Jump to content
IGNORERAD

Köpa land i Thailand


murdoch

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag tog Danmark exempel eftersom historiskt har Tyskland varit ekonomiskt starkare än Danmark och det befarades att alla sommarstugor skulle köpas upp av dessa.

Danskarna hyr nu ut stugorna till tyskarna i stället, och priserna på stugorna har inte stigit till den nivå dom annars skulle ha gjort.

Och jag ville med detta påpeka att det inte bara är Thailand som vill skydda sig utan även falanger i väst.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    7

  • Joints

    6

  • murdoch

    6

  • Tujtuj

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag tror nog att Thailand nationalekonomiskt gor ratt; man kan bara salja sin mark en gang och risken att den vinsten, framforallt i ett land som Thailand, hamnar i felaktiga hander ar uppenbar. Man kan leasa marken i 30 ar sa det finns val inget att gnalla om. Om 30 ar ligger medeltemperaturen i Thailand formodligen over 40C sa vem fan vill bo dar da  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Jag tror nog att Thailand nationalekonomiskt gor ratt; man kan bara salja sin mark en gang och risken att den vinsten, framforallt i ett land som Thailand, hamnar i felaktiga hander ar uppenbar. Man kan leasa marken i 30 ar sa det finns val inget att gnalla om. Om 30 ar ligger medeltemperaturen i Thailand formodligen over 40C sa vem fan vill bo dar da  ;)

Ja om 30 år kanske man ligger där det är evig skugga oxå, den som lever får se :good:

Har själv invensterat i ett hus i Ayuttahay men alldrig tänkt tanken på att sälja för att eventuelt vinst.

Enda jag har sakt till min tjeje är att barnen ska ha 50% var av huset den dagen det inträffar.

Mvh.Plätt

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I Danmark får ju inte heller utlänningar köpa sommarstugor och hus, detta för att skydda mot uppköp ifrån Tyskland.

Risken att all mark längs kusterna skulle köpas upp är mycket stor om det vore fritt fram för utlänningar.

Hur är det möjligt? Har Danmark någon slags speciallag som åsidosätter EUs lagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror nog att Thailand nationalekonomiskt gor ratt; man kan bara salja sin mark en gang och risken att den vinsten, framforallt i ett land som Thailand, hamnar i felaktiga hander ar uppenbar. Man kan leasa marken i 30 ar sa det finns val inget att gnalla om. Om 30 ar ligger medeltemperaturen i Thailand formodligen over 40C sa vem fan vill bo dar da  ;)

Kul att vi för en gångs skull inte tycker likadant. Förstår inte riktigt resonemanget. Det är nog inte så många thailändare som har råd att redan nu köpa mark på tex. Phuket. Och om de nu har råd att köpa men priserna går upp i framtiden så får de väl helt enkelt köpa mindre mark. Och det kommer givetvis bli lättare att sälja om det finns fler köpare. Sedan så kan de ju köpa tillbaks marken billigt om 30 när medeltemp. är över 40... :whistle:

Att man som gift med en thailändska, bor och verkar i landet och samtidigt inte kan köpa land är väl bara något som kännetecknar ett riktigt U-land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Joints

Jag förmodar att dom fick en del undantag godkända vid inträdet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I Finland har ryssarna köpt upp oerhört mycket mark (speciellt runt sjöar) nära gränsen till Ryssland under 15 år. Jag kan efter egna erfarenheter säga att det inte något som finländarna (generellt) gillar speciellt mycket. Knappast annorlunda i Thailand.

Inte elakt menat, men utifrån mina upplevelser när jag jobbat i Finland undrar jag vilket annat folkslag förutom finnar gillar en finländare generellt?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Joints

Jag förmodar att dom fick en del undantag godkända vid inträdet.

Mvh Isan Lover

Är det något som du har hört i vanlig ordning eller finns det belägg? Att tyskar som bor i Danmark inte får köpa hus där låter helt absurt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alla kan inte vara som svennarna som älskar allt och alla  :preved:

Ja till och med Finnar :D

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Är det något som du har hört i vanlig ordning eller finns det belägg? Att tyskar som bor i Danmark inte får köpa hus där låter helt absurt.

