Jump to content
IGNORERAD

LKAB


phitsanulok

Recommended Posts

Man ska tydligen enligt facket inte utsätta folk för frestelser... allt är chefernas fel!

 

Jag mår illa.

 

Herr Chang har talat.

Ja du får väl spy lite he he

ps håller med dig ds

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    4

  • Offe1609

    4

  • Wanchai

    4

  • olle123987

    3

Mest aktiva i denna tråd

Ja du får väl spy lite he he

ps håller med dig ds

 

Det är förvisso fackets uppgift att tillvarata medlemmarnas intressen, men ibland tycker jag det går för långt.

 

Hur ska man kunna ta facket på allvar när de driver ett sådant här fall?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Det är förvisso fackets uppgift att tillvarata medlemmarnas intressen, men ibland tycker jag det går för långt.

 

Hur ska man kunna ta facket på allvar när de driver ett sådant här fall?

 

Herr Chang har talat.

 

Håller med dig till 100 % men i likhet med pedofiltråden så ska man nog inte ta bort rättsskyddet från dessa individer ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig till 100 % men i likhet med pedofiltråden så ska man nog inte ta bort rättsskyddet från dessa individer :wink:

 

Rättsskydd ska de givetvis ha, i den mån LKAB startar någon rättslig process mot dom. Nu var det väl främst fråga om avskedande, LKAB skulle ju kunna kräva pengar tillbaka också. Fast det tror jag inte att de finner mödan värt.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hoppas nu bar inte Kim är inblandad i detta. Han är ju elektriker och jobbar ju i gruva, var någonstans står ju skrivet i stjärnorna då allt över dalälven har en en tendens att flyta samman...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Rättsskydd ska de givetvis ha, i den mån LKAB startar någon rättslig process mot dom. Nu var det väl främst fråga om avskedande, LKAB skulle ju kunna kräva pengar tillbaka också. Fast det tror jag inte att de finner mödan värt.

 

Herr Chang har talat.

 

 

Du fattar inte det här med att medlemmar som pröjsar medlemsavgift till facket vill ha valuta för pengarna va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas nu bar inte Kim är inblandad i detta. Han är ju elektriker och jobbar ju i gruva, var någonstans står ju skrivet i stjärnorna då allt över dalälven har en en tendens att flyta samman...

 

 

Vem vet, han verkar ha en hel del tid för detta forum och familjen. Frågan är, är norrlänningar mer korrupta. som thailändare. eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

För länge sedan i ett företag som jag inte nämner så hade vi en chef som mer eller mindre krävde att folk skulle stämpla ut åt honom.

Han blev dock påkommen när övertidstimmarna närmare 1000 blev ifrågasatta.

Straffet blev att han blev vanlig knegare på golvet.

En naturlig fortsättning är att om det inte går och degradera så blir det sparken :y15:

 

Vet en högre chef som blev påkommen med halvdrucken spritflaska på arbetsbordet.

Han blev mindre högre chef.

Det är skillnad på folk och folk :y15:

 

På ett annat storföretag så hade de ett tungt skitjobb med och sortera och pressa kartonger.

Alla blev varnade att om man inte sköter sig så hamnar man där.

Eftersom det var så jävligt jobb så räknade man med att folk skulle sluta själmant för där orkar kroppen inte många år.

 

Försvarar inte dessa fuskare och tycker att dessa skall betala tillbaka och stå i skamvrån med lågstatusjobb eller bara få sparken.

 

Har de jobbat på entreperenad så måste ju rättväsendet lösa detta istället.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas nu bar inte Kim är inblandad i detta. Han är ju elektriker och jobbar ju i gruva, var någonstans står ju skrivet i stjärnorna då allt över dalälven har en en tendens att flyta samman...

