Jump to content
IGNORERAD

pris husbygge?


Snucke

Recommended Posts

Men det finns massor med grejor som gör ett bygge bättre som Thaiarna aldrig sett eller hört talas om.

I sverige använder jag en slags "spackel list" vid putsning av hörn, de håller för rejäla smällar då.

 

Visst är det så. Allt kan göras bättre, bara man vet vad man håller på med.

 

Men eftersom de inte använder detta nät, så håller jag fast vid att det beror på för lite vatten i putsbruket eller för kort torktid.

Om det bara berodde på avsaknad av nätet, så skulle det finnas sprickor överallt i de flesta husen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    14

  • Snucke

    8

  • Tallviking

    6

  • Moipenyang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo, vi pratar om olika saker verkar det som.

 

Jag pratade om ytsprickor i putsen i väggarna.

Det ni pratar om är riktiga sprickor i hela väggarna.

Sånt som blir om bygget är riktigt dåligt armerat. När huset i princip spricker.

 

Och visst armerar man ifrån pelarna in emellan de block/tegelstenar man nu använder i väggarna.

 

Är det inte så att dom stora sprickorna främst beror på två saker, dels sättningar i pelarna men framförallt att takstolarna sitter fast i väggarnas överkant och inte kan röra sig när temperaturerna gör att de expanderar och krymper i takt med temperaturväxlingarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Anledningen till att många hus i Thailand får s.k sättsprickor är att det ofta har fyllts upp med sand innan bygget ska startas.

Den nya marken får inte den tid den behöver för att sätta sig riktigt. I princip alla betonhus som byggs här uppe,

pålas först. det används hårdarmerade betongstolpar allt mellan 3 till 6 meter. Dessa pålas först ner till ytnivå,därefter

pålas dom ner ytterligare ca 1 meter under marknivå med järnpålaren(se sista bilderna)

På dessa gjuts sedan ett fundament. Därefter formas och armeras det kraftigt mellan dessa. Det formas och armeras

även dessa vanliga stolpar som syns på nästan varje husbygge. Då alla dessa stolpar har en nedpålad 3-6 meter lång

stolpe under sig för att slippa sättsprickor i huset senare. Har man fyllt upp med sand/jord tidigare så rekommenderas

detta av alla byggmästare här. Vid köp av äldre hus försök få någon form av bekräftelse på att det är pålat tidigare.

Är övertygad om att ett betonghus byggt på detta vis står sig i många,många år. Visst det krävs lite underhåll men

det gör väl allt.

Kostnad för pålning är här: 500 Baht/st Tillkommer pris för betongstolpen. ca 300-800 Baht.

Dessa gubbar pålade ca 5-7 st. varje dag.

Vårat hus är ca 7 år gammalt och har inte en enda spricka.(än)

 

post-8709-0-41685100-1361257608_thumb.jp

 

post-8709-0-62899800-1361257628.jpg

 

post-8709-0-33690600-1361257642.jpg

 

post-8709-0-82261900-1361257655.jpg

 

post-8709-0-35541800-1361257677.jpg

 

post-8709-0-85432600-1361257692.jpg

 

post-8709-0-77199700-1361257707.jpg

 

 

post-8709-0-82326200-1361257744.jpg

post-8709-0-40043900-1361257728.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Gumman är i farten att bygga hus och varken hon eller jag har så mycket pengar så vi kan vräka på med vad som helst. Så jag undrar finns det nån kunnig här som har en susning vad man kan få för max 1 miljon Baht. Ja i fråga om stil och storlek?

Området är en liten håla söder om Srisaket o nära gränsen till Kambodja! Har läst på olika forum att vissa har byggt hus för denna summa. Och att det har varit helt ok. Går detta är min fråga?

 

Snucke

Vårt hus stannade på 800.000 THB. 116kvm. Skall bara sätta in IKEA köksskåp för ca 60.000 THB plus Gräsmatta 30.000 THB.

post-9848-0-14366300-1361613673_thumb.jp

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Väggar armeras väl aldrig i Thailand. Sprickorna i väggarna uppkommer som jag ser det pga att betongens/putsens vattenhalt är för låg och/eller torktiden för kort. Det är väl klart som f*n att man armerar! Öppna locken nästa gång du tittar på när thaiarna bygger en vägg
Förklara gärna för mig då hur dom gör när dom armerar superblocken dom är helt släta o dom limmas ihop men jag sov nog under hela husbygget Skickat från mig

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Ken det låter ju förhoppningsfullt. Har du inga bilder att lägga in.

Som ny medlem Augusti 2012 publicerade jag bilder från husbygget under "Dagens Bild"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...