Jump to content
IGNORERAD

För och nackdelar med dubbla pass


SuprMario

Recommended Posts

Jag råkade för en handbagage kontroll. Den dagen kollad de många efter narkotika eller sökte annat. Jag vet inte.

Samma sak i USA vid inresan.

Du kommer att bli misstänkt för allt möjlig och det är otrevlig. Trots att du är svensk med stor käft nu så kommer de att göra dig till en väldig liten skit.

Jag fick inga böter eller andra påföljder utom en extra kostnad för flyg dagen efter. Och du ska veta att svenska myndigheter kan inte göra så mycket 

som ni tror.

Det är mest internationella lagar som styr utomlands och inte svenska och i många fall rädsla för terrorism eller knark smuggling. 

 

Ungefär som jag skrev då. 2 utländska pass tar misstankarna till terrorism. Ett svenskt och ett thaipass däremot är inget konstigt i Thailand.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    13

  • mamma bäng fan pappa käng

    9

  • SuprMario

    9

  • Tack och Hej

    5

Mest aktiva i denna tråd

Har en god vän med dubbla pass som jobbat som jobbat som journalist före sin pension.

Han fick stora problem i Indien för ett antal års sen på en semester vid hemresan.

Blev anklagad för spioneri, terrorism mm. Nekades hemresa, långa förhör och satt i husarrest i ett dygn. Böter (mutor) och nya biljetter.

45.000kr kostade det totalt.

Tidigare samma år hade Sverige, nekat några Indier inresa som turister, med någon motivering att dom hade för lite pengar för sin vistelse, trots att både Norge och Finland släppt in dom som turister.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า
Tidigare samma år hade Sverige, nekat några Indier inresa som turister, med någon motivering att dom hade för lite pengar för sin vistelse, trots att både Norge och Finland släppt in dom som turister.

 

Så Sverige har inte rätt att göra en egen bedömning då ?

 

// Skalis 

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker man med två pass till ett tredje land kan det nog bli problem

 

Åker man mellan två länder man är medborgare i är det inga problem

 

Är man medborgare i Sverige så är det schengengränsen som gäller du åker hem vilket då kan vara t ex Finland, Danmark mm

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า
Åker man med två pass till ett tredje land kan det nog bli problem

 

 

Åker man till ett tredje land är det helt onödigt att släpa med 2 pass. Man väljer det pass som funkar bäst i det landet.

 

 

// Skalis 

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Sverige har inte rätt att göra en egen bedömning då ?

 

// Skalis 

Självklart, men detta blev en stor sak i Indisk press som då drabbade svenskar som hämd.

Många svenskar trakaserades vid passkontroller vid den tiden.

Jag menar att olika länders gränspassager, kan med kort varsel förändras till det sämre.

Vad som gick bra för några år sen, gäller kanske inte i morgon.

Därför ska man vara lite försiktig med råd.

Att ta varningar på allvar ang. dubbla medborgarskap är klokt.

 

Leif

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu - denna frågeställning var inte så lätt som man kunde tro med tanke på alla svar man fått men det jag har kommit framt till är

 

 

Detta scenariot ligger väl vettigast till men sedan kom det lite inlägg om att man verkligen inte ens ska tänka på att åka med 2 pass.. :ahh:

 

Ok, går tillbaka till scenariot ovan som verkar vara det vettiga.

Om man, som man oftast gör åker via Finland eller Danmark - är det lika enkelt med IN o UT ur Sverige?

Vilket pass visar man i Finland respektive Danmark vid en "transfer"?

 

Jag tror så här:

Sverige - Danmark = Svensk pass

Danmark - Thailand = Svensk pass

...in till Thailand = Thai Pass

 

UT från Thailand = Thai pass

in till Danmark = Svenskt pass

Danmark - Sverige = Svenskt pass

 

Detta fungerar?

 

tack på förhand

 

Ja det funkar, i Sverige går du inte ens igenom någon passkontroll om du har transfer via ett annat Schengenland. Det är när man åker ut ur Schengen passkontrollen sker.

Vårt "hemland" vid resor ut i världen är Schengen och vårt pass är ett Schengenpass, inom Schengen råder passfrihet.

 

Vid säkerhetskontroller och incheckningar vill de dock av säkerhetsskäl att man identifierar sig med hjälp av passet och då rekommenderar jag att ni visar pass enligt det du beskrev även om det i en säkerhetskontroll förmodligen kvittar vilket av dem du sträcker fram. såvida det står samma namn på boardigkort och pass förstås.

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju inte finnas nån fördel eller anledning att använda thaipasset om man stannar längre än en månad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju inte finnas nån fördel eller anledning att använda thaipasset om man stannar längre än en månad?

 Menar du inte "kortare än en månad" ?