Luleå i hamnen jobbar han

Link to comment
Dela på andra sajter

Luleå i hamnen jobbar han

Nu skall du inte hänga ut folk, det finns members som har blivit avstängda för mindre än så

ps. det är roligt att en member idag outar med sin blogg i fullt namn(i sin avatar)(vilket han även gjorde för några år sedan) och ändå känner sig kränkt.... :D

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall du inte hänga ut folk, det finns members som har blivit avstängda för mindre än så

ps. det är roligt att en member idag outar med sin blogg i fullt namn(vilket han även gjorde för några år sedan) och ändå känner sig kränkt.... :D

Han har ju själv berättat det här på forumet

Link to comment
Dela på andra sajter

När började Kim il Jung jobba i Lule Är det hanns huvudsakliga sysselsättning Extra knäcket i Nordkorea då

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Ja

 

Visserligen fredag igår och lördag i dag, men jag skulle gärna vilja att du förklarar hur du får ihop det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju detta inte ett ämne som egentligen hör hemma på ett Thailandsforum, men eftersom det ändå kommit upp, och jag är väl insatt så kan jag väl ta och räta ut lite av missförstånden tidningarna felaktigt basunerat  i sensationssyfte.


Jag jobbar alltså som elektriker åt LKAB sedan många år, fast på annan ort och med annan verksamhet än den nu skandaliserade. Jag har dock jobbat många år även i Kirunagruvan tidigare och känner personligen runt hälften av de nu varslade personerna. Därför är jag väl insatt i vad som verkligen har skett och det är inte alls som tidningarna framställer det kan jag väl säga. Snarare har dessa felaktiga ”sensationsnyheter” nu förstört livet för många inblandade människor samt skandaliserat ett helt företag och dess anställda. Och åtminstone indirekt redan kostat en människa livet.


Men vad är det då som beskrivs felaktigt i artiklarna? Ja det mesta egentligen, det är otroligt vad jounalister kan vrida till fakta. Fast det är väl inte mer att vänta för sanningen säljer väl sällan lika bra. Orkar inte dra alla fel som stått men här är ett axplock.


Man hävdar att 24 man varit borta från sitt ordinarie arbete och att en man stämplat in och ut åt hela gänget.
Sanningen är istället den att ingen någonsin varit borta från sin ordinarie arbetstid utan att grabbarna i lag om 6 man, pga. arbetsplatsens ständigt höga arbetsbelastning, gjort övertidsbeting på helgerna. Man har sedan  avvikit från arbetsplatsen utan att stämpla ut när alla de tilldelade ordinarie- och övertidsjobben varit klara, utförda och avbokade.


Grabbarna har haft 3 skift på sig att utföra  5 skifts installationsarbeten och struntat helt i raster mm samt jobbat på som djur med uteslutande tunga jobb för att hinna klart de av företaget tilldelade arbetsorderna bara för att få möjligheten att gå hem och träffa sina barn och familjer under åtminstone några få helgkvälltimmar. En person har sedan turvis stannat kvar och stämplat ut alla sex när den med företaget beräknade tidpunkten för arbetets slutförande uppnåtts.


Grabbarna har varje helg jobbat bort otroligt många nödvändiga jobb, som om de inte blivit utförda, allvarligt hade påverkar företagets produktion och lönsamhet. Så det har rört sig om en win/win situation där företaget pga. grabbarnas slit sparat stora pengar samtidigt som grabbarna i sin tur haft förmånen att kunna sitta hemma några få kvällstimmar med betalt.
Allt har varit frid och fröjd och företaget mycket nöjt med resultatet  ända till Jante, via någon angivare, visade sitt fula tryne.
Nu är alla inblandade varslade om uppsägning, deras inpasseringskort är spärrade och de är suspenderade under utredningen och facket kommer på måndag rutinmässigt att gå igenom skälen för att se om de håller lagligt, vilket de antagligen gör eftersom det bevisligen fuskats med utstämplingarna.

 

Vad ingen dock, allra minst tidningarna, verkar bry sig om är, var jobben grabbarna fått sig tilldelade utförda? Var de avbokade ur datasystemen med rimliga tider angivna?
Alla uppgifter finns bevarade och många av jobben är t o m av LKAB fakturerade till andra totalentreprenörer i gruvan som Skanska  m.fl. LKAB har alltså t o m tagit betalt för grabbarnas installationsarbeten åt andra företag men nu ska grabbarna alltså inte få betalt för dessa av LKAB eftersom de inte varit på plats när jobben skulle ha utförts. Jobben är dock bevisligen utförda, redan fakturerade och betalda av beställaren, fast antagligen då utförda av spöken eller nåt.

