Jump to content
IGNORERAD

Thai med svenskt pass


Jobbe

Recommended Posts

Ungefär lika mycket problem som för dig och mig!

Det vill säga 30 dagar vid ankomst. Dock som jag skrev har hon då i lagens ögon samma begränsade rättigheter som dig och mig under tiden hon är där. Och ska lagmässigt räknas som icke Thai.

Hur länge anses hon vara svensk...?

 

Ponera att hon bor i Sverige och hennes thailändska pass försvinner och att hon inte skaffar nytt.

Sen flyttar hon tillbaka till Thailand för gott, med sitt svenska pass.

 

Blir ju en ruggig overstay om dom tar henne efter några år...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    12

  • Jobbe

    11

  • Stickan

    5

  • Thore

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag betvivlar inte något av vad du skriver. Men grottar man ner sig i det här så är det ju olagligt för en thai med dubbla medborgarskap att resa in i Thailand med thai pass. Detta pga att man inte får resa med två pass. Reser man in i Thailand med thai pass så måste man ju även ha med sig det svenska passet, annars tar man sig inte tillbaka till sverige (schengen).

Jag läste ett papper hon fick när hon beviljats svenskt medborgarskap. Där står att svenska myndigheter inte kan hjälpa henne när hon är i Thailand även om hon rest in där med svenskt pass. Detta pga att hon även är thai medborgare. Enligt det du skriver så anser thai myndigheter att hon är svensk om hon rest in med svensk pass. Så vad är hon igentligen när hon befinner sig i Thailand? Statslös? Knepigt allt det här... :nono:

// Jobbe

Nej inte statslös utan dom Thailändska myndigheterna anser att hon är svensk vilket är sanning om hon reser in på svenskt pass.

Som exempel omvänt för att snurra till det ännu mera. Så levde min 17 åriga dotter illegalt i Sverige dom första 4 åren. I.o.m att jag och hennes mamma inte var gifta vid hennes födsel. Svenska myndigheter påstod att hon var Thailändsk medborgare som konsekvens av hennes mammas medborgarskap. och Thailand sa att hon ej var deras medborgare i.o.m att hon ej var registrerad ,i Thailand. Med andra ord så vart hon då statslös i praktiken.

Dessa lagar är ej logiska. men man ska vara medveten om att dom finns beroende på hur man agerar.

Och mig veterligen är inte innehavet av 2 pass på resa olagligt. Dock ska man resa in och ut på samma pass.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge anses hon vara svensk...?

 

Ponera att hon bor i Sverige och hennes thailändska pass försvinner och att hon inte skaffar nytt.

Sen flyttar hon tillbaka till Thailand för gott, med sitt svenska pass.

 

Blir ju en ruggig overstay om dom tar henne efter några år...

 

Hon anses som svensk så länge hon stannar i landet efter inresan med svenskt pass.

Och i teorin så är det ju som du säger. Men antingen kan man då skaffa att nytt pass i Thailand och göra en visarun och återkomma med det nya Thailändska passet.

Alternativt så vänder man sig till Ambassaden i stockholm för att beställa nytt pass innan resa till Thailand.

Vilket jag vill minnas att jag läste att dom inom årets slut ska kunna utfärda direkt innan årets slut på ambassaden. Då dom bemyndigar alla ambassader från och med i år att göra pass till sina medborgare på beskickningen. Om jag ej minns fel.

Och inte en bara ruggig overstayavgift. I teorin så kan hon ju även spärras in för overstay direkt av polis. Som vilken västerlänning som helst.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte statslös utan dom Thailändska myndigheterna anser att hon är svensk vilket är sanning om hon reser in på svenskt pass.

Som exempel omvänt för att snurra till det ännu mera. Så levde min 17 åriga dotter illegalt i Sverige dom första 4 åren. I.o.m att jag och hennes mamma inte var gifta vid hennes födsel. Svenska myndigheter påstod att hon var Thailändsk medborgare som konsekvens av hennes mammas medborgarskap. och Thailand sa att hon ej var deras medborgare i.o.m att hon ej var registrerad ,i Thailand. Med andra ord så vart hon då statslös i praktiken.

