Jump to content
IGNORERAD

Thailändska elever sämst på engelska i ASEAN


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nu köpte man ju läs plattor för utbildningsbudgeten istället för att anställa engelsklärare som faktiskt kan språket...

 

Vissa tenderar att dra åt det mest lukrativa hållet, att då vara klok och vis istället ger inget på banken! :)  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    9

  • MaiChai

    8

  • NKP

    8

  • micke isaan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Hej

 

Ja det skulle absolut behövas fler och skolorna söker efter detta, men samtidigt är budgeten ofta otillräcklig, man måste tillsätta resurser och organisera det hela bättre.

 

Mvh isan Lover

Vad har PTP gjort för att förbättra lärarkompetens och studieplan sedan sitt maktövertagande för 19 månader sedan????

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vad har PTP gjort för att förbättra lärarkompetens och studieplan sedan sitt maktövertagande för 19 månader sedan? ???

Hej

 

Exakt vilka beslut som har tagits utbildningssidan centralt kan jag inte svara på, men en sak vet jag och det är att den lokala rektorn har stor betydelse för hur den egna skolan fungerar och vilken nivå lärarna håller, vi fick ju för ett antal år sedan en nyutexaminerad rektor som hade hand om sin första skola, detta var under den tid som TRT rensade ut ointreserade och alkoholiserade personer inom skolväsendet, den nye rektorn förändrade nästan allt, snyggade upp hela skolan och skolområdet, det blev mindre sprit för lärarna på lektionstid, eleverna lärde sig mer och det blev en viss ordning och reda, samtidigt stöttade vi honom med en insamling både i Thailand och Sverige till förbättringar, men redan då sa denne rektor att målet var att få en större skola och det fick han ju efter 4-5 år.

 

Nu har vi en ointreserad rektor igen, skolan förfaller, alla rabatter är övergivna och igenväxta, det är skräpigt och man hittar eleverna lite var som helst även mitt under lektionstid, i träden, på fotbollsplanen o.s.v, läget är lika illa som det var med den rektor som fick gå under TRT,s utrensningar, nu såg jag inte ens rektorn i skolan på dom tre månader vi bodde i byn, kanske lyfter han lönen och lämnar skolan åt sitt öde, detta leder till att fler och fler flyttar barnen till närmaste större skola, detta har pågått i två år nu.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Exakt vilka beslut som har tagits utbildningssidan centralt kan jag inte svara på, men en sak vet jag och det är att den lokala rektorn har stor betydelse för hur den egna skolan fungerar och vilken nivå lärarna håller, vi fick ju för ett antal år sedan en nyutexaminerad rektor som hade hand om sin första skola, detta var under den tid som TRT rensade ut ointreserade och alkoholiserade personer inom skolväsendet, den nye rektorn förändrade nästan allt, snyggade upp hela skolan och skolområdet, det blev mindre sprit för lärarna på lektionstid, eleverna lärde sig mer och det blev en viss ordning och reda, samtidigt stöttade vi honom med en insamling både i Thailand och Sverige till förbättringar, men redan då sa denne rektor att målet var att få en större skola och det fick han ju efter 4-5 år.

 

Nu har vi en ointreserad rektor igen, skolan förfaller, alla rabatter är övergivna och igenväxta, det är skräpigt och man hittar eleverna lite var som helst även mitt under lektionstid, i träden, på fotbollsplanen o.s.v, läget är lika illa som det var med den rektor som fick gå under TRT,s utrensningar, nu såg jag inte ens rektorn i skolan på dom tre månader vi bodde i byn, kanske lyfter han lönen och lämnar skolan åt sitt öde, detta leder till att fler och fler flyttar barnen till närmaste större skola, detta har pågått i två år nu.

