump to content
IGNORERAD

Apple TV. Varför finns den (eller är det världens dyraste trådlösa HDMI)


hasseigöteborg

Recommended Posts

Ja, få som i apple. Men alla andra ser förutsättningar med innovativa lösningar i sitt OS. Men det är ju upp till varje individ att välja att stanna i utveckling eller följa med den. ios, är ju bara så omodernt och efter Android. Men, visst fan var det bättre förr! :mdr:

 

För förr, är nåt ios hänger kvar i... oavsett att dom kopierat Android. Men vill man nöja sig med det så är det ok. Men att jämföra Android med ios ter sig ju bara... hur är det han säger nu... patetiskt! :)

Ja nu vet inte jag vad du gör med din telefon. Kanske du trixar, donar, leker, spelar vad vet jag. Jag ringer med min, skickar sms, nåt mms ibland, surfar ibland för att hålla koll på nyheter osv, kollar vissa saker via appar. Kallar du det för att vara förr och omodernt så fine. Tro inte att jag bryr mig. Jag använder min iPhone 5 till det jag vill och den är klockren :preved:

 

Men som jag sagt tusen gånger innan, att tro att man är inovativ och fri när man säljer sig själ till Google... nja ok :y2:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    16

  • hasseigöteborg

    14

  • Herr Chang

    13

  • Bananen

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai

Men som jag sagt tusen gånger innan, att tro att man är inovativ och fri när man säljer sig själ till Google... nja ok

 

Jämfört med apple, så är Google rena anarkin.

 

Precis, du använder din telefon till det du nämnde. För det är vad sekten tillåter inte mer och inte mindre. Jättebra.. synd bara att Nokia släpper sin 150:- kr mobil nu, för den klara av iaf 90% av det du kräver. Bara det att du betalade 6500:- mer för att surfa. :mdr:

 

I rest my case. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

ATV is da shit, funkar kanon att streama film mm från paddan eller iP5:an.

 

Slog även till på en   http://www.hifiklubben.se/produkter/ipod-iphone/ipodiphone-hogtalarsystem/bw_a7-airplay_tradlos-hogtalare.htm

 

för att köra spotify/radio på. Eller rättare sagt jag kör allt ljud igenom den , smidigt som fan och gott ljud.// Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8
Oj, nu blev det missförstånd. Jag behöver inte min MacBook pro för att kolla Netflix via Apple TV. Det finns i Apple TV ett program för Netflix, och när man lyckats knacka in användarnamn och lösenord är det bara att titta med hjälp av fjärrkontrollen till Apple TV.

 

Men visst, vill jag exempelvis se något från SVT Play på min TV så behövs min MacBook Pro.

 

Och den behöver inte vara i knät om jag ser samma bild på min TV :wink:

 

Herr Chang har talat.

 

Skönt att du slipper ha den på magen om du blir trött och vill flygspana :)

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådlös HDMI fungerar...

 

Men till TS så kan jag bara säga, även om jag tror han vet och fattar det....APPLE TV ska man självklart ha om man har resterande telefon/dator/platta av samma fabrikat annars så är ju poängen borta.men som sagt det vet och fattar nog TS, denna tråd var nog mest för att tjata och provocera lite...

Har provat flera trådlösa prylar för överföring till TV men har alltid blivit besviken så jag har lagt ner dessa projekt under en par år nu. Du får gärna tipsa om en HDMI lösning som fungerar.. riktigt bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådlös HDMI fungerar...

 

Men till TS så kan jag bara säga, även om jag tror han vet och fattar det....APPLE TV ska man självklart ha om man har resterande telefon/dator/platta av samma fabrikat annars så är ju poängen borta.men som sagt det vet och fattar nog TS, denna tråd var nog mest för att tjata och provocera lite...

Har provat flera trådlösa prylar för överföring till TV men har alltid blivit besviken så jag har lagt ner dessa projekt under en par år nu. Du får gärna tipsa om en HDMI lösning som fungerar.. riktigt bra. 

Samsung smart TV

inga burkar krävs förutom tvn

Wireless type n (bäst)

netflix och HBO Nordic kör jag via apparna.

Kan inte bli bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Kan inte bli bättre.

 

Jo det kunde det. Om man kunde få in media hint på nåt vis eller iaf kunna köra mot en vpn. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådlös hit och trådlös dit...

 

Dax kanske att åter erinra om den grundläggande funktionaliteten:

 

Från en källa (dator, mp3-spelare etc) strömmas media (ljud, bild, video etc) till en mediaspelare som i sin tur är ansluten till en återgivningsenhet (stereo, TV etc).

 

Mediaspelaren är alltså spindeln i nätet och systemet blir optimalt om all medietrafik kan slussas via denna enhet.