Dessa lagar är ej logiska. men man ska vara medveten om att dom finns beroende på hur man agerar.

Och mig veterligen är inte innehavet av 2 pass på resa olagligt. Dock ska man resa in och ut på samma pass.

 

Om du hade skrivit på faderskapsbeviset så hade hon blivit svensk medborgare per automatik.

som jag skrev tidigare så är jag inte alls övertygad om att en thai inte är thai bara för att dom rest in på utlänskt pass. Väl i Thailand är dom thai.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hade skrivit på faderskapsbeviset så hade hon blivit svensk medborgare per automatik.

Det gjorde jag direkt hos soc, dår jag samtidigt fick delad vårdnad om henne genom mammans medgivande.. Vet ej om detta ändrats idag. Men situationen var att svenska myndigheter såg henne som Thai. Och i Thailand fanns hon ej. Min son som däremot föddes av samma mamma när vi var gifta fick automatiskt svenskt medborgarskap i.o.m att vi var gifta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För att krångla till det lite mer för dig Janne så är det så att min frus thaipass har gått ut sedan flera år.

När vi var nere i april så reste hon på sitt svenska pass. Men väl i Thailand lät hon göra att nytt thaipass.

Sedan åkte hon hem till Sverige igen på det svenska passet.

 

Då till frågorna:

 

1. Hur kan hon få ett thaipass om hon befinner sig i landet som svensk medborgare?

2. Eftersom hon nu fick ett thaipass i Thailand och inte har lämna landet med det så betyder det att den thailänska medborgaren befinner sig i Thailand och Den svenska medborgaren befinner sig i Sverige ? Snacka om scitzofreni.

3. Om nu ditt resonemang stämmer så betyder ju det att eftersom hon fått thaipasset i Thailand så är hon thai i Thailand så länge hon inte lämnar landet med det passet eller?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gjorde jag direkt hos soc, dår jag samtidigt fick delad vårdnad om henne genom mammans medgivande.. Vet ej om detta ändrats idag. Men situationen var att svenska myndigheter såg henne som Thai. Och i Thailand fanns hon ej. Min son som däremot föddes av samma mamma när vi var gifta fick automatiskt svenskt medborgarskap i.o.m att vi var gifta.

 

Vår dotter fick automatiskt svenskt medborgarskap när jag skrev på pappren. Detta för sju år sedan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

För att krångla till det lite mer för dig Janne så är det så att min frus thaipass har gått ut sedan flera år.

När vi var nere i april så reste hon på sitt svenska pass. Men väl i Thailand lät hon göra att nytt thaipass.

Sedan åkte hon hem till Sverige igen på det svenska passet.

 

Då till frågorna:

 

1. Hur kan hon få ett thaipass om hon befinner sig i landet som svensk medborgare?

2. Eftersom hon nu fick ett thaipass i Thailand och inte har lämna landet med det så betyder det att den thailänska medborgaren befinner sig i Thailand och Den svenska medborgaren befinner sig i Sverige ? Snacka om scitzofreni.

3. Om nu ditt resonemang stämmer så betyder ju det att eftersom hon fått thaipasset i Thailand så är hon thai i Thailand så länge hon inte lämnar landet med det passet eller?

Ja om man hårdrar det hela så blir det ett moment 22. Nu är ju Thailändare även dom människor. Och dom som utfärdar pass har ju ingen koll på hennes in och utresor med ett utländskt pass i.o.m att hon där i princip har en annan identitet än sin Thailändska.

Därmed blir detta en ickefråga för Ministry of foreign affairs i det avseendet. Och hon får ut ett nytt pass på att visa upp sitt Thailändska ID kort. Som jag skrev från början så blir detta i praktiken en hypotes. Men beroende på vilken situation hon hamnar i så kan det finnas risk för problem.

Ungefär som bidragsfuskarna som dom senast skriver om som kunde sko sig i många år utan risk att åka dit, Ända tills någon fick för sig att tipsa FK om hur det ligger till.

