Jump to content
IGNORERAD

Thailändska elever sämst på engelska i ASEAN


MPR Nyheter

Recommended Posts

Herr Chang

Motivation att lära sig ett nytt språk kan ju ha många orsaker. För min del tyckte jag väl de första engelskalektionerna på mellanstadiet inte var så intressanta.

 

Det var dock så att jag var mycket intresserad av serietidningar, och en kusin visade hur man kunde köpa importerade sådana från USA. Senare blev jag också intresserad av amerikanska kriminalromaner i pocketformat. Bara att sitta med ordlistan och slå upp ord tills man byggt upp ett rejält ordförråd! Grammatiken snappar man ju upp genom att läsa välskrivna böcker.

 

Det behövs knappt sägas att jag lyckades mycket bra på engelskaproven...

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    9

  • MaiChai

    8

  • NKP

    8

  • micke isaan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

 

Enligt mig handlar inte Thailändska barns dåliga kunskaper i t.ex engelska eller något annat ämne om att dom saknar motivation eller har sämre inlärningsförmåga, skolorna och lärarna håller helt enkelt inte måttet.

 

Skulle dom få samma utbildning som t.ex svenska barn skulle dom säkerligen nå precis samma nivå kunskapsmässigt, absolut ingenting talar för något annat.

 

Det är skolorna det är fel på och inte barnen.

 

Mvh Isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig handlar inte Thailändska barns dåliga kunskaper i t.ex engelska eller något annat ämne om att dom saknar motivation eller har sämre inlärningsförmåga, skolorna och lärarna håller helt enkelt inte måttet.

 

Skulle dom få samma utbildning som t.ex svenska barn skulle dom säkerligen nå precis samma nivå kunskapsmässigt, absolut ingenting talar för något annat.

 

Det är skolorna det är fel på och inte barnen.

 

Mvh Isan lover 

Lärarna och skolorna är absolut viktiga faktorer, men inte de enda.

Att kunskapen efterfrågas och anses som viktig i landet är en annan bit.

 

När jag var ung var den viktigaste motivationen för mig att lära mig vad de engelska sångtexterna betyde. Där var det minsan många ord som skolan inte lärde ut. Oj vad många timmars slit för att leta reda på många uttryck som inte fanns i lexicon. Motivation är väldigt viktig för inlärning i många fall viktigare än läraren.

 

Du kan t.ex fundera på varför de länder som dubbar film till det nationella språket är sämre på engelska än andra liknande länder? 

Det finns fler än en orsak till detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig handlar inte Thailändska barns dåliga kunskaper i t.ex engelska eller något annat ämne om att dom saknar motivation eller har sämre inlärningsförmåga, skolorna och lärarna håller helt enkelt inte måttet.

 

Skulle dom få samma utbildning som t.ex svenska barn skulle dom säkerligen nå precis samma nivå kunskapsmässigt, absolut ingenting talar för något annat.

 

Det är skolorna det är fel på och inte barnen.

 

Mvh Isan lover 

 

Helt rätt, det är kvalitén på lärarna och skolorna som inte håller måttet. Det är miljön runt barnen som formar dem. Hade Thailand någon gång gjort slag i saken att skaffa sig en kvalitetskontrollerad skola men en jämn och hög utbildningsnivå över hela landet så skule det vara bra. Men den politiska viljan att utbilda barnen ordentligt verkar inte finnas...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har under mina "irrfärder" i Thailand, Laos och Vietnam besökt flera skolor. Det som imponerade på mig i Thailand var ungarnas förmåga att rabbla glosor utantill (trodde aldrig att de skulle sluta). Men... att kombinera tre av de här orden till en mening klarade de inte av. Alltså kan jag inte annat än hålla med er som påstår att det är undervisningen som brister.

 

Thailand lider också av "lose-face-syndromet" som verkar slå till i puberteten. Småbarn tycker i regel det är kul att försöka prata engelska med utlänningar, men så fort de kommer upp i tonåren är det tji... no speak. Även i Laos och Vietnam tycks det vara brist på bra lärare i engelska, men ungarna där verkar vara tuffare och inte lika rädda för att göra bort sig. Dessutom hör man oftare det engelska språket talas i media. Ingen dubbning alltså.