 

För att komma dit måste mediaspelarens ingångar kunna anslutas till det lokala nätverket (LAN), både trådat och trådlöst, samt ha utgångar till samtliga återgivningsenheter.

 

I en sådan konfiguration går det alltså att strömma media från vilken källa som helst, både trådat och trådlöst, och till vilken återgivningsenhet som helst.

 

Apple TV (ATV) har alla dessa egenskaper och är säkert värd sitt pris bara för det. Har man andra Apple-enheter i sitt system blir integrationen ännu bättre.

 

OBS! Har man en ATV så ansluts denna med ett HDMI-kabel till TV'n. Alltså inga sladdar över köksgolvet eftersom ATV placeras lämpligast bredvid återgivningsenheterna. Till ATV ansluter man trådlöst över det lokala nätverket (LAN).

 

//Singha711

 

P.S. Med ATV kan man strömma Spotify (via AirFoil)  och iTunes till flera stereoanläggningar i huset synkront från en Windowsdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat flera trådlösa prylar för överföring till TV men har alltid blivit besviken så jag har lagt ner dessa projekt under en par år nu. Du får gärna tipsa om en HDMI lösning som fungerar.. riktigt bra. 

 

Så här enkelt kan livet vara med rätt produkter!

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samsung smart TV

inga burkar krävs förutom tvn

Wireless type n (bäst)

netflix och HBO Nordic kör jag via apparna.

Kan inte bli bättre.

Visserligen bra, men inte riktigt vad jag frågade efter. Hade tänkt till befintliga apparater, men en smart TV ligger nog inte långt borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samsung smart TV

inga burkar krävs förutom tvn

Wireless type n (bäst)

netflix och HBO Nordic kör jag via apparna.

Kan inte bli bättre.

Visserligen bra, men inte riktigt vad jag frågade efter. Hade tänkt till befintliga apparater, men en smart TV ligger nog inte långt borta.

Bästa köp ever.

Jag har kört xbmc med fjortis skin, boxee etc etc etc. Men detta äger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här enkelt kan livet vara med rätt produkter!

 

 

Inte riktigt vad jag frågade efter. Och inte rätt alternativ för en androidfan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju ta lite anledningen att jag har börjat rota lite i detta med mediaboxar. Och att jag lägger frågorna här och inte på ett Apple TV forum. Jag bor ju halva året i Hua Hin och under denna tid så är det ju trevligt att kunna titta på Svensk TV. OK Spotify, Netflix osv är väl bra det men här har jag ett behov (som jag delar med hemskt många andra som betalar tusentals kronor för att se SVT World och dess mycket begränsade utbud) Så sedan några år har jag då haft en gammal PC med Windows Vista (det var den licens jag kunde undvara) och sedan kan jag se det mesta. Särskilt då när jag parar det med en VPN tjänst som lurar systemet att jag sitter i Sverige. Men nu vill jag ha bort denna värmebildande burk och köra något enklare. Och jag satte prislappen till max 1000:- och då kunde ju en Apple TV vara ett alternativ om den löst problemet. Men eftersom jag dessutom behöver en Ipad också så räcker tusenlappen inte långt. Men jag har verkligen gett den ett försök. Har t.o.m suttit och testat en hel del på en bekants system och som sagt fungerar ju bra. Men varför skall jag blockera Ipaden (eller som Mr Chang blokerar sin Mac Pro) bara för att titta på SVT play det är ju huvudlöst. Dessutom blev jag faktiskt lite förundrad. Då AirPlay använder det trådlösa nätverket att kommunicera med AppleTV var jag ju helt frågande till att det skulle gå att använda samtidigt som man kopplar iPaden till en PPTP VPN i Sverige. Men här verkar Apple helt gått ifrån PPTP standarden då den UDP port som AirPlay använder fortsätter att kommunicera lokalt. Hur man kan göra på detta sätt är för mig helt verklighetsfrämmande. Men Apple skiter i standard (och därmed viss säkerhet) för att lösa sina designmissar. hf
Varför inte en boxee box? Den har ju sling klient (om du har sling box i sverige?). Den stödjer Youtube har inbyggd webbläsare. Fjärrkontroll med vanligt tangentbord mm. Samt mycket mer. Jag har en sån i Bangkok. Ganska skönt att sitta bakotlutad i tv soffan i Bangkok och zappa dom svenska kanalerna på viasatboxen i sverige. Den är även trådlös i sin kommunikation med routern / internet. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en boxee box?

Den har ju sling klient (om du har sling box i sverige?). Den stödjer Youtube har inbyggd webbläsare. Fjärrkontroll med vanligt tangentbord mm. Samt mycket mer. Jag har en sån i Bangkok. Ganska skönt att sitta bakotlutad i tv soffan i Bangkok och zappa dom svenska kanalerna på viasatboxen i sverige.

Den är även trådlös i sin kommunikation med routern / internet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Du kan få köpa min med.