Man ska se det i belysningen av att om någon nitisk tjänsteman vill utnyttja det så kan det bli problem. Liktväl som det inte blir problem i 99,9999 procent av fallen, annat än vid overstay.

Dessutom så vet jag dom som har skaffat sig non immigrant visum direkt mot uppvisande av det Thailändska idkortet vilket betyder att Thailändska tjänstemän följer lagar som dom känner för.

Och kan tolkas väldigt olika beroende på vem som hanterar ärendet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon anses som svensk så länge hon stannar i landet efter inresan med svenskt pass.

Och i teorin så är det ju som du säger. Men antingen kan man då skaffa att nytt pass i Thailand och göra en visarun och återkomma med det nya Thailändska passet.

Alternativt så vänder man sig till Ambassaden i stockholm för att beställa nytt pass innan resa till Thailand.

Vilket jag vill minnas att jag läste att dom inom årets slut ska kunna utfärda direkt innan årets slut på ambassaden. Då dom bemyndigar alla ambassader från och med i år att göra pass till sina medborgare på beskickningen. Om jag ej minns fel.

Och inte en bara ruggig overstayavgift. I teorin så kan hon ju även spärras in för overstay direkt av polis. Som vilken västerlänning som helst.

 

Hur kan polisen veta att hon rest in med svensk pass? Om hon visar thai id-kort så är ju inte det kopplat till det svenska passet. I svenska passet står enbart svenskt personnummer, i thai id-kort enbart det thailänska personnumret som inte alls är uppbygt på födelsedatum. Var finns kopplingen? Enbart namnet är gemensamt och i ett land med drygt 60 miljoner invånare så är det säkert hundratusentals som har samma namn.

Om hon inte viftar med det svenska passet så kan väl ingen veta att hon rest in som svensk?

Och vilken västerlänning som helst är ju inte thai medborgare.

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom upplyste min fru då hon visade sitt svenska pass iThailand,att stannade hon mer än 30 dar skulle det bli overstay.Så skall man stanna mer än 30 dar är det enklast att visa det thailändska. Burpan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betvivlar inte något av vad du skriver. Men grottar man ner sig i det här så är det ju olagligt för en thai med dubbla medborgarskap att resa in i Thailand med thai pass. Detta pga att man inte får resa med två pass. Reser man in i Thailand med thai pass så måste man ju även ha med sig det svenska passet, annars tar man sig inte tillbaka till sverige (schengen).

Jag läste ett papper hon fick när hon beviljats svenskt medborgarskap. Där står att svenska myndigheter inte kan hjälpa henne när hon är i Thailand även om hon rest in där med svenskt pass. Detta pga att hon även är thai medborgare. Enligt det du skriver så anser thai myndigheter att hon är svensk om hon rest in med svensk pass. Så vad är hon igentligen när hon befinner sig i Thailand? Statslös? Knepigt allt det här... :nono:

 

// Jobbe

 

Jag kan instämmer med detta. Jag har själv dubbla medborgarskap Svensk/Brittisk och det ända land där Svenska myndigheterna inte kan hjälpa mig är just om jag befinner mig i Storbritannien. Om man tänka på det så är det inte så konstig alls. Detta gäller oavsett vilken pass man åker in med. Antagligen kan vi med dubbla medborgarskap välja vilken ambassad men kan vända sig till om man råkar ut för något obehag utanför ursprungslandet.  

 

Nu efter jag har läst denna tråd så tro jag nog att jag skulle råda min tjej (ej Svensk medborgare ännu) att använda sitt thai pass vid resor till och från Thailand men att visa upp Svenska passet vid incheckning i Suvarnabhumi om behörighet till Sverige efterfrågas. Alla andra resor kan hon gott och väl var Svensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan polisen veta att hon rest in med svensk pass? Om hon visar thai id-kort så är ju inte det kopplat till det svenska passet. I svenska passet står enbart svenskt personnummer, i thai id-kort enbart det thailänska personnumret som inte alls är uppbygt på födelsedatum. Var finns kopplingen? Enbart namnet är gemensamt och i ett land med drygt 60 miljoner invånare så är det säkert hundratusentals som har samma namn.