 

Så sensmoralen av hela historien är att det inte lönar sig att jobba effektivt och hårt, hoppa över raster osv. Tvärtom, med stämpelklocka som mått på arbetsprestation så tjänar man ju mer om man maskar och drar ut på sina övertidsjobb.

Fokus blir fel tycker jag, för resultatet är ju det viktiga egentligen.
Till saken hör att företaget inte använt sig av stämpelklockor under en period av mer än 25 år sedan början av åttiotalet men de återinfördes av en tillfällighet vid ett byte av lönedatasystem för runt 6-7 år sedan. Och man har som anställd sedan länge tydligt kunnat se hur fokus hos människor sakta ändrats sedan införandet. och det inte till det bättre.
Vad och hur mycket  man gör på jobbet spelar numer mindre roll eftersom det inte längre är måttet på ens prestation. Går lika bra att sitta på arslet bara man uppfyller sitt arbetstidsmått, man t o m tjänar mer på att jobba sakta.
Och får man som anställd aldrig några fördelar av att jobba hårt och inte heller har någon möjlighet att påverka sin egen arbetssituation så blir viljan att bjuda till extra när företaget verkligen behöver det förstås också obefintlig. Därför är jag övertygad om att kontroll är helt fel väg att gå. Målstyrning och resultatuppföljning är istället det enda rätta. Fokus måste ändras.
Och att ett stort företags ledning dessutom låter sig påverkas och styras av Jantelagen anser jag vara riktigt sjukt.


Själv har jag i nuläget slagits av tanken att säga upp mig, köpa en lastbil med saxflak och tillsammans med någon utvald kompanjon börja göra en del av de nu avskedade grabbarnas installationsjobb på entreprenad. Tror jag hade blivit mångmiljonär på bara ett par års tid om jag jobbar stenhårt och sedan kunnat dra mig tillbaka och t ex sprätta med tårna i sanden resten av livet.
För på grabbarnas arbetsplats har de just nu runt 500 outförda arbetsorder i databasen och med 20 man sparkade lär den stocken växa till en kaossituation ganska snabbt. Och eftersom detta kommer att påverka företagets resultatet negativt samt att det inte finns tillräckligt med kunskap hos vare sig firmor eller nytt folk för att lösa jobben effektivt så skulle jag ha ett riktigt guldläge med de kunskaper jag besitter. Som egen kan man nämligen utan att smyga fakturera för det som är viktigt, nämligen per utfört jobb.  Hur länge man håller på för att utföra det är sekundärt och inget beställaren bryr sig om. Det finns färdiga ackordsprislistor att titta i för att bestämma hur mycket arbetsinsatsen är värd.
För de nu sparkade grabbarna hade det dessvärre ingen betydelse att de jobbade mycket snabbare än vad ackordsprislistorna angav, för dem var prestationsmåttet stämpelklockan och den manipulerade de ju bevisligen. Finns ju inget försvar för det nu när det är beslutat att det är den som styr arbetet, däremot tycker jag absolut det är en förmildrande omständighet att alla tilldelade jobb var utförda och klara. Felet de gjorde var helt enkelt att de jobbade för snabbt, det sticker oerhört i ögonen på Jante. De skulle ha tagit det lugnt, sörplat lite kaffe då och då samt tagit sig en tupplur efter lunch så hade jobben räckt tiden ut. De hade inte ens behövt utföra alla jobb om de stämplat rätt eftersom de då bevisligen hade varit på plats.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är tråkigt för alla inblandade i lilla Norrland skall man inte sticka ut för då tar Jantelagen hand om dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fattar inte det här med att medlemmar som pröjsar medlemsavgift till facket vill ha valuta för pengarna va?

 

Jo, det fattar jag. Men ska facket försvara bedrägeri? Ingår det i medlemsavgiften?

 

Om det ligger till som Kim beskriver det hade det väl varit bättre om facket hjälpt till och förklarat för arbetsgivaren att ackord vore en bättre modell, och då hade man sluppit fuska med stämpelkorten. Det hade varit valuta för medlemsavgiften.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det fattar jag. Men ska facket försvara bedrägeri? Ingår det i medlemsavgiften?

