Jump to content
IGNORERAD

Thailändska elever sämst på engelska i ASEAN


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai
Precis, har stött på en massa thailändska engelsklärare som inte har de mest grundläggande kunskaper i språket det ska lära ut. Finns ju inte en chans att eleverna ska kunna lära sig engelska om inte ens läraren kan språket.

 

Frågan är då hur har den personen kunnat bli lärare i Engelska?

Förlorat en dragning av kortaste stickan??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    9

  • MaiChai

    8

  • NKP

    8

  • micke isaan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Bra! Borde ha skett för länge sedan.

Som vanligt är dom dock ute i elfte timmen, tyvärr. Dom har ju vetat om ASEAN några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

 

Just detta ville Thaksin göra genom att erbjuda 10 000 utlänningar jobb som engelsk lärare i landet, detta var på Thai Rak Thais tid.

 

Ett bra förslag som tyvär aldrig blev verklighet.

 

Mvh isan lover

 

Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är då hur har den personen kunnat bli lärare i Engelska?

Förlorat en dragning av kortaste stickan??

 

Förmodligen för att han var bäst i klassen på Engelska när han gick i skolan...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, har stött på en massa thailändska engelsklärare som inte har de mest grundläggande kunskaper i språket det ska lära ut. Finns ju inte en chans att eleverna ska kunna lära sig engelska om inte ens läraren kan språket.

Engelska lärarna kommer bara med stenciler till eleverna. Detta eftersom dom inte behärskar engelska själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Förmodligen för att han var bäst i klassen på Engelska när han gick i skolan...

 

Aha, man behöver bara vara bättre än de andra!

Inga poäng som måste uppnås för att bli godkänd, känns lite som Den Store Ledaren och alla hans hole in one på första golfrundan, bäst helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, man behöver bara vara bättre än de andra!

Inga poäng som måste uppnås för att bli godkänd, känns lite som Den Store Ledaren och alla hans hole in one på första golfrundan, bäst helt enkelt!

 

Det ger säkert högre lön än andra ämneslärare så det handlar mest om att vara släkt med rätt person eller muta rätt person för att få jobbet

 

Kompetens är nog det minsta kravet för att få jobbet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Det ger säkert högre lön än andra ämneslärare så det handlar mest om att vara släkt med rätt person eller muta rätt person för att få jobbet

 

Kompetens är nog det minsta kravet för att få jobbet

 

Det är väl så med det mesta i detta landet, vara släkt eller köpa sej fördelar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt är dom dock ute i elfte timmen, tyvärr. Dom har ju vetat om ASEAN några år.

Om du frågar Thai i allmänhet har de inte en aning ASEAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag hade nöjet att träffa den person som ansågs vara högst utbildad i exfru Changs hemby. Hon var väl trevlig, men prata engelska kunde hon inte.

 

Hon var väl i och för sig vad vi skulle kalla dagisfröken, ej engelskalärare, men ändå... Vadå högt utbildad? Jaja, allt är relativt.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Angående dubbningen håller jag helt med. Hur skall någon kunna lära sig ett korrekt uttal när dom aldrig hör språket i något sammanhang?

Under min första resa träffade jag en vän till familjen som var engelskalärare. Han och jag kunde inte konversera med varandra överhuvudtaget.

Han kunte helt enkelt inte uttala några ord så jag förstod dom. Om han kunde skriva dom vet jag ej.

Men hans elever lär ju i rimlighetens namn inte heller kunna uttala några engelska ord om inte läraren kan det.

Samma sak hände här i min tjejs butik,en kund kom in och hon sa att hon va engelskalärare och det va väl det jag fatta typ,katastrof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Sista meningen är nog den i särklass viktigaste.

Visst är det en viktig del i det hela, men visst vore det lätt att åtgärda om viljan fans.

 

Återigen en viktig anledning. Hur skulle det se ut om underklassen lärde sig för bra engelska.

 

Hoppas det går bra, men visst har Thailand haft möjlighet under lång tid att visa att de menar allvar när det gäller att förbättra språkundervisningen i landets skolor. Här tror jag inte det är en fråga om gula eller röda, ingen av dom har prioriterat detta fast de har haft chansen. 

 

 

Prioritet ligger solklart där du säger i din sista mening och så länge den prioriteten ligger fast är det svårt att få till en ändring.

 

 

Mycket snack och liten verkstad så länge det inte gällde att berika sig själv. Kan du tänka igenom varför det förslaget inte har blivit av. De har haft makten länge nu men det hörs inget numera med substans när det gäller språkutbildning!