Om hon inte viftar med det svenska passet så kan väl ingen veta att hon rest in som svensk?

Och vilken västerlänning som helst är ju inte thai medborgare.

 

// Jobbe

Om ingen tipsar polisen så lär dom ju knappast veta.

 

Exempel som är rent hypotetiskt.

Din Tjej får ärva en bra bit mark och åker ner till Thailand för att lösa vissa pappar. Hon ligger dock i fejd med några andra släktingar som vill åt arvet för sig själv.

Hon reser in på Svenskt pass och går till Land office och allt vad det innerbär.

Släktingen som vill åt landområdet tipsar myndigheterna om att hon är där inrest på utländskt pass.

Papprena hon skrivit på ogiltigförklaras en juridisk process startas om vem som ska ha landet. Och det blir problem i onödan.

 

Detta exempel är mycket långsökt. Men är det nåt jag lärt mig under 23 års resor till Thailand. Så är det att allting är inte vidare logiskt hur dom praktiserar lagar där.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h. Intressant exempel! Jag har aldrig tänkt i de banorna, men med min erfarenhet av Thailand kan jag mycket väl tänka mig att något sådant skulle kunna hända.

 

Annars brukar ju markaffärer gå bra, bara man har sitt thailändska ID-kort och sina 'house papers' i ordning. Sedan kan det ju

vara bra att ha 'bychefen' med sig också.

Built for comfort, not for speed

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ingen tipsar polisen så lär dom ju knappast veta.

 

Exempel som är rent hypotetiskt.

Din Tjej får ärva en bra bit mark och åker ner till Thailand för att lösa vissa pappar. Hon ligger dock i fejd med några andra släktingar som vill åt arvet för sig själv.

Hon reser in på Svenskt pass och går till Land office och allt vad det innerbär.

Släktingen som vill åt landområdet tipsar myndigheterna om att hon är där inrest på utländskt pass.

Papprena hon skrivit på ogiltigförklaras en juridisk process startas om vem som ska ha landet. Och det blir problem i onödan.

 

Detta exempel är mycket långsökt. Men är det nåt jag lärt mig under 23 års resor till Thailand. Så är det att allting är inte vidare logiskt hur dom praktiserar lagar där.

 

Visst, Thailand är Thailand och där kan det mesta hända.

Jag vet ju inte hur andra beter sig, om dom skryter och skrävlar om att dom har svenskt pass. Gör dom det så är det nog inte så smart.

Min sambo är från Isaan och hennes familj är inte speciellt högutbildad om man säger så. Hon har därför inte ens berättat för dom att hon även är svensk medborgare. Dom skulle bli ledsna och inte förstå. Dom kanske skulle tro att hon inte vill vara thai medborgare längre. Så dom vet inget, och ingen vet att hon reser in med svensk pass så det hypotetiska exemplet uppstår knappast i vårt fall.

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, Thailand är Thailand och där kan det mesta hända.

Jag vet ju inte hur andra beter sig, om dom skryter och skrävlar om att dom har svenskt pass. Gör dom det så är det nog inte så smart.

Min sambo är från Isaan och hennes familj är inte speciellt högutbildad om man säger så. Hon har därför inte ens berättat för dom att hon även är svensk medborgare. Dom skulle bli ledsna och inte förstå. Dom kanske skulle tro att hon inte vill vara thai medborgare längre. Så dom vet inget, och ingen vet att hon reser in med svensk pass så det hypotetiska exemplet uppstår knappast i vårt fall.

 

// Jobbe

 

Detta var intressant... varför skulle dom bli ledsna för att hon även är svensk medborgare?

 

Jag kan förstå att dom blir ledsna om hon avsäger sig sitt thailändska medborgarskap, men så var väl inte fallet?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Enda besväret hon får om hon reser med sitt Svenska pass är att fylla i Arriving- och Departure card.