 

Om det ligger till som Kim beskriver det hade det väl varit bättre om facket hjälpt till och förklarat för arbetsgivaren att ackord vore en bättre modell, och då hade man sluppit fuska med stämpelkorten. Det hade varit valuta för medlemsavgiften.

 

Herr Chang har talat.

 

Så länge de inte är dömda är det väl rimligt att facket hjälper dom?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokotha Thong

Jo, det fattar jag. Men ska facket försvara bedrägeri? Ingår det i medlemsavgiften?

 

Om det ligger till som Kim beskriver det hade det väl varit bättre om facket hjälpt till och förklarat för arbetsgivaren att ackord vore en bättre modell, och då hade man sluppit fuska med stämpelkorten. Det hade varit valuta för medlemsavgiften.

 

Herr Chang har talat.

 

 

Att fackföreningen skulle försöka få igenom en modell där ackord var det bästa för alla kan glömmas. Kanske att den lokala organisationen skulle kunna försöka men tror med ganska stor bestämdhet att organisationen på riksnivå kämpar för något de brukar kallar ”det goda arbetet”.

Målstyrning och uppsatta mål skall nås allra helst slås.

Andra modeller ger för mycket arbets-skador enligt de visa.

Nu sitter många i skiten – totalt onödigt.

Pattaya - "Lite finare", "Lite bättre".

It`s nice to be important but it`s more important to be nice

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Kim!

 

Det är ofta pressen vinklar nyheter och förenklar situationer bara för att göra det mer sensationellt

Oftast har pressen också i förväg dömt och valt sida i det de skriver om.

Erkänner att jag gick på det ... igen.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jo, det fattar jag. Men ska facket försvara bedrägeri? Ingår det i medlemsavgiften?

 

Om det ligger till som Kim beskriver det hade det väl varit bättre om facket hjälpt till och förklarat för arbetsgivaren att ackord vore en bättre modell, och då hade man sluppit fuska med stämpelkorten. Det hade varit valuta för medlemsavgiften.

 

Herr Chang har talat.

 

På jobb liknande detta har jag förhandlat till mej beting till fackets förtvivlan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det fattar jag. Men ska facket försvara bedrägeri? Ingår det i medlemsavgiften?

 

Om det ligger till som Kim beskriver det hade det väl varit bättre om facket hjälpt till och förklarat för arbetsgivaren att ackord vore en bättre modell, och då hade man sluppit fuska med stämpelkorten. Det hade varit valuta för medlemsavgiften.

 

Herr Chang har talat.

Om beting är bedrägeri så är jag en storbedragare, när man på varven i göteborg började med med månadslön så förvann arbetsledningens rätt att belöna extremt skitiga och farliga jobb

Man införde beting istället, man fick ett generöst antaget antal timmar för att utföra jobbet på, och sedan stämplade basen ut en.

Nu är betingen borta för nu använder man Rumäner och Polacker istället.

 

+ att jag har varit ledig upp till ett par veckor för att justera övertiden som man gjort på raff +kraftverk

 

Jag skulle nog suttit och skaka galler nu istället för att skriva här om alla "rättfärdiga hade fått som dom hade velat"

 

Alla är inte småföretagare en del behöver fackföreningen åxo , annars kunde det ju vart som i Thailand och så vill vi ju inte ha det eller.

 

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vem vet, han verkar ha en hel del tid för detta forum och familjen. Frågan är, är norrlänningar mer korrupta. som thailändare. eller inte?

 

Norrlänningar och speciellt tornedalingar har ett enormt tycke för bidrag och är lata i allmänhet.

Dom jobbar så att dom får ihop sina dagar till att stämpla. Sedan stämplar dom tills det är dags att skrapa ihop till nya dagar.

 

Ena parasiter är dom.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom jobbar så att dom får ihop sina dagar till att stämpla. Sedan stämplar dom tills det är dags att skrapa ihop till nya dagar.

 

Ungefär som dom som jobbar inom kriminalvården, har jag hört

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...