Jump to content
IGNORERAD

Orm


thomas001

Recommended Posts

Var det en pyton

Frugan tror det, jag såg den inte själv tyvärr.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    13

  • Scandinaviancorner

    9

  • stefan5300

    7

  • acdc

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kroppsformen och storleken, (på första bilden) visar att det är en pyton. 

Nja, jag håller på en råttsnok. Den långa smala 'svansen' pekar åt det hållet, finns både bruna och svarta beroende på ålder.

Bilder av en +4 meters i vår trädgård, grovända och smalända.

DSCN3097.thumb.JPG.09227b5976167e8408074

DSCN3098.thumb.JPG.77ce219f2592bd1392ca3

DSCN3107.thumb.JPG.0d153a2b068d3d5b80049

 

Oscar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag håller på en råttsnok. Den långa smala 'svansen' pekar åt det hållet, finns både bruna och svarta beroende på ålder.

Bilder av en +4 meters i vår trädgård, grovända och smalända.

DSCN3097.thumb.JPG.09227b5976167e8408074

DSCN3098.thumb.JPG.77ce219f2592bd1392ca3

DSCN3107.thumb.JPG.0d153a2b068d3d5b80049

 

Oscar.

 

Hej Oscar! Jag laddade ner bilden och förstorade den (första bilden) och jag håller med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Oregistrerad

hej  jag bor i Angthong trakterna  och  dödat ett tiotal ormar inne på tomten bl.a 3 st  ca 80 cm långa som var  helgröna och som hade  en brun strimma på stjärtens spetts namn?  thailändare säger att de är mycket giftiga? mvh 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Guest Isan Lover
On 13 november 2015 at 10:46, skrev Oscar:

Nja, jag håller på en råttsnok. Den långa smala 'svansen' pekar åt det hållet, finns både bruna och svarta beroende på ålder.

Bilder av en +4 meters i vår trädgård, grovända och smalända.

DSCN3097.JPG

DSCN3098.JPG

DSCN3107.JPG

 

Oscar.

 

Hej

Detta är den populäraste och godaste ormen i Isaan, ser någon bybo en sådan ute bland fälten blir den inte gammal eller om dom får syn på en ifrån moppen eller bilen blir det en tvärnit och sen kastar dom sig över den direkt, den bör vara minst 2 m och allra helst över 3 m för att smaka bäst, den delas upp i bitar ca 5-10 cm långa och kokas med citrongräs,  andra örter och kryddor, mycket god.

Jag och pojken älskar detta precis som dom flesta andra bybor, men frugan äter inte orm.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On fredag 17 juni 201624 at 06:30, skrev Isan Lover:

Hej

Detta är den populäraste och godaste ormen i Isaan, ser någon bybo en sådan ute bland fälten blir den inte gammal eller om dom får syn på en ifrån moppen eller bilen blir det en tvärnit och sen kastar dom sig över den direkt, den bör vara minst 2 m och allra helst över 3 m för att smaka bäst, den delas upp i bitar ca 5-10 cm långa och kokas med citrongräs,  andra örter och kryddor, mycket god.

Jag och pojken älskar detta precis som dom flesta andra bybor, men frugan äter inte orm.

Mvh isan lover

Ser man där.

Äntligen en förklaring till ´tala med kluven tunga`

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

1479632459953.jpg1479632440226.jpgHej,

Som vanligt har vi haft mycket orm på farmen i slutet av regnperioden, blockat bort två pyton på kort tid som ställer till det bland mina änder, höns, gäss och kalkoner, helt nyligen hade vi en monokel cobra inne på tomten för första gången.

Idag när jag gick runt och letade efter sköldpadds juveniler hittade jag denna orm som jag aldrig sett förut, troligen en juvinil 20 cm lång, letade i min fieldguide men kan inte hitta något liknande, förvisso visar dom inte så många bilder på juveniler, tog bild på ovan och undersida, någon som kan hjälpa till med en art beskrivning.

 

Chan201

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

1479632459953.jpg1479632440226.jpgHej,

Som vanligt har vi haft mycket orm på farmen i slutet av regnperioden, blockat bort två pyton på kort tid som ställer till det bland mina änder, höns, gäss och kalkoner, helt nyligen hade vi en monokel cobra inne på tomten för första gången.

Idag när jag gick runt och letade efter sköldpadds juveniler hittade jag denna orm som jag aldrig sett förut, troligen en juvinil 20 cm lång, letade i min fieldguide men kan inte hitta något liknande, förvisso visar dom inte så många bilder på juveniler, tog bild på ovan och undersida, någon som kan hjälpa till med en art beskrivning.

 

Chan201

Bör stämma med den här  Red Tailed Pipe Snake - Thailand. Bottom side.

Red Tailed Pipe Snake

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Naam jai:

Bör stämma med den här  Red Tailed Pipe Snake - Thailand. Bottom side.

Red Tailed Pipe Snake

 

Perfekt, tusen tack, mystiskt den inte är med i min fieldguide.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej undrar om detta är en kopparödla/orm lite taskig bild som vanligt av Svamp tacks f svar

IMG_20170506_094302.JPG

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev svampen:

Hej undrar om detta är en kopparödla/orm lite taskig bild som vanligt av Svamp tacks f svar

IMG_20170506_094302.JPG

Long-tailed sun skink el. möjligen Many lined sun skink.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
27 minuter sedan, skrev JJC:

Vad är detta för något? Grön och blå.

P4260222.thumb.JPG.a943b812e653876d805830aa0f1303a8.JPG

Hej

Det är en Chickapom, brukar sitta på trädstammar, såna fångar pojken på farmen med en snara på en bambustång, sen har han dom i ett snöre och leker med dom, Thailändarna äter dom.

Kan skifta färg och blir ibland även lite rödaktig på huvudet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är en Chickapom, brukar sitta på trädstammar, såna fångar pojken på farmen med en snara på en bambustång, sen har han dom i ett snöre och leker med dom, Thailändarna äter dom.

Kan skifta färg och blir ibland även lite rödaktig på huvudet.

Mvh isan lover

Chickapom? Det är väl något du hört från infödingarna5555, nu hör det till saken att det finns ett flertal arter i släktet Agama lizard, bilden visar troligen en Blue Crested lizard.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...