Jump to content
IGNORERAD

Aktuellare än någonsin.. är svenskar rasister?


Guest jing jing

Hur skulle du rösta om det var val idag?  

180 röster

  1. 1. Hur skulle du rösta om det var val idag?

    • S
      42
    • M
      61
    • fp
      8
    • v
      13
    • kd
      1
    • mp
      2
    • c
      2
    • sd
      44
    • annat
      15


Recommended Posts

Quote

Arne, du är väldigt kvick att kritisera andras åsikter om invandringspolitiken, men du verkar inte ha särskilt mycket att komma med själv.

Det skulle vara intressant att höra hur du ansera att Sveriges invandrings- och flyktingpolitik bör utformas. Är det något du skulle vilja ändra på, eller anser du att det fungerar bra som det är?

Mvh,

Kaj

Tror inte Arne kan svara just nu, han är nog i Göteborg..

http://www.gt.se/nyh...mote-i-goteborg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 383
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    41

  • noBuzz

    33

  • thaikaj

    17

  • Molle

    15

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Arne, du är väldigt kvick att kritisera andras åsikter om invandringspolitiken, men du verkar inte ha särskilt mycket att komma med själv.

Det skulle vara intressant att höra hur du ansera att Sveriges invandrings- och flyktingpolitik bör utformas. Är det något du skulle vilja ändra på, eller anser du att det fungerar bra som det är?

Mvh,

Kaj

Bäste Herr Kaja, det är helt riktigt att jag inte har någon lösning på hur invandringspolitiken skall se ut.

Men och andra sidan så är det ju inte jag som klagar på slapphänta och inkompetenta politiker.

Det jag i första hand vänder mig emot är islamofobism och spridning av fördommar som är en grogrund till främlingshatet som redan tyvärr finns.

Detta var jag emot även innan jag levde tillsammans med en "främling". 

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Bäste Herr Kaja, det är helt riktigt att jag inte har någon lösning på hur invandringspolitiken skall se ut.

Men och andra sidan så är det ju inte jag som klagar på slapphänta och inkompetenta politiker.

Det jag i första hand vänder mig emot är islamofobism och spridning av fördommar som är en grogrund till främlingshatet som redan tyvärr finns.

Detta var jag emot även innan jag levde tillsammans med en "främling". 

MVH/BanArne

Islamofobism? Spridning av fördommar? Dom behöver ingen hjälp att sprida detta!

Vad är det för stolligheter som pågår i Afganistan?  Syra mot tjejer som studerar.

Vad är det som är hemskt arne? Är det fel att skriva om dessa händelser? Eller det är bättre att lägga locket på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar fortfarande inte gnället.

Alla vet ju att varje muslimsk kvinna föder minst 5 ungar. Om inte alltför lång tid är de

fler än Svennarna i alla fall och det här blir en muslimsk stat som alla andra.

Get used to it - konvertera nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Islamofobism? Spridning av fördommar? Dom behöver ingen hjälp att sprida detta!

Vad är det för stolligheter som pågår i Afganistan?  Syra mot tjejer som studerar.

Vad är det som är hemskt arne? Är det fel att skriva om dessa händelser? Eller det är bättre att lägga locket på?

Och där har vi det.. modern invandringspolitik i ett nötskal.  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Och där har vi det.. modern invandringspolitik i ett nötskal.  ;)

Ja den skiljer sig markant från ditt flummeri!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan   :yes:

Quote

Grattis Herr Föda 62, det var ju lite mer konstruktivt än att rekommendera snygga ryskor med spetskompetens.

Lite konstigheter fanns det naturligtvis, varför skall jag med mitt andrahandskontrakt på min lägenhet inte få ta hit mitt bonusbarn?

Finns väl ganska många med andrahandskontrakt i storstäderna som lever helt normala och ordnade liv.

Väl aklimatiserad, lite för vagt och otydligt.

Har den nytillkomna ett fast jobb, eget ordnat boende, kunskaper i svenska språket.

Då skall många av våra thaidamer skickas hem eftersom ett fast jobb inte alltid är så lätt att få även om man heter Nisse och är född i Karlskrona.

