Jump to content
IGNORERAD

För och nackdelar med dubbla pass


SuprMario

Recommended Posts

Varför krångla till det... In- och Ut ur Sverige = svenskt pass... In- och Ut ur Thailand = thailändskt pass. 

Och i båda länderna gäller det att ha bägge passen till hands att visa upp ifall frågor om tillstånd att resa kommer upp.

 

Har funkat för frugan i flera år vid det här laget, har aldrig krånglat.

Har inte funkat för frugan vid utresa från Thailand,pga att det inte finns något visa i det thailandska passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    13

  • mamma bäng fan pappa käng

    9

  • SuprMario

    9

  • Kim

    5

Mest aktiva i denna tråd

Har inte funkat för frugan vid utresa från Thailand,pga att det inte finns något visa i det thailandska passet.

 

Det är därför hon skall ha med sig sitt svenska pass att visa upp vid sådana frågeställningar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Koratbengt kan det ha att göra med att hon eventuellt hade en enkel resa och då är det som Tallviking skriver bara att vissa det svenska passet.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man(eller kvinna) är Svensk medborgare så kan man inte resa ut från Kastrup på ett Thai pass.

Man måste visa ett svenskt pass.

Detta beror på att man då inte har giltiga tillstånd till och från Schengen i sitt Thai pass.

Nja det är nog ingen som förespråkat att hon ska resa ut och in i schengen på Thaipass om hon är svensk medborgare. Dock kan man be passpolisen snällt att sätta en utstämpel i det Thailändska passet samtidigt som man visar upp det svenska.

Har i alla fall aldrig varit problem för min fru att göra på detta sätt.

Egentligen har det ingen betydelse. Men det är för att slippa stämpelbögarnas frågasättande var man rest ifrån vid ankomst till Suvarnabhumi.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste inte sista raden i Kims  inlägg ,gick bra med båda passen.men vid uppvisande av enbart det thailaänska blev det tvär stopp

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand godkänner visst dubbla medborgarskap. Man kan dock endast åtnjuta satus av ett i taget inom Thailands gränser beroende på vilket pass man reser in på.

Jag skulle tro att Thailand i detta avseende är som andra länder dvs. att de alltid betraktar en egen medborgare som även råkar ha ett annat medborgarskap som just vilken annan egen medborgare som helst oaktat vilket pass dom rest in på. Se exemplet med den svenskeritreanske journalisten Dawit Isaak som har dubbla medborgarskap men där Eritrea hissar mittenfingret åt Sveriges argument att han är svensk. 

Om man däremot reser till ett tredje land, dvs. inte något av dem man är medborgare i, tror jag att det landet betraktar en som en medborgare från det land vars pass man använt vid inresa. Om en person med både svenskt och thailändsk medborgarskap reser in i t.ex. Brasilien och hamnar i finkaburen där så borde det bli ett konsulärt ärende för Sverige om det svenska passet använts vid inresa. 

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krångla till det... In- och Ut ur Sverige = svenskt pass... In- och Ut ur Thailand = thailändskt pass. 

Och i båda länderna gäller det att ha bägge passen till hands att visa upp ifall frågor om tillstånd att resa kommer upp.

 

Har funkat för frugan i flera år vid det här laget, har aldrig krånglat.

:thumbsup: :thumbsup:

 

Klar som korvspad!!!!!

 

Så har det funkat för oss i många år nu

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att Thailand i detta avseende är som andra länder dvs. att de alltid betraktar en egen medborgare som även råkar ha ett annat medborgarskap som just vilken annan egen medborgare som helst oaktat vilket pass dom rest in på. Se exemplet med den svenskeritreanske journalisten Dawit Isaak som har dubbla medborgarskap men där Eritrea hissar mittenfingret åt Sveriges argument att han är svensk. 

Om man däremot reser till ett tredje land, dvs. inte något av dem man är medborgare i, tror jag att det landet betraktar en som en medborgare från det land vars pass man använt vid inresa. Om en person med både svenskt och thailändsk medborgarskap reser in i t.ex. Brasilien och hamnar i finkaburen där så borde det bli ett konsulärt ärende för Sverige om det svenska passet använts vid inresa. 

Är personen svensk medborgare så blir det även ett konsulärt ärende i Thailand oberoende vilket pass personen rest in på.

Då sveriges ambassad i Bangkok endast har att ta hänsyn till om påersonen är svensk medborgare eller ej.

Sen att ambassaden gör så lite som möjligt ovsett vem det gäller är en annan femma.

Ungefär samma med Thailändska ambassaden i stockholm. Om en Thailändsk medborgare begär hjälp med vad dom nu är behjälpliga med. Så bryr dom sig inte så mycket om personen är dubbelmedborgare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det är nog ingen som förespråkat att hon ska resa ut och in i schengen på Thaipass om hon är svensk medborgare. Dock kan man be passpolisen snällt att sätta en utstämpel i det Thailändska passet samtidigt som man visar upp det svenska.

