Jump to content
IGNORERAD

Bankernas avgifter


burrabus

Recommended Posts

Som ett gammalt stoplskott jag jobbade med sade angående snackaet om att inför € i Sverige:

 

- Vafan då får man ju bara x.xxx i lön per månad isället för xx.xxx! Det är ju tillbaka till 70-talet! :crazy:

 

Lite så sa tjejens kompis också, "Öööhh vad synd att din norska man bara får ca 5 baht per krona, min tyska man får ca 50 baht per euro" ergo min man är rikare än din... 

 

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    15

  • pigge01

    9

  • Kalas

    7

  • burrabus

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är lätt att sitta och klaga på allt och alla. Kom med ett konstruktivt förslag på hur det borde vara istället så gör du någon nytta

Använd nischbanker som visserligen inte har någon kontanthantering men ger 3 % ränta att jämföras med storbankernas 0,3

Eller nyttja Akelius bank som ger 19 % om du binder pengarna på 3 år.( 6% med ränta på ränta)

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är då jävligt glad att vi inte gick med i EMU.

Jag också hoppas vi kan gå ur EU också och bilda en nordisk union :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag också hoppas vi kan gå ur EU också och bilda en nordisk union :14:

 

Och tvinga danskar, svenskar och norrmän att vara överens ? :crazy:

 

Dream on !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och tvinga danskar, svenskar och norrmän att vara överens ? :crazy:

 

Dream on !

 

Och sedan blanda in Finnarna.

 

Dömt på förhand.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi inte kunne komma overens i norden, så vet jag fanden hür vi klarar av fremtiden... Vi står innan for stora udfordringer, så vi burde stå tilsammans och hjälpat åt.

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi i Sverige ser gärna att vi får vara med och dela av Norges oljepengar

Link to comment
Dela på andra sajter

KamalaRider

Nu är det väl så att en valuta bara är en värdemätare på varor och tjänster.

Att det sedan finns företag och privat personer som försöker göra pengar på flukationer mellan valutor är en helt annan sak och att politiker försöker med konstgjorda medel styra sitt lans ekonomi med sin egen och andras valutor.

 

När hela jorden har en gemensam valuta, då finns det inga skäl för banker och finans institut att spekulera med våra pengar, då först blir den valutan en reel värdemätare för produkter och tjänster.

I dag används valutan som en produkt, vilket inte ökar någon som helst kvalite eller värde för andra verkliga eller elektroniska produkter och tjänster.

 

Att ha en gemensam valuta blir en mera riktig värdemätare för företagen men med dagens beskattning för valuta handel så är det mera lönsamt för spekulerare att ro hem en vinst utan nämnbar beskattning i stället för att få en reel vinst på produkter. Utan produkter och tjänster dock så finns det inga spekulations möjligheter för valutor. Ergo, ingen valuta spekulation utan produktion men produktionen värderas aldrig av valutan, eller oftast inte.

Tänk på att pengar numera är elektroniska och kan flyttas runt till nästan vilket land som helst.

Det finns alltså inga landsgränser för kapital som det finns för tillverkade produkter mm.

 

Jag vet inte om ni andra kommer i håg en period för inte så länge sedan, när (riksbanken) bankerna höjde låne räntan upp till 24%, om jag inte minns helt fel så var det 1992. Det började med en Amerikansk Ungrare som spekulerade MOT den svenska kronan, våra politiker panik devalverade kronan så till den milda grad att vi fick en undervärderad valuta. Det var nog så att SEK var övervärderad när han slog till men hade vi haft Euro då så hade det aldrig skett.

Vill vanliga människor verkligen låta företag, enskilda privat personer och andra länder styra vilken köpkraft vi ska ha eller vill vi kunna planera själva för framtiden???

De flesta människor som jag har diskuterat Euro eller inte med, har haft kännslomässiga skäl för sina åsikter och inte lagt in en enda tanke med ett historikst perspektiv alls.

Varför i hela fridens namn förhindrar att det kommer att hända igen med en så liten och svag valuta som SEK.