... och så är det inte heller.

Danmarks 5. undantag går ut på att odanskarn måste bo i Danmark för att få köpa en sommerstuga.

För att hindra att odanskarna köper just sommerstugor finns det en annan regel

(som gäller även för danskarna) - nämligen att man inte får bo hela året i sin sommerstuga.

Effektivt.

mvh GD 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

... och så är det inte heller.

Danmarks 5. undantag går ut på att odanskarn måste bo i Danmark för att få köpa en sommerstuga.

För att hindra att odanskarna köper just sommerstugor finns det en annan regel

(som gäller även för danskarna) - nämligen att man inte får bo hela året i sin sommerstuga.

Effektivt.

mvh GD

Tack för den informationen. Låter som en bra lag.

Även om jag anser att icke thailändska medborgare ska få köpa land så innebär inte det att jag tycker det ska släppas helt fritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kul att vi för en gångs skull inte tycker likadant. Förstår inte riktigt resonemanget. Det är nog inte så många thailändare som har råd att redan nu köpa mark på tex. Phuket. Och om de nu har råd att köpa men priserna går upp i framtiden så får de väl helt enkelt köpa mindre mark. Och det kommer givetvis bli lättare att sälja om det finns fler köpare. Sedan så kan de ju köpa tillbaks marken billigt om 30 när medeltemp. är över 40... :whistle:

Att man som gift med en thailändska, bor och verkar i landet och samtidigt inte kan köpa land är väl bara något som kännetecknar ett riktigt U-land.

Helt klart ar det inte manga thailandare som har rad att kopa mark i Phuket men i Mukdahan ar det desto fler och som vi ser har pa forumet sa finns det manga utlanningar som trivs aven dar. Jag tror det vore psykologiskt fel ifall utlanningar skulle kopa mark som thailandare inte har rad med. Jag ar trots min positiva installning till globalisering och frihandel sa gammalmodig att jag tycker att bara landets medborgare ska kunna aga mark. Jag ser heller inte riktigt problemet da 30 ar ar en oerhort lang tid. Om man, som du skriver, ar gift med en thailandska och verkar i landet finns ju dessutom alla mojligheter att kopa land genom ett foretag, sin thailandska fru eller gemensamma barn.

Har i Kina kan inte ens kineser aga mark, bara leasa pa 99 ar tror jag det ar. All mark tillhor folket, eller kanske snarare partiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl ingen thailändare som har något emot att farang betalar för marken så länge den fortsatt står i en thailändares namn. Helst en släkting.

Till exempel får fru Chang numera många erbjudanden om att köpa mer eller oftast mindre attraktiv mark från diverse släktingar. Man föreställer sig väl att hon kan be mig om pengar till markköpet...

Vi väljer att avstå.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Du har helt rätt i det här "Att tyskar som bor i Danmark inte får köpa hus där låter helt absurt." och därför skrev jag inte så heller.

Naturligvis får man köpa om man flyttar till Danmark och skriver sig där.

Men utlännigar bosatta utomlands får inte köpa i Danmark.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Du har helt rätt i det här "Att tyskar som bor i Danmark inte får köpa hus där låter helt absurt." och därför skrev jag inte så heller.

Naturligvis får man köpa om man flyttar till Danmark och skriver sig där.

Men utlännigar bosatta utomlands får inte köpa i Danmark.

Mvh Isan Lover

Du skrev: "I Danmark får ju inte heller utlänningar köpa sommarstugor och hus,"

Faranger som bor i Thailand får inte köpa mark oavsett hur länge de bott där.

Utlänningar som är gifta med danskar eller har en adress i Danmark får köpa mark och fastigheter där på samma villkor som danskar.

IL du tog Danmark som exempel på ett land som gör samma sak som Thailand, för att påvisa att det inte bara är Thailand som gör på detta vis med markköp.