Hej

 

Den gången kom ju kuppen emellan, men nu har ju röster börjat höras igen för att ta in utländska lärare och kanske det här dåliga resultatet kan påskynda ett beslut i frågan.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Jag gick tillbaka och kollade när förslaget kom ifrån Thaksin och det var den 23 maj 2005, så här beskrev The Nation förslaget.

 

 

FOREIGN TEACHERS: Thousands to be recruited

Published on May 23, 2005

10,000 native speakers needed to boost primary level English-language skills

The Education Ministry is to recruit 10,000 native English speakers to teach primary school students at government schools nationwide.

Advertisements will be posted on the ministry�s website, with Thai embassies assisting in selecting candidates. Applicants must at least hold a bachelor�s degree.

�We offer a one-year contract and free accommodation,� Education Minister Adisai Bodharamik said yesterday. The expatriate teachers would be sent to upcountry schools, he said.

They would mainly be sent to primary schools with less than 200 students, he added.

�During their one-year contract, we will rotate [them] to new schools four times so that they will see new things every few months and won�t get bored while staying here,� he said. He also believed that students would pay fresh attention to their class when new teachers arrive.

Adisai said Prime Minister Thaksin Shinawatra agreed in principle with the plan to employ native English speakers because it would help boost students� command of English. So far, he said budget for the plan had not yet been finalised.

The education minister was speaking after he visited a school in Hanoi.

During his trip to Vietnam, Adisai met with his Vietnamese counterpart, Nguyen Minh Hien. The Vietnamese minister promised to support his plan to convene meetings of Asean education ministers a few times each year. The meetings would aim to promote educational co-operation among countries in the region.

Thailand has offered to host the first meeting.

Adisai added that Vietnam government had expressed interest in educational services provided at various Thailand-based institutions such as Ramkhamhaeng University, Chulalongkorn University and Kasetsart University.

He planned to invite his Vietnamese counterpart to visit Thailand in the near future.

Vietnam�s vice education minister Tran Van Nhung expressed confidence that Thailand and Vietnam would be able to learn from each other�s educational system and drew out the best management plan for their own country.

Asked about Vietnamese students� talents in science, he said the tip was to have great teachers.

 

Thammarat Kijchalong

 

The Nation

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Hela Thailand är numera fyllt med faranger som lär ut engelska,det kan ni inte bara missat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Hela Thailand är numera fyllt med faranger som lär ut engelska,det kan ni inte bara missat.

Hej

 

Det finns en del men det är inte välorganiserat och många har förfalskade betyg och dokument som styrker deras kompetens, i en by inte långt ifrån vå är t.ex en Fransman Engelsklärare trots att hans engelska låter som Svenske kocken i mupparna.

 

Själv har jag ju blivit ombedd att ha Engelska lektioner i vår bys skola, men min tid har inte räckt till ännu, jag ser fram emot den dag jag får tid till detta, barnen vill verkligen lära sig.

 

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Hej

 

Det finns en del men det är inte välorganiserat och många har förfalskade betyg och dokument som styrker deras kompetens, i en by inte långt ifrån vå är t.ex en Fransman Engelsklärare trots att hans engelska låter som Svenske kocken i mupparna.

 

själv har jag ju blivit ombedd att Engelska lektioner i vår bys skola, men min tid har inte räckt till ännu, jag ser fram emot den dag jag får tid till detta, barnen vill verkligen lära sig.

 

Mvh Isan Lover

Kan tyvärr inte svara på nått ang din by,sorligt om det nu är så. Men här i Chaiyaphum har jag stött på många lärare framförallt från England,dom säger att dom är ca 50 st i området,40 farang och ca 10 från Filippinerna,och enligt tjejen så söker dom många fler till området.

Så nog finns det 10 000 farang lärare i landet nu,men skulle nog behöva 10 000 till :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Kan tyvärr inte svara på nått ang din by,sorligt om det nu är så. Men här i Chaiyaphum har jag stött på många lärare framförallt från England,dom säger att dom är ca 50 st i området,40 farang och ca 10 från Filippinerna,och enligt tjejen så söker dom många fler till området.

Så nog finns det 10 000 farang lärare i landet nu,men skulle nog behöva 10 000 till :)

Hej

 

Ja det skulle absolut behövas fler och skolorna söker efter detta, men samtidigt är budgeten ofta otillräcklig, man måste tillsätta resurser och organisera det hela bättre.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den gången kom ju kuppen emellan, men nu har ju röster börjat höras igen för att ta in utländska lärare och kanske det här dåliga resultatet kan påskynda ett beslut i frågan.

 

Mvh Isan Lover

 

Det hade varit en bra grej att ha med som vallöfte. Hoppas att det börjar hända saker. Inte bara språkutbildningen skulle behöva förbättras utan hela skolan skulle behöva reformeras för att lyfta Thailand.