Sen bryter man säkert mot någon FN konvention om man nekar barn att komma hit för att deras här boende mor inte har så god ekonomi .

I övrigt så var det ju konstruktivt.

MVH/BanArne

     

Mitt exempel med ryskan som forskade på KTH bör nog läsas på samma sätt dina svar ofta bör läsas.

För övrigt gillade jag din konstruktiva kritik.

Som jag skrev i början är jag lekman på området så dom förslag jag kom med behöver säkert förbättras och kompletteras och förtjänar därmed kritik.

Tror iofs aldrig att ett liknande förslag kommer läggas av något av dom etablerade politiska partierna inom en överskådlig tid.

Finns säkert många som lever ordnade liv och bor i andra hand.

Tanken jag hade när jag skrev den punkten va det man ofta läser om hur många av våra ungdomar bor idag som hoppar runt från det ena korttidsboendet till det andra, bor hos kompisar osv.

Förhastat - ja.

Varje enskilt fall bör naturligtvis bedömas var för sig.

Bra synpunkt där :great:

När jag skrev 'väl aklimatiserad' radade jag upp ett par punkter som utan tvekan kan förbättras och kompletteras.

I din näst sista punkt förmodar jag att du har synpunkter på den här meningen.

'En prövotid (tiden låter jag vara osagt).

Efter prövotiden en kontroll hur den nytillkomnas situation ser ut, tex bor hon/han kvar hos anhörig.

Om inte!

Har den nytillkomna ett fast jobb, eget ordnat boende, kunskaper i svenska språket, begått eventuella brott etc.'

Om en thaitjej som kommer hit för att leva i ett förhållande och efter prövotiden visar det sig att förhållandet är slut och hon inte har fast inkomst eller bostad så tycker jag hon bör åka hem istället för att ligga skattebetalarna till last.

Min tjej har ett 2årigt uppehållstillstånd och jag förmodar att hon får lov att åka hem om vi inte är tillsammans efter dom två åren och hon är inneboende hos tex en kompis

Naturligtvis kan det finnas skäl som berättigar henne att stanna - allvarlig sjukdom, barnafödande etc.

Viktigt är att reglerna ser lika ut för ALLA och gäller samtliga grupper.

Vad är anhörig?

Även här bör det finnas regler och gränser.

Jag anser inte att Noi's gamla farmor är nära anhörig likväl som jag inte anser att Muhatmas bror Achmed är nära anhörig.

Barn, givetvis tillhör dom gruppen 'nära anhörig'.

Men frågan bör diskuteras ytterligare.

Om Bosses Noi har fyra barn sen tidigare och Noi vill att dom ska komma hit bör det göras en bedömning om Bosse har dom ekonomiska resurserna för att klara av det utan att ligga skattebetalarna till last.

Jag anser att man ska kunna ställa krav på vuxna människor så inte något sådant kommer som en överraskning och vederbörande undrar 'varför kan inte staten betala'.

Reglerna ska givetvis även här gälla ALLA och samtliga grupper men undantag kommer alltid finnas - dock ej slentrianmässigt.

Kom gärna med egna förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men och andra sidan så är det ju inte jag som klagar på slapphänta och inkompetenta politiker.

Det jag i första hand vänder mig emot är islamofobism och spridning av fördommar som är en grogrund till främlingshatet som redan tyvärr finns.

Ska jag tolka det som att du anser att det enda allvarliga problemet vad gäller invandringen till Sverige är svenskarnas islamofobi och främlingshat?!

Mvh,

Kaj

Link to comment
Dela på andra sajter

Och... angående folks syn på invandrare och främlingsfientlighet.

http://www.mkc.botky...tegbaro2007.pdf

Mer synpunkter önskas.

PS. Rekommenderar inte bling bling att läsa dessa rapporter då han troligen kommer uppfatta

dem som flummiga och mest få huvudvärk.