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skulle slå sig på att bli lärare. På de snart fem månader vi varit här nu har jag lyckat lära svägerskans fyraåriga dotter så pass mycket engelska

att det går att tala lite med henne. Hon talar nu betydligt bättre engelska än sin fjortonåriga storebror, som väl måste ha läst åtskilliga år i skolan.  Försökte även i början att lära honom men gav snart upp då han var totalt ointresserad och jag bara behövde titta åt ett annat håll så var han igång med något dataspel igen. Så

intresset att lära sig varierar nog ganska mycket.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Helt rätt, det är kvalitén på lärarna och skolorna som inte håller måttet. Det är miljön runt barnen som formar dem. Hade Thailand någon gång gjort slag i saken att skaffa sig en kvalitetskontrollerad skola men en jämn och hög utbildningsnivå över hela landet så skule det vara bra. Men den politiska viljan att utbilda barnen ordentligt verkar inte finnas...

Hej

 

Det nuvarande skolsystemet har långa traditioner och är förmodligen djupt rotat, och det är förmodligen inte är så lätt att ändra på det, men jag håller med om att det är nödvändigt att förändra det ifrån grunden och det har inget politiskt parti lyckats med ännu, hoppas att detta kan bli en huvudfråga i nästa val.

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Många olika åsikter här.

Men varför ska dom lära sig engelska dom bor ju i Thailand.

Dom svaren har jag fått många gånger, dom säger till mig lär dig Thai då brukar jag kontra med men varför lär du dig inte engelska då svarar dom varför jag bor i Thailand.

 

Jag har fått samma svar från en hotellchef för ett större hotell i Korat där många faranger bor, och många kan inte thai så det blir dagis engelska samt papper och penna när man pratar priser.

En gång så ville mitt ex jobba på ett hotell som receptionist dels har hon haft egen bar/restaurang dels kan hon engelska dock inte i skrift och inte så bra i läsning
men talar mycket bra samt kan en del svenska (tal)

Jobbet skulle ge 5500-6500 bath/mån. men jobbet gick till en annan då mitt ex inte hade det på papper men det hade den som fick jobbet vi har bott på det hotellet både förre och efter hon sökte jobbet.

Och hon som fick jobbet kan inte ett smack engelska fast hon har det på papper, så dom gånger vi checka in där så fick tjejen prata thai och varje gång var tjejen sur

för att hon inte fick jobbet (hon kan ju pratat engelska samt lite svenska) eftersom det är jävligt många faranger som bor där och pratar inte thai finns även många svenskar som bor där ibland.

 

Men som sagt så var det även jag börja läsa engelska i lågstadiet, jag var inte motiverad utan jag sa också varför ska jag kunna engelska jag bor i Sverige

Men vi hade bra skolsystem där du måste både kunna tal/skrift samt läsförståelse för att kunna bli godkänd i engelska samt så är det ett krav för att komma in på gymnasium.

Ställ dom kraven även i Thailand så kommer det bli bättre, spelar ingen roll hur många utlänska engelskalärare dom anställer för dom har ingen krav på att dom skall behärska engelska för att komma in på gymnasium

Alla blir godkända pga. av lärarna inte själva kan, börja som i Sverige med nationellaprov där alla skolor har samma prov som dom bla. sätter betyg efter.

 

Vi har samma problem i Sverige för invandrare som går IFS (som dom kan skrota), vi har inkompenta lärare som inte kan lära ut svenska, kommer ihåg svampens fru när hon börja IFS.

Hon fick nästan direkt en stencil där hon skulle lära sig vänster backspegel, framskärm, antenn mm. på en bil, hon har inte ens ett körkort är det inte bättre att dom får lära sig från början.

som.ex

Bord, stol katt, cykel mm. samt enkla menningar som mitt namn är, jag bor i, jag kommer från mm. samma som vi fick lära oss när vi börja lära oss engelska.

