Jump to content
IGNORERAD

Min vår i solkusten 2013 i bilder!


Guest Loikkari

Recommended Posts

Det har varit lite varierande

 

Dock många gånger behagligare där än i Svedala.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    9

  • mangokid

    6

  • måne

    5

  • kuai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det ser definitivt inte ut som det gjorde på 70-talet  :crazy: Hur är prisläget därnere?Roligt att se hur förändringens vinda :ok: r viner  :ok: Fina bilder

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja vill man åka skidor är det bara att åka till sierra nevada

 

 

 

 

 

Sierra Nevada ("den snöklädda bergskedjan") är en bergskedja i Andalusien i södra Spanien med 20 toppar på över 3 000 meter. Den högsta är Mulhacén, som med sina 3 482 meter är Iberiska halvöns högsta berg. På Sierra Nevada finns Europas sydligaste skidort, som också går under namnet Sierra Nevada. Den ligger vid bergskedjans näst högsta topp Pico del Veleta, som har en höjd av 3 398 m. Höjden över havet gör att det är mycket snösäkert under vintersäsongen, som normalt varar från december till första maj. Skidområdets storlek och pisternas skötsel kan jämföras med Åres. Liftsystemet är däremot av högre klass; här finns kabinbana, äggliftar och snabba stolsliftar. De få släpliftar som finns är samtliga korta och odramatiska.

Närheten till Costa del Sol innebär att detta är ett av de få områden i världen där det är möjligt att samma dag åka skidor och ta ett behagligt dopp i havet.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du är i Mijas kan du leta igen Pacos restaurant i västra delen.

God mat och bra service

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

utsikt från balkongen, flyttade till stan i början av februari. Nu är det 300 m till strandpromenaden.

20130211_1.jpg

 

20130211.jpg

 

En obligatorisk trip till Gibraltar, ca 12 mil härifrån.

 

gibraltar002.jpg

 

gibraltar001.jpg

 

gibraltar003.jpg

 

gibraltar005.jpg

 

gibraltar007.jpg

 

gibraltar010.jpg

 

gibraltar011.jpg

 

gibraltar013.jpg

 

gibraltar015.jpg

 

gibraltar016.jpg

 

gibraltar019.jpg

 

gibraltar025.jpg

 

gibraltar026.jpg

 

gibraltar037.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
skaplig eka

gibraltar005.jpg

 

Om Du menar detta, den är under byggnad verkar det. Säkert under inredning. Det blir nån lycklig själ som får åka med den. Verkar inte bli det billigaste

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd med annat än Thailand som omväxling :)

Vad kostar det hyra boende där, äta och dricka ska vara rätt billigt ?

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Vad kostar det hyra boende där, äta och dricka verkar vara billigt.

Lägenhet med två sovrum, vardagsrum o kök samt ett balkong kostar 450 € plus el, vatten o ev. gas.

Nu har vi ett med tre sovrum, två badrum, vardagsrum, kök, grovkök och inglasat balkong för 550 € ca 90 kvm.

Hyr man lite avsides får man billigare. Men det blir lika dyrt med buss o taxi i längden.

 

Maten är något billigare än i Sverige både i restaurang o i livsmedelsaffär Som jag upplever är allt ca en tredje del billigare

än i Sverige, men dubbelt sp dyr som i Thailand. EN kaffe con leche kostar 1 - 1,50 i cafe. Tre rätters middag i en Argentiskt

restaurang 20 € Sprit är nog bara hälften vad det kostar hemma i Sverige, så visst kan man supa ihjäl sig här också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spaniens inträde i valutaunionen gjorde allting bra mycket dyrare

Det är inte längre som på pesetans tid

Link to comment
Dela på andra sajter

Boende är inte dyrare än i Thailand då och så är det billig/bra sjukvård med :)

Sen kan man ju ta med sin egen bil med om man vill.

 

Nu väntar jag på fler bilder  :dance:

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Lägenhet med två sovrum, vardagsrum o kök samt ett balkong kostar 450 € plus el, vatten o ev. gas.

Nu har vi ett med tre sovrum, två badrum, vardagsrum, kök, grovkök och inglasat balkong för 550 € ca 90 kvm.

Hyr man lite avsides får man billigare. Men det blir lika dyrt med buss o taxi i längden.

 

Maten är något billigare än i Sverige både i restaurang o i livsmedelsaffär Som jag upplever är allt ca en tredje del billigare

än i Sverige, men dubbelt sp dyr som i Thailand. EN kaffe con leche kostar 1 - 1,50 i cafe. Tre rätters middag i en Argentiskt

restaurang 20 € Sprit är nog bara hälften vad det kostar hemma i Sverige, så visst kan man supa ihjäl sig här också.

 

Skiljer sig priserna ovan i högsäsong ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit lite varierande, ett tag var det riktigt varmt ca +22 på dagen, natten ca +12 - 14. Molnfritt.

Nu senaste veckan har det varit riktigt kallt, + 12 på dagen och + 4 på natten. En natt kom det hagel.