För att inte alla ska repetera sig i onödan finns f.ö den här diskussionen representerad i 10 år gamla dokument.

http://www.immi.se/rasism/massinv.htm

Blandade svar från bgf:

http://www.bgf.nu/an...mmi/benito.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Och... angående folks syn på invandrare och främlingsfientlighet.

http://www.mkc.botky...tegbaro2007.pdf

Mer synpunkter önskas.

PS. Rekommenderar inte bling bling att läsa dessa rapporter då han troligen kommer uppfatta

dem som flummiga och mest få huvudvärk.

För att inte alla ska repetera sig i onödan finns f.ö den här diskussionen representerad i 10 år gamla dokument.

http://www.immi.se/rasism/massinv.htm

Blandade svar från bgf:

http://www.bgf.nu/an...mmi/benito.html

Ja buzzen... det mesta tyder på att jag är långt ifrån ensam att misskreditera flyktingpolitiken. Vi får väl se efter nästa val, vem som har huvudvärk! För det är väl ändå folkets röst som gäller i en demokrati? Eller det beror på vilken åsikt folket har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja buzzen... det mesta tyder på att jag är långt ifrån ensam att misskreditera flyktingpolitiken.

Det är riktigt. Fast även jag misskrediterar flyktingpolitiken.  :surprised: ?

Skillnaden är att jag gör det av medmänskliga skäl.

Du gör det för att du är rädd att bli våldtagen av turbanprydd man med hår på ryggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är riktigt. Fast även jag misskrediterar flyktingpolitiken.  :surprised: ?

Skillnaden är att jag gör det av medmänskliga skäl.

Du gör det för att du är rädd att bli våldtagen av turbanprydd man med hår på ryggen.

Jag har lite hår på ryggen och äger faktiskt en turban, men kan dock inte tänka mig att våldta jingjing.

2 utav 3, bra eller anus?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har lite hår på ryggen och äger faktiskt en turban, men kan dock inte tänka mig att våldta jingjing.

2 utav 3, bra eller anus?

Du är liksom inte kvalificerad eftersom du inte kastat ut tillräckligt med systrar från balkongen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arne, med flera, anklagar gärna sådana som uttrycker negativa åsikter om muslimer för att vara drabbade av islamofobi, och antyder därmed att de skulle vara lätt bakom flötet och hysa en oresonlig rädsla för något som de inte vet så mycket om.

Men måste man verkligen lida av islamofobi bara för att man uttrycker sig negativt om muslimer?

Det var inte så länge sedan det var val i USA, och det var då många som i media uttryckte sig negativt om den kristna högern i USA, och dess förgrundsgestalter George Bush och Sarah Palin. Detta väcker knappast något ont blod. Snarast är det väl så att den som i Sverige skulle uttala sig positivt om den kristna högern i USA kan räkna med att få det hett om öronen.

Men om någon uttalar sig ogillande om muslimska invandrare i Sverige, som ofta är minst lika rabiata fanatiker som de evangeliska kristna i USA (och har likartade värderingar), då går alla politiskt korrekta åsiktsproffs i taket och anklagar vederbördande för islamofobi och främlingsfientlighet.

Personligen anser jag att religion, i ordets rätta bemärkelse, är något som ger svaren på de grundläggande existensiella frågorna, som hur världen, och mänskligheten uppstod, vad som är meningen med livet, och vad som händer efter döden. Även om jag själv är ateist respekterar jag andra människors tro, och jag har inga problem med vare sig kristna, muslimer, eller budister i det avseendet, så länge de respekterar att jag är ateist. Vissa frågor är helt enkelt ingen idé att diskutera.

Politik däremot, är för mig något som besvarar frågor som hur samhället ska vara organiserat, hur människor ska leva, hur de ska förhålla sig till varandra, etc. Vissa religioner, exempelvis kristendomen, och i synnerhet islam, innehåller ett stort mått av politik. Inom islam gör man traditionellt ingen skillnad mellan religion och politik, utan de religiösa och politiska auktoriteterna är samma personer.

När vanliga, sekulariserade svenskar uttalar sig negativt om de kristna i USA, eller muslimska invandrare i Sverige, är det inte deras grundläggande religiösa föreställningar de angriper, utan de politiska värderingarna som dessa grupper hyser. Att uttrycka sitt ogillande för vissa gruppers politiska åsikter är något helt normalt i en demokrati.