 

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag kommer ihåg när jag själv gick i grundskolan och då vi skulle plugga algebra, primtal och ekvationer.
Flertalet elever i min klass var tämligen ointresserade av detta, så var det även i andra klasser.
Ointresset och de dåliga matteresultaten berodde på att vi inte såg någon praktisk nytta med dessa utantill-kunskaper. Frågade vi läraren så fick vi bara till svar det var bra att kunna, annars skulle vi ju inte klara av nästa nivå i skolan. Misstroget frågade vi oss vad vi skulle med ytterligare en nivå till när vi inte såg någon praktisk nytta med den första nivån?
Vi fick inget bra svar på det . . .

 

På liknande vis ser nog många Thailändska barn på Engelskan. Språket är bara något som sägs vara bra att kunna och som ingår som en del i läroplanen, men ingen av lärarna eller föräldrarna tycks vara kapabla att motivera eller förklara varför det är nyttigt och bra att kunna läsa och tala Engelska.
TVn och radion sänder på Thai och tidningar är tryckta på thai, så vad är då nyttan undrar ungen, och någon utlandssemester lär det heller inte bli, så när ska jag då prata Engelska och med vem??
Nyttan av att kunna kommunicera med omvärlden framgår bara för eleverna när de redan är nästan vuxna, och då plötsligt är det för sent och det känns för jobbigt att försöka ta igen det som man missade eller brydde sig halvhjärtat om i yngre dagar.

 

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har under mina "irrfärder" i Thailand, Laos och Vietnam besökt flera skolor. Det som imponerade på mig i Thailand var ungarnas förmåga att rabbla glosor utantill (trodde aldrig att de skulle sluta). Men... att kombinera tre av de här orden till en mening klarade de inte av. Alltså kan jag inte annat än hålla med er som påstår att det är undervisningen som brister.

 

Thailand lider också av "lose-face-syndromet" som verkar slå till i puberteten. Småbarn tycker i regel det är kul att försöka prata engelska med utlänningar, men så fort de kommer upp i tonåren är det tji... no speak. Även i Laos och Vietnam tycks det vara brist på bra lärare i engelska, men ungarna där verkar vara tuffare och inte lika rädda för att göra bort sig. Dessutom hör man oftare det engelska språket talas i media. Ingen dubbning alltså.

 

 

Be dem förklara vad de här glosorna de kan rabbla upp betyder så blir det genast stopp. Det finns ju en anledning till att alla som har råd sätter sina barn i en privat skola eller hyr in en egen engelsklärare.

 

Men politikerna vill inte ha en utbildad befolkning som kan och kommer att ifrågasätta deras position som allvetande!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gränsen går när du påstår att alla thailändare tycker lika, agerar lika, prioriterar lika osv. dvs DE vill inte lära sig engelska om DE inte tjänar på det, DE är alltså för lata och ointresserade för att lära sig något som inte lönar sig. Trams som sagt, thailändare är precis lika olika sinsemellan som svenskar.

 

Om vi ska hålla oss till den meningen som Du tydligen hänger upp dig på så är det givetvis fritt för dig att tolka hur Du vill, men inte mycket av det Du påstår är något som jag har skrivit, alltså kan man se din tolkning som trams, vill man sen kategorisera och ta bort allt som är trams från MPR så lär det nog inte bli mycket kvar.  

 

I Thailand är det en vanlig inställning bland Thai, - jag bor i Thailand så varför ska jag lära mig engelska, gäller gamla som unga, universitetsutbildade som outbildade...osv, då är det ett attitydproblem i grunden som är fel, hade man tex insett att kunskap är viktigare än pengar så hade mycket av det attitydproblemet försvunnit. Förstår du nu vad jag avsåg med den meningen som uppenbarligen gjorde att du kände dig provocerad?    

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag kommer ihåg när jag själv gick i grundskolan och då vi skulle plugga algebra, primtal och ekvationer.

Flertalet elever i min klass var tämligen ointresserade av detta, så var det även i andra klasser.

Ointresset och de dåliga matteresultaten berodde på att vi inte såg någon praktisk nytta med dessa utantill-kunskaper. Frågade vi läraren så fick vi bara till svar det var bra att kunna, annars skulle vi ju inte klara av nästa nivå i skolan. Misstroget frågade vi oss vad vi skulle med ytterligare en nivå till när vi inte såg någon praktisk nytta med den första nivån?