Sverige är bara en liten, liten pytte stat i världen, Med mindre än 9 miljoner människor i Sverige så gör vi inte ens en pytte ring i vattnet.

För dom som slår på trumman att vi minsann har stora företag ute i världen så vill jag bara säga, det är inte svensk tillverkade produkter längre, att företagen är svenska är bara ägandet, om nu ens det, produktionen sker nästan undantagslöst i andra länder.

Nu är det ju så att bankerna vill bara optimera sin vinst, men vilka produkter har dom då som skulle kunna generera vinster så är svaret självklart, det är dina och svenska företags pengar som dom spekulerar med och det gör dom ganska bra, ibland inte och då går det åt pipan rejält. Att sedan dom fått oss dårar att betala för tjänster som bara kostar dom el plus lite hårdvara och underhåll, (internet för sina web tjänster) måste man ju applådera dom för.

Det är vi som är idi*ter, inte dom, dom fixar och trixar som alla andra för att tjäna lite extra pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett tag sen fick jag en check från Swedbank.

Knallade iväg till närmsta Swedbank kontor och skulle ta ut pengar.

Som tidigare sagt så var det numera en prat-bank som inte hanterar pengar.

De frågade om jag hade konto i Swedbank vilket jag inte hade.

Direkt var de supersnabba på att kasta fram en broschyr med "fördelar" mm.

-Nä sa jag, jag har andra konton i andra banker.

Så de fick snällt föra över pengar till min andra bank.

(Detta måste ju kosta dem pengar samt att damen satt och pratade en timme)

Ut genom dörren och direkt runt hörnet i samma byggnad har de en bankomat.

Självklart använde jag den för att ta ut mina pengar från min andra bank.

(Även detta måste ju också kostat Swedbank en del)

 

De kunde inte hjälpa till att ordna fram pengar och lade ner massa arbete i form av prat-tid och deras system fick jobba.

Där gick de med förlust..lol

Ändrades av hempa
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Nu är det väl så att en valuta bara är en värdemätare på varor och tjänster.

Att det sedan finns företag och privat personer som försöker göra pengar på flukationer mellan valutor är en helt annan sak och att politiker försöker med konstgjorda medel styra sitt lans ekonomi med sin egen och andras valutor.

 

När hela jorden har en gemensam valuta, då finns det inga skäl för banker och finans institut att spekulera med våra pengar, då först blir den valutan en reel värdemätare för produkter och tjänster.

I dag används valutan som en produkt, vilket inte ökar någon som helst kvalite eller värde för andra verkliga eller elektroniska produkter och tjänster.

 

Att ha en gemensam valuta blir en mera riktig värdemätare för företagen men med dagens beskattning för valuta handel så är det mera lönsamt för spekulerare att ro hem en vinst utan nämnbar beskattning i stället för att få en reel vinst på produkter. Utan produkter och tjänster dock så finns det inga spekulations möjligheter för valutor. Ergo, ingen valuta spekulation utan produktion men produktionen värderas aldrig av valutan, eller oftast inte.

Tänk på att pengar numera är elektroniska och kan flyttas runt till nästan vilket land som helst.

Det finns alltså inga landsgränser för kapital som det finns för tillverkade produkter mm.

 

Jag vet inte om ni andra kommer i håg en period för inte så länge sedan, när (riksbanken) bankerna höjde låne räntan upp till 24%, om jag inte minns helt fel så var det 1992. Det började med en Amerikansk Ungrare som spekulerade MOT den svenska kronan, våra politiker panik devalverade kronan så till den milda grad att vi fick en undervärderad valuta. Det var nog så att SEK var övervärderad när han slog till men hade vi haft Euro då så hade det aldrig skett.

Vill vanliga människor verkligen låta företag, enskilda privat personer och andra länder styra vilken köpkraft vi ska ha eller vill vi kunna planera själva för framtiden???

De flesta människor som jag har diskuterat Euro eller inte med, har haft kännslomässiga skäl för sina åsikter och inte lagt in en enda tanke med ett historikst perspektiv alls.

Varför i hela fridens namn förhindrar att det kommer att hända igen med en så liten och svag valuta som SEK.