 

Och stannar man kortare än en månad och åker in med svenskt pass blir det väldigt komplicerat om man av någon anledning ändrar sina planer och vill stanna längre.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det kan ju inte finnas nån fördel eller anledning att använda thaipasset om man stannar längre än en månad?

Menar du inte "kortare än en månad" ?

Och stannar man kortare än en månad och åker in med svenskt pass blir det väldigt komplicerat om man av någon anledning ändrar sina planer och vill stanna längre.

Precis som för oss..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Åker man med två pass till ett tredje land kan det nog bli problem

Åker man mellan två länder man är medborgare i är det inga problem

Är man medborgare i Sverige så är det schengengränsen som gäller du åker hem vilket då kan vara t ex Finland, Danmark mm

Hej.

Gumman åkte ut från Sverige med svenska in i Thailand med Thailändska ut ur Thailand med thailändska och in i Malaysia med svenska och ut ur Malaysia med svenska och in i Thailand med thailändska.

eju4y3u3.jpg

Tror att det i migrationshänseende inte spelar någon roll hur man växlar passen SÅLÄNGE man åker in och ut ur ett land med samma pass.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju inte finnas nån fördel eller anledning att använda thaipasset om man stannar längre än en månad?  Menar du inte "kortare än en månad" ?   Och stannar man kortare än en månad och åker in med svenskt pass blir det väldigt komplicerat om man av någon anledning ändrar sina planer och vill stanna längre.
Jo, jag menade såklart mindre än en månad. :) Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet dilemma här:

Frugan säger att hon inte kan komma ut ur Thailand med ett Thaipass om det inte finns ett giltigt visa i passet.

Så då faller ju allt med att resa med 2 pass enligt det.

 

Enligt henne så måste man i det Thailändska passet få en visa stämpel/certifikat för att kunna använda ut ur landet(Thailand)

 

Detta är ju en komedi kan tyckas - vad ska man tro på?:)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Ett litet dilemma här:

Frugan säger att hon inte kan komma ut ur Thailand med ett Thaipass om det inte finns ett giltigt visa i passet.

Så då faller ju allt med att resa med 2 pass enligt det.

 

Enligt henne så måste man i det Thailändska passet få en visa stämpel/certifikat för att kunna använda ut ur landet(Thailand)

 

Detta är ju en komedi kan tyckas - vad ska man tro på? :)

 

 

Hej.

 

Vid incheckningen i Thailand så visar hon svenska passet (då ser incheckningspersonalen  att hon har rättighet att åka till Sverige) och vid passkontrollen i Thailand visar hon thai passet( som hon också ska ha åkt in med)  

Sen kan hon ha andra passet i beredskap om någon fråga kommer upp, oftast inte.

 

Vi har åkt så minst 20 gånger. Inga problem.

 

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det är olika efternamn, tanten har i sitt thaipass sitt thaiefternamn och i sitt svenska pass mitt efternamn. Då stämmer det inte mot namnet på biljetten.

Med andra ord så borde man ha samma namn i båda passen antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

 

Vid incheckningen i Thailand så visar hon svenska passet (då ser incheckningspersonalen  att hon har rättighet att åka till Sverige) och vid passkontrollen i Thailand visar hon thai passet( som hon också ska ha åkt in med)  

Sen kan hon ha andra passet i beredskap om någon fråga kommer upp, oftast inte.

 

Vi har åkt så minst 20 gånger. Inga problem.

 

mvh

 

Fungerar det med resor över 30 dagar? Hon är envis här hemma...haha (ovanligt)..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Men om det är olika efternamn, tanten har i sitt thaipass sitt thaiefternamn och i sitt svenska pass mitt efternamn. Då stämmer det inte mot namnet på biljetten.

Med andra ord så borde man ha samma namn i båda passen antar jag.

Namnet på biljetten ska alltid stämma med den identifikationshandling du checkar in med.

Så antagligen blir det praktiskt omöjligt att köra en resa med två pass då.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hon tjatar om overstay på 500 baht om dagen om man inte har korrekt certifikat i thaipasset..

Hej.

Läs i tråden hur man praktiskt genomför en resa med två pass. Kim har beskrivit det.

Vi har gjort på samma sätt minst 20 gånger utan problem.

Overstay blir det om hon reser in med svenskt pass och stannar mer än 30 dagar och inte har visa.

Annars inte.

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det är olika efternamn, tanten har i sitt thaipass sitt thaiefternamn och i sitt svenska pass mitt efternamn. Då stämmer det inte mot namnet på biljetten.

Med andra ord så borde man ha samma namn i båda passen antar jag.

Namnet på biljetten ska alltid stämma med den identifikationshandling du checkar in med.