Som vanligt gissade du dock lite fel eller så har du i vanlig ordning uppfattat sanningen som du vill att den skall vara och får nu backa.

Mycket snyggare dock om du skrev att du att hade fel istället för att försöka påstå att du egentligen menade något annat än du skrev.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Vaxet

Jag visste hela tiden hur det var, jag har en hel del släkt där och känner väl till förhållandena.

Det jag ville påvisa är att även länder i väst vill skydda sig mot utlänningars uppköp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Vaxet

Jag visste hela tiden hur det var, jag har en hel del släkt där och känner väl till förhållandena.

Det jag ville påvisa är att även länder i väst vill skydda sig mot utlänningars uppköp.

Mvh Isan Lover

:he::he::he:

Likt ett barn vägrar du erkänna att du hade fel, eller i detta fallet i vanlig IL ordning kanske bara försökte "narras" med oss lite grand.

När någon skriver "I Danmark får ju inte heller utlänningar köpa sommarstugor och hus", som du gjorde.

Så uppfattar jag det som att man säger att utlänningar inte får köpa sommarstugor eller hus i Danmark.

När IL skriver "I Danmark får ju inte heller utlänningar köpa sommarstugor och hus", så betyder detta dock något helt annat.

Åtminstonde efter att någon påvisat att han hade fel.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:he::he::he:

Likt ett barn vägrar du erkänna att du hade fel, eller i detta fallet i vanlig IL ordning kanske bara försökte "narras" med oss lite grand.

När någon skriver "I Danmark får ju inte heller utlänningar köpa sommarstugor och hus", som du gjorde.

Så uppfattar jag det som att man säger att utlänningar inte får köpa sommarstugor eller hus i Danmark.

När IL skriver "I Danmark får ju inte heller utlänningar köpa sommarstugor och hus", så betyder detta dock något helt annat.

Åtminstonde efter att någon påvisat att han hade fel.

Det är verkligen patetiskt att IL inte ens kan medge att han snällt sagt formulerade sig fel.

Om jag gör likadant hoppas jag någon påpekar det klart och tydligt precis som Vaxet gjorde.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte elakt menat, men utifrån mina upplevelser när jag jobbat i Finland undrar jag vilket annat folkslag förutom finnar gillar en finländare generellt?

Inget illa taget, men jag är rätt säker på att en Finska gillade mig, och min Bror.

Tyvärr är hon inte ibland oss längre, utan vakar över oss ifrån himlen.

Hon var väldigt förtjust i min fru också, som hon kallade "Nocken" (Nok).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte elakt menat, men utifrån mina upplevelser när jag jobbat i Finland undrar jag vilket annat folkslag förutom finnar gillar en finländare generellt?

Generellt sett gillar väl finnar ingenting alls? Det är därför de så ivrigt försöker supa ihjäl sig. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Fodervärd, jag vill redan nu erkänna att jag ev i framtiden kan ha fel, sannolikheten för detta är dock så liten att du kan bortse från detta meddelande.

[move]

Proaktive Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Vaxet

När någon skriver "I Danmark får ju inte heller utlänningar köpa sommarstugor och hus", som du gjorde

Jag förstår inte hur ni orkar hålla på och gnälla om bagateller som det här.

Jag skrev inte ner hela lagen, men det stämmer ju att utlänningar inte får köpa hus och mark,

men om man invandrar till landet får man det, att jag inte skrev om det betyder ju inte med automatik att jag inte kände till det, försök förstå att man vet bäst själv om man känner till något eller inte.

Eller är ni utrustade med fjärrtelepati så ni kan läsa av andras hjärnor.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Herr Fodervärd, jag vill redan nu erkänna att jag ev i framtiden kan ha fel, sannolikheten för detta är dock så liten att du kan bortse från detta meddelande.

[move]

Proaktive Arne

[/move]

Jag hade fel en gång på sjuttiotalet, så statistisk sett borde det vara min tur snart.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...