Så länge som muslimer världen över fortsätter att blanda ihop religion och politik, så får de finna sig i att bli kritiserade, precis som alla andra politiska grupperingar. Och så länge deras värderingar är så extrema som de är idag, så lär kritiken bli därefter.

Mvh,

Kaj

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Arne, med flera, anklagar gärna sådana som uttrycker negativa åsikter om muslimer för att vara drabbade av islamofobi, och antyder därmed att de skulle vara lätt bakom flötet och hysa en oresonlig rädsla för något som de inte vet så mycket om.

Men måste man verkligen lida av islamofobi bara för att man uttrycker sig negativt om muslimer?

Det var inte så länge sedan det var val i USA, och det var då många som i media uttryckte sig negativt om den kristna högern i USA, och dess förgrundsgestalter George Bush och Sarah Palin. Detta väcker knappast något ont blod. Snarast är det väl så att den som i Sverige skulle uttala sig positivt om den kristna högern i USA kan räkna med att få det hett om öronen.

Men om någon uttalar sig ogillande om muslimska invandrare i Sverige, som ofta är minst lika rabiata fanatiker som de evangeliska kristna i USA (och har likartade värderingar), då går alla politiskt korrekta åsiktsproffs i taket och anklagar vederbördande för islamofobi och främlingsfientlighet.

Personligen anser jag att religion, i ordets rätta bemärkelse, är något som ger svaren på de grundläggande existensiella frågorna, som hur världen, och mänskligheten uppstod, vad som är meningen med livet, och vad som händer efter döden. Även om jag själv är ateist respekterar jag andra människors tro, och jag har inga problem med vare sig kristna, muslimer, eller budister i det avseendet, så länge de respekterar att jag är ateist. Vissa frågor är helt enkelt ingen idé att diskutera.

Politik däremot, är för mig något som besvarar frågor som hur samhället ska vara organiserat, hur människor ska leva, hur de ska förhålla sig till varandra, etc. Vissa religioner, exempelvis kristendomen, och i synnerhet islam, innehåller ett stort mått av politik. Inom islam gör man traditionellt ingen skillnad mellan religion och politik, utan de religiösa och politiska auktoriteterna är samma personer.

När vanliga, sekulariserade svenskar uttalar sig negativt om de kristna i USA, eller muslimska invandrare i Sverige, är det inte deras grundläggande religiösa föreställningar de angriper, utan de politiska värderingarna som dessa grupper hyser. Att uttrycka sitt ogillande för vissa gruppers politiska åsikter är något helt normalt i en demokrati.

Så länge som muslimer världen över fortsätter att blanda ihop religion och politik, så får de finna sig i att bli kritiserade, precis som alla andra politiska grupperingar. Och så länge deras värderingar är så extrema som de är idag, så lär kritiken bli därefter.

Mvh,

Kaj

Bra inlägg Kaj, kan du texta det på arabiska så buzzen också förstår det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Born62,

Vad jag kan se sammanfallar dina tankar en del med direktiven för den utredning som tydligen är tillsatt. Har du sett detta?

http://www.sou.gov.s.../dir2008_12.pdf

Speciellt under rubriken "Behov av en utredning om försörjningskrav som villkor för

anhöriginvandring".

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bra inlägg Kaj, kan du texta det på arabiska så buzzen också förstår det?

Fan vad snabbt du läste de där rapporterna jag länkade till.. mig tog det flera timmar.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Fan vad snabbt du läste de där rapporterna jag länkade till.. mig tog det flera timmar.  :crazy:

Ta det nu lugnt buzzen! Jag förstår att du är upprörd efter den massiva kritiken kring flyktingpolitiken. Har du några minuter över kan du väl kommentera omröstning här nedan.

[attachment=1]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ta det nu lugnt buzzen! Jag förstår att du är upprörd efter den massiva kritiken kring flyktingpolitiken.

Har du några minuter över kan du väl kommentera omröstning här nedan.

Jo.. jag är jätteupprörd!  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...