Så antagligen blir det praktiskt omöjligt att köra en resa med två pass då.

Med vänlig hälsning,

Det var det jag ville belysa så man inte visar upp olika pass med olika namn och tror att det inte blir några problem. Frugan använder det pass som där namnet stämmer med biljetten :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Men om det är olika efternamn, tanten har i sitt thaipass sitt thaiefternamn och i sitt svenska pass mitt efternamn. Då stämmer det inte mot namnet på biljetten.

Med andra ord så borde man ha samma namn i båda passen antar jag.

Namnet på biljetten ska alltid stämma med den identifikationshandling du checkar in med.

Så antagligen blir det praktiskt omöjligt att köra en resa med två pass då.

Med vänlig hälsning,

Det var det jag ville belysa så man inte visar upp olika pass med olika namn och tror att det inte blir några problem. Frugan använder det pass som där namnet stämmer med biljetten :-)

Jo men så ska ju passet stämma med viseringarna också så att säga.

Om du har samma namn i thaipasset och biljetten så kan det kanske bli problem vid incheckningen vid utresa från Thailand eftersom det saknar schengen visa.

Och tvärtom vid utresa från Schengen.

Så jag tänkte ..

Med vänlig hälsning,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Läs i tråden h

 

ja inte var detta helt rätt om man ser till alla svar, och helt "säkra" är vi inte ännu känns det som...

 

Scenario.

6 månaders resa till Thailand, Thaikvinna med Svenskt och Thaipass. Samma namn i båda passen.

 

Sverige till Danmark = Svenskt pass

Danmark till Thailand = Svenskt Pass

IN till Thailand = Thai pass

 

UT från Thailand = Svenskt pass eller Thaipass? Åker man Svenskt så blir det väl overstay om man inte har visum, åker man Thai så kommer man väl inte ut ur landet..?

Transfer i Danmark = Svenskt pass

Danmark till Sverige = Svenskt pass

 

Daah - blir ju bara snurrig i huvudet av detta skit... :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon tjatar om overstay på 500 baht om dagen om man inte har korrekt certifikat i thaipasset..

 

Hon har helt enkelt fel,.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

ja inte var detta helt rätt om man ser till alla svar, och helt "säkra" är vi inte ännu känns det som...

 

Scenario.

6 månaders resa till Thailand, Thaikvinna med Svenskt och Thaipass. Samma namn i båda passen.

 

Sverige till Danmark = Svenskt pass

Danmark till Thailand = Svenskt Pass

IN till Thailand = Thai pass

 

UT från Thailand = Svenskt pass eller Thaipass? Åker man Svenskt så blir det väl overstay om man inte har visum, åker man Thai så kommer man väl inte ut ur landet..?

Transfer i Danmark = Svenskt pass

Danmark till Sverige = Svenskt pass

 

Daah - blir ju bara snurrig i huvudet av detta skit... :not_i:

 

Enda du behöver komma ihåg är... IN och UT ur Thailand med thaipass, i övrigt alltid svenskt pass. Och undrar någon någonstans om hennes rätt att resa till destinationen (incheckning, säkerhetskontroll, passkontroll), var beredd att också visa upp det andra passet, dvs ha det i fickan ifall det skulle efterfrågas.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
ja inte var detta helt rätt om man ser till alla svar, och helt "säkra" är vi inte ännu känns det som... Scenario. 6 månaders resa till Thailand, Thaikvinna med Svenskt och Thaipass. Samma namn i båda passen. Sverige till Danmark = Svenskt pass Danmark till Thailand = Svenskt Pass IN till Thailand = Thai pass UT från Thailand = Svenskt pass eller Thaipass? Åker man Svenskt så blir det väl overstay om man inte har visum, åker man Thai så kommer man väl inte ut ur landet..? Transfer i Danmark = Svenskt pass Danmark till Sverige = Svenskt pass Daah - blir ju bara snurrig i huvudet av detta skit... :not_i:
Av någon anledning kommer jag att tänka på Stenmark när jag läser dina inlägg. :) Förutsätter att du menar resa 30+ dagar. Sverige till Danmark. Ingen passkontroll. Danmark till Thailand; Checka in med thai pass visa svenskt pass vid passkontrollen. Var beredd att visa båda passen vid begäran. In till Thailand, Thai pass. Ut från Thailand; Svenskt pass vid incheckningen, Thai pass vid migration. ALLTID SAMMA PASS IN OCH UT från ett lands migration. Var beredd att visa båda passen vid begäran. Passkontrollen i Danmark; Svenskt Pass. Danmark till Sverige. Ingen passkontroll. Det din tjej säger är hursomhelst helt fel. Om det inte sitter nu så visa båda passen överallt så funkar det också! Med vänlig hälsning

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...