 

Mvh Isan Lover

Inse att PTP ger fulständigt f*n i vanligt folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Hej

 

Exakt vilka beslut som har tagits utbildningssidan centralt kan jag inte svara på, men en sak vet jag och det är att den lokala rektorn har stor betydelse för hur den egna skolan fungerar och vilken nivå lärarna håller, vi fick ju för ett antal år sedan en nyutexaminerad rektor som hade hand om sin första skola, detta var under den tid som TRT rensade ut ointreserade och alkoholiserade personer inom skolväsendet, den nye rektorn förändrade nästan allt, snyggade upp hela skolan och skolområdet, det blev mindre sprit för lärarna på lektionstid, eleverna lärde sig mer och det blev en viss ordning och reda, samtidigt stöttade vi honom med en insamling både i Thailand och Sverige till förbättringar, men redan då sa denne rektor att målet var att få en större skola och det fick han ju efter 4-5 år.

 

Nu har vi en ointreserad rektor igen, skolan förfaller, alla rabatter är övergivna och igenväxta, det är skräpigt och man hittar eleverna lite var som helst även mitt under lektionstid, i träden, på fotbollsplanen o.s.v, läget är lika illa som det var med den rektor som fick gå under TRT,s utrensningar, nu såg jag inte ens rektorn i skolan på dom tre månader vi bodde i byn, kanske lyfter han lönen och lämnar skolan åt sitt öde, detta leder till att fler och fler flyttar barnen till närmaste större skola, detta har pågått i två år nu.

 

Mvh Isan Lover

Då kan jag rekommendera att du ringer Thaksin så skickar han en slant till sin röda by. För han är ju gud själv,för att inte säga ers majonäs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela Thailand är numera fyllt med faranger som lär ut engelska,det kan ni inte bara missat.

 

Visst är det så men hur många av dom är utbildade lärare och alltså inte kommer med falska papper som dom köpt på Khao San Road i Bangkok? 

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har många gånger slagit mig att tjejer som kommer till Pattaya, Bangkok och Phuket för att jobba i nöjesindustrin, utan att kunna ett ord engelska, redan efter 3 månader både talar och förstår detta språk i ganska hög grad, samtidigt som flertalet faranger som bott tiotals år i landet knappt klarar av ens rudimentär thai. 

Tror varken det är obegåvning eller ovilja som ligger bakom thailändarnas dåliga engelskakunskaper, snarare är det nog avsaknaden av olika politiska beslut.

Att de aldrig varit något västlands koloni ligger nog dem också i fatet.

 

 

Medelåldern på tjejerna som kommer till Pattaya, Bangkok.osv för att jobba i nöjesindustrin brukar väl vara i ca 15-20 års ålder, ganska lätt att lära sig ett nytt språk i den åldern, plus att det underlättar avsevärt, att lära sig engelska, om de ska kunna försörja sig i den branschen.

 

Medelåldern på faranger som bor i Thailand ligger väl på 50 och uppåt, inte alls lika lätt att lära sig ett nytt språk och framförallt ett språk som thai i den åldern, dessutom behöver dom inte thailändska språket för sin dagliga försörjning, de flesta faranger har redan sin inkomst tryggad.

 

Thai måste se att de kan tjäna pengar på att lära sig något annars är deras vilja lika med noll.

 

Så länge det är pengarna som styr och inte kunskapen så blir det heller ingen förändring i Thailand. 

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Visst är det så men hur många av dom är utbildade lärare och alltså inte kommer med falska papper som dom köpt på Khao San Road i Bangkok? 

Vet ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai måste se att de kan tjäna pengar på att lära sig något annars är deras vilja lika med noll.

 

Bullshit.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Exakt vilka beslut som har tagits utbildningssidan centralt kan jag inte svara på, men en sak vet jag och det är att den lokala rektorn har stor betydelse för hur den egna skolan fungerar och vilken nivå lärarna håller, vi fick ju för ett antal år sedan en nyutexaminerad rektor som hade hand om sin första skola, detta var under den tid som TRT rensade ut ointreserade och alkoholiserade personer inom skolväsendet, den nye rektorn förändrade nästan allt, snyggade upp hela skolan och skolområdet, det blev mindre sprit för lärarna på lektionstid, eleverna lärde sig mer och det blev en viss ordning och reda, samtidigt stöttade vi honom med en insamling både i Thailand och Sverige till förbättringar, men redan då sa denne rektor att målet var att få en större skola och det fick han ju efter 4-5 år.