 

Min sambo och jag fyller i exakt samma kort när vi åker, det vet jag för jag fyller i båda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo och jag fyller i exakt samma kort när vi åker, det vet jag för jag fyller i båda!

exakt. Stämpelbögarna vill ha in/utresekort av alla inklusive Thaimedborgare. I sverige slipper svenskar detta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var intressant... varför skulle dom bli ledsna för att hon även är svensk medborgare?

 

Jag kan förstå att dom blir ledsna om hon avsäger sig sitt thailändska medborgarskap, men så var väl inte fallet?

 

Herr Chang har talat.

Hennes föräldrar förstår inte hur det fungerar. Dom vet ju inte ens var sverige ligger. Du kanske har rätt, dom kanske inte blir ledsna. Men min sambo har valt själv att inte chansa så hon har inte berättat.

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Min fru har dubbla medborgarskap och det har inte varit några problen vid resor till och från Thailand eller Sverige,men nu när hon kom tillbaka till Thailand hade hennes Thaipass gått ut och då var hon tvungen att resa in på sitt svenska.

Nu har hon ordnat nytt Thaipass men problemet är att hon bara har 30 dagar på sitt svenska,hur gör man lämpligast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har dubbla medborgarskap och det har inte varit några problen vid resor till och från Thailand eller Sverige,men nu när hon kom tillbaka till Thailand hade hennes Thaipass gått ut och då var hon tvungen att resa in på sitt svenska.

Nu har hon ordnat nytt Thaipass men problemet är att hon bara har 30 dagar på sitt svenska,hur gör man lämpligast?

Det går att åka in i Thailand med sitt thaipass även om det har gått ut

 

Frugan har gjort det två gånger. Senast i juli

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom godtog inte hennes utgågna thaipass utan hon fick lov att använda sitt svenska,nu har hon skaffat nytt thaipass men på immigration säger dom åt henne att betala 1900bat för ett ettårsvisum.det måste ju gå att få det ändrat på migration,hon är ju thai eller?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var intressant... varför skulle dom bli ledsna för att hon även är svensk medborgare?

 

Jag kan förstå att dom blir ledsna om hon avsäger sig sitt thailändska medborgarskap, men så var väl inte fallet?

 

Herr Chang har talat.

Varför göra stora problem av detta när det är så enkelt! T.ex.Min dotter och fru har båda Thailändska pass...när vi checkar in vid resa till Thailand gör dom det med dom Thailändska passen...likaså vid passkontrollen i Bangkok visar de de Thailändska passen.Då kan de ju obegränsat vistas i Thailand...hur länge dom vill...men jag måste ju ha VISA eller uppehållstillstånd! När vi åker hem...visar dom först de Thailändska passen..sen i inchecken begär (oftast) damen/herren i incheckningen att se de Svenska då de måste veta(flygbolaget) att de blir insläppta i Sverige.Vid passkontrollen visas de Thailändska...men vid ankomst till Sverige måste man visa Svenskt pass för att få komma in i landet...naturligtvis!

Kan inte se varför det skulle vara en nackdel med medborgarskap i två länder...bara fördelar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har dubbla medborgarskap och det har inte varit några problen vid resor till och från Thailand eller Sverige,men nu när hon kom tillbaka till Thailand hade hennes Thaipass gått ut och då var hon tvungen att resa in på sitt svenska.

Nu har hon ordnat nytt Thaipass men problemet är att hon bara har 30 dagar på sitt svenska,hur gör man lämpligast?

Ja det var ju inte så bra...då har hon ju bara 30 dagar turistvisa och måste lämna landet efter 30 dagar.

Sen nästa inresa till Thailand kan hon ju använda sitt Thailändska pass...och när hon kommer tillbaka till Sverige andvänder hon sitt Svenska pass! Som Thailändsk medborgare kan hon ju stanna hur länge hon vill i Thailand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Changen!

 

Det är ju inga nackdelar med dubbla medborgarskap,vi har åkt fram och tillbaka flera gånger men nu hade hennes thaipass gått ut och då sa dom att hon måste använda sitt svenska jag har också hört att thai får komma in på ett utgånget thaipass när dom skall hem,men inte den här gången.

Tack för senast hoppas vi ses igen det var trevligt när ni var i Delsbo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...