Har i alla fall aldrig varit problem för min fru att göra på detta sätt.

Egentligen har det ingen betydelse. Men det är för att slippa stämpelbögarnas frågasättande var man rest ifrån vid ankomst till Suvarnabhumi.

 

Ett tips kan vara att spara bording-kortet. Även för "vanliga" svenskar. Man får ju ingen stämpel i svenska passet när man reser ut. Senaste gången jag reste ville man i Thailand se varifrån jag kom och frågade efter bording-kortet. Som tur var hade jag inte slängt det...

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Varför krångla till det... In- och Ut ur Sverige = svenskt pass... In- och Ut ur Thailand = thailändskt pass. Och i båda länderna gäller det att ha bägge passen till hands att visa upp ifall frågor om tillstånd att resa kommer upp. Har funkat för frugan i flera år vid det här laget, har aldrig krånglat.
Amen

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som Thailands föd med svenskt och Thailändskt pass reser till Brasilien behöver man inte ens uppge att man är Thailändsk medborgare. När vi reser tar vi inte med det Thailändska passet om inte Thailand är med på rese rutten.

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan vara att spara bording-kortet. Även för "vanliga" svenskar. Man får ju ingen stämpel i svenska passet när man reser ut. Senaste gången jag reste ville man i Thailand se varifrån jag kom och frågade efter bording-kortet. Som tur var hade jag inte slängt det...

 

// Jobbe

 

Du kanske hade glömt att fylla i flightnumret i den lilla rutan högst upp till höger på "arrival card".

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förtydliga detta?

Så länge en svensk medborgare reser på svenskt pass så är det väl en ickefråga för dansk passpolis vilka andra handlingar som ligger i handbagaget?

 

Det är tillåtet med dubbla medborgarskap men det är olagligt att resa med två pass. kan vara mycket otrevlig vid gränskontrollen tom. kommer man inte med planet.

OBS! Egna erfarenheter.

 

 

Om du reser med två pass kan gränspolis och tullmyndigheterna utsätta dig för extra kontroller. Du kanske saknar in- eller utresestämpel i ett av passen. Anledningen till att du reser med två pass kan också ifrågasättas. I en del länder kan det ena passet komma att konfiskeras och du kan riskera böter. Det kan till och med hända att du hindras från att lämna landet.

 

http://www.regeringen.se/sb/d/6998/a/84070

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske hade glömt att fylla i flightnumret i den lilla rutan högst upp till höger på "arrival card".

 

Nä då, det är jag säker på att jag gjorde. Jag blev överaskad när hon i passkontrollen frågade.

Det händer ju att bording-kortet blir kvar i stolsryggen på flyget, men den här gången hade jag det i bakfickan :-)

Ville bara tipsa om att det kan vara ett sätt att visa varifrån man kommit om man inte har stämpel i passet.

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า
Det är tillåtet med dubbla medborgarskap men det är olagligt att resa med två pass.

 

 

Har du någon länk till det där ?

 

// Skalis 

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า
Läs tidigare inlägg

 

Vart står det att det är olagligt att resa med 2 pass ?

 

// Skalis 

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tillåtet med dubbla medborgarskap men det är olagligt att resa med två pass. kan vara mycket otrevlig vid gränskontrollen tom. kommer man inte med planet.

OBS! Egna erfarenheter.

 

 

Om du reser med två pass kan gränspolis och tullmyndigheterna utsätta dig för extra kontroller. Du kanske saknar in- eller utresestämpel i ett av passen. Anledningen till att du reser med två pass kan också ifrågasättas. I en del länder kan det ena passet komma att konfiskeras och du kan riskera böter. Det kan till och med hända att du hindras från att lämna landet.

 

http://www.regeringen.se/sb/d/6998/a/84070

Nu är det där en text från sverige som inte avser något specifikt land.

Mig veterligen har jag inte hört talas om nån som fått problem med att ha 2 pass på sig.

Men i dom länder där detta kan vara problem så är nog dubbla pass det minsta problemet.

Jag misstänker att texten gärna avser något afrikanskt eller arabiskt land.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det där en text från sverige som inte avser något specifikt land.

Mig veterligen har jag inte hört talas om nån som fått problem med att ha 2 pass på sig.

Men i dom länder där detta kan vara problem så är nog dubbla pass det minsta problemet.

Jag misstänker att texten gärna avser något afrikanskt eller arabiskt land.

 

I mitt fal var det resa från Thailand 2007. Båda länder jag är medborgare i (Sverige och Österrike ) hade problem med thai myndigheter.