 

Nu har vi en ointreserad rektor igen, skolan förfaller, alla rabatter är övergivna och igenväxta, det är skräpigt och man hittar eleverna lite var som helst även mitt under lektionstid, i träden, på fotbollsplanen o.s.v, läget är lika illa som det var med den rektor som fick gå under TRT,s utrensningar, nu såg jag inte ens rektorn i skolan på dom tre månader vi bodde i byn, kanske lyfter han lönen och lämnar skolan åt sitt öde, detta leder till att fler och fler flyttar barnen till närmaste större skola, detta har pågått i två år nu.

 

Mvh Isan Lover

 

Det är ju jävligt tråkigt att höra men vad tycker de andra föräldrarna i byn om detta? Jag antar att ni är en röd by med stor bygemenskap och ni borde då kunna använda ert gemensamma inflytande till att få denna nye rektor utbytt så det blir ordning på skolan igen?

 

Förutsatt att den nye rektorn inte är alltför tight med traktens phuu yai.

 

Tyvärr så får jag ibland intrycket på landsbygden att föräldrarna inte tycker att utbildning är något viktigt och då tror jag att man som farang måste försöka förklara för dem att även om föräldrarna överlevt på sin risfarm under 30 år så är det ju inte alls säkert att barnen kommer att kunna göra samma sak under de närmsta 30 åren. Utbildning är framtiden för thailands barn.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag var där fick jag reda på att systersonen skulle bli ingenjör.

Jag frågade om han kunde engelska.

Svaret var nej.

Jag sa att jag kände inga ingenjörer som inte kunde engelska.

Ämnet avslutades där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bullshit.

 

Ibland svider även sanningen.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Vad krävs för att kunna bli anställd som engelska lärare i Thailand?

Jag menar inte mutor då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju jävligt tråkigt att höra men vad tycker de andra föräldrarna i byn om detta? Jag antar att ni är en röd by med stor bygemenskap och ni borde då kunna använda ert gemensamma inflytande till att få denna nye rektor utbytt så det blir ordning på skolan igen?

 

Förutsatt att den nye rektorn inte är alltför tight med traktens phuu yai.

 

Tyvärr så får jag ibland intrycket på landsbygden att föräldrarna inte tycker att utbildning är något viktigt och då tror jag att man som farang måste försöka förklara för dem att även om föräldrarna överlevt på sin risfarm under 30 år så är det ju inte alls säkert att barnen kommer att kunna göra samma sak under de närmsta 30 åren. Utbildning är framtiden för thailands barn.

I vår by blir tyvärr många av flickorna på smällen alldeles för unga för att kunna forsätta utbilda sig. Dom slutar med att jobba i på risfälten eller tapioka odlingarna. Trist, jäv**igt trist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad krävs för att kunna bli anställd som engelska lärare i Thailand?

Jag menar inte mutor då.

Uppenbart så behöver man inte några större kunskaper i engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Uppenbart så behöver man inte några större kunskaper i engelska.

 

Nu menade jag allvar med frågan för egen del.

Jag har fått ett förslag på halvårs jobb i sverige så en halvårs flytt till Thailand kan ligga inom 1-1,5 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu menade jag allvar med frågan för egen del.

Jag har fått ett förslag på halvårs jobb i sverige så en halvårs flytt till Thailand kan ligga inom 1-1,5 år.

Good luck on you. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad krävs för att kunna bli anställd som engelska lärare i Thailand?

Jag menar inte mutor då.

 

Skolorna i Thailand brukar kräva av utlänningar som vill jobba som engelsklärare att de ska ha minst bachelors degree, har man inte engelska som förstaspråk krävs dessutom en certifiering(TEFL, TOEFL-cert, finns lite olika), arbetstillståndet brukar skolan ordna. 

 

Här finns lite mer tips.

http://www.utlandsjobb.nu/jobba-som-engelskalarare/

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland svider även sanningen.

 

Och varför skulle just den "sanningen" svida för mig?