Sverige är bara en liten, liten pytte stat i världen, Med mindre än 9 miljoner människor i Sverige så gör vi inte ens en pytte ring i vattnet.

För dom som slår på trumman att vi minsann har stora företag ute i världen så vill jag bara säga, det är inte svensk tillverkade produkter längre, att företagen är svenska är bara ägandet, om nu ens det, produktionen sker nästan undantagslöst i andra länder.

Nu är det ju så att bankerna vill bara optimera sin vinst, men vilka produkter har dom då som skulle kunna generera vinster så är svaret självklart, det är dina och svenska företags pengar som dom spekulerar med och det gör dom ganska bra, ibland inte och då går det åt pipan rejält. Att sedan dom fått oss dårar att betala för tjänster som bara kostar dom el plus lite hårdvara och underhåll, (internet för sina web tjänster) måste man ju applådera dom för.

Det är vi som är idi*ter, inte dom, dom fixar och trixar som alla andra för att tjäna lite extra pengar.

 

Nu ser världens banker och banksystem helt annorlunda ut än dom gjorde när detta inträffade 1992 så risken för att det skall inträffa igen är minimal och försumbar (små detaljer som internet, BASEL-regler, elektronisk handel etc etc hat totalt förändrat förutsättningarna)

 

Idag är det andra faktorer som spelar in när man värderar en valuta

 

Senaste åren har t.ex den svenska kronan värderats högre än både Euro och dollar p.g.a alla osäkerheter inom Europa och USA medan den svenska ekonomin och den svenska politiken gjort Sverige till det tryggaste och mest finansiellt starka landet i Europa tillsammans med Schweiz

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

KamalaRider
Nu ser världens banker och banksystem helt annorlunda ut än dom gjorde när detta inträffade 1992 så risken för att det skall inträffa igen är minimal och försumbar (små detaljer som internet, BASEL-regler, elektronisk handel etc etc hat totalt förändrat förutsättningarna)

 

Idag är det andra faktorer som spelar in när man värderar en valuta

 

Senaste åren har t.ex den svenska kronan värderats högre än både Euro och dollar p.g.a alla osäkerheter inom Europa och USA medan den svenska ekonomin och den svenska politiken gjort Sverige till det tryggaste och mest finansiellt starka landet i Europa tillsammans med Schweiz

Tyvärr säger det väldigt lite om våran export, import utan mera om hur våra politiker värderas och deras utspel. Det är ett av skälen varför valutor fluktuerar hela tiden.

Produkterna och tjänsternas värde i form av försäljning eller inköp har en tröghets tid på upp till ett år, ibland längre.

Politikernas s.k. åtgärder eller framtids perspektiv tillsammans med ekonomers förväntningar och analyser är det som som styr real tids värderingar.

Visst fins det verktyg för att analysera situationer men tröghets faktorer i form av administration hos företag och myndigheter bromsar värdet av dessa verktyg.

Dessa analys verktyg baseras mest på formler och fastlagda regler (som bryts stup i kvarten).

Det riktigt skrämmande är att så många ekonomer använder sin magkänsla när dom tar beslut vid placeringar, eller tro på rykten vid ryktesspridning.

Visst har den finansiella sektorn lagt in varnings signaler, tröghets formler och andra begränsningar i dom finansiella instutens data program men fortfarande finns det ingen helhets bild av hur ekonomin i ett land i verkligheten ser ut i realtid.

Att kronan är låg men inte svag är ett måste för den exporterande industrin men förödande för privat ekonomi för de familjer och personer som reser utomlands ofta, och för importerade varor och tjänster.

Reser man i jobbet till andra länder så kan direkt värdera sitt arbete kontra en utländsk kollegas lön och inkomst efter skatt och då ser man att vi ligger i klass med vad en polack hade mot en svensk på 1990 talet.

Jag bara jämför min köpkraft med en tysk, irländare eller amerikan så ser min lön ut som en rookie lön för dom fast jag arbetat i 29 år inom IT branschen.