Det viktigaste måste vara att få till en bra bas att stå på när de börjar läsa engelska, och sedan följa med och få in nya lärare som följer med då eleverna går uppåt i kunskapsnivåerna. 10000 räcker nog till att börja med första året. Flera skolor skulle då kunna ha en engelsklärare som delas och åker runt. Sedan ökar behoven. 

 

 

Förslaget du visade som togs fram under TRT-tiden var bra, de skulle kunna damma av det. Finns bara viljan är pengarna inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Det hade varit en bra grej att ha med som vallöfte. Hoppas att det börjar hända saker. Inte bara språkutbildningen skulle behöva förbättras utan hela skolan skulle behöva reformeras för att lyfta Thailand.

 

Har träffat en del men de jag träffat har inte jobbat med ungdomar i grundskolan, utan med vuxen och vid sidan om privatutbildning som bara når ett fåtal.

 

Det viktigaste måste vara att få till en bra bas att stå på när de börjar läsa engelska, och sedan följa med och få in nya lärare som följer med då eleverna går uppåt i kunskapsnivåerna. 10000 räcker nog till att börja med första året. Flera skolor skulle då kunna ha en engelsklärare som delas och åker runt. Sedan ökar behoven. 

 

 

Förslaget du visade som togs fram under TRT-tiden var bra, de skulle kunna damma av det. Finns bara viljan är pengarna inga problem.

Skönt att kunna vara överens med IL nån gång :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit en bra grej att ha med som vallöfte. Hoppas att det börjar hända saker. Inte bara språkutbildningen skulle behöva förbättras utan hela skolan skulle behöva reformeras för att lyfta Thailand.

 

Har träffat en del men de jag träffat har inte jobbat med ungdomar i grundskolan, utan med vuxen och vid sidan om privatutbildning som bara når ett fåtal.

 

Det viktigaste måste vara att få till en bra bas att stå på när de börjar läsa engelska, och sedan följa med och få in nya lärare som följer med då eleverna går uppåt i kunskapsnivåerna. 10000 räcker nog till att börja med första året. Flera skolor skulle då kunna ha en engelsklärare som delas och åker runt. Sedan ökar behoven. 

 

 

Förslaget du visade som togs fram under TRT-tiden var bra, de skulle kunna damma av det. Finns bara viljan är pengarna inga problem.

 

Nu köpte man ju läs plattor för utbildningsbudgeten istället för att anställa engelsklärare som faktiskt kan språket...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Nu köpte man ju läs plattor för utbildningsbudgeten istället för att anställa engelsklärare som faktiskt kan språket...

 

Och fyllde dom med thailändska programvaror för "utbildning"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har många gånger slagit mig att tjejer som kommer till Pattaya, Bangkok och Phuket för att jobba i nöjesindustrin, utan att kunna ett ord engelska, redan efter 3 månader både talar och förstår detta språk i ganska hög grad, samtidigt som flertalet faranger som bott tiotals år i landet knappt klarar av ens rudimentär thai. 

Tror varken det är obegåvning eller ovilja som ligger bakom thailändarnas dåliga engelskakunskaper, snarare är det nog avsaknaden av olika politiska beslut.

Att de aldrig varit något västlands koloni ligger nog dem också i fatet.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har många gånger slagit mig att tjejer som kommer till Pattaya, Bangkok och Phuket för att jobba i nöjesindustrin, utan att kunna ett ord engelska, redan efter 3 månader både talar och förstår detta språk i ganska hög grad, samtidigt som flertalet faranger som bott tiotals år i landet knappt klarar av ens rudimentär thai. 

Tror varken det är obegåvning eller ovilja som ligger bakom thailändarnas dåliga engelskakunskaper, snarare är det nog avsaknaden av olika politiska beslut.

Att de aldrig varit något västlands koloni ligger nog dem också i fatet.

Problemet kanske är att de flesta inte ser ett värde i att lära sig engelska. Tjejerna inser snabbt att de måste kunna engelska för att kunna tjäna pengar. Pang.. 3 månader senare kan de föra ett samtal med en farang. För de flesta saknas kanske moroten?

 

Men men vad vet väl jag.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att kunna vara överens med IL nån gång :)

 

Det har hänt någon gång tidigare för mig, men inte är det ofta.

Man får kanske passa sig så det inte blir någon vana. :ironi:

 

Men att Thaksin säger en sak som låter bra, behöver inte betyda att de tänker satsa på att genomföra det som är sagt. Där skiljer sig min och IL's uppfattning om förtroendet för Thaksin! Om nu inte IL har blivit förståndigare förstås. Det finns vissa tecken som tyder på det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...