Den brusar.

All support har upphört.

As dead as it gets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Trådlös hit och trådlös dit...

 

Dax kanske att åter erinra om den grundläggande funktionaliteten:

 

Från en källa (dator, mp3-spelare etc) strömmas media (ljud, bild, video etc) till en mediaspelare som i sin tur är ansluten till en återgivningsenhet (stereo, TV etc).

 

Mediaspelaren är alltså spindeln i nätet och systemet blir optimalt om all medietrafik kan slussas via denna enhet.

 

För att komma dit måste mediaspelarens ingångar kunna anslutas till det lokala nätverket (LAN), både trådat och trådlöst, samt ha utgångar till samtliga återgivningsenheter.

 

I en sådan konfiguration går det alltså att strömma media från vilken källa som helst, både trådat och trådlöst, och till vilken återgivningsenhet som helst.

 

Apple TV (ATV) har alla dessa egenskaper och är säkert värd sitt pris bara för det. Har man andra Apple-enheter i sitt system blir integrationen ännu bättre.

 

OBS! Har man en ATV så ansluts denna med ett HDMI-kabel till TV'n. Alltså inga sladdar över köksgolvet eftersom ATV placeras lämpligast bredvid återgivningsenheterna. Till ATV ansluter man trådlöst över det lokala nätverket (LAN).

 

//Singha711

 

P.S. Med ATV kan man strömma Spotify (via AirFoil)  och iTunes till flera stereoanläggningar i huset synkront från en Windowsdator.

 

Ja, korrekt. Jag kan bara tillägga att om det är så att Apple TV står nära routern kan det vara bättre med en ethernetkabel från routern till Apple TV. I mitt fall räckte det med en meters kabel, och jag tyckte mig märka bättre resultat när jag kör AirPlay från MacBook Pro.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en boxee box? Den har ju sling klient (om du har sling box i sverige?). Den stödjer Youtube har inbyggd webbläsare. Fjärrkontroll med vanligt tangentbord mm. Samt mycket mer. Jag har en sån i Bangkok. Ganska skönt att sitta bakotlutad i tv soffan i Bangkok och zappa dom svenska kanalerna på viasatboxen i sverige. Den är även trådlös i sin kommunikation med routern / internet. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Du kan få köpa min med. Den brusar. All support har upphört. As dead as it gets.
Brusar? Har d-link slutat supporta boxee och menar du? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, korrekt. Jag kan bara tillägga att om det är så att Apple TV står nära routern kan det vara bättre med en ethernetkabel från routern till Apple TV. I mitt fall räckte det med en meters kabel, och jag tyckte mig märka bättre resultat när jag kör AirPlay från MacBook Pro.

 

Herr Chang har talat.

 

Vad tycker du blir bättre? Stabilare/bättre bild??

 

Tycker mitt funkar klockrent trådlöst, hade lite problem att få upp airplay symbolen med min gamla router men bytte till en airport express så nu går det som tåget.

Tyvärr har ju bara airporten en utgång och den måste gå till min dreambox så jag har inte testat med kabel mellan enheterna .

 

Jag har jobbat mig längre in i "sekten" nu under mitt uppehåll här..2 st iP5,ATV,Airport express och en grym airplay högtalare har inhandlats 

Kostar en slant men fan vad lätt o smidigt det är sen :ok: .

Trevlig kväll//Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Har d-link slutat supporta boxee och menar du?

 

Ja. Det ska väl komma en flash uppdatering. Men sen är det färdigt med uppdateringar. Tydligen funkar inte airplay heller längre för Boxee, inte för att jag drabbas. Men jag Tycker D-Link är ett skitföretag som behandla sina kunder på det viset. Man lär ju tänka sig för innan man handlar nåt mer från dom. Riktigt uselt om du fråga mig.

 

http://www.sweboxee.se/  <-- kolla där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Det ska väl komma en flash uppdatering. Men sen är det färdigt med uppdateringar. Tydligen funkar inte airplay heller längre för Boxee, inte för att jag drabbas. Men jag Tycker D-Link är ett skitföretag som behandla sina kunder på det viset. Man lär ju tänka sig för innan man handlar nåt mer från dom. Riktigt uselt om du fråga mig.

 

http://www.sweboxee.se/  <-- kolla där.

 

Länken funkar lika bra som boxee :giggle:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

boxee

 

Jupp en döööööd produkt

 

Bara att jaga vidare för att hitta den perfekta mediaspelaren 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här enkelt kan livet vara med rätt produkter!