Vi har tyvärr en övertro på att vi är förträffliga och att vi är super duktiga, en klar arrogans, som inte bara vi svenskar har så klart, men om man inte ser upp, vilket tydligen inte många gör nu utan slår sig för bröstet och tycker att vi är duktiga, kan slå tillbaka värre än vad vi anar.

Det enda som kan sätta riktig snurr på hjulen är att vi kan producera ny teknik, ny inovationer för export så att den överstiger importen men då har vi ett skattesystem som effektivt skapar svårigheter för uppfinnare, innovatörer utanför de etablerade storföretagen.

Numera finns det produkter utan fysisk materia som också ska in i ekvationen, t.ex. musik och IT, dom är svårare att mäta jämfört med en fysisk produkt.

Att nu sedan bankerna skummar av grädden med fiktiva tjänster är vårt eget fel.

Vi har tillåtit dom att agera som maffia, vi (våra politiker) låter dom rumstera helt efter eget huvud och också låter dom sätta spel reglerna.

När dom gör bort sig så inte fasen ställs någon till ansvar, möjligvis så kan en bank tjänsteman råka illa ut men det är väl mera undantag än regel, eller?

Jag skulle inte vilja råda någon att ta ut sina pengar från banken, investera i guld eller diamanter, fysiska produkter alltså, skaffa ett stort kassaskåp och placera allt i det men det är fasen inte långt borta att jag gör det.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Nu är det väl så att en valuta bara är en värdemätare på varor och tjänster.

Att det sedan finns företag och privat personer som försöker göra pengar på flukationer mellan valutor är en helt annan sak och att politiker försöker med konstgjorda medel styra sitt lans ekonomi med sin egen och andras valutor.

 

När hela jorden har en gemensam valuta, då finns det inga skäl för banker och finans institut att spekulera med våra pengar, då först blir den valutan en reel värdemätare för produkter och tjänster.

I dag används valutan som en produkt, vilket inte ökar någon som helst kvalite eller värde för andra verkliga eller elektroniska produkter och tjänster.

 

Att ha en gemensam valuta blir en mera riktig värdemätare för företagen men med dagens beskattning för valuta handel så är det mera lönsamt för spekulerare att ro hem en vinst utan nämnbar beskattning i stället för att få en reel vinst på produkter. Utan produkter och tjänster dock så finns det inga spekulations möjligheter för valutor. Ergo, ingen valuta spekulation utan produktion men produktionen värderas aldrig av valutan, eller oftast inte.

Tänk på att pengar numera är elektroniska och kan flyttas runt till nästan vilket land som helst.

Det finns alltså inga landsgränser för kapital som det finns för tillverkade produkter mm.

 

Jag vet inte om ni andra kommer i håg en period för inte så länge sedan, när (riksbanken) bankerna höjde låne räntan upp till 24%, om jag inte minns helt fel så var det 1992. Det började med en Amerikansk Ungrare som spekulerade MOT den svenska kronan, våra politiker panik devalverade kronan så till den milda grad att vi fick en undervärderad valuta. Det var nog så att SEK var övervärderad när han slog till men hade vi haft Euro då så hade det aldrig skett.

Vill vanliga människor verkligen låta företag, enskilda privat personer och andra länder styra vilken köpkraft vi ska ha eller vill vi kunna planera själva för framtiden???

De flesta människor som jag har diskuterat Euro eller inte med, har haft kännslomässiga skäl för sina åsikter och inte lagt in en enda tanke med ett historikst perspektiv alls.

Varför i hela fridens namn förhindrar att det kommer att hända igen med en så liten och svag valuta som SEK.

Sverige är bara en liten, liten pytte stat i världen, Med mindre än 9 miljoner människor i Sverige så gör vi inte ens en pytte ring i vattnet.

För dom som slår på trumman att vi minsann har stora företag ute i världen så vill jag bara säga, det är inte svensk tillverkade produkter längre, att företagen är svenska är bara ägandet, om nu ens det, produktionen sker nästan undantagslöst i andra länder.