Vi fick inget bra svar på det . . .

 

På liknande vis ser nog många Thailändska barn på Engelskan. Språket är bara något som sägs vara bra att kunna och som ingår som en del i läroplanen, men ingen av lärarna eller föräldrarna tycks vara kapabla att motivera eller förklara varför det är nyttigt och bra att kunna läsa och tala Engelska.

TVn och radion sänder på Thai och tidningar är tryckta på thai, så vad är då nyttan undrar ungen, och någon utlandssemester lär det heller inte bli, så när ska jag då prata Engelska och med vem??

Nyttan av att kunna kommunicera med omvärlden framgår bara för eleverna när de redan är nästan vuxna, och då plötsligt är det för sent och det känns för jobbigt att försöka ta igen det som man missade eller brydde sig halvhjärtat om i yngre dagar.

 

SN

 

Ja, detta med matematik är ett dilemma. Har man tänkt sig ett tekniskt yrke kommer man utan tvivel att behöva kunna vissa delar av matematiken. Problemet är att man inte vet exakt vilken del. Så då tvingas man lära sig rubbet...

 

Jag har exempelvis inte haft någon nytta av kunna lösa differentialekvationer, men det fick jag traggla mig igenom. Däremot, något oväntat, har jag haft stor nytta av matrisalgebra.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska hålla oss till den meningen som Du tydligen hänger upp dig på så är det givetvis fritt för dig att tolka hur Du vill, men inte mycket av det Du påstår är något som jag har skrivit, alltså kan man se din tolkning som trams, vill man sen kategorisera och ta bort allt som är trams från MPR så lär det nog inte bli mycket kvar.  

 

I Thailand är det en vanlig inställning bland Thai, - jag bor i Thailand så varför ska jag lära mig engelska, gäller gamla som unga, universitetsutbildade som outbildade...osv, då är det ett attitydproblem i grunden som är fel, hade man tex insett att kunskap är viktigare än pengar så hade mycket av det attitydproblemet försvunnit. Förstår du nu vad jag avsåg med den meningen som uppenbarligen gjorde att du kände dig provocerad?    

 

 

Nu uttrycker du ju dig lite mer nyanserat och det är väl det jag var ute efter, ogillar skarpt negativa generaliseringar.

Däremot så håller jag fortfarande inte med dig om att thailändarnas miserabla engelskakunskaper beror på allmänna attitydproblem.

 

Ha det!

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska hålla oss till den meningen som Du tydligen hänger upp dig på så är det givetvis fritt för dig att tolka hur Du vill, men inte mycket av det Du påstår är något som jag har skrivit, alltså kan man se din tolkning som trams, vill man sen kategorisera och ta bort allt som är trams från MPR så lär det nog inte bli mycket kvar.  

 

I Thailand är det en vanlig inställning bland Thai, - jag bor i Thailand så varför ska jag lära mig engelska, gäller gamla som unga, universitetsutbildade som outbildade...osv, då är det ett attitydproblem i grunden som är fel, hade man tex insett att kunskap är viktigare än pengar så hade mycket av det attitydproblemet försvunnit. Förstår du nu vad jag avsåg med den meningen som uppenbarligen gjorde att du kände dig provocerad?    

 

 

Nu uttrycker du ju dig lite mer nyanserat och det är väl det jag var ute efter, ogillar skarpt negativa generaliseringar.

Däremot så håller jag fortfarande inte med dig om att thailändarnas miserabla engelskakunskaper beror på allmänna attitydproblem.

 

Ha det!

Men om man ska bedöma ett land måste inte det landet då dras över en kam?

Varför ska enstaka fall till ytan?

Generaliseringar har ett berättigande i vissa lägen och i andra inte.

Nuförtiden har det blivit ett fult ord.

Oklart varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man ska bedöma ett land måste inte det landet då dras över en kam?

Varför ska enstaka fall till ytan?

Generaliseringar har ett berättigande i vissa lägen och i andra inte.

Nuförtiden har det blivit ett fult ord.

Oklart varför.