 

Ungefär så här ser det ut också..

post-5021-0-85940700-1362257739_thumb.jp

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Länken funkar lika bra som boxee :giggle:

Det var väl för att jag nämnde airplay! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tröttnade på UBC då de lagt ber supporten för min analoga box och ville att jag ska köpa en ny för 7000 Baht. I stället pep jag förbi TOT här i Hua Hin, och beställde deras IP TV paket.  Infot i TOT Butiken var knapphändig, vi vände och vred på den lilla vita burken som såg ut som ett modem med en SD Card och två USB portar på fronten.Väl hemma med prylarna skulle det visa sig att en gammal apparaträv och IT nörd blev glatt överraskad över vad han kommit över.

 

Efter det att jag  skruvat  in allt på min gamla 42" Philips Platt TV och anslöt HDMI sladden (Som snyggt fanns i lådan från TOT, tillsammans med ALLA andra kablar och batterier till fjärren). Anslöt sedan en LAN kabel till min ADSL router. Efter 5 minuter var allt i gång. När jag gick in i setupen såg jag till min glädje att boxen i själva verket är en fullfjädrad Android dator, (Android 4.03). Internminnet är på 1 respektive 2 GB och kan utökas med USB sticka eller SD kort om så önskas. Vad det gäller program sväljer den de flesta som man finner på Google play. Har installerat ett smart program som heter Splashtop, vilket gör att jag kan nå mina Windows PC över det trådlösa nätverket. Då det i detta fall handlar om remote access, ser jag allt som sker i windowsburken på min stora TV, via den nya Androiden från TOT. Detta i sin tur gör att jag kan kolla in de filmer jag har lagrade på Windows hårddisk utan att de hackar.

 

Om man har en familjemedlem, eller polare i Sverige, kan man alltid fråga om man får installera en splashtop klient på deras windows ellr Mac dator. Med detta kan du kolla in ALLA blockerade program från t.ex. SVT Play. Och i super kvalité. Men det kostar några ynka dollar i månaden för att göra detta till datorer som ligger utanför det egna nätverket. Annars är programvarorna helt gratis. Bäst är om du kan sätta upp en gammal skruttburk hemma i Svedala som är ansluten till bredband. Går datorn att ställa in för "wake - on - Lan", kan man starta den ifall den är avstängd via internet. Burken i övrigt behöver ingen datorskärm. annat än när den installeras, vilket gör att den kan gömmas undan.

 

Funkar hur bra som helst

I övrigt fungerar TOTs IP TV helt suveränt. Jag var lite fundersam över om bild och ljud skulle hacka, vilket det nästan alltid gör när man kollar in IP sändningar via sin normala dator här i Thailand.. Har även  provat andra boxar med klent resultat. Och att få en fullfjädrard Android PC för 100 baht i månaden, eller 290 /590 baht om du vill ha en drös med engelskspråkiga kanaler. UBC tar ungefär 2100 baht i månaden bara för att man skall kunna kolla på deras hela TV utbud (detta i jämförelse med vad man får med TOTs IP TV Utbud).. TOT IP TV kostar så lite som 1200 Baht OM ÅRET om man tar gratiskanalerna. Men även o du fläskar på med rubbet av kanaler, är det snorbilligt i jämföresle. Sedan får man ju alla de andra dator- och internetfunktionerna som lök på laxen. Glömde att berätta att det ingår en hög med HD kanaler att njuta av, varav flera sportkanaler.

 

Sammanfattning

Inget att snacka om. Är du glad i film och TV, gillar spel och vill kunna surfa på nätet via din TV (Det gåt att ansluta ett vanligt USB tangentbord och mus till burken) finns det inget bättre i dag. (Fanken, det låter som om man jobbade på TOT...). Hoppas bara att du är ansluten till TPOOT och har en hyfsat snabb anslutning på mins 6 Mbit. Annars funkar det inte dessvärre. Om ni vill kan ni kolla in min blogg som handlar om datorer på www.programtipset.net46.net.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Vad tycker du blir bättre? Stabilare/bättre bild??

 

Tycker mitt funkar klockrent trådlöst, hade lite problem att få upp airplay symbolen med min gamla router men bytte till en airport express så nu går det som tåget.

Tyvärr har ju bara airporten en utgång och den måste gå till min dreambox så jag har inte testat med kabel mellan enheterna .

 

Jag har jobbat mig längre in i "sekten" nu under mitt uppehåll här..2 st iP5,ATV,Airport express och en grym airplay högtalare har inhandlats 

Kostar en slant men fan vad lätt o smidigt det är sen :ok: .

Trevlig kväll//Hn

 

Ja, jag tycker det blir färre bildstörningar.

 

Med Airplay skickar man trådlöst kontinuerligt till routern, och routern skickar kontinuerligt till Apple TV. Kan bli lite trångt i etern :wink:

 

Speciellt om grannarna kör på samma eller närliggande Wi-Fi kanaler. Med ethernetsladd till Apple TV blir det lite mindre trångt...

 

Bara en utgång på Airport? Jamen, köp någon billig ethernethub då, router behövs ju inte.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...