Nu är det ju så att bankerna vill bara optimera sin vinst, men vilka produkter har dom då som skulle kunna generera vinster så är svaret självklart, det är dina och svenska företags pengar som dom spekulerar med och det gör dom ganska bra, ibland inte och då går det åt pipan rejält. Att sedan dom fått oss dårar att betala för tjänster som bara kostar dom el plus lite hårdvara och underhåll, (internet för sina web tjänster) måste man ju applådera dom för.

Det är vi som är idi*ter, inte dom, dom fixar och trixar som alla andra för att tjäna lite extra pengar.

 

19 sep 1992 hade vi en ränta på 500%

Link to comment
Dela på andra sajter

KamalaRider
19 sep 1992 hade vi en ränta på 500%

Fy f-n. Att man inte gick ut och protesterade på gator och torg fattar jag inte i dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Nitro Kul inlägg som visar att det finns folk som ser bakom fasaden.Att tro att vi inte har problem. Det är skitlöjligt. Vi ligger bara lite efter i cykeln. Våra kostander skenar just nu. Och våra politiker mörkar allt vad dom kan. Man skär ner på vård skola och omsorg. Det som svensson vill betala för

Link to comment
Dela på andra sajter

När det blivit en mänsklig rättighet att leva på pengar man inte har, då allt löser sig med lån.

Då kan det bara gå åt h******e.

 

 

 

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

KamalaRider
Nitro Kul inlägg som visar att det finns folk som ser bakom fasaden.Att tro att vi inte har problem. Det är skitlöjligt. Vi ligger bara lite efter i cykeln. Våra kostander skenar just nu. Och våra politiker mörkar allt vad dom kan. Man skär ner på vård skola och omsorg. Det som svensson vill betala för

Mina inlägg brukar alltid bli för långa, så tack för att du orkade läsa:)

Grekland, Italien med flera länder mörkade tills det inte gick längre. Tyvärr sitter inte politiker längre än 4 år, troligen därför det går som det går, dom blir populistiska och spenderar väl halva tiden till att fiska röster till nästa val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Nitro Kul inlägg som visar att det finns folk som ser bakom fasaden.Att tro att vi inte har problem. Det är skitlöjligt. Vi ligger bara lite efter i cykeln. Våra kostander skenar just nu. Och våra politiker mörkar allt vad dom kan. Man skär ner på vård skola och omsorg. Det som svensson vill betala för

Det konstaterade jag för 15 år sedan ,så inget nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

19 sep 1992 hade vi en ränta på 500%

På den tiden försvarade vi kronan. Det gör vi inte sedan dess - nu flyter den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
På den tiden försvarade vi kronan. Det gör vi inte sedan dess - nu flyter den...

 

Och det verkar ju gå bra... har du sett kursen mot euro och dollar på sistone?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det verkar ju gå bra... har du sett kursen mot euro och dollar på sistone?

 

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang.

Ja, det var ju tur och ofrånkomligt att kronan släpptes fri för Sveriges skull.

Kursen mot euro är för mig inte så intressant, men klart jag kollar. Den har väl gått lite upp och ner - Just nu lite ner dvs billigare.

Dollarn är ju mer intressant för oss som tillbringar mycket tid i Thailand - dock blir tydligen följsamheten mellan BTH och $ mindre och mindre verkar det som. Kronan har blivit starkare och starkare senaste månaderna. Har faktiskt lyckats pricka in 3 tillfällen sedan augusti med bra kurs vid överföring till mitt thai-konto. Använder ICAbanken och skickar i BTH. Får bra kurs (kolla och jämför XE-ganska nära) som sätts av Handelsbanken. SEK 100 i avg. (+250 vid express - men osäkert om det går fortare?) Jag kan se vilken summa det blir i svenska kronor och ganska snart se vilken kurs jag får via internet-banken. Jag använder idag Khasikorn Bank och de ger mig inte samma summa, vilket betyder att de tar ut en viss avg. (ca 0,25 % verkar det som) som ej redovisas separat. Att skicka i SEK gör att man är utlämnad till Khasikorns bedömning om hur mycket man får insatt på kontot - känns aningen osäkert?

Intressant det här med pengar i Thailand....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...