Annan gång var ner jag åkte till USA, sedan dess har jag bara ett pass vid resan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า
Det är tillåtet med dubbla medborgarskap men det är olagligt att resa med två pass.

 

 

Kvalificerat skitsnack alltså, det var det jag trodde.

 

// Skalis 

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fal var det resa från Thailand 2007. Båda länder jag är medborgare i (Sverige och Österrike ) hade problem med thai myndigheter.

Annan gång var ner jag åkte till USA, sedan dess har jag bara ett pass vid resan.

 

Och vad hände? Dom konfiskerade passen? fängelse? böter? hot om dödstraff?

En sak jag lärt mig under alla resor är att Thailändska tjänstemän har ibland en väldigt konstig uppfattning om hur lagar ska tolkas.

I ditt fall om du är dubbelmedborgare Sverige/österrike  så finns det ju inget att vinna på att ta med sig 2 pass.

Men är man Thailändsk medborgare så finns det ett incitament att ta med sig 2 pass.

Och det är större anledning för Thailändska myndigheter att vara misstänksam mot utlänningar med flera utländska pass i bagaget i tider där terrorister hotar världen.

Och slutligen. Hur fick dom reda på att du hade 2 pass? Räcker väl att sträcka fram 1 pass? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu - denna frågeställning var inte så lätt som man kunde tro med tanke på alla svar man fått men det jag har kommit framt till är

 

Varför krångla till det... In- och Ut ur Sverige = svenskt pass... In- och Ut ur Thailand = thailändskt pass.
Och i båda länderna gäller det att ha bägge passen till hands att visa upp ifall frågor om tillstånd att resa kommer upp.

Har funkat för frugan i flera år vid det här laget, har aldrig krånglat.

 

Detta scenariot ligger väl vettigast till men sedan kom det lite inlägg om att man verkligen inte ens ska tänka på att åka med 2 pass.. :ahh:

 

Ok, går tillbaka till scenariot ovan som verkar vara det vettiga.

Om man, som man oftast gör åker via Finland eller Danmark - är det lika enkelt med IN o UT ur Sverige?

Vilket pass visar man i Finland respektive Danmark vid en "transfer"?

 

Jag tror så här:

Sverige - Danmark = Svensk pass

Danmark - Thailand = Svensk pass

...in till Thailand = Thai Pass

 

UT från Thailand = Thai pass

in till Danmark = Svenskt pass

Danmark - Sverige = Svenskt pass

 

Detta fungerar?

 

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tillåtet med dubbla medborgarskap men det är olagligt att resa med två pass.

 

Då påstår du och den passtjänstemannen som bötfällde min fru och hennes barn för overstay tvärsemot varandra vad du påstår här.

Vilken härlig värld vi lever i.

Personligen tror jag at ni båda bara gissar.

Det är tillåtet både med dubbla pass och dubbelt medborgarskap. Dock kan man inte åtnjuta båda samtidigt enligt Thailändsk lag.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad hände? Dom konfiskerade passen? fängelse? böter? hot om dödstraff?

En sak jag lärt mig under alla resor är att Thailändska tjänstemän har ibland en väldigt konstig uppfattning om hur lagar ska tolkas.

I ditt fall om du är dubbelmedborgare Sverige/österrike  så finns det ju inget att vinna på att ta med sig 2 pass.

Men är man Thailändsk medborgare så finns det ett incitament att ta med sig 2 pass.

Och det är större anledning för Thailändska myndigheter att vara misstänksam mot utlänningar med flera utländska pass i bagaget i tider där terrorister hotar världen.

Och slutligen. Hur fick dom reda på att du hade 2 pass? Räcker väl att sträcka fram 1 pass? 

 

Jag råkade för en handbagage kontroll. Den dagen kollad de många efter narkotika eller sökte annat. Jag vet inte.

Samma sak i USA vid inresan.

Du kommer att bli misstänkt för allt möjlig och det är otrevlig. Trots att du är svensk med stor käft nu så kommer de att göra dig till en väldig liten skit.

Jag fick inga böter eller andra påföljder utom en extra kostnad för flyg dagen efter. Och du ska veta att svenska myndigheter kan inte göra så mycket 

som ni tror.

Det är mest internationella lagar som styr utomlands och inte svenska och i många fall rädsla för terrorism eller knark smuggling. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då påstår du och den passtjänstemannen som bötfällde min fru och hennes barn för overstay tvärsemot varandra vad du påstår här.

Vilken härlig värld vi lever i.

Personligen tror jag at ni båda bara gissar.

Det är tillåtet både med dubbla pass och dubbelt medborgarskap. Dock kan man inte åtnjuta båda samtidigt enligt Thailändsk lag.

 

I Sverige ja. 

 

Du får tro vad du vill. Lycka till och hoppas verkligen att du behöver inte stå och vänta på din fru medan gränspoliser bråkar med henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...