 

Ja, man kan behöva använda generaliseringar om man bedömer ett land. Men att påstå att thailändarnas dåliga engelska beror på deras lata och giriga attityd anser jag vara en felgeneralisering, dessutom respektlös.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största maktfaktorn i Thailand är utan tvekan pengar, har man pengar kan man i princip göra som man vill, det är allmänt känt i Thailand och även accepterat i samhället, därav kommer också mycket av den stora oviljan och bristande inställningen till att utbilda sig och framförallt att lära sig engelska.

 

Hade man ändrat sin attityd till pengar och haft kunskap som den stora maktfaktorn, då hade Thai också haft en högre vilja och bättre inställning till att studera och kunskaperna i engelska hade varit betydligt bättre.

 

Att skylla allt på dåliga lärare, dåliga politiker, dålig skola...etc är respektlöst mot de som verkligen försöker göra ett bra jobb, alla lärare och politiker är inte dåliga även om många är det.  

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Att skylla allt på dåliga lärare, dåliga politiker, dålig skola...etc är respektlöst mot de som verkligen försöker göra ett bra jobb, alla lärare och politiker är inte dåliga även om många är det.  

Hej

 

Själv har jag ännu inte träffat någon lärare som själv kan prata bra engelska på bynivå och detta på snart 30 års vintervistelser i Petchabun, Nong Khai och Udon Thani området, men däremot tusen och åter tusentals barn som vill lära sig engelska, nästan alla ungdomar och barn jag har mött under dessa år tar alla chanser att lära sig mer engelska, hur ofta dyker det inte upp ungdomar på bussar, tåg, stationer, festivaler, stränder, marknader och skolor o.s.v som försöker prata lite engelska, enligt mig tar dom alla chanser att förkovra sig lite.

 

När frugans storasysters barn var mindre så ville dom lära sig engelska och det är det samma med morbrödernas barn, dom kom hem jätteglada och rabblade alfabetet för mig och sa Good morning, Thank You o.s.v men sen kom dom aldrig längre eftersom varken skola eller föräldrar hade kunnande att lära dom mer, så dom försöker några år och sedan ger dom upp försöken och pratar uteslutande Lao och Thai igen.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Hej

 

Själv har jag ännu inte träffat någon lärare som själv kan prata bra engelska på bynivå och detta på snart 30 års vintervistelser i Petchabun, Nong Khai och Udon Thani området, men däremot tusen och åter tusentals barn som vill lära sig engelska, nästan alla ungdomar och barn jag har mött under dessa år tar alla chanser att lära sig mer engelska, hur ofta dyker det inte upp ungdomar på bussar, tåg, stationer, festivaler, stränder, marknader och skolor o.s.v som försöker prata lite engelska, enligt mig tar dom alla chanser att förkovra sig lite.

 

När frugans storasysters barn var mindre så ville dom lära sig engelska och det är det samma med morbrödernas barn, dom kom hem jätteglada och rabblade alfabetet för mig och sa Good morning, Thank You o.s.v men sen kom dom aldrig längre eftersom varken skola eller föräldrar hade kunnande att lära dom mer, så dom försöker några år och sedan ger dom upp försöken och pratar uteslutande Lao och Thai igen.

 

Mvh Isan Lover

 

Tyvärr har jag samma erfarenheter som dig vad gäller lärare på bynivå. Det är rent ut sagt pinsamt att försöka prata engelska med dom.

 

Men barnens vetgirighet är uppmuntrande! Jag svarar alltid när jag blir tilltalad på engelska, även om den inte är perfekt.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Tyvärr har jag samma erfarenheter som dig vad gäller lärare på bynivå. Det är rent ut sagt pinsamt att försöka prata engelska med dom.

 

Men barnens vetgirighet är uppmuntrande! Jag svarar alltid när jag blir tilltalad på engelska, även om den inte är perfekt.

 

Herr Chang har talat.

 

 

Hej

 

Ja barnen är underbara och vetgiriga ingen skugga faller på dom i det här, hela problemet ligger hos skolan och politikerna.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par månaders vistelse per år i Thailand kanske inte är tillräckligt för att inse de lite djupare och grundläggande problemen. 

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...