Bilden är ca en mil härifrån uppe i bergen, inte särskild högt.

 

En dag förra veckan var det värmerekord för året uppe i Piteå. Varmast i Sverige i år. Då sa dom att för att komma upp i liknade temperaturer fick man åka ända ner till sydeuropa. Extremt kallt i hela europa utom i norrland då.

 

Väntar på när växthusgaserna ställt allt tillrätta och Thailand och sydeuropa blir svalt och skönt och värmen finns i norr. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Spaniens inträde i valutaunionen gjorde allting bra mycket dyrare

Det är inte längre som på pesetans tid

Har du möjlighet att ange en källa till ditt påstående?

För detta falska påstående florerade även när det gäller Greklands inträde i valutaunionen!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjlighet att ange en källa till ditt påstående?

För detta falska påstående florerade även när det gäller Greklands inträde i valutaunionen!

Det är väl bara att titta på priserna före och efter inträdet, svårare är det inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Har du möjlighet att ange en källa till ditt påstående?

För detta falska påstående florerade även när det gäller Greklands inträde i valutaunionen!

 

Finns rätt många källor

 

Ett par exempel i högen:

 

http://www.svenskamagasinet.nu/article.400.html

 

http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/europa/spanien/article10344759.ab

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

För detta falska påstående florerade även när det gäller Greklands inträde i valutaunionen!

 

och där var skillnaden markant före-efter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Känner en hel del greker här i Uppsala och enligt dem blev nästan allt dyrare

så dom är inte så glada över euron

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att titta på priserna före och efter inträdet, svårare är det inte

Ja, ja, erat tyckande visar ingen större insikt i nationalekonomi. I en av länkarna står en antydan till förklaring, tillväxten ökade med 100 % och fler än 46 000 företag startades i Malaga-regionen. Inflationssiffror finns också angivet, vad tror ni den höga inflationen innebär?

Vet ni vad den svenska inflationen är?

Frågan är för vem det blivit "dyrare"? För den svenske turisten med svenska kronor blev det dyrare, det har dock inget med Eurons införande. Att en grek i Sverige tycker att det blivit dyrt i Grekland har heller inget med Euron att göra för det beror på att svenska kronan försvagats och han upplever att det blivit dyrare.

Jämför istället hur mycket arbete en grek/spanjor måste utföra för att ha köpkraften kvar på samma nivå, så kanske ni får en mer sansad bild av utvecklingen.

Mao. prisutvecklingen har inget med euron att göra utan beror helt på samhällets tillväxttakt och inflation. Hänger löneutvecklingen med så är det inget som blir "dyrare" för du betalar ju lika mycket i "arbetad tid".

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok då, jag ger mig, vi säger att det blev billigare  så professorn blir nöjd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Allt kan vridas och vändas och förklaras på olika sätt

 

Men om en svensk ett år efter eurons införande upplever att allt har blivit dyrare i Spanien efter att euro infördes så är det ju faktiskt det han upplever. Oavsett vad den tekniska bakomliggande faktorn är

 

Du skriver ju själv att svensken upplevde att det blev dyrare...

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad


Mao. prisutvecklingen har inget med euron att göra utan beror helt på samhällets tillväxttakt och inflation. Hänger löneutvecklingen med så är det inget som blir "dyrare" för du betalar ju lika mycket i "arbetad tid".

Nu orkar jag inte börja diskutera om nationalekonomi, ekonomi i det hela är inte min starka sida alls, ser det i min börs varje månad.

Men en del blev dubbelt, kanske till o med trippelt så dyrt bara över natten när €uron infördes, i Finaland åtminstone. T.e.x kaffe som

31.12 kostade 3 FIM kostade 01.01  plötsligt 1 € som var på den tidens kurs ca drygt 6 FIM Och inget har knappast blivit billigare sen dess, så

den "införande prisökningen" ligger i potten fortfarande.

 

Sen hur mycket Spanjor arbetar, jag tycker att väldigt lite, affärena öppnas kl 10.00 stängs kl  14.00 för siesta och kanske öppnas igen 16.30-19.00.

Har svårt med siestan, har precis kommit igång för att rätta ut ärenden och allt är stängt. Men allt mest stör att det är så kallt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ja, ja, erat tyckande visar ingen större insikt i nationalekonomi.

 

 

Ja kvalificerat skitsnack är du bra på :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Men fota med digitalkamera är billigt. :thumbsup:  Vi fortsätter med bilder och nästa resa gick till MIjas o dess omgring liggande berg.

mijas002.jpg

 

mijas001.jpg

 

mijas004.jpg

 

mijas007.jpg

 

mijas008.jpg

 

mijas010.jpg

 

mijas009.jpg

 

mijas012.jpg

 

mijas015.jpg

 

mijas017.jpg

 

mijas023.jpg

 

mijas024.jpg

 

mijas025.jpg

 

mijas026.jpg

 

mijas029.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...