 

Finns helt säkert thailändare som inte vill lära sig engelska om de inte tjänar något på det, men sådana människor finns det i Sverige också. Blir ju bara trams när du drar alla dryga 60 miljoner människor i Thailand över samma kam.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad krävs för att kunna bli anställd som engelska lärare i Thailand?

Jag menar inte mutor då.

 

Mitt först engelsklärajobb för 12 år sedan i Udon Thani fick jag efter att jag var tillsammans med en av lärarna där och vi träffade rektorn på någon lärarfest. Han erbjöd mig ett jobb på stående fot, 20 000 baht i månade och fri logi. Funkade bra i 6 månader tills jag åkte hem. Jag har absolut ingen utbildning som lärare varken i engelska eller något annat.

 

Jag fick ofta följa med FUPP2 på olika lägerskolor som hennes företag ordnade för Thailändska elever, de brukade betala 5000  baht per vecka inklusive fri kost och logi. Detta var 2008.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha hört många engelsmäns uttal så skulle jag tycka att det

var mer meriterande om lärarna inte kom därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om Svenska...

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det är ju jävligt tråkigt att höra men vad tycker de andra föräldrarna i byn om detta? Jag antar att ni är en röd by med stor bygemenskap och ni borde då kunna använda ert gemensamma inflytande till att få denna nye rektor utbytt så det blir ordning på skolan igen?

 

Förutsatt att den nye rektorn inte är alltför tight med traktens phuu yai.

 

Tyvärr så får jag ibland intrycket på landsbygden att föräldrarna inte tycker att utbildning är något viktigt och då tror jag att man som farang måste försöka förklara för dem att även om föräldrarna överlevt på sin risfarm under 30 år så är det ju inte alls säkert att barnen kommer att kunna göra samma sak under de närmsta 30 åren. Utbildning är framtiden för thailands barn.

Hej

 

Ja det är bara att hoppas att han försvinner så fort som möjligt, ingen kan ju undgå att se skillnaden mot den tidigare rektorn, fortsätter den här utvecklingen så är det nog bara en tidsfråga innan folk får nog, vem vet kanske har vi en ny rektor redan i år.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför skulle just den "sanningen" svida för mig?

 

Finns helt säkert thailändare som inte vill lära sig engelska om de inte tjänar något på det, men sådana människor finns det i Sverige också. Blir ju bara trams när du drar alla dryga 60 miljoner människor i Thailand över samma kam.

 

På tal om trams, vad tycker du om din egen jämförelse?

 

Det har många gånger slagit mig att tjejer som kommer till Pattaya, Bangkok och Phuket för att jobba i nöjesindustrin, utan att kunna ett ord engelska, redan efter 3 månader både talar och förstår detta språk i ganska hög grad, samtidigt som flertalet faranger som bott tiotals år i landet knappt klarar av ens rudimentär thai.

 

Att lyfta ut en mening från ett helt inlägg och kalla det för Bullshit....var går egentligen gränsen för trams enligt dig, är det så fort du blir emotsagd eller är det när någon svarar dig på likvärdigt sätt?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om trams, vad tycker du om din egen jämförelse?

 

Det har många gånger slagit mig att tjejer som kommer till Pattaya, Bangkok och Phuket för att jobba i nöjesindustrin, utan att kunna ett ord engelska, redan efter 3 månader både talar och förstår detta språk i ganska hög grad, samtidigt som flertalet faranger som bott tiotals år i landet knappt klarar av ens rudimentär thai.

 

Att lyfta ut en mening från ett helt inlägg och kalla det för Bullshit....var går egentligen gränsen för trams enligt dig, är det så fort du blir emotsagd eller är det när någon svarar dig på likvärdigt sätt?

 

Gränsen går när du påstår att alla thailändare tycker lika, agerar lika, prioriterar lika osv. dvs DE vill inte lära sig engelska om DE inte tjänar på det, DE är alltså för lata och ointresserade för att lära sig något som inte lönar sig. Trams som sagt, thailändare är precis lika olika sinsemellan som svenskar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...